Gå til innhold

Hverdagen med Frøken Fryd og Lillesøster


Haley

Anbefalte innlegg

De tyske merket Anita har noen amme-BH'er som ser litt finere ut, men de koster jo også litt mer enn H&M og Lindex sine da.

---

Prøvde å ringe manuellterapeut i dag, men de hadde stengt, så jeg skal prøve igjen i morgen.

Virker som at frøkna roer seg en del med smokk, men jeg har litt noia for å bruke den for mye fordi hun ble litt sugeforvirret på fredagen. Heldigvis var feil teknikk glemt når hun våknet opp etter en liten lur! Og etter det har det gått ganske bra for hun har bare fått smokken i korte perioder. Og når hun sovner med den i munnen så napper vi den ut.

Har pumpet meg på kveldstid etter at frøkna har sovnet, så nå kjennes begge brystene like fulle igjen :tommel:

Funderer på om jeg skal bake boller/muffins (har noe melk som må brukes opp) eller om jeg skal gjøre som A og ta en liten høneblund :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøvde å ringe manuellterapeut i dag, men de hadde stengt, så jeg skal prøve igjen i morgen.

Og der var det ikke noe svar å få pga ferie t.o.m. i dag, så da får jeg prøve igjen i morgen...

Litt fælt å si det, men håper manuellteraputen finner noe som det går an å gjøre noe med (og at vi får time i løpet av uka) :sjenert: Det gjør vondt i mammahjertet hver kveld når hun skriker uten at vi klarer å trøste henne :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer som mamma, Haley! :klemmer: Jeg har ikke vært inne her på evigheter, og ser nå hvor mye jeg går glipp av.

Kan jeg få PM med navn, blir så nysgjerrig vet du. :sjenert:

Håper du får time hos MT snart, og at ting roer seg på kvelden. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det er forferdelig når de bare gråter og gråter og man ikke får gjort noe med det. Jeg var lenger unna lille i daga enn jeg har vært før (bare inn på butikken mens han og mannen var i bilen), og det var grusomt i seg selv! Håper de finner ut noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer som mamma, Haley! :klemmer: Jeg har ikke vært inne her på evigheter, og ser nå hvor mye jeg går glipp av.

Kan jeg få PM med navn, blir så nysgjerrig vet du. :sjenert:

Håper du får time hos MT snart, og at ting roer seg på kvelden. :klemmer:

Trekkoppfuglen! Så koselig å "se" deg! :klemmer:

Takk så mye, PM er på vei :)

Uff, det er forferdelig når de bare gråter og gråter og man ikke får gjort noe med det. Jeg var lenger unna lille i daga enn jeg har vært før (bare inn på butikken mens han og mannen var i bilen), og det var grusomt i seg selv! Håper de finner ut noe!

Hvordan skal det gå når de skal i barnehagen? :sjenert::fnise: Vi kommer oss vel gjennom det også ;)

---

Kjøkkenvifta - som (heldigvis i dette tilfellet) bråker en del - er redningen! :ler: Vi bare setter den på mens vi står og bysser henne i armene, så gir gråten seg i løpet av et par sekunder/minutter. Men da er det om å gjøre å bysse henne videre en god stund så hun lukker øynene og blir søvnig. I tillegg så har vi lagt henne i vår seng ved to tilfeller i dag og da sovner hun som regel. Lukter sikkert trygt og godt av mamma og pappa :rodmer: Krysser fingre og tær for at hun nå sover noen timer før hun skal ha mat. Vi skal jo legge oss om en stund og da vil jeg helst legge henne i vugga, så da bør hun være ganske langt inn i drømmeland når vi flytter henne. Nesten så vi holder pusten :fnise:

Mamma foreslo å trille en tur, men jeg har ikke så veldig lyst til å gå gjennom nabolaget med en skrikende baby i vogna.. :sjenert: Men det er selvsagt verdt et forsøk hvis vi blir desperate nok..

I morgen venter vi besøk av noen av mine slektninger, og dermed A's tremenninger på 2 og 4 år; to aktive gutter. Håper egntlig at frøkna sover når de kommer, eller i det minste at hun er blid og fornøyd og ikke skriker. Det er straks litt lettere å få besøk hvis hun ikke er urolig og skriker. Men det blir nok kjekt med besøk uansett :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det går fint med dere og at A roer seg litt med skrikingen! :) Her har vi byttet merke på mme og det hjalp utrolig. Mye mindre magevondt og luft og sover bedre om natta etter bare et lite mme-måltid på kvelden! Det er så koselig når de er mer våkne i perioder og man kan kommunisere litt med dem! :rodmer:

Ha en fin fredag - håper dere har like mye :sol: som vi har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frøkna sliter fremdeles med luft i magen, og dermed blir det mye skriking og byssing. Både på kveld og dag, men kveldene er nok fremdeles verst. Jeg liker ikke å være negativ, men det er slitsomt.. :tristbla: Manuellterapeuten har ikke ledig time før i slutten av måneden :roll: men skal ringe oss hvis det dukker opp noen avbestillinger. Så små barn skal prioriteres sa hun jeg snakket med. Så nå prøver vi å vente tålmodig. MME har vi ikke prøvd (selv om vi har n NAN stående) for jeg har nok melk. Har prøvd å pumpe ut melk og gi henne på flaske, og det går i grunnen fint, men hun gulper like mye og gråter i etterkant av måltidet, desverre. I går kveld begynte vi med minifom dråper og håper at vi ser resultater i løpet av helgen.

Herlig med så mye sol som vi har hatt de siste par dagene! I går trillet vi tur mens det var overskyet, så jeg hadde på meg jeans, men det var litt vel klamt for det var jo 23-25 grader ute. En stykk svett mamma :ler:

Ha en strålende fredag, Mayami!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredagen ble en lang dag hvor jeg gikk og bar på den lille frøkna fra 10-14 og 17-23 (med noen avbrekk hvor Mannen tok henne). Det første Mannen sa når han kom hjem fra jobb var "Du ser sliten ut." Og det var jeg. Følte meg som en zombie når hun til slutt sovnet for kvelden, og når svigermor ringte og foreslo at vi kunne prøve soneterapi hos ei hun kjenner, så takket vi ja til det.

Lørdag dro vi altså innover til Mannens foreldre og frøkna fikk en behandling med fotsoneterapi. Hun skrek høyt og sårt mens det stod på, men deretter var hun helt utslått. Sovnet i bilen på vei tilbake til Mannens foreldrene og sov i vogna hele dagen, bare avbrutt av amming og bleieskift. En totalt forandret baby! Så vi dro hjem på kvelden og når vi kom inn døra i 21.30-tiden begynte skrikingen. Den ga seg etter halvannen time, så det føltes ikke så ille. Men kl. 03 våknet hun, jeg ammet henne, og så begynte skrikingen og kavingen igjen. Kl. 06 falt hun endelig i søvn og da var mor trøtt og fortvilet.

Søndagen var fin frem til 22.30-tiden. Da var det på'n igjen og vi var i seng rundt 01.30-tiden. Men i natt har hun bare våknet 2 ganger for å ammes og har sovnet tvert igjen. Føler meg som et nytt menneske når jeg får sove såpass mye. På morgenkvisten lå hun i senga vår og plutslig våkner jeg av at hun grynter og trykker, og plutslig var det eksplosjon i bleien og lekkasje på pysjamas og laken :gjeiper: Så da ble det et morgenbad og etter en stund på fanget mitt sovnet hun uten et eneste skrik :tommel: Ser ut som at vi har en viss effekt foreløpig, men skal vurdere det i slutten av uka, så kan vi evt. ta en behandling til.

Så nå håper jeg at jeg endelig skal få tid til å begynne på albumet hennes snart :rodmer: Og så skal jeg lage invitasjoner og bordkort til dåp. Blir kjekt å pusle med sånt igjen :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ganske så slitsomt ut, Haley.. Men krysser fingre og tær for at det blir god effekt av behandlingen slik at dere får sove ut alle tre! Også er det godtmå høre at det er flere som må ha morgenbad etter eksplosjon i bleia - det måtte vi også i dag tidlig! Så nå er han avslappet og søvnig i børesjalet.. Så lenge det varer...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hun våknet opp i stad var det tid for mat og bleieskift og så sovnet hun på brystet mitt etterpå. Søteste lille skatten vår :rodmer: Føler meg 10 kilo lettere når det går så bra og rolig for seg. Så nå har jeg vasket en maskin med klær, gått ut med papp/papir, plast, bioavfall OG restavfall, og ordnet med noen papirer til banken og papirr angående valg av etternavn. Riktig så effektiv!

Manuellterapeuten ringte i stad og vi skal dit i morgen formiddag. Er ikke sikkert det er noe som kan/skal gjøres noe med, men en sjekk er alltid godt å få :jepp:

Godt å høre at det er flere, ja! ;) Og så blir de så salige og avslappede etter en slik eksplosjon at jeg må nesten flire litt :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har vi vært hos MT, men ble jeg noe klokere? Tja.. :klo: Det han gjorde var stort sett å holde på beina og hodet samtidig, og forsiktig kjente på nakken hennes (det så ihvertfall slik ut for meg). Han sa at hun hadde sterke reflekser/instinkter (ligger og kaver mye med armer og bein når hun ligger på ryggen), at hun trenger ro og at hun bør ligge på siden når hun begynner med kavingen. Det visste jeg fra før, for vi har mange ganger lagt henne på siden når hun kaver, og lagt en pute eller noe et lite stykke foran ansiktet så det ikke blir så åpent og da roer hun seg ofte hvis hun ikke er fort "stresset". Årsaken var antageligvis den relativt raske fødselen som har ført til mer press på hodet og mellomgulvet enn vanlig. Vi skal tilbake i løpet av neste uke, men hva han skal sjekke/gjøre da vet jeg ikke. Han var en snodig fyr som jeg ikke helt fikk tak på :vetikke: Foreløpig har jeg mest tro på fotsoneterapien :jepp:

Tenkte meg innom helsestasjonen for å veie, men de hadde pause når jeg var ferdig hos MT, og jeg gadd ikke å vent i en halvtime. Frøkna begynte å bli grinete, så jeg ammet litt, men hun var visst ikke fornøyd med puppen, så det ble bare et lite måltid. Får ta meg en tur en annen dag istedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er den lille skatten vår 1 måned! :babyjente:

Tenkte jeg skulle bestille kontrolltime hos legen i dag, og 6 uker etter fødsel vil si 23. juli, men så kan ikke legesenteret stille opp med time for 6 ukerskontroll før 20. august fordi legen er på ferie! :kjefte: "Så lenge du føler deg frisk så gjør ikke det noe" sa dama i telefonen. Greit nok det, men allikevel.. Det blir jo faktisk en måned lenger å vente! Og da har neppe Mannen mulighet til å være med og passe lillefrøkna mens jeg er hos legen - noe han hadde hatt mulighet til hvis jeg fikk time når jeg skulle, for da har han ferie :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bakdeler også med juni-barn! Regner med at det blir samme problem med legetime her, når jeg får dillet meg til å ringe! Manuellterapeut aner jeg ingenting om, men etter i natt har jeg full forståelse for foreldre med kolikkbarn som prøver alt. Her var maltestrakt i mme x2 redningen - etter noen timer venting...

Gratulerer med 1 mnd!! :hoppe: Feire med kake? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, det er ikke noe kjekt når de små blir så plaget. Godt at maltekstrakt hjalp!

Ble ikke noe kake, men litt sjokolade ;)

---

Vi har som sagt opplevd litt bedring av plagene til A etter at vi var hos fotsoneterapeut, men det er fremdels ikke bra, så nå har vi bestilt ny time til i morgen formiddag. Håper det vil gi enda mer effekt :jepp:

Og frøkna vår begynner å vokse ut av enkelte plagg i str. 50! Blir gøy å skifte ut plaggene med nye, og endelig har vi kjoler som passer henne. Kjøpte ingen i str. 50, så på bursdagen min hadde hun på seg en i str. 56 selv om den var litt stor :fnise:

Vi skal i 90-årslag om 3 uker, og jeg funderer fælt på hva jeg skal ha på meg. Noe ammevennlig hadde vært det enkleste, og jeg vil gjerne kjøpe en ny kjole eller topp, men bør vel først sjekke klesskapet. Utvalget på litt fine ammekjoler i butikkene er ihvertfall labert, og det er ikke alle vanlige kjoler som ser bra ut med amme-BH under :roll: Hvis noen har noen gode tips, så tas de imot med glede! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Uff, det er ikke noe kjekt når de små blir så plaget. Godt at maltekstrakt hjalp!

Ble ikke noe kake, men litt sjokolade ;)

---

Vi har som sagt opplevd litt bedring av plagene til A etter at vi var hos fotsoneterapeut, men det er fremdels ikke bra, så nå har vi bestilt ny time til i morgen formiddag. Håper det vil gi enda mer effekt :jepp:

Og frøkna vår begynner å vokse ut av enkelte plagg i str. 50! Blir gøy å skifte ut plaggene med nye, og endelig har vi kjoler som passer henne. Kjøpte ingen i str. 50, så på bursdagen min hadde hun på seg en i str. 56 selv om den var litt stor :fnise:

Vi skal i 90-årslag om 3 uker, og jeg funderer fælt på hva jeg skal ha på meg. Noe ammevennlig hadde vært det enkleste, og jeg vil gjerne kjøpe en ny kjole eller topp, men bør vel først sjekke klesskapet. Utvalget på litt fine ammekjoler i butikkene er ihvertfall labert, og det er ikke alle vanlige kjoler som ser bra ut med amme-BH under :roll: Hvis noen har noen gode tips, så tas de imot med glede! :)

Jeg fant faktisk en veldig pen kjole her en dag. I en lokal butikk, så vet ikke hvilket merke det var. Men uansett så var den så praktisk at den hadde glidelås fremme :tommelsmil: kanskje du får lete etter noe sånt? :)

Håper ny runde med fotsoneterapi hjelper :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en omslagskjole av noe slag? Vet ikke om de fortsatt er moderne (har ikke handlet annet enn mamma-klær til meg selv på snart ett år!), men i fjor sommer var i alle fall butikkene fulle av dem! Så går det an å ha en fin singlet under, hvis man vil dekke seg litt til under amming...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Klær er litt kjedelig om dagen, når alt "må" være så ammevennlig. Jeg får det liksom ikke helt til iallfall, men begynner å komme seg litt. Og når man ikke ammer hver time etterhvert, så kan man tillatte seg noe mer upraktiske klær. Håper du finner deg noe fint og passende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med klærne her også! Har tre ammebh-er, to av de er så tynne at jeg føler jeg må ha løse klær over. Har noen kjedelige ammetopper fra H&M, men skulle gjerne hatt større utvalg ja! Synes det er stress å brette fram puppen, hekte av bh-en osv, i hvertfall når vi har besøk og jeg gjerne vil gjøre det litt diskret..

Så sorry, har ingen tips til deg, men skal si ifra hvis jeg kommer over noe!

Så kjedelig at vesla di har så vondt :( Håper fotsoneterapien gjør underverker så hun får det bedre. Du har vel også tenkt nøye gjennom hva du selv spiser vil jeg tro? Ei venninne måtte kutte ut melk helt de første månedene for at babyen skulle bli bedre i magen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, alle sammen! Ingen kjole/fin ammetopp i boks enda, men har nettshoppet litt og håper noen av de plaggene passer :)

Ellers er det fremdeles lite effekt av fotsoneterapien, og manuellterapeuten har ikke ringt for ny time ennå, så vi bysser og bysser. I går kveld var det endelig pappa'n som klarte å roe henne og det er en aldri så liten milepæl for hun har helt klart favorisert meg hittil.

Og jeg har fått feber, litt hodepine og et ømt venstre bryst, så her er det nok tette melkeganger. Prøver å amme/pumpe hver 2. time for å få bukt med det. Ikke noe kjekt å føle seg så sliten og slapp når man må ta seg av det lille gullet. (Fordelen er at jeg er like trøtt som A når hun skal ta seg en blund, så jeg får mg litt ekstra søvn i løpet av dagen jeg også) Heldigvis har pappa'n ferie, og den ene tanten står parat til å komme når som helst. Hun vil vel helst bo her og være med frøkna hele dagen :tongue:

På tide å fylle opp enrgilagrene med litt mat og drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...