Gå til innhold

LAVKARBO-tråden!


*Bumblebee*

Anbefalte innlegg

Hey!

Jeg har fulgt en lavkarbo diett nå i ca 1 mnd, gått ned et par kg - så er veldig fornøyd :) Er ikke ekstremt streng, men har kuttet ned på værstingene.

Men så blir jeg litt forvirret (nybegynner).. Samtidig som jeg holder en lavkarbo diett forsøker jeg å telle kalorier- er dette lurt eller skal jeg kun forsøke å kutte ned på karbohydrater?! :forvirret:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg teller i tillegg - grunnen til at en lavkarbodiett virker er jo at proteiner og fett metter mer sånn at du spiser færre kalorier enn du bruker (men uten å svinge i blodsukker og være veldig sulten).

Jeg syns det er greit å se til at jeg holder meg på et ganske greit nivå av kalorier uansett - men det er jo opp til enhver hva de gidder gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Spiser aldri godteri eller noe, men en dag så skulle vi ha litt ekstra fin middag, og jeg tenkte at vi burde hatt en lavkarbo-vennlig dessert. Så da komponerte jeg min egen oppskrift på det beste mannen min vet om, nemlig sjokolademousse :) Veldig enkelt, og det ble suksess!

Sjokolade er jo i seg selv ikke særlig lavkarbo-vennlig, men hvis man velger mørk sjokolade så er det ihvertfall mye bedre enn andre ting - mørk sjokolade er jo sunt egentlig :) Her kan oppskriften helt sikkert tilpasses, men jeg valgte å bruke kokesjokolade for å være sikker på å få et godt resultat.

Sjokolademousse

1 boks kremfløte (0,3 liter)

100 g mørk sjokolade (jeg brukte 70% kokesjokolade)

3-4 dråper vanlijeessens

1 plate gelatin

0,5 ss Natreen (her kan du sikkert også bruke noe annet)

Kok opp 1 dl av kremfløten, tilsett oppbløtt gelatin og vanlijeessens. Ta kjelen av varmen, ha oppi hakket sjokolade slik at den smelter, rør godt så blandingen blir jevn og fin. Pisk resten av fløten til krem sammen med Natreen, tilsett den varme sjokoladeblandingen i en tynn stråle mens du pisker litt til. Ha hele blandingen i en bolle eller i serveringsskåler, sett kaldt i 2-3 timer. Nyt!

Denne oppskriften gir 2 store eller 4 små porsjoner :)

(Karbohydratinnhold blir cirka 45 g totalt for hele ladningen, eller ca 11 g hvis du spiser 1/4 av bollen)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har faktisk slitt med spiseforstyrrelser, og gikk ned en del i vekt. Målte meg hele tiden rundt lårene. Nå som jeg har gått over til lavkarbo, har jeg faktisk gått enda 1-2 cm ned! Og jeg er undervektig... sikkert fordi jeg ikke pøser i meg masse fett, men kuttet ut karbo-mat. Det har jeg egentlig gjort lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til alle som handler lavkarbovarer på helsekosten. Det er utrolig mye billigere på iHerb. Det er en amerikansk nettside med alt av helsekost.

Her er noen forslag:

Sukrin (kjemisk navn er erythritol)

Mandelmel

Kokosmel

Kokosolje

Fiberhusk

Alt av Atkins

Affiliate koder fjernet

Bond, mod

Endret av Bond
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har smakt sjokoladekaken til Funksjonell mat? Den er farlig god! :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Nei, men jeg har vært veldig nysgjerrig. Da skal jeg jammen se om jeg finner den noe sted :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk slitt med spiseforstyrrelser, og gikk ned en del i vekt. Målte meg hele tiden rundt lårene. Nå som jeg har gått over til lavkarbo, har jeg faktisk gått enda 1-2 cm ned! Og jeg er undervektig... sikkert fordi jeg ikke pøser i meg masse fett, men kuttet ut karbo-mat. Det har jeg egentlig gjort lenge.

Du må ha i deg nok energi, det får du fra karbohydrater og fett. Protein til en viss grad. Om du kutter på karbohydratene du øke på fettet, ellers får du rett og slett i deg alt for lite! Det er ikke dermed sagt at du skal pøse på med bacon og ribbefett (som mange dessverre tror), men prøv med fet fisk, sunne oljer, nøtter osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spist LCHF i ca et år, og trives godt med det. Følger ingen spesifikk kostholdsfilosofi, spiser til jeg er sånn passe mett, men unngår ting som pasta, poteter, ris, vanlig brød og sukker. Jeg har ingen ambisjoner om å gå ned i vekt, snarere tvert i mot, hovedfokuset for meg er at jeg føler meg bedre på det. Har slitt mye med kvalme når jeg har spist høykarbo (sannsynligvis pga blodsukkeret), og dette er blitt redusert til et minimum det siste året. Veldig deilig å ikke konstant gå med følelsen av å kaste opp hele tiden. ;)

En annen fordel jeg har oppdaget ved å spise LCHF er at jeg stort sett spiser renere mat. Det blir lite halvfabrikater, og jeg tror at kvaliteten på maten jeg spiser nå er langt høyere enn den var når jeg spiste høykarbo. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Jeg har spist LCHF i 2,5 år nå. Jeg veide 135kg før jeg fant lavkarbo og vekta gikk sakte men sikkert opp opp opp. 135kg er mye, men jeg har en kropp med naturlig mye muskler og fettet legger seg jevnt. Så jeg følte meg ikke så stor som vekta tilsa. Jeg brukte størrelse 46 i bukser og 42-44 i overdeler da jeg veide 135kg.

Først spiste jeg karboredusert noen måneder mens jeg leste meg opp på emnet og leste oppskrifter slik at jeg hadde mange oppskrifter jeg ville prøve. I løpet av de 2 månedene gikk jeg ned 4 kg. Da jeg kom i gang med LCHF så gikk jeg ned 25 kg på 9 måneder.

Siden har det stått stille... Jeg kjøpte hus og har jobbet fulltid med 3-400 timer overtid i året pluss pusset opp hus... Det ble for mye stress for kroppen min, tror jeg. Jeg er ikke helt ferdig med huset, men ferdig nok til at jeg har fått flyttet inn i alle fall. Jeg satser på at jeg går ned i vekt igjen snart. Jeg har fortsatt mye å ta av.

Spiser renere mat, føler at jeg har kontrollen og ikke lystene. Før kunne jeg endevende kjøkkenet med 10 minutters mellomrom for å se om det var noe jeg hadde lyst på, nå blir jeg sulten og så spiser jeg meg passelig mett på mat og ikke tull. Jeg hadde løs mage/diare 50% av tiden og trodde det var normalt. Det var jo normalt for meg... Jeg er rimelig sikker på at jeg er glutenintolerant... Og alt fiberet gjorde meg oppblåst. Vi trenger ikke så mye gress! Jeg fiser kanskje bare 5-10% på lavkarbo i forhold til hva jeg gjorde på høykarbo. Huden har blitt finere, jeg sover bedre, jeg har mer energi i hverdagen, hvilepulsen har hoppet ned ca 20. Mange sier at maxpulsen har gått opp på lavkarbo, men jeg har ikke fått sjekket det.

Jeg var absolutt sukkeravhengig. Jeg prøvde å få diagnosen insulinresistent, men med de sinnsyke normalverdiene til helsenorge gikk det dårlig. Jeg fikk mast meg til å måle c-peptid. Den var på 1,35 (tror jeg det var) etter et halvt år på lavkarbo! Det var helt fint, i følge legen. Huff, jeg lurer på hva den var før lavkarbo... Nei, det er ikke helt fint! For noen år siden var øvre grense 0,7, men de økte grensen fordi de så at hjertesyke middelaldrende menn fra Vestfold hadde generelt høy c-peptid. I stedet for å spørre seg hvorfor, så økte de bare øvre normalverdi. Fedon sier at over 0,7 er sannsynligvis insulinresistent mens over 1,0 er betydelig insulinresistent... Jaja, da vet jeg i alle fall med meg selv at grunnen til at jeg ble overvektig var karbohydratene selv om helsenorge ikke vil gi meg en diagnose.

Jeg føler meg så utrolig mye bedre at vektreduksjon ser jeg på som bonus nå. At jeg kan spise meg mett på lovlig og god mat uten å telle noe og gå ned i vekt er jo fantastisk! Det er ingen tvil om at det blir LCHF resten av livet for meg. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en kommentar Supera - makspulsen er medfødt og kan ikke endres med trening eller kosthold (den synker dog litt med alderen). Hvilepulsen blir derimot lavere når du blir i bedre form :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en kommentar Supera - makspulsen er medfødt og kan ikke endres med trening eller kosthold (den synker dog litt med alderen). Hvilepulsen blir derimot lavere når du blir i bedre form :)

Det er det de sier, men flere aktive mosjonister med pulsklokke har rapportert at makspulsen har økt etter at de har gått over til lavkarbo. Og at hvilepulsen plutselig ble lavere etter at de gikk over til lavkarbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Kan man spise karbonadedeig på lavkarbo eller skal man spise vanlig kjøttdeig? :)

Jo fetere, jo bedre. Gjerne medisterdeig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Vil bare tipse om at Idun nå har kommet med "Karbolett Brownies". Og steike, de er fantastisk gode! Kun 2 gram karber pr 100 gram. Jeg anbefaler derimot å bruke usaltet smør når man rører ut "deigen", ellers kan den virke litt salte. Men virkelig dette er faktisk en av de beste ferdigproduktene som er lavkarbo jeg har smakt. Deilig seig og klissete. :)

Mfvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...