Gå til innhold

Isiselins hjørne


Isiselin

Anbefalte innlegg

Vielsen

Ærlig talt husker jeg ikke stort av turen opp mot alteret. Jeg husker musikken, jeg husker rørte smil, jeg husker at hjertet mitt slo som om det var på tur ut av brystet på meg. Jeg kjempet mot tårene, men mest av alt husker jeg BBs ansikt og øynene hans som strålte og rant fullstendig over av tårer.

Helt fremme stoppet jeg og pappa foran mamma. Hun flommet over av tårer. Jeg gav henne en av de to rosene jeg hadde med meg og hun hikstet. Stakkars...

I bestyrtelsen og iveren etter å komme meg opp til kjæresten min glemte jeg helt å gi pappa en klem før jeg gikk opp, men jeg håper det ikke så altfor dumt ut... Vi satte oss mot hverandre og jeg skalv og skalv og tårene rant. Han var så kjekk og det hele var så ufattelig.

Vielsen var nydelig. Vi sang salmene ”Kjærlighet fra Gud” før skriftlesningen. Deretter spilte min nydelige kusine ”Air” av Bach på fiolin. Da gråt jeg så jeg hikstet høyt (Håper ingen hørte det...). Talen fra presten handlet om å være ett, uten å miste seg selv. Han hadde vært inne på bryllupshjemmesiden vår (Lurer virkelig på hvordan han fant den...) og leste opp ting vi hadde skrevet der, blant annet våre 10 ting om hverandre. Det var overraskende og litt artig.

Presten gjorde en stor feil også. Noe som ble ganske komisk for resten av menigheten. Før vi skulle si ja gjorde han knelebevegelsen til oss. Vi syntes det var litt pussig for vi mente da begge to at det ikke skulle komme nå. Vi så overrasket på prestren og på hverandre og nølte veldig. Presten gav oss kneletegnet en gang til og vi tenkte ”Jaja...så får vi vel knele da” og begynte å knele...midt i knelingen (da vi hadde kommet oss halvveis ned) oppdaget presten at han var kommet mye lengre enn han skulle i liturgien og nærmest dro oss opp igjen med hysteriske håndbevegelser. Fnisete som jeg er begynte jeg å fnise midt i høytideligheten og resten av menigheten forstod ingenting. Hehe! Morsomt å se på viedeo, ja!

Begge svarte ja, ringoverrekkelsen gikk bra og BBs forover hadde husket å ta med ringene (Han var svært nervøs for akkurat denne delen av hans oppgave). Etter overrekkelsen av ringer leste min forlover et vakkert dikt skrevet av *Lillian*. Det ble veldig godt mottatt og mange bemerket etterpå hvor fint det var. Siste salme var ”Kjærlighet er lysets kilde”.

Under utmarsjen stoppet vi foran BBs mor slik at jeg kunne gi henne den andre rosen som jeg hadde med meg opp.

Ute på trappen ble det kyss og jubel og fine bilder før vi bakset oss inn i bilen og kjørte avgårde til festlokalet. Vi var gift, lykkelig og veldig, veldig forelsket!

Forts. følger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Festen

Vi stoppet innom på hotellet på veien til festhuset fordi jeg trodde jeg hadde glemt talen min, men etter å ha fått forloveren min til å se etter fant vi ut at alt var med.

Da vi kom på festhuset så vi med en gang at gavebordet måtte bygges ut. Allerede da vi kom var det smekkfullt og det ble bare fullere og fullere. Har ikke sett på maken! Fikk ikke sett så mye på gavene akkurat da, men dagene etter bryllupet ble brukt til å å komme med sjokkerte utrop om hvor gærne alle var som hadde kjøpt og laget så mye fint til oss. Blant det vi ble gladest for var et rosemalt skap (malt av tanten min som er superflink), et svært rosemalt fat (også malt av samme tanten), et nydelig maleri malt av en annen tante av meg og komplett servise i serien vi ønsket oss. Temmelig vilt!! Nesten sånn at en får dårlig samvittighet...

Middagen ble servert klokken fire. Vi var 84 stykker til middagen medregnet oss så det var et stort selskap. Bordene var nydelig pyntet med burgunderrøde duker, offwhite kubbelys i overflod på speilplater, offwhite tøyroser, hvite roser i buketter og lyseblå servietter. Samme farger som i brudebuketten min.

Toastmasteren vår gjorde en kjempejobb hele kvelden og middagen gikk særdeles smertefritt takket være ham. Vi ble servert skinke og melon til forrett, svinestek med tilbehør til middag og karamellpudding til dessert. Kjempegodt!

Talene ble mange og særdeles rørende. BB holdt en nydelig tale til meg. Han hater å snakke for mange mennesker, men han var veldig flink og han var ordentlig god. Etter ham holdt overraskende nok min mor en tale som var kjempekoselig og veldig artig. Så holdte jeg en tale. Det gikk overraskende bra. Jeg brukte ikke manus og glemte derfor helt av å si det jeg hadde planlagt til hans familie, men det sa jeg til dem etterpå. Fikk veldig mye skryt etterpå. I tillegg holdt BBs forlover tale, min forlover laget en sang, BBs søster hadde laget sang fordi hun ikke kunne være der selv fordi hun var høygravid og ventet barn når som helst. BBs mor talt, min tante talte og en annen tante av meg holdte takk for maten-tale. Veldig koselig middag. Høytidelig, men likevel uten at noen skulle føle at de måtte oppføre seg penere enn de følte var nødvendig.

Etter middagen dro jeg og BB og ble fotografert uti fjæresteinene et stykke unna festhuset. Det var ikke direkte pent vær, litt disete og slikt, men bildene ble utrolig fine. Vi er begge veldig fornøyde med dem. De er høytidelige og fine samtidig som de er litt utradisjonelle og naturvennlige. Akkurat slik vi ville ha dem. Nå er bare spørsmålet hvilket vi skal velge til takkekort og til å henge på veggen... Fotografen var utrolig morsom og kul. Han var særdeles entusiastisk og var veldig opptatt av at vi skulle se naturlige og glade ut på bildene. Det tror jeg han klarte.

Da vi kom tilbake til festhuset var klokken omtrent ni. Kaffen ble servert og den store kakeskjæringen ble gjennomført. Vi måtte vente i et annet rom slik at toastmasteren fikk arrangert en kakeskjæringsring. Da vi kom inn klappet alle sammen og det hele var voldsomt høytidelig. (Dette var noe toastmasteren hadde planlagt selv). Bryllupskaken vår var innmari god og ikke minst særdeles fin. Den var en sjokoladekake med et lag sjokoladetrøffel over sjokoladekakebunnen. Over dette var det et lag med marsipan og over det igjen et lag hvit sjokolade. Utrolig mektig kake, men duverden så ufattelig god! Nam!! Bortsett fra bryllupskaken bugnet kakebordet av 14 kaker til.

Etter kaffen satte bandet i gang med å spille. Bandet var satt sammen av medlemmer av min fars band og et par stykker som har spilt i bandet før. Musikken var nydelig. De har en evne til å skape liv og dans fra første sekund. De drar mennesker opp på dansegulvet og stemningen stiger helt vanvittig hver gang de setter i gang å spille. Særdeles fornøyd med dette. Brudevalsen gikk også veldig bra. Vi var flinke! Og folk har i ettertid sagt at vi så forelsket ut. Det var vi...

Utpå kvelden ble det tatt enda mer bilder av oss med forlovere, foreldre og brudepiker. Her er et bilde av meg og brudepikene.

Klokken ett på natten var det tid for nattmat. Det ble servert trøndersodd og det var sinnsykt godt å få i seg noe salt etter alt det søte og etter all dansen og alt det gode å drikke. Gjestene var også meget fornøyde med den maten.

Utpå natten fikk vi beskjed om at BBs søster hadde fått en liten gutt. For en utrolig heldig natt å bli født på.

Festen fortsatte til omtrent klokken 5-6 om morgenen. Vi dro da klokken var ca. Halv 5. Helt utslitte kom vi til hotellet hvor det tok nesten en time for meg å få av meg kjolen og få ut all tuppering, hårspray og krøller av håret mitt, men så var det natt, kos og forelskelse. Så lykkelige!

The end! ...eller kanskje... The beginning... :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoppe:

Du er tilbake!!!!!!!!!!

Herlig referat fra dagen. Skulle ønske jeg var der. Og for noen nydelige bilder og kjolen satt som støpt på deg, Isiselin. Nydelig var du :-)

Store klemmer fra meg :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

Tusen takk for fine hilsninger alle sammen! Ja, vi hadde en dag som vi aldri kommer til å glemme. Den var helt fantastisk.

Nå nyter jeg sommeren og stresser fra sted til sted. Hittil har jeg vært en tur på Røros for å passe unger. Jeg har vært i Mo i Rana på besøk til min kjære mamma og stepappa og to gode søsken. Så reiste jeg videre til Mosjøen på besøk til min kjære pappa, kona hans og mine tre vakre søstre før jeg endelig er kommet tilbake til Trondheim.

Og reisingen er ikke over enda! I morgen reiser vi på en ukes tur til Roma, verdens vakreste by. Jeg var der på studietur for et og et halvt år siden og har lengtet tilbake siden sekundet jeg landet på norsk jord igjen. Nå skal jeg dit sammen med verdens beste mann og jeg gleder meg noe helt forskrekkelig! En bryllupsreise helt etter vår smak med opplevelser i stedet for late dager på stranden. Vi skal nok kose oss.

Etter at vi er kommet hjem begynner jeg på skolen. Jeg har kommet inn på arkeologistudiet her i Trondheim og jeg gleder meg enormt til å begynne. Blir fantastisk morsomt...håper jeg! :ler2: Håper du også kom inn, Stas!

Så den 21. august skal vi nordover til Sandnessjøen i bryllup til min tante. Det blir koselig!

Så programmet fremover er ganske fullt... Nå sitter jeg bare og venter på at BB skal komme hjem fra arbeid slik at vi kan hive oss i bilen og starte første etappe til Roma. Vi kjører et stykke i kveld og overnatter hos et vennepar av oss og så kjører vi siste stykket til Gardemoen i morgen. Sommerfugler i magen!!! :danse:

Lurer forresten på om jeg skal be en moderator om de kan flytte dagboken over til generell dagbok nå da bryllupet er over og den vanlige hverdag begynner. Må si at det føles litt snålt da det hele er over. I et helt år har min fokus vært stort sett på en eneste dato og plutselig er dagen over og jeg må sette fokus på mange andre ting i stedet.... Pussige greier, men jeg har ikke fått denne etterbryllupsdepresjonen som Dr.Phil (eller var det kanskje Oprah...?) snakket om. Tror kanske det har noe med at jeg og BB har vært sammen i såpass mange år at vi vet hva det vil si å løeve sammen slik at vi ikke fikk sjokk da drømmedagen var over og vi ikke lenger var prins og prinsesse som svevde på en sky av blomster, slør, kaker og hensynsløs romantikk. Tja...svever vel enda på en liten sky av lykke og romantikk, men det har jeg jo egentlig gjort alle de 7 og et halvt årene vi har vært sammen. :ler2:

Fikk forresten litt av et sjokk her en dag da det plutselig gikk opp for meg at jeg ikke hadde fått skrevet inn nytt navn i passet mitt enda og jeg hadde fremdeles ikke fått bekreftelse fra folkeregisteret om navnebyttet mitt. Panikk! Det viste seg nemlig at folkeregisteret hadde klart å rote vekk søknaden min og hevdet at de ikke hadde fått beskjed om at jeg var blitt gift. Heldigvis var de såpass medgjørlige at de fikset det da jeg kom hjem fra Mosjøen og troppet opp på folkeregisteret med vielsesattest i hånden og et oppgitt ansikt. Så nå har jeg fått nytt etternavn og i morges var jeg hos politiet og fikk skrevet det inn i passet. Så nå kan vi reise til Roma. Hehe!

Men nå må jeg spise litt mat og så skal jeg ta meg en dusj før jeg pakker resten. I morgen drar jeg til Roma! Hurra! :hoppe: Ha det bra så lenge! :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heihei =)

Foreløbig har jeg enda ikke kommet inn på ark.! Men det er bare to emner der som er adgangsbegrenset, så jeg skal ta noen ark. fag uansett ;) Så fortsetter jeg å søke neste år, bare for å få tatt de to fagene (feltarkeologisk metode I og II) som er begrenset. Det er altså min foreløbige plan, jeg regner med at det ikke blir noe problem, men har sendt mail og spurt om det for å være sikker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var vi hjemme fra Roma. Ja, vi kom hjem natt til i går, men jeg har liksom ikke fått ånden over meg før nå til å skrive litt her.

Roma var fantastisk! Nå har jo jeg vært der en gang før, men denne gangen var det så sinnsykt mye bedre, både fordi det var hyggeligere selskap denne gangen og fordi vi tok oss tid til å bare kose oss og ikke bare stresse rundt omkring. Vi fikk sett og gjort innmari mye. Det meste av det vi så har jeg sett før, men det gjorde absolutt ingenting å se dem om igjen. For en kunsthistorie- og arkeologientusiast blir slikt aldri oppbrukt.

Vi kom på kvelden onsdag 4. august så akkurat den kvelden fikk vi ikke gjort så mye.

Torsdag ble det gjort litt mer. Først var vi i Santa Maria Maggiore og så deres store festmesse til ære for det hellige snøfall på 300-tallet. Midt i messen åpnet det seg et hull i taket og tusenvis av hvite kronblad falt som snø over prestene og kardinalen. Samtidig steg kirkekorets sang til enorme høyder og en kan trygt si at det var en mektig stemning. Etter at messen var ferdig ble den stakkars, gamle gubben av en kardinal overfalt av ville fans som ville ta på ham og få ham til å velsigne dem. Voldsomme greier! Etterpå sloss folk om å få med seg noen kronblad hjem. Ville tilstander. Ellers var vi på Piazza Navona med de enorme fontenene til Bernini. Vi så Pantheon, et romersk tempel av enorme dimensjoner. Vi var ellers innom Santa Maria Sopra Minerva og St. Ignatius de Loyola, to gamle kirker. Det er i det hele tatt veldig mange pene kirker i Roma.

Fredag var vi og så Spansketrappen som svinger seg stupbratt og diger oppover. Når en står øverst der har man en utsikt over Roma som er helt enorm. Så gikk vi til Trevifontenen som er et must når man er i Roma. Legenden sier jo at om en kaster en mynt i Trevifontenen er man sikker på å komme tilbake til Roma. Vi kastet mynter! Ellers var vi på Piazza del Popolo som er en nydelig plass med fontene, sphinxer, en egyptisk obelisk samt tvillingkirkene. Ellers var vi også inne i kirken Santa Maria del Popolo som huser to Caravaggiomaleri. Fine maleriene!! Utpå kvelden tok vi oss en tur til Colosseum for å se det opplyst og vakker. Det ble noen riktig nydelige bilder den kvelden.

Lørdag startet vi på Capitol som var det store maktsentrum for romerne. Videre gikk vi og så Forum Romanum som var den viktigste gaten i antikken. Den inneholdt domstoler, markeder, templer og minnesmerker over store keisere. I dag er det stort sett bare ruiner igjen, men vi kan tenke oss til hvor storslått det en gang var. Videre tok vi turen opp på Palatinhøyden der keisernes private hus og hager en gang lå. Vakre hager er der fortsatt og utsikten over Forum Romanum og resten av Roma er bare helt fantastisk. Så avla vi Konstantinbuen og Colosseum et besøk. Forrige gang jeg var i Roma var jeg bare utenfor Colosseum. Denne gangen var vi inne i det enorme amfiteateret. Helt vilt at romerne klarte å bygge slike anlegg uten noe nymotens teknikk i det hele tatt. Vanvittig!

Søndag var hviledagen vår. Vi sov litt lengre, tok en sightseeingtur på en dobbeltdekkerbuss og fikk sett noen glimt av ting vi ellers ikke fikk tid til å se. Å sitte i bussen med vind i håret når temperaturen steg og steg opp mot 40 grader var jammen deilig. Dessuten var en hviledag deilig for mine såre undersåtter som etterhvert ble fulle av gnagsår. Usj!

Mandag var vi i Vatikanet. Vi begynte med Peterskirken der vi fikk en gratis omvisning av en amerikaner som studerte kunsthistorie i Roma. Han var særdeles engasjert og sinnsykt god til å gjøre historien levende for oss. En fantastisk opplevelse. Peterskirken og petersplassen er i sannhet litt for store til å fatte og begripe. Alt er så stort at du ikke greier å ta det hele inn. Baldakinen som paven holder messer under er like høy som et fireetasjes hus. Og om du ser den lille lanternen øverst på kuppelen (se bildet av kirken utvendig. Link lengre opp) så er den like høy som baldakinen. Ville størrelser!

Vi syntes guiden var så flink at vi fulgte etter ham inn i Vatikanmuseet. Der måtte vi betale litt for opmvisningen, men det var det jammen verdt. Om Peterskirken er stor er Vatikanmuseet enormt! Hvis en bare går gjennom museet og ikke stopper foran et eneste kunstverk tar det 5 timer. Så en kan jo forstå at man må velge seg ut noen kunstverk som man stopper ved. De mest kjente av de vi stoppet ved er Apollo fra Belvedere, Laokoon, Raphales stanzer (deriblant "Skolen i Athen" som nok er et av de mest kjente malerier i verden) og det Sixtinske kapell med Michelangelos takmalerier og "Dommedag". Helt fantastisk denne gangen også. Kanskje enda mer fantastisk denne gangen siden jeg følte at jeg kunne mer om det jeg så etter å ha gått kunsthistorie.

Tirsdag og siste dag i Roma brukte vi på Boariumtemplene, Santa Maria in Cosmedin og masken som biter om du har hånden i munnen på den og forteller noe som ikke er sant, Ponte Rotto (som er en gammel bro fra 100 f.kr.) og Santa Maria in Trastevere som er en helt fantastisk nydelig kirke.

Onsdag brukte vi på å gå rundtomkring i området vi bodde, handle og spise litt før vi tok flyet tilbake til Norge og kjørte hele natten fra Oslo til Trondheim.

Roma var nydelig, varmen var kanskje litt for intens, maten var helt fantastisk og vi vil begge tilbake snart!

------------------------------------------------------------

Nok om turen til Roma. I dag var jeg på infomøte om arkeologistudiet. Var du der, Stas? Litt skummelt, men også veldig spennende. Blir artig å se hvordan forelesningene blir.

Det skumleste er vel om jeg greier å gjøre meg kjent der nede på Kalvskinnet. Liker ikke å bytte sted å være på. jeg har den utrolige evne at jeg når som helst og uten de minste problemer kan gå meg fullstendig bort og det regner jeg med at jeg kommer til å gjøre endel ganger der nede også. Huffameg!

Det ser ut som at forelesningene blir fra tirsdag til fredag. Mandag har jeg altså lesedag. Førstkommende mandag skal jeg i allefall oppover til Dragvoll og se om stipend og lån er kommet. Håper det...

Men i helga skal jeg bare kose meg og late meg, spise godteri og se TV. Nyte ferien så lenge den varer før det er på'n igjen med lesing og oppgaver og eksamen og stress. Gurimalla, som jeg gleder meg til jeg er ferdig utdannet...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velkommen hjem fra Roma ;)

Nei, jeg var ikke på det møtet.. Et par andre venninner av meg (som kom inn :evil: :tunge1: ), var der så jeg har de om det er noe jeg lurer på! Jeg skal nok bare ta ARK1111 med "dere", muligens emne 2.

Husker du hva slags emne det er i emne 2? Det er vel to forskjellige å velge mellom eller noe sånt?

Det emne 2 greiene forvirrer meg, som det meste annet :wink::tunge1:

Jeg har forferdelig lyst til å ta Kunst og Religion, skjønner du.. Så jeg prøver å dytte det inn! Akkurat nå har jeg bare lyst til å gjøre som jeg vil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en fantastisk tur dere hadde. Du forteller så levende og og bildene er så fantastiske at jeg får lyst å dra med meg mannen til Roma en gang snart og se alt dette. Kanskje litt varmt i juli, men det går vel bra å dra en annen tid på året også.

Nyt ferien siste dager da, Isiselin og Kalvskinnet er ikke sååå stort :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...