Gå til innhold

Hverdagen med Frøken Fryd og Lillesøster


Haley

Anbefalte innlegg

I går fikk vi madrassen til vugga i hus! Må riktignok skjære den til for vugga har ikke vanlige mål, og kanskje svigermor kan sy et trekk til den (skumgummimadrass). Må snart hente vugga som står hjemme hos mine foreldre også, tenker jeg. Vi har sikkert god tid til å få ting i orden, men.. :fnise:

Mannen er ute og beiser hus og carport sammen med de andre som bor her (seksmannsbolig), men jeg er fritatt pga graviditeten. Litt dårlig samvittighet (flink-pike-syndromet), og jeg er mer glad i å beise enn det Mannen er, men det får bare være sånn når det er bestemt at det skal beises nå, og ikke seinere i sommer. Jeg strikker heller litt og pusler innomhus (egentlig er det ikke beise-vær (regn, yr og sol omhverandre), men noen har det tydeligvis travlere enn andre), og tar meg en inspeksjonsrunde i ny og ne. Kjekt å hilse på og snakke med naboene (et av parene har en sønn på 5 måneder), for det er ikke så mye vi ser til dem om vinteren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Greit å beise når det er flere som driver på! Og som du sier, fint å snakke med naboer igjen! :) Nordmenn blir ofte veldig lite sosiale om vinteren...! Vi må også klippe til madrass tilbegge voggene, men tenker å bruke det trekket som alt er på. Bare brette det til under eller noe... Er ikke så flink med symaskin som jeg gjerne skulle ønske! Kos deg med strikking! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte madrass uten trekk, og egentlig er det ikke helt nødvendig med trekk heller, men svigermor ville gjerne sy et, så da takker vi ja til det :)

---

35 uker! :hoppe:

Maks 7 uker igjen! Men helst 4-5 uker :sjenert:

Prøver å kjenne på kroppen/den kvinnelige intuisjonen når hun blir født, men jeg klarer ikke å gjøre meg opp noen mening ennå (bare et ønske; ikke på overtid). Får bare innstille tålmodigheten på at det fort kan bli begynnelsen av juli før hun bestemmer seg for å komme. Mannen tror hun kommer 4 dager på overtid, og jeg håper vel egentlig at hun ihvertfall ikke kommer 6 dager på overtid, for da må hun dele bursdagen med mamma'n sin. Selv om det er en koselig tanke for min del, så unner jeg henne en egen dag.

Det har på mange måter vært 8 måneder med venting føler jeg, og jeg er veldig klar for å ta neste steg :Nikke:

Nei, jeg må slutte å fokusere så mye på ventingen :scorpis: og heller nyte de sise ukene i tomsomhet :jepp:

Endret av Haley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man takker ikke nei til et hjemmesydd madrasstrekk om man får tilbud om det, nei! :) Det er ikke godt å si når disse her blir født, men etter å ha snakket med diverse venninner i det siste, har jeg funnet ut at det at førstegangsfødende alltid går over tiden er en myte som ikke nødvendigvis stemmer med virkeligheten... Så kan jo håpe at det slår til her også! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste et sted at 30% av førstegangsfødende føder før termin, så vi kan jo satse på det ;) Men de kommer når de kommer og senest om 7 uker, så vi skal vel holde ut den ventetiden. Vi har jo årevis fremover å kose oss med dem og tiden kommer til å gå så fort når de først er født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke tanken på å måtte gå overtid. Føler jo at jeg er sååå langt på vei når jeg tenker at babyen er innenfor termin om tre uker! Men så tenker jeg at det også kan gå 8 uker, og det er jo 2 mnd, og da føles det forferdelig lenge til.. :sjenert:

Vi får prøve å ikke tenke på det som du sier, og heller nyte våren og forsommeren så godt vi kan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer på om frøkna har snudd seg fra venstre til høyre side for nå synes jeg nettopp at jeg kjente en fot på venstre side, og de har alltid vært på høyre side :klo: Antar at hun fremdeles ligger med hodet ned da, siden føttene kjennes øverst på magen, mot sidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemakrell ruller fra side til side med jevne mellomrom, men tror (og håper) det er for trangt til at han kan snu seg med hodet opp igjen! Bra de får rørt litt på seg inni der da! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det håper jeg også :Nikke:

---

Vi var altså på svangerskapskurs om fødsel og fikk en liten omvisning på føden i dag, og selv om jeg hadde lest en del om fødsel, så var det greit å få en oppfriskning. Mannen synes også det var greit å få med seg, ikke minst at de viste (med en slags dukke) hvordan babyen beveger seg fra livmoren, gjennom bekkenet og ut. Og så fikk mennene noen tips om hva de kan gjøre under fødselen. Tror Mannen er litt skeptisk til å bli stående i bakgrunn og føle seg hjelpeløs, men det er jo ganske normalt. Hans støtte og oppmuntring vil helt klart være til hjelp. Og det er jo en unik situasjon som man tross alt ikke opplever så mange ganger i løpet av et liv, så jeg tror det blir en fantastisk boble vi to kan leve litt i underveis :hjerte:

Fikk bekreftet at de aller fleste på føden kan sette akupunktur, så da satser jeg på at det er i boks. Og ellers er det ikke åpent for vannfødsel, men man kan ligge i badekar frem til udrivningsfasen. Rommene var jo ganske utdaterte da (som resten av sykehuset), men utsyret som trengs har de ihvertfall, så litt små rom, stygge gardiner, flekkete maling og umoderne fødeseng skal jeg vel overleve :ler:

Fikk et lite øyeblikks Aha!-opplevelse når vi stod inne på føderommet. "Her skal jeg faktisk føde om ca. 5 uker!" Er så spent på å møte prinsessa vår! :rodmer:

Og så traff jeg en tidligere kollega der, og hun har termin en uke før meg. Gøy! Skikkelig babyboom i 2012! :jepp:

Før kurset var jeg en tur innom Lindex og kom ut igjen med en svart og en hvit ammetopp og en svart amme-BH, og på butikken tok vi med en pakke Pampers bleier, så da har vi noen Libero, noen Pampers og noen tøybleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, det var bra jeg kom innom her og leste i dag - ble minnet om at jeg må ringe og purre på jordmor om omvisning på fødeavdelingen!! Hun er veldig hyggelig, men også veldig distre og har glemt å invitere oss to ganger nå! Hun skal også snart ha ferie, og jeg vil gjerne ha en omvisning før det (ikke sikkert det er behov for noen omvisning etter hun kommer tilbake, for å si det sånn...). Så det skal jeg gjøre nå med en gang!

Koselig å kjøpe inn det siste som trengs! Disse små er heldige som kommer til fullt utstyrte hjem - både fysisk og mentalt! :) Tenk at du snart skal få møte lille prinsesse! :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omvisning på føden er alltid kjekt hvis man ikke er kjent der :jepp:

Vi er over halvveis i mai og det er straks bare en kalendermåned igjen! :rodmer:

Frøkna snudde seg forøvrig tilbake til venstre side med føttene mot høyre i løpet av natten og har blitt værende der. Føles ut som om hun har vokst for hver time som har gått i dag så mye som hun har beveget seg og tøyet magen min. Føles nesten litt øm enkelte steder :fnise: Og det er ikke noe godt å hverken ligge eller sitte, så jeg flytter på meg hvert minutt nesten og prøver å huske på at om noen måneder kommer jeg til å savne disse bevegelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hipp hurra for 17. mai! :flagg:

I år blir det ingen stor feiring for vår del, og litt vemodig er det at jeg ikke får brukt bunaden min i år heller, men til neste år blir det nok andre boller :) Gleder meg til å pynte prinsessa til jul, bursdager, 17. mai, konfirmasjoner, bryllup osv :rodmer:

I natt drømte jeg om fødsel. Husker ikke helt detaljene, men frøkna kom 4 uker før tida, fødselen gikk veldig greit og hun var frisk som en fullbåren baby :babyjente: Mannen har jo tidligere drømt at hun kom 6 uker før tiden, og jeg har drømt at hun kom både 9 dager og nå 4 uker før termin, så vi kan jo håpe at det er noen som prøver å gi oss et hint om at hun kommer (litt) før tiden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Spørs om det ikke er et hint - enten det eller ønsketenkning! :fnise: Har en følelse av at lillemakrell heller ikke venter til den 20., men kan ikke forklare hvorfor jeg har den følelsen. Tenk å få stæsje opp vesla til selskaper!! Masse fint å få tak i til jenter, også må hun jo ha hårpynt også! :) Etter hvert, i alle fall!

Ha en fin fredag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er vel helst ønsketenkning :fnise:

Ha en fin helg, Mayami! :klemmer:

---

Mannen synes det er på tide å pakke fødebagen. Han er nok litt skeptisk til å måtte pakke den hvis jeg skulle havne på sykehuset før den er klar :ler: Så nå er de nyinnkjøpte amme-klærne og BH'en til vask, og tankeprosessen på hva vi må pakke er i gang. Synes det er vanskeligere enn jeg hadde trodd på forhånd å vite hva som skal med. På kurset tidligere i uken sa JM at man får låne klær til den lille (og amme-BH hvis man vil), bleier, bind, truser, stelleprodukter osv. Men hva med ammeinnlegg? Vil helst bruke mine egne truser og klær, og tar med en pyjamas til frøkna, hentesett og noe annet hun kan ha på seg istdenfor de hvite "fillene" de har på sykehuset. Ikke noe galt med de forsåvidt, men vil jo gjerne ha på henne egne klær :)

Vel, vel. Kommer nok tilbake med en liste når den er klar *liste-o-man* :jepp:

Har forøvrig siste arbeidshelg denne helga, og gleder meg stort til å ha fri hver helg (og alle helligdager) i nærmere et år :danse: Kun 6 vakter igjen! :hoppe: Jeg begynte vel å telle vakter igjen for lenge siden, og den tiden har faktisk gått urolig fort - selv om det ikke kjennes sånn ut på enkelte tidspunkt.

I går kjente jeg forøvrig noe som lignet på strekkende smerter på venstre side av magen og litt nedover, pluss litt på høyre side. Tar alt som et tegn på modning :sjenert: og synes det er helt greit at det begynner å gjøre litt vondt for jeg har jo ikke hatt kynnere som har gjort vondt gjennom hele svangerskapet. Og (selv om det sikkert ikke er sånn) så innbiller jeg meg at litt vondter må vel til for at kroppen skal bli klar. Men alt med måte, selvsagt :lol:

På tide å henge opp noen klær og sette på en maskin til og få litt handyman-hjelp av Mannen til å henge opp en knaggrekke i gangen og en lykt på stua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler å bruke de engangs nettingtrusene de har på sykehuset. Man blør mye etter fødselen og det er kjedelig å ødelegge trusene sine. Dessuten er det bedre plass til de digre bleiene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sikkert greit å få fødebagen klar ja :) gruer meg litt til å begynne å pakke den, synes alltid det er så vanskelig å pakke.. :sjenert:

Her tar jeg også imot vondter med godt humør ;) aner jo ikke hvordan modning kjennes ut, men hadde vært kjekt å bli god og moden før termin ja!

Telle vakter er lurt! Det nærmer seg fort permisjon nå :jepp: Hvilken dato starter permisjonen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ender sikkert opp med å pakke for mye - som vanlig :sjenert:

Jeg har siste arbeidsdag på fredag, 25. mai, men permisjonen starter på mandag 28. mai (har fri den helgen). Kunne gått t.o.m. 29./30. mai, men synes det er godt å vite at på fredagen når kl. er er 15 så er jeg ferdig og slipper å komme tilbake for et par dager uka etter :jepp:

---

Nok en natt med drømming om det nært forestående. Drømte at melka begynte å komme og piplet frem av seg selv, så da var det fram med innleggene :fnise: Er veldig spent på hvordan det vil bli med ammingen (håper at vi får det greit til), så det er sikkert derfor jeg drømte om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 uker og en måned igjen til termin :rodmer:

Tenk hvor nærme vi egentlig er den lille prinsessa vår, bare et par centimeter skiller omverdenen og henne. Fasinerende tanke :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte kjennes det ikke ut som et par centimeter en gang! :fnise: Tenk så koselig det blir å få møte disse små, sparkende, sprellende menneskene! :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...