Gå til innhold

Vårt lille mirakel har kommet til verden


andemor

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Joda, ultralyd gikk greit i dag. Morkaken har heldigvis forflyttet seg såpass opp at en naturlig fødsel skal gå fint. Men de så at babyen er litt liten, da. Hun er vel ca 20% mindre enn snittet, så jeg skal inn til ny ultralyd om en uke. Hun veier ca 2400g nå, så det er jo en grei størrelse. Kusinen hennes ble født et par uker før termin og veide da ca 2700g tror jeg. Så det er nok bare ei lita jente inni der. Ultralyden til neste uke er jo også bare for å kontrollere at hun følger kurven sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke typisk at det alltid skal være noe... men godt morkaka har flyttet på seg da så du forhåpentligvis får en naturlig fødsel.. :)

2400 gram var ikke så ille da. Som de sa til meg, noen barn bare er små. Trenger nødvendigvis ikke være noe gale. Som du sier, det viktigeste er at vi følger vår egen kurve.

Min lille er bare så vidt passert 2 kg igår da jeg var 35+5. Men vekten har vært jevn og vi har funnet ut at dersom jeg får gå til termin blir fødselsvekten ca 2500 gram. Og det må vel være bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke typisk at det alltid skal være noe... men godt morkaka har flyttet på seg da så du forhåpentligvis får en naturlig fødsel.. :)

2400 gram var ikke så ille da. Som de sa til meg, noen barn bare er små. Trenger nødvendigvis ikke være noe gale. Som du sier, det viktigeste er at vi følger vår egen kurve.

Min lille er bare så vidt passert 2 kg igår da jeg var 35+5. Men vekten har vært jevn og vi har funnet ut at dersom jeg får gå til termin blir fødselsvekten ca 2500 gram. Og det må vel være bra! :)

Ja, det går jo bra selvom de er litt små. Jeg er 36+4 i dag, så det er jo fortsatt tre uker til termin, og tid til å vokse seg litt tjukkere (babyen altså, ikke jeg. :gjeiper: ). Begge barna til den ene søstra mi var ganske små ved fødsel, så jeg er ikke så bekymra akkurat. Alt annet har jo gått så fint ellers i svangerskapet, så da tenker jeg at det helt sikkert er helt normalt. Må du gå til ultralyd hver uke fram til fødsel? Kjenner at jeg synes det er litt pes (selvom det bare er for omtrent tre uker til... :sjenert: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie har vi bare hatt store barn. Men en gang måtte det snu :fnise:

Jeg er på UL hver uke nå ja. Og ctg. I går tok det 3,5 timer... så er det kontroll hos jordmor/lege en gang i uken nå også... så egentlig har jeg ikke tid til å gå i jobb lengre.. :fnise: men de er flinke til å følge oss opp da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt å høre at morkaka har flyttet seg! :)

Ang fødselsvekt så er det jo som dere sier noen barn som bare er små. Sålenge det ikke er veldig dårlig strømning gjennom navlesnoren eller noe sånt ville ikke jeg heller vært så bekymret. Og det er jo tydelig at de følger nøye med på både oss gravide og de små i magen, så det går nok uansett bra med disse småtassene våre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi blir godt fulgt opp, ja! Jeg må jo si jeg håper jeg slipper UL hver eneste uke fram til fødsel. Det tar tross alt en halvtime til sykehus. Mannen begynner i ny jobb til uka, og da er det ikke så lett å komme fra for å kjøre fruen til ultralyd. Derfor må jeg kjøre selv, og det kjenner jeg at jeg er litt nervøs for så nært opp til termin. :sjenert: Det går helt sikkert veldig fint altså. Man blir vel kanskje litt ekstra nervøs og sårbar med denne store magen.

I dag har jeg hatt en skikkelig gravid-og-barbeint-dag. Det er så varmt, så jeg går barbeint rundt i hus og hage. Prøver å hjelpe mannen med innflyttingen, men skulle ønske jeg kunne hjulpet mer. Jaja. Neste gang vi flytter skal jeg ikke være høygravid. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bygdejenta

I dag har jeg hatt en skikkelig gravid-og-barbeint-dag. Det er så varmt, så jeg går barbeint rundt i hus og hage. Prøver å hjelpe mannen med innflyttingen, men skulle ønske jeg kunne hjulpet mer. Jaja. Neste gang vi flytter skal jeg ikke være høygravid. :gjeiper:

Selv om jeg på langtnær var høygravid når vi flyttet nå i sommer, bestemte jeg meg også for at jeg ikke skal være gravid hvis vi flytter en gang til :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg på langtnær var høygravid når vi flyttet nå i sommer, bestemte jeg meg også for at jeg ikke skal være gravid hvis vi flytter en gang til :fnise:

Det er helt klart en ulempe når mannen må gjøre det aller meste selv. Han blir ganske stresset og sliten av å holde på hele dagen. Tror nok han legger for mye press på seg selv, men jeg forstår jo at han vil bli ferdig før babyen kommer. I morgen skal jeg jage han ut sammen med noen kamerater sånn at han får tenkt på noe annet en stund. Han jobber så hardt for tida, så det er viktig å ha det gøy innimellom. Snart kommer babyen, og da er det ikke mye tid vi får til å gå ut med venner.

I dag skal jeg feire litt for :hoppendeglad: 37 uker!! :hoppendeglad: Ingen fare for prematur baby nå altså. Oj, kjente veldig på skrekkblandet fryd nå.

Jeg kjenner jeg er veldig bekymret for svangerskapsforgiftning for tida. :sukk: Har hørt en del skrekkhistorier.. I tillegg er det vanskelig for meg å følge med på om anklene er hovne, for jeg har alltid hatt tendens til å hovne opp.. Så jeg stixer urinen min rett som det er, og håper på at jeg eventuelt vil fange det opp der. Det er vel ikke så mye man kan gjøre for å unngå at man får det heller?? Ikke vet jeg...

Dere får ha en god helg, jenter! Her har det kommet litt regn, og det er synd å si det, men det er veldig deilig. :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det herlige regnet! :fnise: Har aldri vært så glad for regn som da det bøttet ned igår og temperaturen sank betraktelig, etter flere varme dager her i det siste.

Jeg også har begynt å stixe urinen selv for å følge med på utviklingen. Så lenge man ikke har noe særlig utslag på protein er det ikke så mye å bekymre seg for.

Og såklart: hurra for 37 uker! :hoppe: Nå er du per definisjon på termin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg spent på ultralyd i morgen altså. Jeg var hos jordmor i dag, og ho synes at jeg har lagt på meg for lite, og at magen ikke har vokst nok. :sukk: Så hvis det viser seg at babyen ikke har vokst nok blir jeg satt igang! Som altså vil si at jeg kanskje har en baby i armene i løpet av den uka her!!!! :sjokkert: Huff, det er altfor spennende det her altså. Jeg tror nok at babyen har vokst, men om det er nok vet jeg jo ikke. Det har vært for mye mas og uregelmessig spising de siste ukene, så det er ikke rart om ting har stoppet litt opp. Nå er vi heldigvis ferdig innflyttet og mannen har begynt på jobb. Så jeg skal være flink jente og spise og ta det med ro. Det er ikke så lett, for jeg har nok med energi til å holde på med ting, men hvis det er det som skal til for at babyen vokser som ho skal, så får jeg jo bare ta det mer med ro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir kjempespennende!

På onsdag da jeg var hos jordmor var symfysemålet mitt jevnet ut, altså ingen vekst på to uker. Men på UL idag viste det seg at barnet har vokst over 300 g den siste uken. Så det er absolutt mulig! :)

Krysser fingrene for deg, lykke til imorgen! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oioi, her er det spennende! :popcorn:

Lykke til på UL imorgen! Håper lillejenta har lagt på seg masse! Husk å oppdatere her etterpå så vi ikke kreperer av spenning ;):klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bygdejenta

Lykke til på UL i mårra!! :tommelopp:

Satser på at huleboeren har lagt på seg, så du kan ruge litt til!

Jeg skal vente spent på oppdatering i mårra :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:goodbye:

Lykke til på UL - dette blir spennende! Dersom de ønsker å sette i gang håper jeg du får en god opplevelse.

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for omtanken, jenter. Veldig koselig. :)

Heldigvis så alt bra ut med den lille. Bra med fostervann og tilførsel gjennom navlestrengen. Hun er fortsatt liten, men nå er det visst endret til et vekstavvik på -16%. Så nå veier hun ca 2600g trodde de. Kjenner jeg er utrooooolig lettet for at det ikke ble noen igangsetting! Jeg er faktisk ikke helt klar for fødsel, jeg! :sjenert: Nå er det ikke ultralyd før terminuka, og da blir det ny vurdering om igangsetting. I mellomtiden skal jeg følge med om det er bra med liv og ellers leve som vanlig.

Er det flere enn meg som kjenner en del på ansvaret det er å følge med på livet i magen? Jeg synes ikke det er like mye liv hver dag, men hvor går grensen for hva jeg bør bekymre meg for?

Legen jeg var hos mente også at jeg har lagt på meg helt greit, så det er nok den her jordmora mi som er litt hysterisk. Babyen kan jo fint legge på seg uten at jeg gjør det!

Så planen nå er å kose meg mest mulig fram til fødsel. Har store ambisjoner om å fylle opp fryseren med mat som bare kan tines til travle dager, og kaker som kan tines når vi får besøk. Hmmm... Lurer på om jeg skal smelle ihop en eplekake allerede nå?

Edit: Må jo også fortelle at hodet har festet seg! Og det er så fantastisk bra for bekkenet mitt! Føles mye mer stødig nå, og jeg kan endelig gå litt lenger og i normalt tempo igjen! Hurra! :biggrin:

Endret av andemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra det gikk fint idag! :)

Jeg følte meg heller ikke helt klar til noe ingangsetting.. men hvordan føler vi oss egentlig klar for fødsel? Vi er jo kommet så langt at det kan skje når som helt av seg selv også.. nesten hvertfall :fnise:

Jeg får også høre mye at jeg må være obs på om det er liv og det er bedre å ringe en gang for masse enn for lite osv.. men syntes det er vanskelig, har ikke noe å sammenligne med for har jo ikke vært gravid før heller.. men så lenge det er noe lunde jevnt fra dag til dag må det vel være bra.. :)

Hurra for festet hode! :hoppe: bekkenplager er noe dritt! :( var nesten festet her også på onsdag og syntes bekkenet har vært litt bedre i det siste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inne og tar meg en pause fra sola. :sol: Det er hardt å være i permisjon, altså. :fnise: Fint at det kommer noen sommerdager i ny og ne i hvertfall. Da kan jeg sitte på terassen og lese "game of thrones" og kjenne på lillemor som romsterer i magen.

Vi har besøk nesten hver dag for tida. Mistenker at folk er redd for at vi plutselig skal flytte 200 mil unna igjen, sånn som de renner ned døra vår. :ler: Det er veldig koselig med besøk, men jeg kjenner at det er litt slitsomt også. I tillegg får jeg jo ikke gjort det jeg har hatt planer om å gjøre, som er å fylle opp fryseren med småkaker og ferdigmiddager... Men det er jo sånn det blir når vi nettopp har flyttet hit. Det blir nok en del når babyen har kommet også, så roer det seg vel utover høsten.

I kveld kommer et vennepar som bor i blokk i Oslo. Da må vi jo grille, siden vi er så heldige å ha plass til det. Jeg har laget potetsalat som nå står og godgjør seg i kjøleskapet, og så tenkte jeg å lage sitronmuffins. Men først skal jeg sykle meg en liten tur! :trene:

Ha en god helg da dere! Nå er det siste innspurt med ruging for flere av oss, så da gjelder det å nyte det så godt vi kan! :sol:

Edit: Også :hoppe: 38 uker i dag! :hoppe: Iiiiiiiik! :sjokkert:

Endret av andemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...