Gå til innhold

Skravletråd for november/desember barn 2011


Smørblomst82

Anbefalte innlegg

I dag var vi på ul, og vi skal ha ein gut! :):rodmer: Nydelige, lille fyren :)

(No var ikkje jordmora 100% sikker, men vi tok sjansen og kjøpte litt guteting likevel :) )

Ho fekk ikkje tatt skikkeleg mål av hovudet, for han gøymde seg nede i bekkenet, så ho kunne ikkje fastslå terminen skikkeleg, så derfor får vi ny ul om 9 dagar :) Tenk, 5. gongen på ul! Skal IKKJE klage :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag var vi på ul, og vi skal ha ein gut! :):rodmer: Nydelige, lille fyren :)

(No var ikkje jordmora 100% sikker, men vi tok sjansen og kjøpte litt guteting likevel :) )

Ho fekk ikkje tatt skikkeleg mål av hovudet, for han gøymde seg nede i bekkenet, så ho kunne ikkje fastslå terminen skikkeleg, så derfor får vi ny ul om 9 dagar :) Tenk, 5. gongen på ul! Skal IKKJE klage :)

Gratulerer så mye!

Var selv hos jordmor idag, og ifølge henne og legen så er jeg 15 uker på vei, også nevnte jeg det at jeg reagerte litt på at jeg ikke hadde fått brev om UL. Dette synes hun var rart selv, så hun ringte sykehuset... Og det viser seg at legen min aldri sendte inn rekvisisjon.... :| Har kjempelyst til å dra dit i løpet av juli, slik at min kjære kan bli med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for klemmene :) Ja det kan hende jeg skal ta en liten time-out snart. Bare for å kunne slappe litt av og fungere etter jobb også. Skal snakke med JM om det ihvertfall.

Gratulerer så mye med gutt Silverdoe :) Kjekt med UL igjen snart da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter

Hvordan går det med dere?

Jeg hadde noen spørsmål om det med sykemelding. Er noen av dere sykmeldte og hva er i såfall grunnen til det?

Det er så mange som lurer på om jeg fremdeles jobber 100% og da jeg svarer ja, så blir de litt sjokkert og ber meg om å begynne å ta det roligere.

Grunnen til dette er kanskje fordi jeg har vært mye kvalm og kastet opp hver morgen fra uke 9 til uke 15. Jeg har også vært veldig trøtt og sliten. Jeg orker ingen ting etter jobb, men hvis jeg må på farten etter jobb så kaster jeg opp dagen etter på og er enda mer trøtt og sliten. Jeg kan altså ikke jobbe 8-16 for så å dra på stor shopping, lang kjøretur, fest...o.l. etter jobb. Da kaster jeg opp. Jeg var i selskap i helgen og jeg var dårlig i går og jeg er dårlig i dag. Det er så slitsomt.

Hvordan er dette med dere?

Det er jo litt frustrerende å ikke orke så mye som man gjorde før..Men har ikke vært hos lege, bare jordmor. Jeg er en person som ikke klarer å si nei til å være med på ting og jeg tror at jeg tåler mer enn jeg kanskje gjør. De på jobb sier jeg skal gå hjem å sove litt, men sta som jeg er så sier jeg bare at det blir bedre utover dagen....

Ikke så lett å omstille seg skjønner jeg.

I tillegg hadde jeg og sambo en kjempe krangel i helgen så det endte med at jeg ble kjempe sinna (slik at jeg skriker mot han) og så begynte jeg å gråte. Jeg begynte tilslutt å hyperventilere og sambo ble sa veldig redd og stresset. Jeg håper ikke dette er farlig? Noen som har opplevd det? Det kom nok som en kombinasjon av at det var veldig seint på kvelden/natta, han var full, jeg ekstremt sliten, hormonell og veldig amper...Huff.

Dette ble langt, men måtte få det ut :)

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver.

Har vært kvalm og spydd hver dag siden uke 6, men har likevel dradd meg på jobb hver dag. Er så sliten når jeg kommer hjem at jeg stuper rett til sengs, og så blir det som regel litt mer spying på kvelden igjen :(

Nå er det heldigvis bare 2 dager igjen på jobb så er det sommerferie i 2 mnd. Jobber som lærer så det har vert en hektisk tid den siste mnd med vurderinger og karaktersetting osv...så nå skal det jammen bli godt med ferie. I tillegg til kvalmen har jeg nå fått bihulebetennelse og skikkelig forkjølelse, men håper å få med meg de siste dagene på jobb likevel.

Kanskje er vi litt for sta, og burde egentlig gitt oss over litt? Både for oss selv, babyen og de nærmeste...? Har dårlig samvittighet for de hjemme mtp at jeg har vært så sliten og utmattet de siste mnd`ene...men tenker at når er det jo nesten 2 mnd sommerferie, så vi får ta igjen litt skikkelig familiekos da.

Krysser fingrene for at kvalmen går over snart nå!!

Ble masse syting og klaging nå...men godt få det ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var vi på ul, og vi skal ha ein gut! :):rodmer: Nydelige, lille fyren :)

(No var ikkje jordmora 100% sikker, men vi tok sjansen og kjøpte litt guteting likevel :) )

Ho fekk ikkje tatt skikkeleg mål av hovudet, for han gøymde seg nede i bekkenet, så ho kunne ikkje fastslå terminen skikkeleg, så derfor får vi ny ul om 9 dagar :) Tenk, 5. gongen på ul! Skal IKKJE klage :)

Gratulerer med gutt! Begynner å bli mange gutter her nå! :jepp:

Fem ultralyder er jammen ikke værst. Er så koselig å se den lille!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ser ut som om hittil er det flest gutar :) Blir spennande å sjå kva resten her inne får! :jepp:

I dag har eg ferie! Eller, avspasering, som det heiter så fint når ein er lærar ;) Det blir deilig! Merkar at ein er sliten etter eit skuleår, så det blir godt å få slappe av litt og pleie seg sjølv og den lille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 uker i dag! Tenk det, i morgen er jeg halvveis i svangerskapet! Det har jo gått så fort! :)

Hvordan går det med alle her? Er ikke alltid det er like mye aktivitet her, og det er jo synd.

Mange som har handlet inn masse gravidklær? Jeg kjøpte gravidbukse i dag, for jeg begynner i gammeljobben min i morgen, så måtte krype til korset og kjøpe noe brukbart :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 uker i dag! Tenk det, i morgen er jeg halvveis i svangerskapet! Det har jo gått så fort! :)

Hvordan går det med alle her? Er ikke alltid det er like mye aktivitet her, og det er jo synd.

Mange som har handlet inn masse gravidklær? Jeg kjøpte gravidbukse i dag, for jeg begynner i gammeljobben min i morgen, så måtte krype til korset og kjøpe noe brukbart :fnise:

Så kjekt å være halvveis :)

Artig termindato forresten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med 20 uker :)

Ja er ikke så mye liv her, men ser jo at mange har dagbøker så følger litt med der også.

Jeg har kjøpt noen gravidbukser. Det gjorde jeg ganske tidlig fordi dem var så behaglige :sjenert: har også kjøpt en gravidtopp og arvet den del tights og topper. Toppene har jeg ikke brukt enda, for er så usikker på om jeg ser gravid ut eller om det ser ut som jeg har spist litt for mye. Har jo litt polstring fra før :sjenert: Så venter litt med å bruke toppene..

Ellers så går det greit.. Er først i dag jeg begynner å komme meg ovenpå etter mye aktivitet forrige helg. Denne helgen blir ikke noe bedre så kommer vil til å væøre ødelagt hele neste uke også.

Ellers så har jeg kjent tydelig liv et pr. ganger nå... Ser fram til mer aktivitet i magen :)

Under 2 uker til UL :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje kjøpt noko gravidklede endå..passar fint dei vanlege kleda mine.. Men håper å måtte kjøpe i løpet av sommaren da, vil gjerne ha synleg gravidmage, ikkje berre tjukk mage :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg passer også klærne mine enda, bortsett fra dongeribuksene. Der har jeg ikke kjangs. Så var godt med en fin dongeribukse som kan brukes. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sjangs å få på meg mine vanlige klær lenger, men det er vel ikke så rart i uke 19 med 2 i magen. Har så stor mage at til og med fremmede spør "når barnet kommer". Mannen mener at jeg kommer til å sprekke til slutt hvis jeg fortsetter å vokse like fort :fnise:

Har kjøpt 2 mammabukser på HM - billige, veldig gode og faktisk ganske fine. Har kjøpt en bukse til arbeid også, men ser ikke ut til at jeg får bruke den så mye lengre. Er så sliten pga sykdom tidlig i svangerskapet jeg nok slutter i arbeid om et par uker. Er anbefalt sykemelding fra uke 22 unsett for tvillinggravide ved sykehuset her så det er ikke så tidlig likevel. Kan ikke for at jeg føler seg som en unnaskulker uansett. :sjenert:

Jeg kjenner mye liv, særlig på kvelden. Gleder meg til mannen kan kjenne det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får fortsatt på meg mine vanlige klær. Finnes ikke butikker i nærheten som selger gravidklær, så får vel kjøpe meg noen bukser når jeg reiser på ferie. Ellers går det vel greit å bruke tigths når jeg ikke lenger får på meg dongeribuksene mine.

Er litt småbekrymret for at jeg har vært så dum å bruke nesespray nå mens jeg har vært syk. Har ikke tenkt tanken på at nesespray kan være skadelig for fosteret...

Har brukt denne og på Felleskatalogen står det at den skal ikke brukes under graviditet viss det ikke er strengt nødvendig ( Felleskatalogen ) Dumme meg har ikke tenkt på dette før en venninne nevnte det for meg :(

Endret av Dizzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får fortsatt på meg mine vanlige klær. Finnes ikke butikker i nærheten som selger gravidklær, så får vel kjøpe meg noen bukser når jeg reiser på ferie. Ellers går det vel greit å bruke tigths når jeg ikke lenger får på meg dongridbuksene mine.

Er litt småbekrymret for at jeg har vært så dum å bruke nesespray nå mens jeg har vært syk. Har ikke tenkt tanken på at nesespray kan være skadelig for fosteret...

Har brukt denne og på Felleskatalogen står det at den skal ikke brukes under graviditet viss det ikke er strengt nødvendig ( Felleskatalogen ) Dumme meg har ikke tenkt på dette før en venninne nevnte det for meg :(

Jeg har også brukt nesespray (mentol en gang+otrivin uten mentol) og det går nok bra. Litt gjør ikke noe, men ikke bruke det for ofte og over lengre tid.

Vi kan ikke være overhysteriske hver gang vi leser om noe som ikke er anbefalt for gravide... Det er stort sett i store mengder det er snakk om. De som lager medisiner o.l. gjør alt dem kan for å sikre seg så derfor tar de med alt de kan. Selv om ikke alt er like godt forsket på.

Jeg har selv spist mye jeg ikke burde ha spist og tenk på alt våre foreldre gjorde når de gikk med oss :) Det ble folk av oss også..

Så slapp av du og ta det med ro .)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har både rensa kattedoet, ete pepperoni og fårepølse og løfta tunge ting, før eg visste eg var gravid.. Det ser ut til å ha gått bra likevel :) Så eg trur det er som Smørblomst82 seier; ein eller to gongar gjer ikkje noko, det er når det blir stort forbruk det kanskje er skadeleg. Så eg trur du kan slappe av :)

Og eg ser at det er 1 dag til den store dagen til Niennas :bryllup: , så viss du les her inne: GRATULERER SÅ MYKJE! :):blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har både rensa kattedoet, ete pepperoni og fårepølse og løfta tunge ting, før eg visste eg var gravid.. Det ser ut til å ha gått bra likevel :) Så eg trur det er som Smørblomst82 seier; ein eller to gongar gjer ikkje noko, det er når det blir stort forbruk det kanskje er skadeleg. Så eg trur du kan slappe av :)

Og eg ser at det er 1 dag til den store dagen til Niennas :bryllup: , så viss du les her inne: GRATULERER SÅ MYKJE! :):blomst:

signerer det med nesespray, men ang. sånt som spekemat og oster så blir det litt "feil" tenke at av og til går bra. Det er ikke mengden som har noe å si der, det er om akkurat den pakken med spekemat inneholder toxoplasma og listeria. Man kan spise seg dårlig på spekemat i løpet av et svangerskap uten å komme over noe av dette, men man kan også "skeie ut" en gang i løpet av svangerskapet, og være uheldig. Så der bør det være totalt avholdenhet fra det øyeblikket man vet at man er gravid. :)

Hva man har gjort før man har funnet ut av graviditeten, det kan man ikke gjøre noe med. Jeg drakk for eksempel en god del litt over en uke før jeg stod der med positiv test. Er ikke noe nervøs av den grunn, i og med at det som regel går bra. I ettertid har jeg derimot såklart holdt meg unna alt sånt. :)

Jeg har forøvrig en veninne som snakket med legen sin, og han sa at det skulle gå greit at hun brukte nesesprayen i en liten periode dersom det var ekstra ille. Så ville ikke blitt bekymret hvis jeg var deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

signerer det med nesespray, men ang. sånt som spekemat og oster så blir det litt "feil" tenke at av og til går bra. Det er ikke mengden som har noe å si der, det er om akkurat den pakken med spekemat inneholder toxoplasma og listeria. Man kan spise seg dårlig på spekemat i løpet av et svangerskap uten å komme over noe av dette, men man kan også "skeie ut" en gang i løpet av svangerskapet, og være uheldig. Så der bør det være totalt avholdenhet fra det øyeblikket man vet at man er gravid. :)

Så eg håper du las at eg gjorde det FØR eg fann ut eg var gravid..? Eg driv jo ikkje med risikosport og utsetter ungen min for listeria- og toxoplasmosebakteriar med vilje..SÅ dum er eg rett og slett ikkje!

Endret av silverdoe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har både rensa kattedoet, ete pepperoni og fårepølse og løfta tunge ting, før eg visste eg var gravid.. Det ser ut til å ha gått bra likevel :) Så eg trur det er som Smørblomst82 seier; ein eller to gongar gjer ikkje noko, det er når det blir stort forbruk det kanskje er skadeleg. Så eg trur du kan slappe av :)

Og eg ser at det er 1 dag til den store dagen til Niennas :bryllup: , så viss du les her inne: GRATULERER SÅ MYKJE! :):blomst:

Takker så mye!

Når det gjelder nesespray, så er jeg avhengig! Uff :( Jeg blir så tett under svangerskapene mine at jeg kveles om natta når jeg ikke tar det, så her er planen å bruke det fram til fødslen. Noen som vet hva slags skade det kan gi fosteret? :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare spørre et sp.mål litt på siden her.....gjelder vel sikkert mest oss førstegangsfødende.

Er det bare jeg som får små innslag av "angst" med tanke på hva som er i ferd med å skje? :sjenert: Altså...missforstå meg rett..jeg vil dette mer enn noe annet, men nå og da kommer det et innfall av skrekk over å skal sette et nytt liv til verden. Hvordan vil det bli? Hvordan vil forholdet bli? Hvordan er ungen? Hvordan blir den nye hverdagen? Hvordan blir alt...følelsesmessig..økonomisk..praktisk.. Hva om far ikke gleder seg like mye som meg? Hvordan vil det bli og aldri få igjen det "gamle" livet med bare oss to, hvordan vil det være å få et nytt liv med gullet vårt..? Hvordan vil det bli og ikke være uavhengig lenger..hvordan vil det bli og være avhengig av alt ungen bringer med seg i våre liv..?

Ja her sitter jeg og filosoferer en fredagskveld... :sjenert: Føler meg som en god kommende mor som gleder seg og en litt dårlig kommende mor som har litt "angst" for den omveltningen det vil bli...... Regner med gravidhormonene har en finger med i spillet :sukk:

Ps: må legge til at jeg nettopp har begynt å kjent spark :rodmer: så det ble plutselig så VELDIG virkelig det at det faktisk er en baby inne i magen :bond::sjokkbla::nigo::gravid::sjokk::strix:

Endret av Knøtteliten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så eg håper du las at eg gjorde det FØR eg fann ut eg var gravid..? Eg driv jo ikkje med risikosport og utsetter ungen min for listeria- og toxoplasmosebakteriar med vilje..SÅ dum er eg rett og slett ikkje!

Rolig rolig..Sa jo i samme innlegg at hva man gjør før man er gravid skal man ikke uroe seg for, og det var jo nettopp rettet til det.

Eneste grunnen til at jeg sa det jeg sa, var at det du skrev kunne feiltolkes til at "alt med måte" gjaldt også for dette med spekemat og sånt. Derfor fikk jeg lyst til å poengtere det. Var da ikke noen form for angriping av deg eller noe sånt.

Tror da slettes ikke at du er dum. ;)

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...