Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Her er et hint om hva som venter om vi ikke stanser innvandring og ikke minst familiegjenforening fra Pakistan og andre land med samme ukultur.

http://www.dagbladet.no/2011/01/10/nyheter/pakistan/blasfemi/15016849/

Likhetstrekkene med hekseprosessene i Europa er slående: religiøst hysteri, forfølgelse og mobbing, flokkdyrmentalitet m.m. Forskjellen består i at disse fant sted for mer enn tre hundre år siden. Hele denne regionen er kulturelt, intellektuelt og politisk tilbakestående.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt sykt.. Bare vent, til slutt tar den dritten der over alt. ingen kan jo si no imot dem, da bomber de jo og det som verre er. gærne mennesker. motbydelig.

Skrevet

Her er et hint om hva som venter om vi ikke stanser innvandring og ikke minst familiegjenforening fra Pakistan og andre land med samme ukultur.

http://www.dagbladet.no/2011/01/10/nyheter/pakistan/blasfemi/15016849/

Jeg tenker at det vel ofte er sånn at mange av de som kommer til vestlige land som flyktninger ofte er de som forfølges av de absurde lovene og ikke de som bedriver overgrep mot minoritetene i landene , eller tar jeg feil ?

De som bedriver overgrep er jo veltilpasset til den maktelite som råder grunnen i landet og har ikke noen grunn til å ønske å flytte , mens de som blir forfulgt kanskje vil ha et annet behov .

Skrevet

Likhetstrekkene med hekseprosessene i Europa er slående: religiøst hysteri, forfølgelse og mobbing, flokkdyrmentalitet m.m. Forskjellen består i at disse fant sted for mer enn tre hundre år siden. Hele denne regionen er kulturelt, intellektuelt og politisk tilbakestående.

Tja, nå er Islam noen hundre (ca 600?) år yngre enn Kristendommen, så sånn sett er det vel ikke noe som tyder på at den utvikler seg tregere enn det Kristendommen gjorde? Hvilken region snakker vi om forresten?

Skrevet

Jeg tenker at det vel ofte er sånn at mange av de som kommer til vestlige land som flyktninger ofte er de som forfølges av de absurde lovene og ikke de som bedriver overgrep mot minoritetene i landene , eller tar jeg feil ?

De som bedriver overgrep er jo veltilpasset til den maktelite som råder grunnen i landet og har ikke noen grunn til å ønske å flytte , mens de som blir forfulgt kanskje vil ha et annet behov .

Premissene dine holder ikke vann.

1. Det er mange motiver for å migrere til Vesten. Å flykte fra forfølgelse er bare én av dem. Andre søker seg hit pga. velstanden som de ønsker å ta del i. Og disse kan dele nøyaktig samme ideologi som makthaverne.

2. Selv om disse flyktningene har blitt forfulgt er de også del av den samme kulturkretsen. Det er mange tilfeller hvor shiamuslimer forfølges av sunnimuslimer og vice versa, men med tanke på respekt for menneskerettigheter, rettigheter for kvinner og barn etc. kan de godt være av samme ulla.

Skrevet

Det kommer ikke flyktninger fra pakistan. Det kommer bare søskenbarn som skal giftes inn i klanen som befinner seg i norge.

Skrevet

Og hva er det som får unge muslimske menn født og oppvokst i Norge til å holde taler i Norge der de støtter terror da?

Skrevet

Tja, nå er Islam noen hundre (ca 600?) år yngre enn Kristendommen, så sånn sett er det vel ikke noe som tyder på at den utvikler seg tregere enn det Kristendommen gjorde? Hvilken region snakker vi om forresten?

Men de befinner seg da på samme nivå som vi gjorde for flere hundre år siden mener du?

Skrevet

Men vi kan kanskje ikke vente 600 år på at de skal kreke seg ut av middelalderen sin?

Artikkelen omhandler Pakistanmog hysteriet deres om blasfemi. En minister er allerede myrdet av sin egen livvakt for å ha vært motstander av blasfemiloven. Og prestene har satt en pris på hodet til enda en politiker som er mot loven.

Folk som anklages for blasfemi, myrdes oftest i fengselet før dommen faller. Og det skjer rett som det er med advokatene deres, også.

Skrevet

Det kommer ikke flyktninger fra pakistan. Det kommer bare søskenbarn som skal giftes inn i klanen som befinner seg i norge.

Ja ok , den ble kanskje litt for generelt rettet mot flyktninger og ikke feks de som bor i Norge pga arbeidsinnvandring ( og etterkommerne deres ) .

Og hva er det som får unge muslimske menn født og oppvokst i Norge til å holde taler i Norge der de støtter terror da?

Da snakker vi om de få , mener jeg .

De fleste muslimer som feks bor i Norge er jo ikke innblandet i terror .

Skrevet

Da snakker vi om de få , mener jeg .

De fleste muslimer som feks bor i Norge er jo ikke innblandet i terror .

At man i det hele tatt holder taler der man støtter terror sier sitt mener nå jeg! Det trengs bare EN til å holde en tale.

Skrevet

Nå tenkte jeg spesifikt på deler av Sør-Asia som Pakistan og Afghanistan, men Midtøsten-regionen og større deler av Nord-Afrika kan med fordel regnes blant områdene som er retardert.

Kommentaren din har for øvrig lite for seg. Perioden i Europa fra Kristus` fødsel til 600 AD var preget av lite geografisk mobilitet (sett bort ifra invaderende horder fra nord og øst) og fullstendig kollaps av bykulturen og infrastrukturen. Dette bedret seg ikke nevneverdig før på 1000-tallet og fremover, dvs. med befolkningsøkningen, bydannelsen, teknologiutviklingen, nye handelsruter og generelt mer geografisk mobilitet i høymiddelalderen.

Det jeg sier er at Islam har hatt alle tenkelige forutsetninger for ideologisk modernisering som kristendommen nettopp ikke hadde i The dark ages. Sammenlikningen din er derfor absurd.

Dette burde være allmennkunnskap, men likevel faller du igjennom. Ikke at jeg forventet noe annet da.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Premissene dine holder ikke vann.

1. Det er mange motiver for å migrere til Vesten. Å flykte fra forfølgelse er bare én av dem. Andre søker seg hit pga. velstanden som de ønsker å ta del i. Og disse kan dele nøyaktig samme ideologi som makthaverne.

Jo , men nå står det presisert i innlegget mitt at det var de som kommer som flyktninger og jeg tror mange av de som kommer som flyktninger ofte flykter fra slike skrekkregimer som Dagbladet artikkelen beskrev .

2. Selv om disse flyktningene har blitt forfulgt er de også del av den samme kulturkretsen. Det er mange tilfeller hvor shiamuslimer forfølges av sunnimuslimer og vice versa, men med tanke på respekt for menneskerettigheter, rettigheter for kvinner og barn etc. kan de godt være av samme ulla.

Sånn kan det jo være , men poenget mitt var at de som er flyktninger gjerne er de som ikke er endel av slike skrekkregimer , men ofte de som er uenige med regimet . Dette vil uansett variere fra enkelt tilfelle til enkelt tilfelle .

Endret av mousepad
Skrevet

Jo , men nå står det presisert i innlegget mitt at det var de som kommer som flyktninger og jeg tror mange av de som kommer som flyktninger ofte flykter fra slike skrekkregimer som Dagbladet artikkelen beskrev .

Sånn kan det jo være , men poenget mitt var at de som er flyktninger gjerne er de som ikke er endel av slike skrekkregimer , men ofte de som er uenige med regimet . Dette vil uansett variere fra enkelt tilfelle til enkelt tilfelle .

Du tar feil igjen. Du antar at det er snakk om religiøse flyktninger som har blitt forfulgt i hjemlandet, muligens fordi de er mer liberale enn den mer konservative majoriteten. Slik trenger det selvsagt ikke være. For det første kan det like gjerne være snakk om etnisk forfølgelse i hjemlandet, slik tilfellet er med kurdere fra Tyrkia og Irak, som da ikke har noenting med religion å gjøre. Og hva religion, kultur og sivile rettigheter angår så er ikke kurderne nødvendigvis mer progressive enn sine undertrykkere.

For det andre er det på ingen måte gitt at religiøse flyktninger adopterer vestlig tenkesett og blir mer progressive og liberale. Det motsatte scenarioet er minst like sannsynlig, at de blir mer konservative. Enten som en måte å befeste sosialt samhold på, eller som en reaksjon på det de måtte anse som verdiforfall i det vestlige samfunn.

Skrevet

Men de befinner seg da på samme nivå som vi gjorde for flere hundre år siden mener du?

Hvem DE er det du snakker om? Jeg vil nemlig påstå at det er ganske stor forskjell på de muslimske landene. Om regnestykket er at de er 600 år yngre og ligger 300 år etter, så leder de vel forøvrig med 300 år. :lur:

Skrevet

Men vi kan kanskje ikke vente 600 år på at de skal kreke seg ut av middelalderen sin?

Artikkelen omhandler Pakistanmog hysteriet deres om blasfemi. En minister er allerede myrdet av sin egen livvakt for å ha vært motstander av blasfemiloven. Og prestene har satt en pris på hodet til enda en politiker som er mot loven.

Folk som anklages for blasfemi, myrdes oftest i fengselet før dommen faller. Og det skjer rett som det er med advokatene deres, også.

Jeg tror ikke VI får gjort så mye fra eller til. Jeg tror utviklingen må komme innenfra, om det skjer i morgen, om 10 år eller om 100 år. Og jeg tror heller ikke at religion i seg selv er problemet, men heller kombinasjonen fattigdom, mangel på utdanning og korrupte ledere. Og de premissene kommer det til å ta tid å endre på, med eller uten vår innblanding.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Du tar ikke feil, men du overser noe viktig, nemlig familiegjenforening. Med andre ord storstilt import av uopplyste mennesker rett fra ei landsbygd som i prinsippet er på middelaldernivå.

Skrevet

Jeg tror ikke VI får gjort så mye fra eller til. Jeg tror utviklingen må komme innenfra, om det skjer i morgen, om 10 år eller om 100 år. Og jeg tror heller ikke at religion i seg selv er problemet, men heller kombinasjonen fattigdom, mangel på utdanning og korrupte ledere. Og de premissene kommer det til å ta tid å endre på, med eller uten vår innblanding.

Men det vi kan få gjort noe med er å kontrollen over hvor mye vi lar kreften spre seg, for vi er enige fra alle hold i debatten om at slike holdninger ikke bør komme hit eller noen andre steder?

Skrevet

Vel. jeg synes fortsatt det er rart at unge muslimske velutdanede menn oppvokst i Norge støtter terror! Så tror ikke dette bare har med fattigdom, mangel på utdanning etc å gjøre.

Kast ut alle som forhelliger terrorisme og nekt familiegjenforening, nekt bruk av hodeplagg etc! Jeg hadde helst ønsket de alle ut da men...

Det er for meg ufattelig at du kan holde på slik å støtte islam og muslimer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...