Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Utifra hva jeg kan se, så har de som har gode grunner for å ikke amme/føde vaginalt svart i denne tråden. Ikke de som bare ikke føler for det. Selv om kanskje noen av de egentlig har gode grunner i bunn.

Jeg og noen andre som har vært med på denne diskusjonen har jo lansert en teori om at det kanskje ikke er så veldig mange av dem som bare ikke vil, men egentlig ikke har noen gode grunner, og at det er derfor det ikke kommer noen svar fra den gruppen. Mange ganger. Dessuten har vi også spurt etter hvem andre enn kvinnens leger og kvinnen selv som skal avgjøre hva som er gode grunner. I tilfelle noen ikke helt har forstått at det er et poeng i denne diskusjonen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Susan Sto Helit: Enig med deg i det, altså. Poenget mitt var at de fleste har jo en grunn, om den for andre fremstår som en bagatell eller velbegrunnet. Noen grunner kan kanskje påvirkes ved økt kunnskap, andre kan kanskje ikke.

Skrevet

Dallandra: der sa du det jeg tenker. Når jeg leser hele tråden får jeg en følelse av at det er to helt forskjellige ting som diskuteres fra den "ene" og den "andre" siden. Mange svar, tildels veldig opplysende, fra begge sider, men det er i alle fall minst to scenarier som diskuteres- av det jeg klarer å se i hvert fall :sjenert:

Tidligere i tråden sa jeg meg til dels enig med TS. Det er jeg fremdeles. Utifra det scenariet at noen sier, enten IRL eller i en tråd, uten gravende forespørsel fra min side, at hun ikke vil amme fordi hengepupper er stygt. DA gjør jeg meg mine tanker om det, som blant annet inkluderer at jeg synes- rent personlig- at det er et dårlig fundert valg. Og det har skjedd. Ikke ofte, men jeg har lest og hørt det. Et annet eksempel, som flere her på KG kjenner til, er noen som entusiatisk hyller KS fordi kvinner som har født vaginalt er nødt til å bli stygge og slappe og få et dårlig sexliv. Jeg synes at slike påstander er sludder. Om jeg er dømmende av den grunn? Kanskje det. Men jeg synes ikke det er forbudt å tenke sitt i disse situasjonene- eller kanskje jeg bare er en dømsom person :ler:

Derimot ville det aldri ramle meg inn, dersom jeg møtte en mor som hadde tatt KS, å spørre og grave om hva som skjedde og hvorfor, eller tenke noe som helst om hennes evner som mor. Samme med amming. Hun ammer ikke, og har sikkert sine grunner til det, ville jeg tenkt, uten å spekulere nærmere i hva dette måtte være (hvis hun frivillig opplyser meg om at det er hengepupper eller tilsvarende, hopp til scenario 1 :ler: ). Men ikke ville jeg gravd, og ikke ville jeg spekulert. Det er rett og slett ikke min bissniss, verken å vite eller godkjenne.

Jeg synes vitterlig dette er to forskjellige ting. Eller? :klø:

Det som må tilføyes, når synsingen først er i gang, er at min erfaring tilsier at de som kommer med utsagn av typen i første kategori, som regel ikke er i nærheten av å bli mor ennå. Og at det kanskje forklarer de noe overforenklede argumentene. Når noen skriver "Jeg skal jaffal ikke presse noe ut av f***** mi, jeg skal ha keisersnitt ass!" er det nesten så du hører tyggegummislafsingen i øret. Og DER finner du ikke de fleste debattantene i denne tråden som har kritisert trådstarter, for å si det mildt! :)

Men som sagt har jeg inntrykk av at TS egentlig prøvde å diskutere noe annet, nemlig tyggisargumentene, og ikke det som mammarollen egentlig dreier seg om, og som mange av oss har lang og solid erfaring med, om barnet nå ble født vaginalt, med tang, med KS, med hastesnitt, eller kom med et fly for den saks skyld. Eller storken.

Mamma er man like fullt! :kgbaby:

Skrevet

Men Nigo - jeg har ihvertfall prøvd å forklare TS at tyggisargumentene er nettopp det - tyggisargumenter fremsatt av unge jenter som ikke har seriøse planer om å bli mor med det første. Jeg kan også skjønne noe av den argumentasjonen når man ikke har kommet så langt som å sette seg særlig inn i svangerskap, fødsel og amming dersom man har venninner av typen konkurrere om den verste fødselshistorien eller høylytt klager på slappe post-ammepupper og som sukker over hvor dyrt det er med silikon.

Skrevet

Men hengepupper og utvidet ..... er jo grunner det også, selv om de ikke er gyldige. Og TS spør jo om nettopp grunnene. Og jeg antar at TS sine kolleger ikke er tyggisslafsende fjortisser. Hun ene hadde jo faktisk født et barn.

Gjest Gjest_trine_*
Skrevet

De som selv velges KS burde selv betale for dette. Hvorfor skal vi dekke dette med skattepenger?

Hvis man ikke vil amme, er det da en selv som kjøper morsmelkerstatningen, ikke staten. Folk får velge selv, men da for egen risiko og regning!!

Skrevet
De som selv velges KS burde selv betale for dette. Hvorfor skal vi dekke dette med skattepenger?

Hvis man ikke vil amme, er det da en selv som kjøper morsmelkerstatningen, ikke staten. Folk får velge selv, men da for egen risiko og regning!!

Jeg synes det er et veldig godt prinsipp at det ikke er differensiert legehjelp etter inntekt her i landet.

Vi har krav på samme behandling når vi skal føde alle sammen, uavhengig av om vi tjener bra eller dårlig.

Hva med de som er fattige, men trenger akutt snitt? Skal de bli gjeldsslaver på grunn av dette?

Skrevet
Jeg synes det er et veldig godt prinsipp at det ikke er differensiert legehjelp etter inntekt her i landet.

Vi har krav på samme behandling når vi skal føde alle sammen, uavhengig av om vi tjener bra eller dårlig.

Hva med de som er fattige, men trenger akutt snitt? Skal de bli gjeldsslaver på grunn av dette?

Hun mente sikkert de som veleger på forhånd uten noen god medisinsk grunn, ikke de som må...

Skrevet
Jeg skjønner heller ikke logikken i at folk vil ha barn men nekte å føde eller amme kun fordi de ikke har lyst.

sign.

Skrevet
Det kan være mange grunner:

-dårlige erfaringer sist

-seksuelle overgrep

-dårlig forhold til egen kropp

-sjenerthet

-kunnskapsløshet

-ønsker mulighet til å sove mer/mer frihet

-ønsker økt deltakelse fra far

-skal raskt ut i jobb

-skal egynne på medisiner om en stund som ikke er forenelige med amming

-kan ikke fullamme og synes at å kombinere amming + flaske er styrete og tidkrevende

Jeg må innrømme at jeg ser på flere av disse som dålige grunner. Jeg ville aldri ha lagt meg opp i en mors avgjørelse, men jeg har frihet til mene at hun prioriterer feil.

Skrevet

Selvsagt, jeg nevnte bare mulige grunner. Folk kan jo ha ulike grunner til at de føler slik de gjør, så selv om noe er en dårlig grunn for deg, kan det jo være en meget god grunn for den aktuelle mammaen/familien.

Gjest Bianca26
Skrevet
Syns det er så mange som sier de vil ha barn, men som hverken vil i det minste overveie å føde det vaginalt eller amme barnet.

Jeg syns det er to ganske grunnleggende tingene ved å få barn da, å sette det ut i verden og sørge for at det får mat! :roll:

Forstå meg rett, jeg snakker ikke om de som må ha KS eller de som rett og slett ikke får til å amme, jeg snakker om de som blir gravide med holdningen : Jeg skal ikke!

:klø:

Ønsket om å få barn er vel et urinnstinkt, et behov for å føre slekten videre? Og så er babyer innmari søte da.

DSet å føde vaginalt og amme er sikkert noe mange ser på som et nødvendig onde for å få det de vil ha.

Gjest Bianca26
Skrevet
Det sjønner jeg, men hvorfor skal man ha fritak for å ta det som hører med en graviditet?

Og jeg er ganske sikker på at amming hører til det å forsørge barnet sitt! (igjen, hvis man kan amme er det da snakk om!)

Jeg forundres av de som på forrhånd går inn i en graviditet og har bestemt seg for at de hverken skal amme eller føde vaginalt.

Så du mener at man ikke gir barnet nok omsorg hvis man ikke føder det vaginalt? Akkurat som at de som går gjennom mest mulig smerte for å bringe barnet sitt til verden er mer verdt som mor enn en som velger å ta KS? Og barn som får flaske blir like mye forsørget som barn som blir ammet.

Gjest Bianca26
Skrevet
Hvorfor starter du opp en tråd som så tydelig tar utgangspunkt i mine uttalelser, når du tydeligvis mener at jeg ikke får lov til å ha mine meninger om saken?

Burde du da isteden ikke ignorere mine uttalelser, ettersom jeg i dine øyne ikke får uttale meg om saken?

Du skjønner i slike forum så har kun mødre og gravide lov å svare. Barnløse blir kasta på rævva ut om vi er uenige. Vi har ikke rett til å uttale oss, for vi har ikke barn :gjeiper:

Gjest Bianca26
Skrevet
Jeg må innrømme at jeg ser på flere av disse som dålige grunner. Jeg ville aldri ha lagt meg opp i en mors avgjørelse, men jeg har frihet til mene at hun prioriterer feil.

Du har ikke med å blande deg borti hva andre prioriterer. Om du mener noe er en dårlig grunn så er ikke det en dårlig grunn for alle andre.

Gjest Bianca26
Skrevet (endret)
Jeg skjønner heller ikke logikken i at folk vil ha barn men nekte å føde eller amme kun fordi de ikke har lyst. Uten at jeg nødvendigvis tror de er dårligere mødre, men det blir jo veldig preget av "vil ikke, skal ikke, gidder ikke" og å finne den letteste vegen ut.

At barnet kommer til å få det så mye værre derimot, det tror jeg ikke.

Nå er jo det at barnet har det bra det viktigste av alt, så da spiller vel ikke alt det andre så innmari stor rolle?

Jeg hadde ikke blitt sur om jeg fikk vite at mamma fikk meg ut med keisersnitt fordi hun ikke ønsket å føde, f.eks. Hadde ikke brydd meg. Hadde visst at mamma var like glad i meg uansett. Eneste som bryr seg om slikt er andre mødre. Barna kunne ikke brydd seg mindre

Endret av Bianca26
Gjest Bianca26
Skrevet
Men jeg forstår det fortsatt ikke... :sukk:

Hvorfor vil man ikke føde, ei heller gjøre det som tilsynelatende er best for barnet, å amme det første året. Hvordan kan du si at du ikke skal( foruten om ammingen da) allerede før du har begynt???

Ser ikke helt sammenhengen mellom at jeg skal gå gravid, noe som er helt normalt, men jeg skal ha KS, noe som er høyst rissikofylt for meg og som kan skape større komplikasjoner enn en vaginal fødsel.

Det skal jo sies at jeg selv ville hatt ti fødsler på rappen enn å gå gravid en eneste gang til, kanskje det er derfor jeg er så opphengt i dette :klø:

Føselen er bare, som noen har sagt over her, en bitte liten del av det å få barn. Så hvorfor ikke bare gjøre det da? Det kommer jo ikke opp i mot alt annet man skal "ofre" for sine barn resten av livet... Hvorfor ikke i hvert fall gi det en sjans?

Skjønner du ikke at folk kan ha fødselsangst da? Tror ikke de som ikke vil føde vaginalt ikke vil gjøre det fordi de ikke "gidder". Tror nok det er pga frykt.

Skrevet

Nå er det ikke de med fødselsangst TS snakker om her Bianca.

Gjest Bianca26
Skrevet

Nå er det jo gjerne de om ikke vil føde vaginalt da

Skrevet

Og hvordan kan TS vite at disse personene hun snakker om ikke har fødselsangst? Er TS tankeleser?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...