Gå til innhold

Hverdagen med Frøken Fryd og Lillesøster


Haley

Anbefalte innlegg

Det er sant, Trekkoppfuglen! :jepp:

---

Har vært ute og gått diverse turløyper i dag, sammen med mamma. Nydlig vær, men litt kaldt. Vi koste oss uansett mye, og nå kan jeg ta langhelg med god samvittighet. Reiser en tur til Oslo i morgen og blir til søndag. Skal besøke besteforeldre, og noen andre slektninger (skulle gjerne vært noen uker lenger på vei så jeg følte det var greit å fortelle om graviditeten, men lar det være foreløpig). Og en tur innom Ikea, selvfølgelig! ;)

Ha en strålende helg, alle sammen :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjemme igjen fra østlandsbesøk. Er så koselig å treffe igjen besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn. Og så fikk vi selvsagt treffe sønnen til ene søskenbarnet mitt. Han er 1 år og helt nydelig!

Og vi var på IKEA og kjøpte vitrineskap, bokhyller og diverse annet til leiligheten, så nå har vi litt å sette sammen :fnise:

Skal bli godt å legge seg nå snart. Tror ikke jeg holder ut så sent. Skal også på tidligvakt i morgen, og da er det greit å være noenlunde uthvilt siden det er mandag morgen og jeg har 6 dagers uke.. :sukk:

Men først; en KG-runde :skravle:

Forresten, er det et symptom at man er støl øverst i magen? Kjenner det veldig godt når jeg ligger på magen og skal reise meg opp med overkroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:Gjesp:

Vet ikke om det er graviditeten sin skyld, eller det faktum at jeg ikke er laget for å stå opp kl. 06 om morgenen (kanskje en dårlig kombinasjon?), men nå må jeg legge meg nedpå litt mens vaskemaskina tar seg av skittentøyet.

Edit: SkriveLeif

Endret av Haley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis skal det ikke mer til enn 30-45 min med powernap og jeg er fit for fight igjen. Har vasket 2 maskiner med klær, ryddet på soverommet slik at vi kan sette sammen nattbordene i løpet av de neste dagene, og samlet en 3/4 søppelsekk med klær som jeg skal gi bort til Fretex :jepp:

Det går fint med IKEA-byggesettene, Muffin :fnise: Har satt sammen en bokhylle, en kontorstol, en skohylle og en hatte-/knagghylle. Vitrineskapet skal min Kjære få ta seg av. Aller helst ville han gjør alt, men noe må jeg da ha å finne på hvis jeg kjeder meg. Har også en kommode som vi venter på ny topp-plate til fordi den var ripet opp før vi fikk den. Så når den kommer (om kort tid får vi håpe) skal han få fortsette å sette sammen den, samt de to nattbordene jeg nevnte. Og sofaen får vi neste uke! :strix:

Forøvrig utrolig vanskelig å finne et skap til yttertøy å ha i gangen, som er maks 52 cm dypt.. Spørs om ikke vi må finne en annen løsning.

Kjenner at jeg begynner å bli litt smålei av å leve i en halvveis møblert leilighet. Men det er nok ikke så lenge før alt er på plass. Da blir det innflyttingskaffe :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:strix: for 6 uker

Så er hemmeligheten ute, ihvertfall hos familiene våre. De ble selvsagt utrolig glade alle sammen og jeg felte noen (ok, mange) tårer både når vi fortalte det til hans foreldre og når vi sa det til mine foreldre. Vet ikke om jeg kan skylde på horomoner, for jeg er et følelsesmenneske fra før av :fnise: Mamma var raskt på banen og sa at når tiden nærmet seg så skulle hun og pappa kjøpe barnevogn :hjerte: Stas med første barnebarn ;)

Og jeg er trøtt som en strømpe så fort jeg ikke har noe å sysselsette meg med. Kan bli noen utfordrende nattevakter om en ukes tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yey, 6 uker! :hoppe:

Så koselig at dere har fortalt det til foreldrene deres. Det hørtes ut som det ble veldig fine øyeblikk for alle sammen når dere sa det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Haley! Må prøve å følge med her inne, og leser det du skriver om arbeidssituasjonen din. Prøver ikke å kuppe boka di altså, det er bare så spennende å "møte" en sykepleier til :)

Jeg er også sykepleier, og tenkte vi kanskje kunne lufte litt jobbtanker? :) Selv jobber jeg på en enhet med alvorlig syke og døende pasienter, noe som i seg selv kan være tungt både fysisk og psykisk, i 63% stilling. På toppen av dette jobber jeg bare nattevakter, og er alene i avdelingen på vaktene mine (jeg kan ringe på hjelp altså, men de er i en annen etasje).

Tunge løft - jeg var på forflytningskurs forrige uke, og i forhold til forsikring ved skade osv, så har vi faktisk ikke lov til å "løfte" pasienter i det hele tatt. Jeg mener vi fikk lov til å løfte 15 kg inntil kroppen, og 5 kg ut fra kroppen, og dette kan du jo bruke aktivt ;) Skal sende deg ny melding når vi får det skriftig på jobb! Dessuten var det en artikkel om dette i forrige nr av Sykepleien.

Antibiotika - jeg bruker bare lukkede sett når jeg blander. Har dere det på jobb?

Cellegift - vi har pasienter som har cyt-kurer på jobb. Dette skal ikke vi gravide være borti (NO NO!), så hvis du kommer oppi en situasjon hvor du kan komme i kontakt med kroppsvæsker, så må du si nei. Det står noe om dette her: http://www.kreftforeningen.no/om_kreft/behandlingsformer/cellegift/cellegift__cytostatika__318 og på nettsidene til arbeidstilsynet.

Nattevakter - Jeg jobber som sagt bare nattevakter, og har løst det ganske enkelt, ved å sove så mye som jeg trenger. Gjerne fra 8-8 om det er nødvendig. Dessuten pleier jeg å sitte oppe til 2-4 natten i forveien og sove så lenge som mulig samme dag som jeg skal på vakt.

Igjen Haley! Det er ikke meningen å kuppe noe, men jeg husker hvor nervevrak jeg var de første ukene selv. Håper du koser deg med graviditeten :gravid: Det er så koselig <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yey, 6 uker! :hoppe:

Så koselig at dere har fortalt det til foreldrene deres. Det hørtes ut som det ble veldig fine øyeblikk for alle sammen når dere sa det også :)

Ja, det var utrolig koselig og bare positive tilbakemeldinger - som vi regnet med - første barnebarn og greier ;)

Hurra for 6 uker! :hoppendeglad:

Så koselig å ha fortalt det til familien! Gleder meg til jeg skal det også :)

Du har noe å se frem til :jepp: Hvor lenge har dere tenkt til å vente?

Hei igjen Haley! Må prøve å følge med her inne, og leser det du skriver om arbeidssituasjonen din. Prøver ikke å kuppe boka di altså, det er bare så spennende å "møte" en sykepleier til :)

Jeg er også sykepleier, og tenkte vi kanskje kunne lufte litt jobbtanker? :) Selv jobber jeg på en enhet med alvorlig syke og døende pasienter, noe som i seg selv kan være tungt både fysisk og psykisk, i 63% stilling. På toppen av dette jobber jeg bare nattevakter, og er alene i avdelingen på vaktene mine (jeg kan ringe på hjelp altså, men de er i en annen etasje).

Tunge løft - jeg var på forflytningskurs forrige uke, og i forhold til forsikring ved skade osv, så har vi faktisk ikke lov til å "løfte" pasienter i det hele tatt. Jeg mener vi fikk lov til å løfte 15 kg inntil kroppen, og 5 kg ut fra kroppen, og dette kan du jo bruke aktivt ;) Skal sende deg ny melding når vi får det skriftig på jobb! Dessuten var det en artikkel om dette i forrige nr av Sykepleien.

Antibiotika - jeg bruker bare lukkede sett når jeg blander. Har dere det på jobb?

Cellegift - vi har pasienter som har cyt-kurer på jobb. Dette skal ikke vi gravide være borti (NO NO!), så hvis du kommer oppi en situasjon hvor du kan komme i kontakt med kroppsvæsker, så må du si nei. Det står noe om dette her: http://www.kreftforeningen.no/om_kreft/behandlingsformer/cellegift/cellegift__cytostatika__318 og på nettsidene til arbeidstilsynet.

Nattevakter - Jeg jobber som sagt bare nattevakter, og har løst det ganske enkelt, ved å sove så mye som jeg trenger. Gjerne fra 8-8 om det er nødvendig. Dessuten pleier jeg å sitte oppe til 2-4 natten i forveien og sove så lenge som mulig samme dag som jeg skal på vakt.

Igjen Haley! Det er ikke meningen å kuppe noe, men jeg husker hvor nervevrak jeg var de første ukene selv. Håper du koser deg med graviditeten :gravid: Det er så koselig <3

Takk for et langt, flott svar! Godt å kunne være flere i samme situasjon!

Jeg jobber på en sengepost med mange akutt, alvorlig syke hvor vi ofte er borti bl.a. lammelser og da blir det fort tungt. Prøver selvsagt å alltid tenke at jeg ikke skal forflytte tunge pasienter på egenhånd, men av og til er det bare et lite "hipps" som skal til og da er det desvrre altfor fort gjort å gjør det selv. Men jeg skal definitivt bli flinkere til å alltid ha med meg noen når jeg gjør sånt.

Vi har lukkede sett til antibiotika, og heldigvis er det ikke så mye bruk av antibiotika i.v. i forhold til mange andre avdelinger, så der skal det ikke bli noe vanskelig å styre unna, tror jeg. Og cellegift administrerer ikke vi hos oss.

Regner med at jeg kommer til å gjøre som jeg pleier, å stå opp tidlig den dagen jeg skal på nattevakt og deretter legge meg litt utpå dagen og sove frem til jeg skal på jobb. Og selvsagt sove så lenge jeg har behov for mellom vaktene.

Er ikke så veldig nervøs for dette, men blir ihvertfall ekstra på vakt - og det er jo aldri dumt :jepp:

Gratulerer så mye! :hoppe::klemmer::rodmer:

Så herlig! :) Kjekt å ha fortalt det til familien også! :hjerte:

Takk så mye! Det er herlig, og litt uvirkelig. Men godt å ha delt det med noen også - selv om det er tidlig.

---

I dag klarte jeg ikke å dy meg og måtte fortelle det til min andre gode venninne og kollega, og hun ble så glad på vår vegne. Kjempekoselig! Har vært litt i tvil om når jeg skulle fortelle henne det siden hun er i en helt annen livssituasjon enn meg, men det hadde jeg ikke trengt å bekymre meg for.

Jeg har aldri i mitt liv kjøpt en falukorv, men i dag var det nettopp det jeg hadde lyst på når jeg var på butikken :gjeiper:

Nå bærer det rett til sengs etter en laaang arbeidsdag, og i morgen skal jeg sove så lenge jeg vil og bare nyte fridagen :hjerte:

Sov godt, alle sammen :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg tenkte å vente med å fortelle det så lenge det lot seg skjule. Mulig et par søsken får vite det om ikke så lenge, men foreldre får nok ikke vite det før jeg er 8-10 uker på vei. Men tar det litt som det kommer :) Mulig det blir i uke 12 også, som en liten førjulsgave :)

(jeg er jo så redd for SA at jeg vil ikke fortelle det før jeg føler meg rimelig sikker selv..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skjønner jeg godt, Selma. Og jeg har tenkt at vi kanskje har fortalt det litt tidlig, men samtidig synes jeg at det er godt å ha noen å kunne snakke om det med hvis vi skulle være så uheldige å spontanabortere. Bortsett fra mine to gode venninner og kolleger så får ikke noen andre på jobb vite det før tidligst 12 uker, og heller ikke andre venner og kjente som jeg ikke har den kjemien med at jeg kan fortelle alt.

Mest sannsyling vil det jo gå bra :jepp:

---

I natt var jeg oppe på toalettet to ganger og hver gang følte jeg meg kvalm og litt småsvimmel. Men fikk ihvertfall sove leeenge i dag og gøler meg litt bedre etter at jeg fikk i meg litt mat og drikke.

Jeg har noen "burde burde"-aktiviteter, men jeg tror jeg rett og slett tar det med ro i dag og gjør bare det jeg har lyst til. Ut å gå en tur, lese litt i ei god bok og drikke en kopp varm te på terassen i sola :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare lurte. Jeg gjorde også det da vi ventet vår første. Gikk veldig greit. Jeg hadde ikke nattevakter, men de tror jeg du kan få slippe når du er gravid. I hvertfall var det slik på det sykehuset jeg jobbet på. Hvis du syns det er greit med nattevakter, er jo det helt topp.

Er formen grei?

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve meg på nattevaktene i og med at jeg ikke har fortalt sjefen min at jeg er gravid (og heller ikke har lyst til det med det første - hun er desverre litt løsmunnet..), men hvis jeg ser at det ikke går så må jeg få ordnet det på et vis. Heldigivis har jeg ikke så mange nattevakter i løpet av turnusen. Og for alt jeg vet kan det jo gå bedre på natt enn det gjør på dagtid.

Formen er forsvåidt grei, men er ganske trøtt og kvalmen har økt litt de siste dagene. På tidligvakt i går kjente jeg at jeg var litt svimmel og måtte hive i meg en frukt og litt vann for å få opp blodsukkeret litt (selv om jeg hadde spist (litt) frokost bare en time tidligere). Sastser på at kvalmen ikke blir så mye verre og at formen holder seg på dette nivået (eller bedre). Har ingen ønsker om å avsløre meg på jobb med en besvimelse eller oppkast :nei:

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt med løsmunnet sjef da.. Det hadde jo sikkert vært lettere om sjefen visste det, så du kunne fått tilrettelagt hvis du har behov for det :) Men nå ser det jo ut til at formen din er brukbar, og det er bra!! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...