Gå til innhold

Vårt lille mirakel har kommet til verden


andemor

Anbefalte innlegg

Oi 38 uker? :danse: Absolutt ikke lenge igjen nå.. er du klar? Er det egentlig mulig å bli klar? :fnise:

Må gjerne dele med oss ting du har tenkt å lage og fryse ned.. selv har jeg tenkt på boller, muffins ol. uten glasur... så kjøper jeg noe is/iskaker ol. Det må vel være lov å ha på lur også.. :jepp:

Ha en fin helg og kos deg med grilling idag. Og du er kjempeflink som kommer deg ut på sykkeltur.. i uke 38! :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi 38 uker? :danse: Absolutt ikke lenge igjen nå.. er du klar? Er det egentlig mulig å bli klar? :fnise:

Må gjerne dele med oss ting du har tenkt å lage og fryse ned.. selv har jeg tenkt på boller, muffins ol. uten glasur... så kjøper jeg noe is/iskaker ol. Det må vel være lov å ha på lur også.. :jepp:

Ha en fin helg og kos deg med grilling idag. Og du er kjempeflink som kommer deg ut på sykkeltur.. i uke 38! :duskedame:

Jeg tror heller ikke det er mulig å bli helt klar. Spurte faktisk min kjære svigerinne om det her om dagen, og hennes opplevelse var at da fødselen startet tenkte hun "javelja.. Nå starter det visst!" Og da ble hun på en måte klar. Selv føler jeg meg så klar som jeg kan få blitt tror jeg. Gruegleder meg til både fødsel og tiden etterpå. Gleder meg så utrolig til å få den lille babyen i armene mine, og til å se mannen når han endelig får holde henne også. :rodmer: Gleder meg selvfølgelig ikke til det som kommer til å gjøre vondt og være slitsomt, men jeg er veldig motivert for å klare det tror jeg. Har bestemt meg for å føde på den avdelingen der det ikke er tilgang til så veldig mye kjemisk smertestillende. Har hørt at det er veldig koselig der. Stor seng med plass til mannen, badekar, og ikke så mye forskjellig helsepersonell som springer ut og inn. Føler at jeg har behov for at det er litt rolig og trygt når jeg skal føde. Blir det så smertefullt at jeg trenger epidural, så får jeg heller flyttes til den andre avdelingen da.

I dag har vi en rolig hjemmedag med bare oss to (tre?). Det er veldig deilig etter noen dager med mye besøk. Vi har utforsket nabolaget litt og tatt en liten kafetur. Nå holder mannen på med å gjøre klart hobbyrommet sitt. Tror han koser seg veldig med det. :) Lille karate kid prøver å sparke seg mer plass, men det er nok litt vanskelig siden jeg har litt ribbein akkurat der. :gjeiper: Hun er veldig flink til å bevege seg for tiden. Det er jeg glad for. :) I natt hadde hun riktignok noen ryknínger som jeg ikke helt forstår hva kunne være. Akkurat som om hun ristet inni der. Andre som har opplevd det? Alt føles helt normalt nå, så jeg tror vel egentlig ikke at det er noen grunn til bekymring..

Edit: Fylle-opp-fryseren-prosjektet går som nevnt litt trått, men foreløpig har jeg fått laget:

- eplekake

- sjokolademuffins med krydder

-sitronmuffins

Planen er å lage:

- noen middager med lasagne. Lurer på å halvlage dem. Har kjøpt inn aluminiumsformer som jeg tenkte å fryse det ned i. Så kan vi ha på ost og steke de ferdig når vi skal ha det..

- noen middager med fiskegrateng (men tror egentlig det ikke blir noe av. Pappa har vært på fisketur i sommer, så jeg tror vi får litt derfra.)

- en brownies med lønnesirup

- mer muffins (lagde små porsjoner av det over fordi det var første gang jeg prøvde akkurat de oppskriftene)

Ikke så avansert med andre ord, men det er jo fint å ha litt i fryseren. Dessuten får det ventetiden til gå litt fortere.

Endret av andemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen er morsom for tida, altså. Jeg kom ned en kveld etter å ha lagt meg, og da var han sikker på at jeg skulle føde. En annen dag sa jeg au da babyen sparket litt for hardt i ribbeinet mitt, og da trodde han det samme. :ler: Tror kanskje noen går litt og venter! Han fortalte at han er så klar for å komme seg raskt til sykehuset at det er fare for at han glemmer å ta med meg. :ler:

I dag har jeg vært hos jordmor, og alt står fortsatt bra til med babyen. Denne jordmora er veldig opptatt av at man skal amme tror jeg. Hun har spurt meg hver gang jeg er der om jeg er innstilt på å amme. Lurer på hva hun hadde sagt hvis jeg ikke var det egentlig, for jeg har jo hørt hvor opptatt disse jordmødrene er av amming. Synes det er litt synd for de som av forskjellige grunner ikke klarer å amme, jeg... Jeg ser selvfølgelig nytten av å amme, både for babyen og meg, men samtidig synes jeg det er noe som hver enkelt må få velge selv. Så kan jordmødrene være flinke til å hjelpe til med hvordan barnet skal få i seg riktig mengde mat og komme med hjelp til forskjellige løsninger. Synes kanskje ikke at de alltid er like flinke til det, og det virker som om mange må finne ut selv hva som fungerer. Jeg kjenner flere som har prøvd, antagelig litt for lenge, å kun amme. Og så har de hatt en baby som har skreket veldig mye. Når de da har prøvd seg fram med litt MME i tillegg, så har det ofte ordnet seg.

Nå skal jeg dra til frisøren! Stripet håret mitt ganske lyst før sommeren, og nå tenkte jeg å få noen striper som kanskje kan hindre at jeg får så veldig ettervekst. Blir nok lenge til neste gang jeg har tid til noe frisørbesøk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så utrolig rart. Når babyen er hyper inni magen roer hun seg når mannen stryker på magen og prater til henne. Nå har vi prøvd dette flere ganger, og det ser ut til å virke hver gang. Lurer på hva det skyldes? Kanskje det egentlig er jeg som roer meg? Eller er det rett og slett at mannen har en sånn effekt på babyen? Blir spennende å se hvordan det blir når hun kommer ut altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg hatt en ganske produktiv dag, og har fått laget noen middager med lasagne til fryseren. Og en kake som det viste seg at ikke er så gunstig å fryse.... :sjenert: Får kanskje be noen på kake den uka her, da.. Problemet er at vi ikke har plass i kjøleskapet. Har hamstret mat i sverige vi nemlig. Her har både mannen og jeg blitt bitt av et veldig behov for å ha en masse klart til babyen kommer.

Det har blitt noen middagslurer i det siste også. Sover ikke så godt, og når klokka er åtte er jeg enten for sulten eller det er for varmt på soverommet til å sove noe mer. Så da står jeg heller opp og gjør noe. Har fått syklet litt, og det er deilig. Det er flatt som bare det her, så jeg får meg noen rolige turer i området. FIn måte å bli kjent på. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så utrolig rart. Når babyen er hyper inni magen roer hun seg når mannen stryker på magen og prater til henne. Nå har vi prøvd dette flere ganger, og det ser ut til å virke hver gang. Lurer på hva det skyldes? Kanskje det egentlig er jeg som roer meg? Eller er det rett og slett at mannen har en sånn effekt på babyen? Blir spennende å se hvordan det blir når hun kommer ut altså...

Sånn er det her også! :) Mannens magic touch roer henne alltid ned :rodmer:

Flink du er med matlagrene da! Jeg har også ambisjoner om å bake litt nå som jeg er i permisjon, sånn at jeg kan ha litt i fryseren.

Hvordan går det ellers? Merker du noen tegn til at det begynner å skje ting? Jeg har endel mensmurringer for tiden, og det stikker nederst i livmoren, så jeg mistenker at det er noe modning på gang. Du er jo littegrann foran meg i løypa, så jeg tenkte jeg skulle høre hvordan du opplever det...

Ha en fin kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann,

lenge siden jeg har vært innom her nå - så nå var det jammen på tide!

(tror til og med du har ramlet ut av mine innlegg, og det går jo ikke nå som det er like før du blir mamma)

Du er kjempeflink som fyller opp fryseren! Jeg rakk aldri det jeg...

Blir spennende å følge med på oppløpssiden!

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det ellers? Merker du noen tegn til at det begynner å skje ting? Jeg har endel mensmurringer for tiden, og det stikker nederst i livmoren, så jeg mistenker at det er noe modning på gang. Du er jo littegrann foran meg i løypa, så jeg tenkte jeg skulle høre hvordan du opplever det...

Ha en fin kveld :)

Her går det helt fint. Vi venter veldig begge to nå. Jordmor sa det hjalp å være i aktivitet, så får prøve på det. I går slet jeg meg riktignok ut, og endte med å sove nesten hele ettermiddagen, så det finnes en gylden middelvei her et sted. :ler:

Jeg har også hatt litt mensmurringer. Har også kjent noen skikkelige tak. Kjennes omtrent ut som kynnere, bare at de gjør skikkelig vondt. Antar at det er sånne som vil komme regelmessig den dagen fødselen starter..

Blir veldig spennende å se hvem av oss tre som får først. Vi har jo termin veldig nært!

Heisann,

lenge siden jeg har vært innom her nå - så nå var det jammen på tide!

(tror til og med du har ramlet ut av mine innlegg, og det går jo ikke nå som det er like før du blir mamma)

Du er kjempeflink som fyller opp fryseren! Jeg rakk aldri det jeg...

Blir spennende å følge med på oppløpssiden!

:klemmer:

Hei igjen! :goodbye: Koselig at du titter innom. Ser du koser deg med lille E, og kjenner jeg gleder meg til det blir min tur. Her er det ganske rolige formiddager når mannen er på jobb, så da er det fint å få tida til å gå med litt matlaging. Burde vel egentlig vaske, men det er så kjeeeedelig! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten stausoppdatering

Termin: 28.august

På vei: 38 pluss 6

Kjønn: Blir nok ei lita jente!

Utålmodig? Begynner å bli klar for å bli ferdig nå ja. Synes jeg har vært gravid i en evighet, og både mannen og jeg gleder oss veldig til å omsider få møte det lille vidunderet vårt.

Hodet ned: Ja, og festet! Klar til utskytning!

Aktivitet i magen: Kjenner hun har blitt ganske sterk, og får nesten daglig noen solide spark i ribbeina. Mye aktivitet på denne lille krabaten.

Navn: Mannen har bestemt seg litt tror jeg. Selv har jeg bestemt meg for å ikke bestemme meg før babyen er kommet.

Vektøkning: Har skiftet jordmor, og dermed en annen type vekt... Tror vi kan si ca 10kg, mulig litt mer. Nok synes jeg selv, mens jordmor synes det burde vært litt mer. Babyen har det fint i magen, så da burde jo det være bra nok.

Vann i kroppen: Faktisk ikke. Har litt tendens til å hovne opp selv når jeg ikke har vært gravid, så synes det er utrolig at det ikke har blitt mer under svangerskapet!

Kynnere: Hver dag. Noen veldig vonde også for tiden. Kjenner mer til dem når jeg er sliten eller har vært mye i aktivitet.

Humør: Det har blitt mye tårer i dette svangerskapet, altså. Griner og griner for alt og ingenting. Får nesten ikke lov av mannen å følge med på nyhetene lenger...

Barnerom: Det er nesten klart. Skal flytte en stol opp som jeg kan bruke mens jeg ammer. Og senga skal inn på vårt soverom for en stund, da...

Utstyr: Tror det er nok nå. :ler: Mangler vi noe nå, så er det jo nok av butikker i nærområdet.

Strekkmerker: Finner ingen!

Melk i brystene: Stadig mer. Hele kroppen er visst klar for å møte denne babyen.

Fødsel: Gruegleder meg... Aner jo ikke hvordan det blir. Håper på en god opplevelse og ikke for mye stress og mas.

Plager: Ikke mye å snakke om nå som hodet har festet seg og bekkenet er mer stabilt. Våkner flere ganger om natta, men siden jeg har permisjon kan jeg jo sove når jeg vil

Oppegående: Heldigvis. Føler jeg har mye energi egentlig. Helt til det sier stopp og jeg blir suuuuuupertrøtt! Og da sover jeg litt.

Sulten: Ikke så mye som tidligere i svangerskapet.

Spesielle matlyster: Lite av det.

Også et lite magebilde:

post-32994-0-75939700-1313577250_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig mage :rodmer:

Ser ut som om den er ganske nedsunket nå. Stemmer det?

Nei, det er IKKE lenge igjen nå! :overrasket::hoppendeglad:

Jeg holder en knapp på at enten du eller BareBea skal først i ilden. Hvis jeg har forstått riktig så er tickeren din litt feil, og du er egentlig nesten 39 uker nå?

Ha en super dag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig mage :rodmer:

Ser ut som om den er ganske nedsunket nå. Stemmer det?

Nei, det er IKKE lenge igjen nå! :overrasket::hoppendeglad:

Jeg holder en knapp på at enten du eller BareBea skal først i ilden. Hvis jeg har forstått riktig så er tickeren din litt feil, og du er egentlig nesten 39 uker nå?

Ha en super dag! :)

Takk! Tickeren min er litt feil, ja. Jeg er 39 uker på fredag. Aner ikke om magen er nedsunket, jeg. Svigermor sier ja, min egen mor sier nei. Så de lærde strides, kan du si. :gjeiper:

Ha en super dag du også! :biggrin:

I dag hadde jeg egentlig planer om å teste symaskinen. Vi trenger litt småting som er enkle å sy for en amatør som meg. Men det er jo så fint vær! Har vært ute et ærend med sykkelen, og tror jammen jeg skal ta meg en tur til. Måtte bare hjemom og spise litt. :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah.... LItt mindre enn en uke til termin, og lillemor har ikke vist noen tegn til at det er på tide å komme ut. Jeg prøver å holde meg i aktivitet, for det mente jordmor at kunne hjelpe for å få litt fart i sakene. Så nå har jeg gått en del, vasket huset og båret både det ene og det andre. Ja, jeg vet at det ikke er termin ennå, men jeg skal i hvertfall gjøre mitt til at det ikke blir så mye på overtid her.

Fredag kveld var vi en tur på sykehuset. Jeg hadde merket en del mindre liv, og det som var av liv var så slapt, om dere skjønner. Alt var selvfølgelig i orden med den lille, men jeg blir jo bekymret når hun ikke er sitt vanlige seg. Jeg har blitt vant til mye romstering og daglige kraftspark i siden, men kanskje hun bare har noen hviledager. I helgen har hun nå vært tilbake til sitt gamle jeg, og nå sitter jeg faktisk og vurderer å be mannen komme og roe henne litt igjen. Vil helst ikke ha noen brist i de stakkars ribbeina mine altså. :fnise:

Ellers lite å meddele. Formen er fin, selvom jeg sliter en del med søvnen. Håper lillemor melder sin ankomst snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende nå! Gleder meg til å følge med her de neste ukene nå :nigo:

Så flink du er som har klart å være så aktiv i dag.

Og fine magen :rodmer: - snart skal du få møte den lille jenta som ligger inni der og sparker mamma'n sin i ribbeina :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krysser fingrene for at du slipper å vente så lenge på frøkna nå ja.

Jeg rakk jo aldri å begynne på den ventetida, så jeg vet egentlig ikke hvordan det er å nærme seg termin og vente...

Håper du får fine dager til hun kommer - blir spennende nå!

Hvem sladrer for deg forresten?

Endret av hegejenta30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite! :) Godt å høre at alt stod bra til :klemmer:

Jeg sliter også med søvnen for tiden. Veldig slitsomt. Men heldigvis går det an å ta noen smålurer på dagen nå som vi er i permisjon. Jeg håper ikke fødselen starter rett etter en skikkelig dårlig natt. Vil så gjerne være (litt) uthvilt når det setter igang.

Ha en fin dag andemor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende nå! Gleder meg til å følge med her de neste ukene nå :nigo:

Så flink du er som har klart å være så aktiv i dag.

Og fine magen :rodmer: - snart skal du få møte den lille jenta som ligger inni der og sparker mamma'n sin i ribbeina :strix:

Jordmor sa i hvertfall at det er lurt å være aktiv for at det ikke skal gå aaaaltfor lang tid. Har også tenkt å teste ut korsyrgg-massasje og litt naturlig tilførsel av prostaglandiner. Mannen må stille opp framover med andre ord. :lur:

Krysser fingrene for at du slipper å vente så lenge på frøkna nå ja.

Jeg rakk jo aldri å begynne på den ventetida, så jeg vet egentlig ikke hvordan det er å nærme seg termin og vente...

Håper du får fine dager til hun kommer - blir spennende nå!

Hvem sladrer for deg forresten?

Ventetida er jo fin, den, egentlig. Deilig å ha rolige dager for seg selv fram til det blir full rulle med baby i hus.

Har ingen sladrer, du. :)

Bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite! :) Godt å høre at alt stod bra til :klemmer:

Jeg sliter også med søvnen for tiden. Veldig slitsomt. Men heldigvis går det an å ta noen smålurer på dagen nå som vi er i permisjon. Jeg håper ikke fødselen starter rett etter en skikkelig dårlig natt. Vil så gjerne være (litt) uthvilt når det setter igang.

Ha en fin dag andemor :)

Dårlig søvn er nok dessverre veldig vanlig i den fasen vi er i nå, ja. Jeg vil også helst være litt uthvilt når fødsel setter igang, men det får nok bare bli som det blir. Også er det vel lurt å heller sove litt midt på dagen om man kan.

I dag har vi vært på ultralyd. Igjen. Og alt så bra ut. Lillemor er nå ca 3 kg og det er fint med fostervann der inne, og det var gode pustebevegelser. Hun satte igang et skikkelig show for legen, med både sprelling og hikking. :ler: Det rare er jo at mannen og jeg er veldig stolte av henne som er så aktiv. Rart å være stolt av et barn som ikke er født ennå, men det er vel kanskje sånn det er. :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er akkurat sånn det er!

Også er man litt stolte og krye for at man faktisk har klart å lage et sånt lite mirakel!

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, hurra for 3 kg! :danse: da kan hun jo plutselig bli 3,5 til fødsel som er sånn ca gjennomsnittet. :)

Min var 2,6 kg igår, jeg syntes det var sååå bra! :fnise:

Søvn er blitt et problem her også. Jeg prøver å ikke sove om dagen så jeg er skikkelig trøtt om kvelden og sover da bedre. Men er oppe 4-5 ganger på do, og noen ganger sovner jeg heldigvis fort igjen. Men er vel noe der med nattevåk vi skal forberede oss på? Hihi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliten! Puh! Har vært med mannen på treningstur i et anfall av... Ja.. Jeg vet ikke... Galskap? Han kom hjem fra jobb og skulle jogge seg en tur, så da foreslo jeg å sykle ved siden av. Ikke visste jeg at han skulle inn på allverdens skogsveier. :ler: Første delen av turen kunne jeg trille ved siden av, men så ble det skikkelig off-road. Såpass at jeg måtte gå av sykkelen. Og da havnet jo mannen ganske så langt foran meg. Jeg tenkte bare "føder jeg nå, altså... Midt inni skauen..." :ler: Godt ikke min mor vet hva jeg gjør bestandig.

Jaja. Nå er jeg i hvertfall sliten etter den lengste treningsøkta på flere måneder. Det var deilig, da. Men nå har mannen fått ansvaret for middagen mens jeg strekker meg ut i stresslessen. Hvis jeg er heldig, så har dette kanskje startet litt aktivitet i den her livmora mi. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hallo:

Innom og titter litt i dagboken din, tror ikke jeg har vært her før :sjenert: Men har sett navnet ditt da.... Tenkte det var på sin plass å legge igjen en hilsen når jeg først er her. Ser at her er det virkelig spennende tider nå og at ankomsten nærmer seg med stormskritt. :Nikke: her må jeg følge med de neste dagene!

Ellers så må jeg bare si at jeg kjenner meg igjen i følelsen av å være stolt over et barn som ennå ikke har blitt født. Jeg var på kontroll hos JM i dag og det var litt av et show vår lille snuppe holdt for å si det sånn. Masse romstrering og hikking her også :fnise: Jeg ble også veldig kry der og da, lille aktive babyen MIN liksom :rodmer:

Hvis det skjer noe snart ønsker jeg deg masse lykke til :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...