Gå til innhold

Skravletråd for november/desember barn 2011


Smørblomst82

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en liten kul! :) La ut bilde nå nettopp i dagboken min, så bare å gå inn på linken i signaturen min og se på siste side hvis dere er interessert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var ein fin mage! :jepp:

Min kjem ikkje til å vise på leeeeenge, for eg er så tjukk frå før av :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var eg på ul, og alt stod bra til :) Eit lite knøtt på 7,8 cm som hadde det fint :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var eg på ul, og alt stod bra til :) Eit lite knøtt på 7,8 cm som hadde det fint :rodmer:

Så bra da :) Er koselig med UL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint silverdoe :) Skal selv på ultralyd tirsdag! Blir spennende!

Hvor langt på vei er du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen.

Melder meg på her. Er gravid 14+3 i dag. Har så langt vært et slitsomt svangerskap med mye komplikasjoner. Ble gravid på første IVF-forsøk i februar. Har vært gravid en gang tidligere spontant i 2008, men SA i uke 12 da. Har derfor ikke våget å juble så høyt før nå. Mulig litt PCO, men ellers uforklarlig infertilitet.

Svangerskapet begynte med alvorlig overstimulering etter prøverørsforsøket. Var innlagt på sykehus i 10 dager. Hadde væske på lungene og i buken. Måtte til slutt tappe ut væske av buken for å få det til å snu, fikk ut 5 liter. Var kvalm og kastet opp hele tiden pga lite plass til annet enn væske i magen. Gikk derfor ned 4-5 kg første måneden. Har derfor vært sykemeldt i overkant av 2 mnd allerede, men begynte i full jobb igjen denne uken.

Hadde også en styrtblødning i uke 8 da vi var helt sikker på at vi mistet igjen. Pga lang ventetid på sykehuset (egentlig bare 2 dager) for UL dro vi til Volvat kvelden etter siden det hadde stoppet å blø. Fikk der se TO små bankende hjerter. :babysmokk: :babysmokk: Så her er det tvillinger på vei. Siden blødningen så ut til å stamme fra morkaken til den ene tvillingen som lå helt nederst i livmora, og den kom etter det første samleiet vi hadde hatt på 2 mnd, fikk vi samleieforbud inntil videre. Håper å få klarsignal ved ordinær UL om 3,5 uker da det er et savn... :sjenert:

Angående mage hadde jeg ikke sjans til å få på meg bunaden. Tydelig gravidmage her allerede. Mammabukser er anskaffet og det er bare deilig.

Så det var litt om oss...

Lykke til videre alle sammen :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heihei rubie! Gratulerer så mye med tvillinger!! Spennende. :jepp:

Mye skummelt du har vært gjennom nå, så håper for din/deres del at det går knirkefritt heretter! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gratulerer så mye med tvillinger Ruby :hoppe:

håper også på at ting går som det skal resten av svangerskapet! :klemmer:

dere som har menn, har det gått opp for de at de skal bli pappaer?har de endret seg noe med tanke på hva som er i magen?tar de hensyn til evt plager du har, at du sover mer o.l?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det ikke har gått opp for noen av oss at vi skal bli foreldre enda. Men han gleder seg, skal hele tiden snakke til magen, og passe på at jeg ikke blir sliten, eller kvalm. (Har forresten ikke støvsugd siden jeg ble gravid, fordi min kjære passer så godt på meg :fnise: )

Forresten: TI UKER IDAG! FOOOOSTEEEEER :danse:

1/4 er unna gjort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei rubie! Gratulerer så mye med tvillinger!! Spennende. :jepp:

Mye skummelt du har vært gjennom nå, så håper for din/deres del at det går knirkefritt heretter! :jepp:

Tusen takk! Føler meg mye bedre. Prøver å tenke positivt nå. Bare de holder seg der inne iallefall til de er over 30 uker, så er jeg glad :jepp:

gratulerer så mye med tvillinger Ruby :hoppe:

håper også på at ting går som det skal resten av svangerskapet! :klemmer:

dere som har menn, har det gått opp for de at de skal bli pappaer?har de endret seg noe med tanke på hva som er i magen?tar de hensyn til evt plager du har, at du sover mer o.l?

Tusen takk :hug:

Min mann er veldig hensynsfull. Han gleder seg stort til å bli pappa. Han var veldig bekymret da jeg var syk og klarte nesten ikke konsentrere seg på arbeid. Nå tar han alt det tunge husarbeidet (støvsuge, vaske gulv og bad etc) og passer på at jeg får hvile litt etter middag hver dag. Det er jo bra siden jeg ikke har ro i meg til å slappe av på eget initiativ :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gratulerer så mye med tvillinger Ruby :hoppe:

håper også på at ting går som det skal resten av svangerskapet! :klemmer:

dere som har menn, har det gått opp for de at de skal bli pappaer?har de endret seg noe med tanke på hva som er i magen?tar de hensyn til evt plager du har, at du sover mer o.l?

Samboeren min er veldig forståelsesfull! Han bare ler av meg når jeg døser på sofaen i timesvis, og synes det er finfint at jeg har fått så store pupper :-D Han har veldig mange kompiser som også er småbarnspappaer/vordende fedre, og jeg synes det er veldig koselig at også de har noen å dele erfaringer med! (jeg mener, vi jentene deler jo alt med både mor, svigermor, bestemor og i det hele tatt.. har inntrykk av at mange gutter blir satt "litt på siden" mens det står på som verst).

Vi har ikke gjort noen forberedelser i huset ennå. Men, "gravøren" (som legen kalte min samboer hehe) har vært og kjøpt fotballdrakt og bittesmå "fotballsko" i riktige klubbfarger, så han er klar! Jeg synes det er så søtt når det går opp for gutta at de skal bli pappaer, og hvilke fantastisk rare ting de går og gleder seg til.

Som for eksempel; "tenk deg når jeg og babyen skal se på tippekampen hver helg. Da kan du gå på cafe med venninner mens jeg lærer ungen å hate liverpool".

haha.. det er mannfolkas univers i et nøtteskall, og hans herlige måte å vise at han gleder seg på! (jeg tolker det iallefall sånn!!)

håper alle har det fint med magene sine, og til deg som skulle ha tvillinger; gratulerer! og så utrolig spennende! håper svangerskapet blir enklere for deg fra nå av, krysser fingrene for deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite sp.mål:

Hva gjør dere ang folat når dere passerer 12 uker? Tar dere fortsatt 400 mkg eller tar dere mindre?

Tar multivitaminer (GraVitamin) som inneholder alt man bør ha i seg, inkl 400mkg folat, og på pakken virker det som at denne vitaminen er for hele svangerskapet. Men så har jeg hørt at man kan (bør/skal?) halvere dosen folat til 200mkg etter 12.uke. Enten ta annenhver dag, eller gå over til lavere dose i tablettene...

Dette forvirrer meg litt :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint silverdoe :) Skal selv på ultralyd tirsdag! Blir spennende!

Hvor langt på vei er du?

Korleis gjekk ultralyden?? Håper alt gjekk bra! :jepp: Er 14+2 i dag, så det går sakte, men sikkert framover! :)

Knøtteliten: eg har blitt litt mindre nøye på å ta folaten min no etter veke 12..det blir kanskje annankvar dag.. Men eg vil ikkje slutte heilt å ta den, trur eg :)

Har nokon fått dilla på noko? Eg kan ikkje seie at eg verkeleg MÅ ha noko, men eg er blitt veldig glad i Dundersalt (som eg også har likt veldig godt før, altså) og champagnebrus. :) Eg er eigentleg ein svoren Pepsi Max-fan, men no syns eg iskald champagnebrus faktisk er endå betre :) Mozell går også finfint an :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang. folat så går jeg på Lifeline kosttilskudd. Og der er det en stort du tar de 12 første ukene, så er det en annen som er for gravide i andre trimester og utover samt. amming. Jeg hadde vel 10 dager igjen da jeg passerte 12 uker, så fortsatte å ta den med 400 mikrogram til jeg var tom. Deretter begynte jeg på den andre, med 200 mikrogram.

Har hørt at kroppen bare skiller ut det overflødige, så det skulle ikke være farlig. Folat er så vidt jeg vet vannløselig, dermed kan du ikke få skadelige effekter ut av det. I alle fall ikke ved å ta 400.

Og ang. dilla så har jeg dilla på Mr.lee kyllingnudler og sjokolademelk. :sjenert: Og jordær da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var kjempeflink til å ta folat i uke 6-7, også ble jeg så kvalm at jeg ikke klarte å ta pillene (har pilleangst, og blir kvalm av tranpiller osv), så har ikke tatt folatpiller etter det. Dårlig av meg, men jeg håper jo at det går bra :) Det gikk jo bra med meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter uke 12, sa min lege; spis opp boksen og ikke stress mer med det. (jeg har fortsatt litt igjen i boksen, tar en pille om dagen) Jeg spurte om vitamintilskudd, han sa at sunn og variert mat er MYE viktigere. Så - han sa altså at jeg ikke trengte noen spesielle tilskudd what so ever, fordi jeg spiser sunt, mye frukt/grønt, etc..

Og jeg vil igrunnen si meg enig. Jeg tror vanlig mat med ordentlige vitaminer er mye bedre enn kunstige greier.

Når det gjelder Folat, så er det, i følge legen min, riktig at du tisser ut det du ikke trenger. Så hvis man er usikker er det bare å gumle i vei:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har bare dilla på epler og skummetmelk - ganske kjedelig... :sjenert:

Sluttet med Folat i uke 12. Nevralrøret er jo forlengst lukket og lagrene mine er nok velfylt. Tar 1 ss tran de dagene jeg orker, ellers bare normal mat her. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan er det med symptomene deres om dagen? (tenker på dere som er omtrent like langt på vei som meg..) de siste ukene har jeg vært i unormalt kjempeform. Kjenner veldig lite til noe som helst... er det grunn til å bli stressa? Jeg mener, i starten var jeg jo både kvalm og trøtt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan er det med symptomene deres om dagen? (tenker på dere som er omtrent like langt på vei som meg..) de siste ukene har jeg vært i unormalt kjempeform. Kjenner veldig lite til noe som helst... er det grunn til å bli stressa? Jeg mener, i starten var jeg jo både kvalm og trøtt...

Det er helt normalt å ikke føle seg gravid rundt de ukene vi er i nå. Kvalmen forsvinner, energien kommertilbake, men magen har ikke blitt så stor enda, man har som regel ikke begynt å kjenne liv osv. Så det skal du ikke tenke noe på. Jeg har forøvrig ikke følt meg gravid en eneste dag, jeg. Forutenom at jeg var trøtt da, men det er ikke noe nytt akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er ikkje kvalm lenger.. dvs., eg var jo nesten aldri kvalm..eit par veker rundt veke 9-10 var eg litt småkvalm, men ingen spying :) Og litt mindre matlyst, men den har visst komt tilbake, merker eg :fnise:

Så ingen symptom lenger, bortsett frå dei velkjente stikka i magen innimellom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...