Gå til innhold

LAVKARBO-tråden!


*Bumblebee*

Anbefalte innlegg

Jeg lagde suksesskake i går, i muffinsversjon så jeg kan fryse dem ned enkelt. Brukte Tagatesse som sukkererstatning, og det ble kjempegodt! Jeg liker ikke Sukrin, så ble veldig glad når jeg fant tagatesse som ikke har bismak. Hver muffin ble ca 2 gram karbohydrat, fikk 10 stk fra oppskriften min:

Lag mandelbunn:

3 eggehviter

100 g Tagatesse

Piskes stivt

200g mandler males så fint/grovt du vil ha det, og blandes i. Haes i 10 muffinsformer og stekes på 160 grader til de er ferdige. For meg tok det ca 30 min, men det varierer. Hold et øye med dem så de ikke blir for brune.

Eggekrem:

5 eggeplommer

1 dl fløte

1 ts vaniljesukker

55 g Tagatesse

Ha alt i en kjele og varm det opp forsiktig, under konstant omrøring med visp. Trenger ikke koke, men den skal bli tykk. Når den er tykk, ta kjelen av varmen og rør inn 3x50 g romtemperert vanlig meierismør. La kremen stå i kjøleskap for å tykne litt.

Ha kremen på muffinsene når de har blitt kalde. Kan godt fryses.

Disse smaker akkurat likt som versjonen med sukker. Kjenner ingen forskjell! Var vanskelig å bare holde seg til en, hehe. :)

Innhold per muffin, om du lager 10 stk er:

Fett 30g

Protein 7g

Karbohydrat 2g

(Kalorier 354)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Artig med oppskrifter, kanskje jeg skal prøve noen av dem etter hvert.

Jeg har fått dilla på grønnsakssmoothie til frokost. Oppskriften ligger her, hvis noen vil se :) Ble litt mye å lime inn.

Liker følelsen av å bli mett samtidig som at jeg får i meg en del fett, og haugevis med sunne næringsstoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg laget frokostmuffins etter man-taver-det-man-haver-prinsippet.

Resultatet ble følgende

10 gram valnøtter

20 gram linfrø

20 gram sesamfrø

30 gram solsikkekjerner

10 gram gresskarkjerner

alt dette ble finmalt i en mandelkvern.

så skjærte jeg opp

50 gram pepperoni

50 gram krydret salami

Og hadde i

100 gram revet jarlsberg

1 ss creme fraich

3 egg

Rørte rundt og helte i muffinsformer, jeg fikk 12 muffins totalt :)

Stekte i ca 20 minutter på 200 grader midt i ovnen.

Smakte utrolig godt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål til dere her inne, har dere kuttet ut all lett-brus og fun light??

Jeg drikker fun light saft så det tyter ut av ørene, men drikker veldig, veldig lite lettbrus. Bare en helg i blant, men nå drikker jeg ytterst lite brus i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

liker ikke light-brus (eller vanlig brus heller)

Drikker kansje 1 eller max 2 glass funlight (noen opplever stopp i vektnedgang pga kunstig søtningsmidler) ,drikker kaffe + te. Og en haug med vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det med kunstige søtningsmidler. Det finnes jo i enkelte filmdrasjerte vitaminpiller og medisiner. Men det er vel for lite til å utgjøre noen forskjell, men hva med foreksempel søte c-vitaminer? Kan de også lure insulinproduksjonen?

Jeg er helt nybegynner på lavkarbo, har bare gått på det en uke, men lørdag ble det noen øl og søndag ble det cola mot hodepinen.

Kan jeg drikke en halv til en flaske vin hver lørdag uten at det ødelegger forbrenningen hele uka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med kunstige søtningsmidler. Det finnes jo i enkelte filmdrasjerte vitaminpiller og medisiner. Men det er vel for lite til å utgjøre noen forskjell, men hva med foreksempel søte c-vitaminer? Kan de også lure insulinproduksjonen?

Jeg er helt nybegynner på lavkarbo, har bare gått på det en uke, men lørdag ble det noen øl og søndag ble det cola mot hodepinen.

Kan jeg drikke en halv til en flaske vin hver lørdag uten at det ødelegger forbrenningen hele uka?

Vin er det ikke mye karber i - dvs i rødvin og i tørr hvitvin er det nesten ingenting.

Det er vel 25 sukkerbiter i en halvliter med cola - så å drikke cola mot fyllesjuken er umåtelig dumt, dersom du går på lavkarbo. Jeg hadde brydd meg mer om det enn om mulige drasjerte vitaminpiller.

Og er du bekymret for vitaminpillene så kjøp sånne udrasjerte på apoteket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål til dere her inne, har dere kuttet ut all lett-brus og fun light??

Jeg har kuttet alt av brus, det eneste jeg drikker litt av er farris. Problemet nå er at jeg får fryktelig med luft i magen av kullsyre, nå som jeg ikke er vant til å drikke det lenger. Samtidig gjør det ting enklere ;)

Jeg tillater meg å drikke litt saft uten sukker, for jeg er ikke flink nok til å drikke bare vann, særlig på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål til dere her inne, har dere kuttet ut all lett-brus og fun light??

Brus drikker jeg ikke, annet enn farris.

Fun light drikker jeg når jeg har lyst på noe godt, og når jeg er lei av å bare helle i meg vann. Farris med litt fun light i blir erstatningen min for brus i helgene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg drakk, for inntil i forrige uke opptil 3 liter om dagen av pepsi max. jeg så selv hvor mye det var, og at det ikke var rart at vekta sto stille. har nå kuttet veldig drastisk og rører det nesten ikke, begynt med farris bris og vann istedet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nå kuttet ned på brusen, og saften.. Så får vi se hvordan det blir :)

Uansett her er et middagstips;)

Tacopai uten paibunn..

Stek 200 gram kjøttdeig sammen med løk

tilsett tacokrydder eller hjemmelaget tacokrydder

Ha over i en ildfast form.

Rør sammen 3 ss creme fraich og 3 ss majones, en finhakket hvitløksbåt, og pepper, ha dette over kjøttdeigen, strø over ost og sett i ovnen til osten blir gylden, på 200 grader i ca 15 minutter.

Serveres med salat ;)

Glemte en bokstav..

Endret av Spatula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmmm! Det så godt ut Spatula!

Jeg har kjøpt karbofrie nudler og skal forsøke meg på Pad Thai til middag i dag. Gleder meg :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du link til disse karbofrie nudlene?

Eneste jeg har funnet som ligner pasta osv.er mais "pasta" og mais er ikke lavkarbo. Æsj..savner pasta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I dag blir det fyllt kyllingfilet til middag.

Jeg var lei av den vanlige kyllingfileten, så jeg la den på en plate og tok kjevla og dasket den helt flat. hadde på noen skiver vellagret sveitserost, og to skiver med kokt skinke, og rullet det hele sammen til en rull, og hadde bacon rundt. Stekte i panna og inn i ovnen i 15 minutter på 200 grader, serveres med grønnsaker eller salat :)

Har forresten oppdaget Atkinsbarer, mange av dem er virkelig gode.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...