Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest brutal_mann
Skrevet

Motkulturer er da ikke et nytt fenomen. Og nok en gang, jeg støtter muslimer og islam? Er det slik at alle som ikke pisser på seg av skrekk støtter?

Nei. Men mange fremstår som rett og slett blåøyde og naive. Det som er innenfor ens egne fire vegger er ikke nødvendigvis slik verden ser ut på utsiden. Alle tyskere var heller ikke nazister...

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Artig nok blir gutta med caps og lue bedt om å ta dem av, når de er i klasserommet. Hijabfolket har en større pressgruppe, og får dermed beholde sin pryd..

Konsekevent forskjellsbehandling.

De får beholde sin, fordi det ligger i deres tro.

Hijabens rolle er først og fremst å skjule kvinnens hår for menns blikk.

Hvilke grunner har du for at folk skal få bruke caps og lue i timene?

Det ligger verken i religion eller noen annen plass.

Det er ingen grunn til at folk må gå med lue når de er inne, utenom lyst.

Skrevet

Undertrykking altså. Kvinneundertrykking er ingen god grunn for å akseptere at kvinner går med hijab i timene.

Skrevet

Hva er problemet? Hvorfor skulle de ikke få bruke caps og lue i timene, hvis de skulle ønske det? Trodde tiden med konformitetspress var over i norsk skole?

Gjest brutal_mann
Skrevet

Det er ingen grunn for å bruke hijab heller. Annet enn å fremstille menn som individer totalt blottet for selvkontroll.

Skrevet

Hvis hovedgrunnen er å skjule håret, kan kvinne barbere sg på hodet?

Grunnen til å bruke caps eller lue i timene kan være at det ikke var mer varmt vann i dusjen, altså noe praktisk. Eller at man er blitt skamklipt hos frisøren. Det er en privatsak og ser aldri voksne menn som går med caps eller lue daglig.

Skrevet

Akkurat det med å henge seg opp i kleskoder syntes jeg blir flisespikkeri og virker nesten litt useriøst .

Det er en ting at man kanskje syntes det er fremmed med kvinner kledd i laken en snøkledd dag i Norge , men syntes debatten kommer ned på feil nivå når den begynner å dreie seg om klær .

Folk får kle seg som de vil .

Det er kleskoder i Norge også , men vi som bor her er blitt så vant til dem at vi ikke ser dem lenger , men brytes de etterfølges de i mange tilfeller av sosiale sanksjoner fra omgivelsene .

Gjest brutal_mann
Skrevet

Akkurat det med å henge seg opp i kleskoder syntes jeg blir flisespikkeri og virker nesten litt useriøst .

Det er en ting at man kanskje syntes det er fremmed med kvinner kledd i laken en snøkledd dag i Norge , men syntes debatten kommer ned på feil nivå når den begynner å dreie seg om klær .

Folk får kle seg som de vil .

Det er kleskoder i Norge også , men vi som bor her er blitt så vant til dem at vi ikke ser dem lenger , men brytes de etterfølges de i mange tilfeller av sosiale sanksjoner fra omgivelsene .

Da ser jeg frem til å se sunn frisk ungdom i SS uniformer...

Skrevet

Du tar ikke feil, men du overser noe viktig, nemlig familiegjenforening. Med andre ord storstilt import av uopplyste mennesker rett fra ei landsbygd som i prinsippet er på middelaldernivå.

Kan jo gjenta det en gang til at det var bare en kommentar til flyktninger som har flyktet fra skrekkregimer rundt omkring i verden at dette som regel er de som ikke tilpasser seg skrekkregimet av forskjellige grunner .

Hvis det stemmer at totalt 2400 i året kommer som følge av familiegjenforening , fra landene Pakistan , Iran , Irak og Afghanistan så er jo det endel mennesker i året , men at det skulle være nok til at de blir noen maktfaktor i Norge ,slik at Islam kan ta over NOrge er vel mer tvilsomt .

Hvis det derimot stemmer at de er så uopplyste som du sier , så kreves det jo endel oppfølging for at de skal kunne integreres i det Norske samfunnet , men alle fra Pakistan er jo ikke uopplyste analfabeter . Jeg studerte feks sammen med ei jente fra Pakistan ( hun var utvekslingssutdent) på universitetet og hun var langt fra noen analfabet og snakket flere språk enn en gjennomsnittlig nordmann og var mye flinkere i feks engelsk enn det som er vanlig i Norge .

Skrevet

Da ser jeg frem til å se sunn frisk ungdom i SS uniformer...

Du illustrerer det jeg mener , hvis noen hadde gjort det , så hadde det jo fått sanksjoner ;) .

Skrevet

Artig nok blir gutta med caps og lue bedt om å ta dem av, når de er i klasserommet. Hijabfolket har en større pressgruppe, og får dermed beholde sin pryd..

Konsekevent forskjellsbehandling.

Jeg ønsker ikke et samfunn der vi deler mennesker inn i A- og B-livssyn, der de som har livssyn der de kan vise til forbud og påbud nedskrevet i en påstått hellig tusenårgammel bok med gullskrift, et livssyn med lange tradisjoner for politisk, sosial og kulturell dominans, skal ha andre rettigheter enn mennesker med små personlige ikke-religiøse livssyn, få gjøre ting andre ikke får lov til.

Jeg ønsker et samfunn der vi alle skal få maksimal mulighet til å utfolde oss og kle oss i tråd med egen overbevisning og egen identitet, også når det provoserer. Derfor er jeg mot hijabforbud. Regelen må være at man kan kle seg og leve som man vil så lenge man ikke gjennom dette begrenser andres grunnleggende friheter. En rettferdig stat bør behandle alle likt. Derfor bør det være revnende likegyldig for myndighetene hvilken begrunnelse jeg har for å kle meg som jeg gjør, hvis plagg A skal være lov for Per må det også være lov for Pål. Det bør overhodet ikke være spørsmål om hvorfor jeg kler meg som jeg gjør.

• Liker 1
Skrevet

Hvis hovedgrunnen er å skjule håret, kan kvinne barbere sg på hodet?

Grunnen til å bruke caps eller lue i timene kan være at det ikke var mer varmt vann i dusjen, altså noe praktisk. Eller at man er blitt skamklipt hos frisøren. Det er en privatsak og ser aldri voksne menn som går med caps eller lue daglig.

Håret er en viktig del og de ser på det som noe som ugjør kvinnens skjønnhet. Det er kun nærmeste familie og ektemann som får se det.

Skrevet

De islamofile har ikke annet å fare med enn skjellsord og latterliggjøring.

Men det er absurd. I muslimske miljøer og der hvor muslimske innvandrere overtar tidligere etnisk norske områder, får kvinnene det mye verre. Likevel er det menn som forsvarer dem. Kvinner og i særdeleshet feminister driter i hva som skjer og hvem det går utover.

Det minner meg om en av disse arabiske emirat-statene hvor 60% av kvinnene stemte mot at kvinner skulle ha stemmerett.

Ja, jeg kan ikke si de som "støtter" muslimer har så mye å fare med. Jeg kan ikke se at de noen gang har fått meg til å tvile engang. Og når de til og med legger ord i munnen på meg og tolker det jeg sier som om det bare er to sider av en sak så er det fortsatt samme lavmål.

Skrevet

Det er ingen grunn for å bruke hijab heller. Annet enn å fremstille menn som individer totalt blottet for selvkontroll.

Håret er en viktig del og de ser på det som noe som ugjør kvinnens skjønnhet. Det er kun nærmeste familie og ektemann som får se det.

De skal kun vise sin skjønnhet for sine ektemenn.

Det er kanskje vanskelig å forstå for folk som ikke er i den religionen, men klarer du virkelig ikke å forstå at det er noe de virkelig tror på? Prøv å sett deg selv i deres situasjon.

Det finnes land der folk går nesten nakne. Om du hadde flyttet dit, ville du gitt opp alt du tror på, for så å gå naken?

Skrevet

Hva er problemet? Hvorfor skulle de ikke få bruke caps og lue i timene, hvis de skulle ønske det? Trodde tiden med konformitetspress var over i norsk skole?

Jeg skjønner heller ikke hvorfor de ikke for lov å bruke lue og caps i timen. Vi er tross alt i 2011.

Det jeg forstår er at selv om de nekter caps og lue, så skal skolen være en plass for alle. Hijab er en stor del av hvem de er, så hvorfor nekte de det?

Skrevet

Undertrykking altså. Kvinneundertrykking er ingen god grunn for å akseptere at kvinner går med hijab i timene.

Det har med religion å gjøre. Hijab er en stor del av dette og viser hva de tror på. Skolen skal være en plass for alle, der de godtar alle for den de er. Hijab er en del hvem de er.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Det har med religion å gjøre. Hijab er en stor del av dette og viser hva de tror på. Skolen skal være en plass for alle, der de godtar alle for den de er. Hijab er en del hvem de er.

Hijab har ingen som helst knyting til religion, det er et politisk motivert plagg.

Skrevet

Hijab har ingen som helst knyting til religion, det er et politisk motivert plagg.

Er det du mener at vi burde få sterkere kontroll av kleskoder i Norge da?

Burde vi ha enda flere kleskoder og sterkere sanksjoner mot de som bryter kleskodene ?

Gjest brutal_mann
Skrevet

Er det du mener at vi burde få sterkere kontroll av kleskoder i Norge da?

Burde vi ha enda flere kleskoder og sterkere sanksjoner mot de som bryter kleskodene ?

Tja... Hijab er et vankelig plagg å definere, for hvor går grensen mellom Hijab og skaut? Men burka... Det er lett å definere. Det er et søppelplagg som ikkr har NOE i et fritt samfunn å gjøre. Det er som om en mann skulle ha lov å kreve at kona går med fotlenker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...