Gå til innhold

Vårt lille mirakel har kommet til verden


andemor

Anbefalte innlegg

I går var en tung dag. Magen var vond og hard, og jeg var helt ferdig. Bare gråt og gråt. :tristbla: Syntes den lille var for rolig i forhold til det jeg er vant til, og syntes ansvaret for å følge med på at det står bra til der inne er altfor stort. Hva om jeg ikke oppdager at noe er galt, selvom jeg kanskje burde ha oppdaget det? Mannen trøsta etter beste evne. Han begynner nok å bli vant til de pluselige utbruddene mine nå...

Heldigvis fikk jeg sove ordentlig i natt, og da føles alt mye bedre. Mini er allerede i full turning (morgengymnastikk! :fnise: ) og jeg føler meg mer som meg selv igjen... Lurer litt på å begynne å telle spark. Er vel i uke 28 man skal begynne med det, så kanskje det bare er å skremme meg selv med å begynne med det for tidlig? Synes uansett at mini har litt faste tider å være aktiv på, og kanskje jeg slapper litt mer av hvis jeg føler jeg har mer oversikten på det her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg endelig kommet litt i gang med å sykle til jobb igjen! :biggrin: Det er riktignok bare 10 minutter å sykle på mer eller mindre rette veier, men når det blåser er det hardt nok. Ganske så forblåst plass jeg bor på, så vi har mange slike dager. Og med den kondisen som jeg har for tida blir det enda tyngre. Nå har vi så deilig vær, så da er det bare koselig å sykle. :sol: Gleder meg allerede til å komme hjem og sette meg til i sola med ei god bok. Eller kanskje ringe ei venninne mens jeg strikker ferdig ammeinnlegg nr 3.

Lurt tips til dere som er gravide og synes brystvortene kjennes såre ut ofte; ammeinnlegg i ull hjelper! Jeg har brukt det siden påske, og det føles MYE bedre! Har kjøpt et par på apoteket, men de som jeg strikker selv er enda bedre synes jeg.

Håper dere får en super helg alle sammen! :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg så mye jeg må huske å spørre jordmor om på fredag! Jeg som ikke har lurt på noe spesielt tidligere, har plutselig begynt å bekymre meg for både det ene og det andre. Bør jeg tenke ekstra på hygiene med tanke på denne melka som såvidt har kommet? Og er det normalt at det kommer hvitt fra det ene brystet og gult fra det andre? Åssen kan jeg vite om jeg lekker fostervann? Åssen kan jeg vite om den lille er urolig, og ikke bare litt ekstra aktiv? Kan det være farlig å gå en hel dag med kynnere? :klo: Som dere skjønner, jeg har klart å bekymre meg for mye de siste par ukene.

I går fikk mannen ENDELIG kjenne skikkelige spark! :biggrin: Tidligere har det vært så svakt at det mest har kjentes ut for han som at jeg har luft i magen. I går var det såpass sterkt at det ikke var noen tvil. Det var veldig gøy kan dere tro! Jeg er veldig glad for at han også kan få ta mer del i det som skjer framover. Jeg koser meg sånn med å kjenne på sparkingen, og da er det veldig fint at han også kan få oppleve det sammen med meg. :rodmer: Tror han også var imponert over hvor sterk minien er. Det er jo helt sikkert akkurat sånn som det er for alle andre, men det er veldig stas for oss som opplever dette for første gang.

Endret av andemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig at mannen endelig kunne kjenne spark! :biggrin:

Selv har jeg nettopp startet å kjenne masse daglige spark og glder meg masse til samboer også kan kjenne det. Han er kjempe spent selv også og prøvde i går, men det måtte si til ham at det var nok litt tidlig.. :)

Det er en spennende tid vi er i og kjekkere skal det bli! :biggrin:

Masse lykke til videre. Kos deg med sparkene :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei andemor,

what's up?

Lenge siden du har tittet innom dagboken din. Håper alt er bra med deg og knøttet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei andemor,

what's up?

Lenge siden du har tittet innom dagboken din. Håper alt er bra med deg og knøttet :)

Hei ja! Det gikk brått noen dager før jeg orka å skrive noe her. Har vært og lest litt sporadisk, men har trengt en liten pause bare.

Har skjedd ganske mye siden sist.. For å begynne på begynnelsen, så var vi en tur på sykehus for to uker siden. Jeg hadde gått i mange timer med ganske regelmessige sammentrekninger i livmora, og siden vi bor så langt fra sykehus syntes jordmor vi måtte ta en tur for å kontrollere at det ikke var noen åpning i livmormunnen (eller hva det nå heter). På sykehus ble det alle mulige slags tester. Urinprøve, bakterieprøver fra både her og der, ultralyd, klemming på mage, gynekologisk undersøkelse... Veldig slitsomt når man har gått med vondt i nesten et døgn og det er midt på natta. I tillegg var jo både mannen og jeg ganske bekymret. Det er altfor tidlig for ungen vår å komme til verden nå!!

Heldigvis fant de ingenting galt med hverken mor eller barn. Mini så ut til å ha det godt der inne i magen. Har blitt stor siden sist ultralyd. :rodmer: De lurte på om det kanskje kan være stress-relatert de sammentrekningene jeg fikk, så nå er jeg 20% sykemeldt en stund, og prøver å være flink til å lytte litt mer til kroppen.

Alt det her gjorde egentlig at jeg fikk meg en liten nedtur med tanke på graviditeten. Har brukt litt tid på å klare å glede meg over det igjen. Vet ikke hvorfor jeg reagerte sånn, men jeg ble så utrolig bekymret når det plutselig ble så mye oppstyr. Heldigvis har jeg en liten akrobat i magen som ikke lar meg glemme at det er masse liv der inne, og da har det på en måte gått seg litt til igjen.

Ellers går det bra her i det kalde nord. Vi har fått beskjed om at det mest sannsynlig blir flytting på oss til sommeren, så da kommer vi oss endelig sørover igjen, etter 10 år som nordlendinger. Det blir veldig veldig rart. Men selvfølgelig fint også, siden det er der vi har familien vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så synd at dere skulle gjennomgå en slik skremmende situasjon. Det er virkelig ikke noe kjekt! :klemmer:

Men det er da bra at alt er i orden og at krabaten gir deg tegn at h*n har det fint. Det er nok veldig viktig at du tar det så mye med ro som du klarer. Har en venninne som har opplevd det samme som deg med begge sine 2 barn, og det gikk seg til så lenge hun tok livet med ro :)

Masse lykke til videre, det er nok en stund til du får møte krabaten, men man blir kjent med dem nå også. Det er ganske spesielt :rodmer:

Ha en fin dag og helg :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelig melding, Angel! Og god helg til deg også!

I dag er faktisk uke 27! Etter sykehusbesøket for et par uker siden kjenner jeg at jeg er takknemlig for hver uke som går der den lille fortsatt har det bra i magen min. Ikke at jeg egentlig tror at det blir noen fødsel før i august, men jeg setter pris på hver uke som går. For hver uke blir mini sterkere, større og mer rustet til å møte verden. Så jeg får nok passe på så godt jeg kan at det er godt å være der inne. :)

Magen blir større og større, og jeg pakker vekk det ene plagget etter det andre som har blitt for trangt. Jeg har kun to bukser som passer nå. Begge fra H&M med litt dårlig passform. Tror jeg skal omfavne tights-stilen snart, for jeg har fått låne en del tunikaer som jeg tror vil passe til det.

Vi stadig mer klar over at vi snart skal bli foreldre! I morgen er det faktisk bare 3 måneder igjen til termindagen! :sjokkert: Det går fort, det! Jeg har opplæring av flere på jobb som skal gjøres før den tid, og i tillegg skal vi flytte, så tida kommer til å fly! Kjenner jeg blir litt stressa av tanken på alt jeg skulle ha gjort på jobb før jeg går ut i permisjon... Huff.. Det er så mye jeg gjerne skulle ha fått gjort meg ferdig med, som jeg innser at det neppe kommer til å bli tid til. Litt frustrerende, men tipper jeg kommer til å glemme det sånn cirka to dager etter at jeg har tatt farvel. :ler:

Mannen er borte i helga, så jeg har planer om å rusle små turer, strikke, lese og bare kose meg. Har fått så dilla på fruktsalat, så i morgen skal jeg ta en tur på de forskjellige matbutikkene og kjøpe det beste de har av frukt der. :sikle:

God helg, dere! :sol:

Endret av andemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at alt bare står bra til med mor og barn i magen!

Tenk - bare 3 mnd igjen!

Håper du får en fin helg!

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så kjip opplevelse! Skjønner godt at du fikk deg en støkk. Men så bra at alt var fint! :klemmer:

Hyggelig med flytting :) Kjenner selv at det er deilig å være i nærheten av familien nå som det kommer et nytt familiemedlem. Får håpe selve flytteprosessen ikke blir altfor slitsom etterhvert som du blir større. Hvor nærme termin vil du være på det tidspunktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært hos jordmor igjen, og alt står bra til. Har gått opp 6kg til nå, så da vokser jeg som jeg skal. Siden jeg er normalvektig fra før av, synes jeg ikke at jeg bør gå opp så mye mer enn en 10-12 kg totalt. Men ser jo at det kan bli litt, for den største veksten kommer jo nå de siste 3 månedene.

Ligger litt under kurven på symfysen, men jeg følger kurven som jeg skal. Magemål på 23cm nå. Litt morsomt at jeg ligger litt under, for mannen og jeg synes at magen er kjempestor! :ler:

Flyttinga blir nok når det er en og en halv måned igjen til termin. Blir ganske så nært! Heldigvis får vi dekt full flytting, så vi slipper det aller meste av nedpakking. I tillegg har jeg jo en superflink mann som tar det der helt greit med hjelp fra familie og venner. ;)

Vi har fått så mye babytøy nå! Stadig flere som finner litt klær som de vil bli kvitt. Det første jeg skal gjøre når vi har fått flyttet inn i ny leilighet blir nok å sortere på de forskjellige størrelsene. Gleder meg! :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har gått opp 6 kg til nå, blir du nok ikke mer enn 10-12 kg mer en det du var før graviditeten :) Selv var jeg undervektig da jeg ble gravid, og har gått opp 5 kg til nå. Blir spennende å se hvor tung jeg blir :sjokk::sjenert::)

Så gøy at dere skal flytte, håper det går fint i forhold til stor og tung mage. Det blir nok kjempe spennende!

Og så kjekt at dere har masse babytøy! Jeg gleder meg til å fylle opp kommoden med masse rosa babytøy! :biggrin: hihi.

Masse lykke til, og jeg har tro på at ALT kommer til å gå fint, selvom dere fikk dere en liten støkk :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En går vist mest opp i andre trimester, resten en går opp er nesten bare baby og vann ;) Jeg har litt under to mnd igjen og har gått opp 8,5kg så langt. Sist gikk jeg opp 28kg... men mest vann for 10 dager etter fødsel var jeg nede i under pre-gravidvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En går vist mest opp i andre trimester, resten en går opp er nesten bare baby og vann ;) Jeg har litt under to mnd igjen og har gått opp 8,5kg så langt. Sist gikk jeg opp 28kg... men mest vann for 10 dager etter fødsel var jeg nede i under pre-gravidvekt.

Hmmm.... Interessant. Trodde liksom at jeg måtte regne med å gå opp minst 6 kg til jeg nemlig. Jaja.. Det viktigste er vel uansett at jeg spiser sunt så ungen får vokst seg stor og sterk. Men jeg må jo innrømme at jeg er litt opptatt av å ikke gå for mye opp..

I dag har vært en fin dag med myk mage og nesten ikke kynnere. Deilig. Har hatt så vondt i korsryggen og halebenet i det siste også, men det har sluppet litt taket virker det som. Litt plager skal man vel ha, men det er deilig de dagene kroppen føles som før graviditeten også. Bortsett fra den lille sparkeren inni der da. :biggrin:

Mannen kom hjem i går og hadde kjøpt gave til babyen! Et par sokker og en tøff liten smokk. :hjerte: Veldig koselig. Jeg synes liksom at ungen er mer aktiv i magen når mannen er hjemme og vi prater og sånt. Kan det stemme? Mulig det bare er litt ønsketenking fra min side også... :sjenert:

I dag MÅ jeg få ordnet med permisjonssøknaden også. Hører det gjerne er tre måneders behandlingstid på NAV, så det er jo bare tida og veien. Gruer meg. :ler: Det her NAV-styret er jeg ikke noe glad i! Hvorfor har de gjort det så innvikla liksom? Synes det er vanskelig jeg. Heldigvis har vi en ekspert på jobben, så da får jeg spørre henne om det jeg ikke skjønner.

Nå har jeg to dager fri også. :danse: Først en dag der jeg er sykemeldt og så himmelfartsdag. Det blir fint. Mannen og jeg har planer om å bare kose oss. Det er meldt dårlig vær, så kanskje vi bare koser oss hjemme og baker noe godt. :kokk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så bra formen er bedre :)

aaaaw så søt mann du har :rodmer:

skal se på det at babyen har savnet pappaen sin og blir glad når han hører stemmen hans :)

det er herlig med slike dager hvor du bare kan være inne og kose deg, jeg er personlig veldig glad i dager hvor det pøsregner ute :)

det hørtes koslig ut å få flyttet til den delen av landet hvor familien din er, familien betyr så mye synes jeg, og de blir sikkert glad de også for at de da får se dere og babyen mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

så bra formen er bedre :)

aaaaw så søt mann du har :rodmer:

skal se på det at babyen har savnet pappaen sin og blir glad når han hører stemmen hans :)

det er herlig med slike dager hvor du bare kan være inne og kose deg, jeg er personlig veldig glad i dager hvor det pøsregner ute :)

det hørtes koslig ut å få flyttet til den delen av landet hvor familien din er, familien betyr så mye synes jeg, og de blir sikkert glad de også for at de da får se dere og babyen mer :)

Han er søt den mannen ja. Snakker med babyen i magen hver dag nå, og virker som han gleder seg veldig. Det sier han jo også, men det er veldig koselig når det er så tydelig. :rodmer:

Og familie og venner der sørpå er veldig glade for at vi flytter nærmere nå. Mammaen min gleder seg veldig til å bli bestemor for første gang, så hun ble nok ekstra glad. :)

Vi har hatt noen deilige to dager med fri nå. Gått litt tur og faktisk fått trent litt også! Huff, jeg kjenner at det er godt for kroppen å trene, så jeg føler meg veldig lat som har vært så dårlig på det punktet der. Det er mye lettere når jeg har fått sovet lenge og ikke er sliten etter jobb, men jeg burde være flinkere til å ta små økter hjemme på stuegulvet... :sjenert:

Mannen har ferie nå, og jeg er tilbake på jobb (for en dag. :fnise: ) Det måtte bli sånn med tanke på jobb og flytting og det hele. Men jeg tar ut en uke ferie fra midten av neste uke, så da får vi litt ferie sammen i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom med en klem :klemmer:

Så bra kynnerne ser ut til å ha gitt seg litt, skjønner det var en litt skremmende opplevelse dere hadde.

Kjenner til tankene på at man burde gjort flere småøkter hjemme med trening. Jeg har heller ikke vært noe flink den siste tiden, men vi får nå bare prøve å tenke at vi iallfall har et ok grunnlag, så får treningen komme når vi har litt ekstra overskudd.

God helg :nigo: Og snart ferie :hoppe: Og snart 3. trimester :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom med en klem :klemmer:

Så bra kynnerne ser ut til å ha gitt seg litt, skjønner det var en litt skremmende opplevelse dere hadde.

Kjenner til tankene på at man burde gjort flere småøkter hjemme med trening. Jeg har heller ikke vært noe flink den siste tiden, men vi får nå bare prøve å tenke at vi iallfall har et ok grunnlag, så får treningen komme når vi har litt ekstra overskudd.

God helg :nigo: Og snart ferie :hoppe: Og snart 3. trimester :hoppe:

Når begynner 3.trimester egentlig? Veldig forvirrende det her greiene. :klo: Jeg er 28+1 i dag; tickeren er litt på villspor og jeg har ikke klart å manipulere den til å bli riktig. Mener selv jeg da har fullgått 6 måneder, og det stemmer jo fint med at det er 3 måneder igjen til 28.august. Nærmer seg snart! :nigo: Gleder meg sånn til å holde det lille nurket i armene mine!

Tenker vel litt som deg når det kommer til trening, Ripsy; får være flink når overskuddet er der. Styrketrening er i hvertfall veldig godt for den her gravide kroppen som begynner å bli litt stiv og vond. :)

Og god helg til deg også! Og til dere andre som skulle droppe innom! :sol:

Endret av andemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med når 3. trimester starter diskuteres mye - men jeg har alltid tenkt at det starter når en har bikket 28 uker - så jeg :hoppe: litt for at du er over i 3. semester jeg :hoppe::hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...