Gå til innhold

Hverdagen med Frøken Fryd og Lillesøster


Haley

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fikk med oss hentesettet til lillemor når vi var hos svigers i går, så nå er det skylt opp og lagt til tørk. Hun blir nok helt nydelig i det :rodmer: Kanskje jeg - nok en gang - skal prøve meg på å få ferdig sykehusbagen i dag.

38 uker! :duskedame:

Tidligere har jeg lest at 30% av førstegangsfødende føder før termin og 70% etter, men på nettsidene til Store Norske Leksikon står det: "Fødsel på termindato skjer med en sannsynlighet på 5 %; ca. 50 % føder før datoen og ca. 50 % etter."

Og i morgen er det fullmåne :lur: Søsteren til Mannen er ihvertfall sikker på at det har noe å si, men vi får nå se. Har ikke den helt store troa selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planer før fødsel:

- Klippe håret

- Barbere leggene

- Lakke tåneglene

- Pakke sykehusbagen

- Strikke ferdig Mor Signe-teppet

- Kjøpe inn noen nye duker

- Kjøpe to vegglamper til å ha over sofaen

- Kjøpe noen planter+potter inne og ute

Rydde og vaske leiligheten (vaske vinduene?)

- Se på bil og evt. kjøpe

- Rydde i scrappe-sakene

- Begynne så smått med babyalbumet

- Google inspirerende bilder til dåp

- Bake noe gjærbakst til å ha i fryseren?

- Kjøpe morgenkåpe og en hvit amme-BH

- Få hjelp av Mannen til å henge opp noen bilder i gangen

- Kjøpe en "kommode" med kurver til å ha på stua, og sette frem bleiekaka på den :hjerte: sammen med litt annen pynt

Det ser kanskje mye ut, men flere av tingene er jo egentlig gjort unna på ganske kort tid, og det er lystbetonte, ikke altfor slitsomme aktiviteter :jepp:

Endret av Haley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg, er du 38 uker alt? :hakeslepp: Men ja, det er jo juni! Spennende! :hoppe: Og så koselig med hentesett!

Det med fødsler ifht termin danner en normalfordelingskurve, og det er jo det de beskriver hos SNL, er det ikke? :klo: Og der står det jo ikke noe spesifikt om førstegangsfødende, heller, det gjelder sånn jeg leser det alle fødsler.

Ang. det med neglelakk på tærne - den ene (litt sære) tingen jeg husker best fra da vi ventet på KS på sykehuset med Turnerose, sånn utenom vonde rier, mener jeg, var en sykepleier som kom inn og kjeftet på meg fordi jeg hadde neglelakk på tærne. :ler: Om det mot formodning skulle ende med KS, skal de ha "bare" tær så de kan se fargen på dem, nemlig... Bare så du er klar over det. :lol: Denne gangen droppet jeg neglelakken! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri kommet på at man ikke kunne ha lakkede tånegler!! Ta ut tungepiercing - ja det er logisk, men TÅNEGLER!!?? Jaja... bra jeg snuser rundt på KG så jeg får med meg slike ting! :fnise:

Høres omtrent ut som "to do"-lista mi det der! :) Tror ikke jeg orker å bake noe særlig. Hvis vi skulle få besøk, regner jeg med at de har med mat og sånn selv - det bruker i alle fall jeg å ha med hvis jeg er på besøk hos noen som akkurat har født! Dessuten er det ikke langt til baker med nydelige kaker..! :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelpe meg, er du 38 uker alt? :hakeslepp: Men ja, det er jo juni! Spennende! :hoppe: Og så koselig med hentesett!

Det med fødsler ifht termin danner en normalfordelingskurve, og det er jo det de beskriver hos SNL, er det ikke? :klo: Og der står det jo ikke noe spesifikt om førstegangsfødende, heller, det gjelder sånn jeg leser det alle fødsler.

Ang. det med neglelakk på tærne - den ene (litt sære) tingen jeg husker best fra da vi ventet på KS på sykehuset med Turnerose, sånn utenom vonde rier, mener jeg, var en sykepleier som kom inn og kjeftet på meg fordi jeg hadde neglelakk på tærne. :ler: Om det mot formodning skulle ende med KS, skal de ha "bare" tær så de kan se fargen på dem, nemlig... Bare så du er klar over det. :lol: Denne gangen droppet jeg neglelakken! :ler:

Endelig juni, og forhåpentligvis ikke så lenge til vi får treffe frøkna :rodmer:

Æsj, jeg hadde oversett at det ikke stod førstegangsfødende :sjenert:

Takk for tipset! Men hvis de vil kjefte på meg for å ha lakkert tåneglene, så vær så god. Man går jo ut ifra at man skal gjennom en vaginal fødsel, og de kan jo ikke forvente at man forbereder seg som om man skal ta et KS når det ikke er noen indikasjon på behov for det før man kommer på sykehuset. Dessuten tar det ikke et minutt en gang å fjerne lakken hvis de må. Jeg har lakket neglene i protest :ler:

Hadde aldri kommet på at man ikke kunne ha lakkede tånegler!! Ta ut tungepiercing - ja det er logisk, men TÅNEGLER!!?? Jaja... bra jeg snuser rundt på KG så jeg får med meg slike ting! :fnise:

Høres omtrent ut som "to do"-lista mi det der! :) Tror ikke jeg orker å bake noe særlig. Hvis vi skulle få besøk, regner jeg med at de har med mat og sånn selv - det bruker i alle fall jeg å ha med hvis jeg er på besøk hos noen som akkurat har født! Dessuten er det ikke langt til baker med nydelige kaker..! :lur:

Blir nok ikke noe storbaking, men litt er kjekt å ha i fryseren. Dessuten er det jo raskt gjort å slenge sammen en vaffelrøre eller noen muffins, og en pakke kjeks og kaffe/te har vi alltids i skapet :Nikke: Jeg synes også det er koselig å ha med seg noe når man går på barselbesøk, men vet at ikke alle er av samme oppfatning eller kanskje ikke er klar over denne "skikken" (type de som ikke har barn selv eller ikke har kjente som har fått barn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så herlig det var å få stusset litt på håret! Og jammen fikk jeg hodebunnsmassasje i samme slengen! Skal definitivt tilbake til den frisøren :jepp:

Merket noen vonde kynnere når jeg gikk litt i butikkene, men de gir seg nokså raskt og jeg må ikke stoppe opp for å puste og roe ned, så det er vel bare vanlig modning.

:popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at det er på tide å dra fram :popcorn: allerede!! Veldig fint med frisører som legger inn hodebunnsmassasje, kanskje til og med uoppfordret! Sånne er verdt pengene! :jepp: Tenkte å henge meg på lista di og barbere legger i dag, men da ser det ut til at mannen må trå til - rekker ikke ned!! Kanskje hvis ryggen er bedre i morgen.. ;)

"Kos" deg med kynnere - snart ferdig! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt med en liten liste over ting man kan gjøre mens man allikevel går og venter på vidunderet :)

Kjenner du mye til modning og slikt for tiden, eller er formen som normalt?

Må ærlig innrømme at jeg ikke kjenner store greiene, bortsett fra sterkere bevegelser. Så føler ikke mye er på gang her i gården i allefall.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at det er på tide å dra fram :popcorn: allerede!! Veldig fint med frisører som legger inn hodebunnsmassasje, kanskje til og med uoppfordret! Sånne er verdt pengene! :jepp: Tenkte å henge meg på lista di og barbere legger i dag, men da ser det ut til at mannen må trå til - rekker ikke ned!! Kanskje hvis ryggen er bedre i morgen.. ;)

"Kos" deg med kynnere - snart ferdig! :hoppe:

Er ikke bare bare å barbere legger og bikinilinjen lenger, nei :fnise: Fikk litt hjelp av Mannen forrig gang, men man gjør det jo best selv :gjeiper:

Kjekt med en liten liste over ting man kan gjøre mens man allikevel går og venter på vidunderet :)

Kjenner du mye til modning og slikt for tiden, eller er formen som normalt?

Må ærlig innrømme at jeg ikke kjenner store greiene, bortsett fra sterkere bevegelser. Så føler ikke mye er på gang her i gården i allefall.. :sjenert:

Godt å ha litt å gjøre, så man ikke bare blir sittende å telle timer :Nikke:

Kjenner ikke så veldig mye til modning, men håper at det skjer noe allikevel. Kjenner av og til noen kynnere som er ubehagelige, og de vanlige kynnerne har blitt litt hyppigere. Føler meg litt støl i bekkenet når jeg har sittet/ligget lenge og så er det litt press mot skambeinet til tider, men ellers er det lite å melde om. Men vi får tro at kroppene våre jobber med modning selv om vi ikke kjenner det så godt. Og det er jo noen uker igjen til termin ennå :)

---

Legetime kl. 09 i dag, så jeg stod like gjerne opp sammen med Mannen kl. 07. Går an når det er lyst ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bare bare å barbere legger og bikinilinjen lenger, nei :fnise: Fikk litt hjelp av Mannen forrig gang, men man gjør det jo best selv :gjeiper:

Bikinilinjen har jeg ikke sett på LENGE!!! :daane:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikinilinjen har jeg ikke sett på LENGE!!! :daane:

:ler: Jeg ser den vel egentlig ikke, med mindre jeg kikker i speilet. Barberte den i helgen, men nå får den være som den er frem til fødselen er overstått.

---

Alt står bra til med mor og barn. Hodet er fremdeles festet (kan det løsne etter å ha festet seg? :klo: ), blodtrykket og urinprøvene fine, og SF-målene har flatet litt ut og ligger rett over den røde streken.

Legen (dame) oppfordret forøvrig til å gå turer og ha sex når jeg sa at for vår del kan hun komme når som helst nå :lur:

Litt rart å tenke på at det var siste legetime i dette svangerskapet. Nå gjenstår bare en kontroll hos JM på termindagen (som vi forhåpentligvis slipper) :hoppe:

Tror jeg skal ta meg en liten høneblund nå, og så blir det nok en spasertur med Mannen i ettermiddag (og kanskje litt :sengekos: til dessert? ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg skal få Mannen til å stille med kameraet sitt og ta noen fine magebilder også i løpet av dagen, eller ihvertfall i løpet av uka. Hadde egentlig litt lyst til å gå til fotograf, men Mannen er så flink at jeg tror nok han skal få noen blinkskudd som vi kanskje kan forstørre bittelitt og henge på soveromsveggen. Og stativ har han også, så da skal jeg lure han med på noen bilder ;)

Vi kommer nok til å ta en drøss med bilder av den lille prinsessa vår når hun kommer, men jeg har veldig lyst til å ta henne med til fotograf også, og ta nyfødt-bilder og bilder av henne med meg og Mannen. Men det bør vel gjøres i løpet av de første ukene (når de sovner lett overalt ;) )? Spørs om ikke vi må ta kontakt med et par fotografer her og forhøre oss litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Ang nyfødtfotografering, har du sett bloggen til lykkeliten studio? lykkelitenstudio.blogspot.no

Herlige babyer! Finnes nok flere fotografer, men jeg bruker å titte innom der iblandt :)

Magebilder er kjempekjekt :) Vi tok med fotograf da jeg gikk gravid med M, og ho har vært så glad i bildene selv også! Spesielt nå når T var i magen. Da hadde ho "bevis" på at ho også hadde vært der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå, så flotte bilder hun tar! Litt langt unna, men det er jo kjekt å finne inspirasjon da :)

---

Det var litt rart å se meg selv på bildene etter at Mannen tok mange i går. Jeg ser jo magen hver dag, men det var noe annet å se det på et bilde i helfigur. Er nok ganske høygravid, ja! :ler: Men det er bare på magen det synes da, så jeg skal ikke klage. Og tanta mi fikk nesten sjokk når jeg snakket med henne på telefon og sa jeg bare har gått opp 11kg - hun gikk nemlig opp det dobbelte i begge sine svangerskap. Satser på at jeg kommer relativt raskt tilbake til startvekt (eller gjerne litt mindre også..)

Må flire litt; til og med den ene naboen, en mann på 60 pluss/minus, har lagt merke til at magen har sunket! :ler:

Og flere av de andre naboene har spurt både meg og Mannen om hvordan det går, og om det nærmer seg. Koselig at de spør da! :) Har jo ikke bodd her lenger enn i snart 9 måneder, og 6 av månedene var jo vinter (så og si) og da er det jo ikke så altfor mye man ser til folk. Pluss at magen ble gjemt inni jakka :gjeiper:

I dag har jeg ryddet litt i skuffene på badet og soverommet slik at frøknas klær, bleier og annet utstyr ligger litt sortert og lett tilgjengelig. Og så ryddet jeg i scrappe-sakene, så det kan jeg krysse av på lista! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Såååå herlig å sitte på verandaen å lese og få litt farge på kroppen! Riktignok ikke på magen, men bein, armer og bryst blir litt brunere ihvertfall (og fregnene titter mer og mer frem). Passer på å ta en liten pause hver halvtime da, både for mageboeren sin skyld og min egen skyld. Smoothie-pause, do-pause, Farris-pause, eple-pause :fnise:

Prøver å ikke spise så altfor usunt disse siste ukene før termin (men det er ikke bare bare..) i håp om at både kroppen min får det bedre sånn, og at vekten til frøkna ikke skal skyte i været. JM mente for 2 uker siden at hun kom til å bli litt over gjennomsnittet, og det er helt greit. Men hun trenger ikke å bli større enn nødvendig, bare fordi mamma'n har lyst på Marshmellows, is og melkesjokolade :sjenert:

Men på en dag som dette må det være lov å unne seg en softis :lur:

Men aller først; mer sol på kroppen! :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Softis er bra mot halsbrann, så det tenker jeg er på ja-mat-lista for tiden! :) Fikk veldig lyst på farris da jeg leste innlegget ditt nå, men det har vi ikke.. Jaja, det får gå! Fantastisk med sol i alle fall!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt argument! "Desverre" har jeg ikke halsbrann, så jeg kan ikke bruke det som unnskyldning. Men softis skal jeg ha allikevel :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi ikke bare kalle det forebyggende behandling da? Kommer alt an på hvordan man ser på det! :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...