Gå til innhold

Vårt lille mirakel har kommet til verden


andemor

Anbefalte innlegg

Du har ikke vært på tidlig UL? og sett at alt står bra til?

da blir det ekstra spennende på UL nå ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har ikke vært på tidlig UL? og sett at alt står bra til?

da blir det ekstra spennende på UL nå ja!

Har ikke vært på noen tidlig UL, nei. Det tar jo hele dagen å komme til sykehus fra her vi bor, så det har jeg ikke orket å styre med.

I dag har jeg bestilt urinstix! Fant ut at det var greit å ha. Så kan jeg følge med på proteiner og sukker og slikt selv. I tillegg har jeg hatt litt lett for å få UVI tidligere, og som gravid er jo risikoen enda større. Greit å slippe å gå til legen bare for at de skal stikke en liten strips i urinen min, liksom. Det klarer jeg fint selv. :gjeiper:

Endret av andemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært hos legen og fått antibiotika. :tristbla: Har mistenkt UVI et par dager nå, så fant ut at det bare er dumt å se det an når man har en liten en i magen... Heldigvis ikke så veldig store utslag på prøven, men tydeligvis nok. Liker ikke antibiotika. Vanligvis pleier jeg å kjøre i meg tranebærkapsler og juice, men det er vel ikke så lurt nå... Jaja.. Godt jeg har kjøpt stix, så kan jeg følge med på dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor tidlig man kan begynne å følge med på mengden liv i magen, jeg.. Noen som vet? Føler det er ganske variabelt nå, men har egentlig trodd at det er fordi babyen er så liten at hvor mye liv jeg kjenner avhenger av hvordan den lille ligger. Tenker jeg rett da, tro?

Mannen min er så søt innimellom altså. I går kveld var han i det virkelig amorøse hjørnet. "Jeg elsker deg, jeg. Og jeg elsker fisken også." (Ja, vi kaller babyen vår for fisken for tida. :sjenert: Rett og slett fordi det er det det kjennes ut som der inne...) Så snakket han lenge om hvor bra han synes han har det, gift og med baby på vei. :rodmer: Utrolig koselig. Jeg er så glad for at han også gleder seg over den her graviditeten. I begynnelsen virket det som om det hele var veldig fjernt for han, men nå om dagen stryker han meg på magen rett som det er og sier litt forundret "Du er gravid!!" :ler: Det må være rart å være mann i en slik situasjon tror jeg. I teorien er du like involvert i svangerskapet, men du går jo bare å ser på det som skjer i flere måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så søt mannen din er! Små kommentarer som det tror jeg har mye å si for forholdet :yvonne: Mannen min sier også innimellom: "Du er gravid" - og stryker meg på magen :rodmer:

Desverre er jeg mindre erfaren enn deg, så kan ikke svare på det første spørsmålet ditt. Men tror du tenker rett - det tar litt tid før en kan forvente regelmessige bevegelser. Men det er nok andre her inne som kan svare bedre enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor tidlig man kan begynne å følge med på mengden liv i magen, jeg.. Noen som vet? Føler det er ganske variabelt nå, men har egentlig trodd at det er fordi babyen er så liten at hvor mye liv jeg kjenner avhenger av hvordan den lille ligger. Tenker jeg rett da, tro?

Det er ikke før man er rundt 24 uker eller mer på vei at man skal kjenne liv daglig og regelmessig. Så du tenker helt rett andemor! Har du foranliggende morkake så kjenner du også liv første gangen litt senere enn andre som har morkaken på bakre livmorvegg.

Ligger babyen med ryggen mot navlen din og sparker innover vil du også kjenne mindre liv.

Etterhvert vil du også kjenne forskjell på bevegelsene, rett og slett fordi det begynner å bli mindre plass for den lille å bevege seg på. Jeg kjenner mer og mer at det er kroppdeler som flytter på seg og ikke konkrete spark. Men så begynner jo lårbeinet på minien min å bli 6 cm langt og fotbladet rundt 7 cm. Så han er straks klar til å komme ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for infoen Hegejenta! Det var beroligende. Må smile når jeg leser hvor stor gutten din er. :) Beinet hans er større enn hele babyen i min mage liksom! :fnise: Gøy at det nærmer seg sånn for deg nå, også. Blir nok stas å få hilse på han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om at når en har kjent liv i uke 20 så skal en kjenne det hver dag, men om en ikke har kjent noe enda så er det ikke krise. Men fra uke 22 skal en kjenne hver dag.

Jeg har begynt å kjenne døgnrytmen til den lille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:overrasket: Her har jeg ikke vært på lenge! Gratulerer så masse med 17 uker på vei (snart 18)! :strix:

Hva angår livstegn kan jeg ikke si at jeg er den mest erfarne, så jeg har ikke så mye å tilføye på det punktet. :fnise:

Ha en fin ettermiddag videre! :tommelsmil:

Endret av Persille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rolig dag på mannen og meg i dag. Jeg har vært så forferdelig trøtt denne uka, så det var godt å kose lenge i senga før vi sto opp og tok en rolig frokost. Så dro vi en times kjøretur unna plassen vi bor på for å gå på et galleri! Vi har snakket om å kjøpe litt kunst fra stedet her før vi flytter, så dermed gjorde vi det! Kjøpte et veldig fint oljemaleri fra en kunstner som holder til her, med litt motiv som er typisk herfra. Gleder meg til vi får nytt sted å bo og kan henge opp det fine bildet!

Etterpå dro vi tilbake hit og spiste en kjempegod lunsj på stedets lokale kafe. Jeg unte meg en kaffe mocca også. :biggrin: Drikker veldig lite kaffe for tida, og da er blir det ekstra kos med de få koppene jeg drikker. Mannen har blitt skikkelig kaffemann, og lager seg latte og irish coffee rett som det er! Denslags kan jo ikke gravide damer helle i seg ubegrenset! ;)

Lunsjen var så mettende at vi har ennå ikke spist middag. Men nå kjenner jeg at jeg er sulten! Skal lage spinat masala etter oppskrift fra Ripsy, og den ser ut til å være ganske kjapp å lage. Namnam! Så det blir nok middag og en film i kveld. Deilig. :)

Den lille huleboeren har jeg kjent en del til i dag også! Kjenner jeg blir skikkelig glad når jeg kjenner noe derfra! Ifølge boka jeg fikk fra jordmor er den lille 20 cm nå. Må innrømme at jeg ikke helt henger med i alt som skjer lenger, slik jeg gjorde i begynnelsen. Så jeg trodde at det ikke var mer enn 12 cm nå. :sjenert: Da var det jo gøy å lese at det er en så stor baby inni der!

Men nå skal jeg få ordnet middag før vi blir altfor sultne her i huset! Ha en fortsatt fin helg dere! :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen!

Så gøy at du prøvde deg på den oppskriften. Hva synes dere? Ble det vellykket?

Hørtes ut som om dere hadde en flott dag i går. Gøy å kjøpe litt ordentlig kunst. Vi har ett ordentlig flott maleri, men den dagen vi kjøper hus ønsker jeg meg et par til.

Håper du får en fin søndag også! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maten ble bra den, Ripsy! Vi fikk ikke tak i alt av krydder, da, så det ble litt lite kryddersmak. Får kjøre på med litt mer chili neste gang. :)

I dag var det tungt å komme ut av senga, altså. Skjønner ikke hvorfor jeg sover så dårlig når jeg skal på jobb. I helgene sover jeg jo bra! :kjefte: Dårlig gjort. I natt har jeg ligget og bekymret meg for den lille i magen, og når jeg først fikk sove drømte jeg sånn typisk "stresse til jobb"-drøm... Ikke akkurat det man kan kalle kvalitetssøvn.. Heldigvis kan jeg ta en lur på sofaen etter jobb. :cowboy:

I går måkte vi snø (igjen...), vasket leiligheten, og hadde folk over på kake. Mannen lagde mississippi mud pie (prøvde å finne oppskrift på nett på linke til, men fant ikke den vi har). Det var godt ja! Og veldig koselig å ha masse hyggelige folk på besøk. Og så må jeg jo si at det er fint når de ikke blir så veeeeeldig lenge. :fnise: Man vil jo legge seg tidlig!

Ha en fin uke dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cowboy-strekk er kjekt på ettermiddagen ja!

Kjenner meg igjen i det du skriver om søvn før man skal på jobb etter helga. Har det sånn noen ganger jeg og... Tror det har en sammenheng med at man plutselig skal opp til vekkerklokka etter to dager når man har sovet til man våkner!

Ønske deg en fin mandag!

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cowboy-strekk ja, det er sånn vi med firåringer bare kan drømme om :P Da er det mamma dit og mamma datt, mamma leke, mamma gjøre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cowboy-strekk ja, det er sånn vi med firåringer bare kan drømme om :P Da er det mamma dit og mamma datt, mamma leke, mamma gjøre ;)

:ler: Ja, det har jeg fått med meg. Så jeg får nok nyte cowboystrekkene mine så lenge jeg kan. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk, 20 cm lang baby allerede! :hjerte: Det er ganske mye det, spør du meg! Deilig at du kjenner liv også da, jeg kjente ikke så mye før jeg kom til uke 20 (nesten på dagen), jeg. Men det er jo virkelig den fineste tingen i verden å kjenne!

.. fine mannen din også, han høres ut som en bra mann! Og selv med litt lite søvn så høres det jo virkelig ut til at du har fine dager nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, jeg har virkelig fine dager nå. Koser meg veldig med å være gravid. Mannen og jeg har det også veldig veldig bra for tida. :rodmer: Det kommer nok av at vi gleder oss veldig over dette begge to, også blir vi nok litt ekstra tålmodige med hverandre som en slags bonus til dette. Han satt forresen og leste i "verdens beste pappa" i går og måtte stadig lese høyt for meg fra den. Den falt virkelig i smak, og det er jeg glad for! Supert at det er en bok som er morsom samtidig som han lærer noe. :lur:

Jeg er veldig glad for at jeg kjenner liv også. Det er bare en så utrolig god følelse! Hadde ikke forventet å kjenne noe så tidlig, men nå som jeg først gjør det forventer jeg jo å kjenne noe hver dag. Så da blir jeg litt bekymret når det er veldig rolig der inne flere dager på rad. Da blir det godt å komme noen uker til på vei slik at jeg vet mer hva jeg kan forvente med tanke på sparking. :jepp:

Edit: Har jo heeeeelt glemt å fortelle dere at jeg har kjøpt masse fine mammaklær på Finn! Har kjøpt så jeg har et par shorts, t-skjorter og et olaskjørt (er avhengig av olaskjørt nemlig...), i tillegg til en superfin sommerkjole. Måtte bare sommeren komme og bli varm og god! (Men ikke for varm, for jeg hører at høygravide synes det er litt slitsomt.) Dere bør ta en titt på Finn dere! Mye bra klær som koster mye mindre enn det gjør i butikk!

Endret av andemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt med funn på finn.no!

Jeg har bestilt en fin sommer - men blir nok neppe noen tropevarme!

Tror det er veldig individuelt hvor godt man syns det er å være gravid på sommeren - men har hørt om de som satt storer deler av dagen i en råkjeller bare for å føle at de pustet.

Selv gleder jeg meg til med å kose med baby til sommeren ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt med funn på finn.no!

Jeg har bestilt en fin sommer - men blir nok neppe noen tropevarme!

Tror det er veldig individuelt hvor godt man syns det er å være gravid på sommeren - men har hørt om de som satt storer deler av dagen i en råkjeller bare for å føle at de pustet.

Selv gleder jeg meg til med å kose med baby til sommeren ;)

Ja, du er heldig som kan kose baby i sommer altså. :rodmer: Vi får håpe på masse fint vær og koselige trilleturer i strålende solskinn. :sol: Så kan du tenke litt på meg som går og vagger. :fnise:

I dag er det masse liv i magen, og da er jeg veldig fornøyd! Tenker da at det er en liten krabat som også er fornøyd inni der. Antibiotikakuren er over, og jeg har ikke merket noe mer til UVI-en heller. Får forebygge med litt tranebærjuice tenker jeg, i tillegg til alt det andre.

I dag blir det styrketrening sammen med mannen! Har faktisk blitt litt trening de siste ukene. Forrige uke ble det bare en økt fordi jeg var så trøtt på grunn av lite søvn, men denne uka har starta fint med gåtur på over 30 min i går og så trening i ettermiddag. Håper det fine påskeværet holder seg, så kanskje vi får testet skiene en gang også. Det er hele to år siden jeg har gått på ski, så det er jammen på tide å få brukt de igjen!

Til helga kommer svigers på besøk, og da er det meldt regn igjen... Så da blir det vel enda en sightseeing-tur rundt i området. Er det forresten noe som har forslag til noe godt man kan lage til en diabetiker??

Edit: Fant bare en utrolig bra link hos Ripsy for trening før og etter fødsel, så den må jeg legge her: http://cathrineslilleboble.blogg.no/1300883272_mine_treningsartikler.html

Endret av andemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på godt som i kaker til en diabetiker? eller er det middagsmat?

Ta en titt på denne siden - så er jeg sikker på du finner noe som vil falle i smak til både den med diabetes og til dere andre!

Sukrin som er nevnt som en sukkererstatning er blant de beste sukker-erstatningene som fins, fåes kjøpt på helsekost og smaker ikke kunstig! Brukt det selv i forbindelse med lavkarbo kosthold.

edit: Så at linken ikke linket direkte til oppskriftene etter jeg postet innlegget - men her er oppskriftene!

Endret av hegejenta30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...