Gå til innhold

Hverdagen med Frøken Fryd og Lillesøster


Haley

Anbefalte innlegg

:fnise: Kam på en episode fra påsken når jeg leste de kommentarene du har fått.. En kvinnelig bekjent som jeg traff på i påsken hadde ikke sett meg siden jul. Det første hun gjør er å komme bort og klappe meg på magen(som virkelig ikke var så stor fordi lillemakrell lå på tvers) og si: "Nei, så stor du har blitt!" Før jeg får tent meg om sier jeg bare "Takk i like måte!". Og HUN blir fornærmet!! :skratte: Jeg er ikke den typen som tar igjen slik, men det var så spontant at jeg ikke kunne noe for det! Det var flere rundt oss (som vi begge kjente) som hørte det, og de syntes hun fikk svar på tiltale! ;)

:hoho:

Ikke bare-bare å være gravid, nei... Fordelen er jo at man kan skylde alt på hormoner. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:hoho:

Ikke bare-bare å være gravid, nei... Fordelen er jo at man kan skylde alt på hormoner. :fnise:

;) Det var det jeg gjorde - da jeg prøvde å ro meg inn igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Kam på en episode fra påsken når jeg leste de kommentarene du har fått.. En kvinnelig bekjent som jeg traff på i påsken hadde ikke sett meg siden jul. Det første hun gjør er å komme bort og klappe meg på magen(som virkelig ikke var så stor fordi lillemakrell lå på tvers) og si: "Nei, så stor du har blitt!" Før jeg får tent meg om sier jeg bare "Takk i like måte!". Og HUN blir fornærmet!! :skratte: Jeg er ikke den typen som tar igjen slik, men det var så spontant at jeg ikke kunne noe for det! Det var flere rundt oss (som vi begge kjente) som hørte det, og de syntes hun fikk svar på tiltale! ;)

:ler: Utrolig bra!

AKKURAT sånt har jeg det nå også om dagen, samme form og tanker rundt det. Fungerer nok hur godt som helst, tror jeg da! ;)

:Nikke: Vi klarer oss nok helt fint, ja!

---

Det er fremdeles 14 dager til jeg regnes som høygravid, men de siste dagene har jeg begynt å føle meg mer gravid enn noensinne. Ikke pga størrelsen på magen for den er akkurat passe, men med tanke på at kondisen er elendig, jeg klarer ikke å spise masse per måltid og føler meg generelt full i magen (spesielt etter middag og utover kvelden). Så nå sitter jeg på treningsballen og "ruger" :fnise: Det var mer komfortabelt enn å sitte/ligge (føles ut som om maten sitter like under brystbenet) i sofaen eller saccosekken.

Mannen jobber overtid i dag og har ennå ikke kommet hjem, men jeg håper ikke det er så lenge til. Gleder meg til å legge meg tett (så tett som magen tillater) inntil ham :kyss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Romlemantisk! Viktig å huske det også - oppi alt mage-styret! Jeg googlet faktisk "høygravid" i går kveld, føler at jeg må da snart være det! Ting begynner liksom å bli tungt og vanskelig (knyte sko, f eks), og som du sier er det lite plass til mat.. Men vi får holde ut 2 uker til før vi kan begynne å klage skikkelig! :fnise:

Ha en fin dag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ville frøkna tydeligvis stå opp sammen med pappa'n sin før kl. 07, for da var det livlig med spark og dulting. Men vi sovnet igjen og våknet 09.30. Deilig :) Flere ganger i natt har jeg kjent på et ubehag som sitter som en slags strek fra midt på høyre rumpeball og oppover mot korsryggen. Uansett hvilken stilling jeg prøvde å legge foten i så ble det liksom ikke bra. Men merker ikke like mye nå når jeg sitter eller står. Lurer på om det kan være isjasnerven som er litt irritert :klo: Skal prøve å huske å nevne det for legen på kontroll neste uke :jepp:

Nest siste arbeidshelg er snart i gang! Gleder meg så utrolig mye til å kunne tilbringe hver helg de neste månedene sammen med mann og barn :rodmer: og ikke måtte stå opp i otta for å gå på jobb en lørdag/søndag midt på kaldeste, svarteste vinteren. Og det skal bli så godt å ha fri hele jula og kose oss sammen med familie :hjerte: Små ting som gir stor glede når man jobber turnus :Nikke:

Nå skal jeg lage meg en smoothie :sikle: og etterhvert se om jeg ikke får lagt sammen noen klær som har hengt til tørk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det er hardt arbeid å gå gravid og en oppdager en del plager som man ikke får når man er ugravid ;)

Smoothie er snadder :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er litt unntakstilstand å være gravid :jepp: Selv om jeg har vært utrolig heldig med få plager i svangerskapet, så skjønner jeg meg ikke på dem som velger å få 10-12 unger (eller halvparten for den del) :gjeiper:

---

Åh, jeg vil ha ,value[/environment/2012/G10_0740_080R_0.jpg]&set=key[rotate],value[0.1]&set=key[width],value[2513]&set=key[height],value[2939]&set=key[x],value[863]&set=key[y],value[423]&set=key[type],value[FASHION_FRONT]&call=url[file:/product/large]]denne bikinien! MEN! Jeg aner jo ikke hvilken størrelse jeg skal bestille, eller om jeg i det hele tatt kommer til å ha bruk for den i sommer :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bikinien var veldig fin!! Men jeg mistenker at jeg for min del kommer til å være mer tiltrukket av bade-burka i sommer, hvis det mot formodning skulle bli vær til å ikle seg noe annet enn allværsjakke og gummistøvler da... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er i allefall praktisk å amme i :fnise: Nå kan jo jeg bare svare for meg selv da og jeg kunne aldri brukt en sånn type bikinioverdel med mine enorme ammepupper, de hadde bare sklidd under :ler: Jeg har svære pupper i fra før og økte ikke noe særlig på det området der når melken kom, men det er jo så individuelt :Nikke: Husker at de ble tyngre, men ikke så voldsomt mye større. Vanskelig det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bikinien var veldig fin!! Men jeg mistenker at jeg for min del kommer til å være mer tiltrukket av bade-burka i sommer, hvis det mot formodning skulle bli vær til å ikle seg noe annet enn allværsjakke og gummistøvler da... :fnise:

:fnise: Blir vel helst det jeg føler meg komfortabel i også. Synes allikevel at vi kan få en god og varm sommer :jepp:

Den er i allefall praktisk å amme i :fnise: Nå kan jo jeg bare svare for meg selv da og jeg kunne aldri brukt en sånn type bikinioverdel med mine enorme ammepupper, de hadde bare sklidd under :ler: Jeg har svære pupper i fra før og økte ikke noe særlig på det området der når melken kom, men det er jo så individuelt :Nikke: Husker at de ble tyngre, men ikke så voldsomt mye større. Vanskelig det der.

Jeg sliter ikke så fælt med store pupper akkurat :ler: Har økt bittelitt, men mye kan jo skje når melka kommer, og jeg skjønner godt at den ikke er særlig praktisk til melketunge pupper. Men den er så fiiiin! :fnise: Jeg får ta det som det kommer. For alt jeg vet er det ikke sikkert det blir noe bikinivær, en gang :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har store planer om bikini og en lett tunika/sommerkjole over i sommer ;) Det skal bli finvær! Og føler jeg ikke for å sprade rundt i bikini er det så deilig med sånne lette, slappe og luftige plagg. Og solhatt :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selma: Det høres i grunn ut som en god plan med en lett sommerkjole/tunika over bikini

---

I dag har vi vært en tur i nabobyen og sett på et par fotoutstillinger og handlet litt småtteri til lillemor. Veldig koselig å ha litt kvalitetstid med kjæresten andre steder enn i sofaen på kveldstid :jepp: Ble ganske sliten etter mye gåing, så det var godt å komme seg hjem etter noen timer. Og så ble det en liten høneblund på oss, tett i tett :hjerte:

Mannen var hjemme hos foreldrene sine tidligere i uken når jeg var på seintvakt og da ble det naturligvis litt babyprat, bl.a. om bleier og da hadde visst Mannens mor, og spesielt storesøsteren sagt at hun ikke ville bruke tøybleier på babyen når hun skulle passe på henne :hakeslepp: Mistenker at de tenker på brettebleier når de tenker tøybleier, og ikke lommebleier slik som vi har tenk til å prøve, men allikevel. Det er vår lille frøken og dersom vi ønsker å bruke tøybleier synes jeg egentlig at andre ikke skal legge seg borti det. Babyen tar jo ikke skade av å bruke engangsbleier noen timer/dager, men det er et prinsipp :Nikke: Vi kommer til å ha både tøy og engangs i begynnelsen for å prøve ut, men jeg er veldig positivt innstilt til tøy og håper vi får det til. Tenk så mye bedre det må kjennes mot huden med tøy enn med "plast"! Ble en smule skuffet når jeg hørte hva de sa, og skulle gjerne vært der selv og forklart saken (Mannen er nok ikke heeelt inne på hvilke typer tøybleier som finnes). Men, men.. :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk med slekt som skal ha meninger om alt mulig rart! Når dere har valgt tøybleier så er det jo fordi dere synes det er best for henne, så da burde det være greit.. Men som du sier, før i tiden (sånn som da jeg var liten og brukte tøybleier) var det jo mye klin og strev med dem i forhold til det som er i dag, så det kan jo hende de endrer syn når de ser at det ikke er så mye av det lenger! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Unknown

Jeg har ikke blitt møtt med så mye positivitet når jeg snakker om mine tanker om å bruke tøy, jeg heller. Men når de skjønner hvordan de er, altså ikke nødvendigvis type brettebleier, så hører de fleste litt mer etter. Men er vel ofte ikke helt overbevist.

Tror det må være noe sånt som man enten liker eller ikke liker.

Men det er jo til syvende og sist dere som bestemmer, faktisk! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange rare fordommer mot tøybleier, ja. Og typisk fra folk som ikke aaaner hva de snakker om. :kjefte: Tullete... Min mor skiftet ikke en bleie på Turnerose før hun var halvannet eller noe. :roll: (Jeg er litt sær på det med barnevakt, klarte ikke å "slippe" henne for det før hun var på den alderen. ;)) Men det er et valg man tar på barnets vegne, og andre må bare respektere det om de vil låne ungen... Noe mange ofte gjerne vil. Tenker jeg, ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Typisk med slekt som skal ha meninger om alt mulig rart! Når dere har valgt tøybleier så er det jo fordi dere synes det er best for henne, så da burde det være greit.. Men som du sier, før i tiden (sånn som da jeg var liten og brukte tøybleier) var det jo mye klin og strev med dem i forhold til det som er i dag, så det kan jo hende de endrer syn når de ser at det ikke er så mye av det lenger! :)

Jeg satser på at litt oppklaring er alt som skal til. Men hvis ikke det hjelper så får vi bare ta det når vi kommer så langt at vi trenger barnepass. Det blir uansett ikke den første tiden, regner jeg med.

Jeg har ikke blitt møtt med så mye positivitet når jeg snakker om mine tanker om å bruke tøy, jeg heller. Men når de skjønner hvordan de er, altså ikke nødvendigvis type brettebleier, så hører de fleste litt mer etter. Men er vel ofte ikke helt overbevist.

Tror det må være noe sånt som man enten liker eller ikke liker.

Men det er jo til syvende og sist dere som bestemmer, faktisk! :jepp:

Regner med at det er uvitenhet som er årsaken (selv om både moren og søsteren hans jobber i barnehager, men de er kanskje ikke så vant til sånt "på landet" :vetikke: ) og at vi kan få en oppklaring på det. Av og til føles det ut som om jeg er den eneste som er interessert i det, og da blir det litt vanskelig.. Men, men. Det SKAL prøves ut. E lite utvalg av tøybleier er jo på vei :jepp:

Det er mange rare fordommer mot tøybleier, ja. Og typisk fra folk som ikke aaaner hva de snakker om. :kjefte: Tullete... Min mor skiftet ikke en bleie på Turnerose før hun var halvannet eller noe. :roll: (Jeg er litt sær på det med barnevakt, klarte ikke å "slippe" henne for det før hun var på den alderen. ;)) Men det er et valg man tar på barnets vegne, og andre må bare respektere det om de vil låne ungen... Noe mange ofte gjerne vil. Tenker jeg, ihvertfall.

Jeg får heller ikke lyst til å låne bort tulla vår hvis de som skal passe henne ikke kan godta våre ønsker for henne. Jeg skal jo ikk si basant at det blir tøybleier, for vi må jo prøve de ut først. Men det hadde vært litt kjekt om det var litt entusiasme fra andre også, ikke bare meg. Mannen er litt skeptisk og mener at det kan da ikke være særlig miljøvennlig når man må kjøre flere maskiner med bleier o.l., men de maskinene må kjøres uansett om man har tøybleier eller ikke for det blir jo mye skittentøy. Men han er med på å prøve da, og det er jeg glad for. Så får jeg bare håpe at jeg kan ha litt mer innvirkning på ham der, enn mor og søster :sukk:

:hoppe: for 33 uker! Går så fort at det er såvidt jeg rekker innom mellom hvert uke- :hoppe:

Hurra for oss begge! :nigo:

---

Fridag etter arbeidshelg, og attpåtil har jeg fått ekstra fri i morgen. Det gjør godt! Får stadig høre på jobb at det er sprekt gjort å være i fullt arbeid så lenge som jeg er (4 uker igjen til permisjon), og jeg er veldig glad for det. Men jeg begynner å kjenne nå - naturligvis - at det blir tyngre. Og på helg er vi jo mindre bemannet enn i uka og jeg synes det er litt trasig (selv om jeg ikke skal tenke på det) å spørre andre om å ta de tunge moiliseringene/snuingene. Attpåtil var vi både på fredag og søndag to gravide, så de to andre på jobb var nødt til å ta seg av det vi ikke kan. Det er jo hver sin gang, men den flinke piken inni meg får litt dårlig samvittighet.

I natt har brystvortene vært en smule ømme og vonde, og halebeinet var litt vondt etter en travel vakt på jobb i går, så det har ikke vært den beste natta for å si det sånn. Men jeg har to fridager så jeg skal nok få tatt det med ro og bare gjøre ting jeg har lyst til.

Er det litt tidlig å ta på laken og dynetrekk i vogna? :lur:

Tenkte jeg skulle forberede Mannen litt på fremgangen i en fødsel og ga ham Gro Nylanders "Småen blir født" slik at han kunne lese de viktigste kapitlene der, men det hadde visst nesten motsatt effekt. Mannen drømte at både jeg og lille frøkna ble syke og at han måtte ta vare på henne mens jeg lå i koma eller noe lignende. Stakkar :troest: Nylander ramser jo opp det som kan gå galt da, og det var vel det som gjorde saken. Kanskje menn rett og slett bare skal holde seg til pappa-bøker og så får vi damer lese mamma-bøkene :jepp:

Jeg holder på med Nylanders amme-ABC nå, og har sett filmen Bryst er best. Litt ny info var det jo, og jeg synes det er greit å forberede seg på ammingen, så vel som fødsel. Og håper at ammingen vil gå greit :)

Føler meg litt tiltaksløs, men skal finne meg en vannflaske og strikketøyet og sette på en serie eller noe sånt. Og så får rydding av kjøkkenskap og skapet med håndkler/sengetøy o.l. vente til senere :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Jeg kjøpte "verdens beste pappa" til mannen. Det var en veldig lett bok, og mye morsommere enn alle mammabøkene synes jeg :jepp: Ikke var den så veldig skummel heller!

Og det er jo aldri for tidlig å gjøre klar vogna! Kjekkeste som finst å få redebygge litt :) Jeg har hatt vuggen hengende siden påske, og det er kjempekoselig å se den henge der og tenke på babyen som snart er oppi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den boken fikk han ganske tidlig og har lest den ut :jepp: Han får lese det han vil uten at jeg legger meg oppi det heretter :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den boka fikk pappan her også når vi hadde vært på 18ukers ul :) Han kommer med sitater og fun-facts fra den minst en gang i uka ;) Kjempemorsomt.

Jeg er veldig enig med damene du jobber sammen med! Sprekt å fortsatt stå i arbeid nå altså! Jeg er imponert! Men du må passe på å ikke være for "hard" med deg selv om formen skulle gå nedover etterhvert, det er ikke krise det heller. Uansett er det bare 4 uker til permisjon, det blir deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...