Miss Puddel Skrevet 8. februar 2010 #81 Skrevet 8. februar 2010 Jeg har også reagert på innlegg jeg har lest av typen "Hengepupper eller MME" eller "Er redd for å bli ødelagt nedentil av fødsel, vil ha KS", og lurt litt på prioriteringene til disse "mums to be". Hva i all verden har de tenkt til å gjøre om de får strekkmerker? Heldigvis har jeg kun lest disse tingene på nett, og håper og tror at slike holdninger stort sett råder der, og at de mødrene som kan, velger det som er best for barnet. Når det er sagt, så ville jeg valgt vaginal fødsel og amming over keisersnitt og flaskemating any day dersom jeg hadde et valg. Jeg skjønner ikke helt de som mener det er "enklere" med KS og flasker enn fødsel og amming. KS er ikke akkurat smertefritt, det heller ... Kan jo legge til at når man opplever å revne fra "A til Å" under første fødselen, og atpåtil bli sydde sammen feil så man må ha ny operasjon noen år etterpå, (det første sykehuset nektet å innrømme at det var blitt feil, så det var først etter flytting til ny landsdel der jeg sognet til nytt sykehus at noen ville si seg enig i at man faktisk nesten kunne parkere en fort taunus i "pippen" på meg at noe ble gjort, 7 år etter) så frister det ikke akkurat å skulle føde vaginalt en gang til...
Lilith Skrevet 8. februar 2010 #82 Skrevet 8. februar 2010 Kan jo legge til at når man opplever å revne fra "A til Å" under første fødselen, og atpåtil bli sydde sammen feil så man må ha ny operasjon noen år etterpå, (det første sykehuset nektet å innrømme at det var blitt feil, så det var først etter flytting til ny landsdel der jeg sognet til nytt sykehus at noen ville si seg enig i at man faktisk nesten kunne parkere en fort taunus i "pippen" på meg at noe ble gjort, 7 år etter) så frister det ikke akkurat å skulle føde vaginalt en gang til... Nei, det skjønner jeg veldig godt Var det noe i mitt innlegg som fikk deg til å tro at jeg mener man bør utsette seg for slikt to ganger? Eller at jeg generelt er i mot ks? For å presisere: Alt jeg sier er at KS ikke nødvendigvis er bedre/enklere/mindre smertefullt enn en vaginal fødsel - for dem som måtte tro det!
Miss Puddel Skrevet 8. februar 2010 #83 Skrevet 8. februar 2010 Det kommer da an på innstilling, egentlig. Det er jo mange som mener bedøvelse er for pingler, uansett om de trekker tenner eller føder. Men det går fint an å få bedøvelse i en vaginal fødsel. Og veldig mange har veldig god effekt av det. Jeg kan selv si at det fjernet all smerte, men jeg kjente fortsatt sammentrekningene av riene. Det gjorde bare ikke vondt lenger. (I følge min mann, så er Epidural himmelen!) Problemet er bare at de ikke setter det tidlig i fødselsforløpet, for det kan stoppe fødselen. Forlanger du å få operert ut tennene fremfor å trekke dem, bare for at du har lyst? Eller følger du tannlegens anbefalinger? heldige deg da, jeg fikk beskjed om at vi har ikke tid til å sette bedøvelse, for det er bare en halv time til ungen er ute, problemet var bare at jeg ble liggende i tre timer med pressveer uten bedøvelse da, fordi ungen satt fast...
Susan Sto Helit Skrevet 8. februar 2010 #84 Skrevet 8. februar 2010 heldige deg da, jeg fikk beskjed om at vi har ikke tid til å sette bedøvelse, for det er bare en halv time til ungen er ute, problemet var bare at jeg ble liggende i tre timer med pressveer uten bedøvelse da, fordi ungen satt fast... Heldige meg, og heldige meg... Jeg unner ingen å oppleve at de får vite at ungen ligger i sete når fødselen er igang. Fødselen min kan sikkert fungere fint som skrekkhistorie, i det minste deler av den. Men jeg velger faktisk å fokusere mest på de delene av den som ikke er skrekkhistorie. (Kanskje mest fordi jeg er garantert å slippe å oppleve noe av det andre en gang til.)
Bestee Skrevet 8. februar 2010 #85 Skrevet 8. februar 2010 Jeg mener det har kommet tydelig fram mer enn en gang at TS ikke sikter til alle dere med både psykiske og fysiske grunner til å ikke føde/amme. Hvorfor er det så utrolig vanskelig å lese det som faktisk står i innleggene?!! HER ER DET IKKE SNAKK OM FOLK SOM FAKTISK FÅR "INNVILGET" KEISERSNITT AV LEGE, MEN DE SOM I UTGANGSPUNKTET IKKE VIL FØDE AV ULIKE STUPIDE GRUNNER.. (UTSEENDE, SMERTE OSV..) OG AV EN ELLER ANNEN GRUNN VIL HA KEISERSNITT I STEDET FORDI DE INNBILLER SEG AT DET ER EN ENKLERE UTVEI......................... Om det ikke har kommet tydelig fram så snakker jeg IKKE om alle de som er så redde at de lider av fødselsangst....
Gjest Vilma Skrevet 8. februar 2010 #86 Skrevet 8. februar 2010 (endret) Jeg mener det har kommet tydelig fram mer enn en gang at TS ikke sikter til alle dere med både psykiske og fysiske grunner til å ikke føde/amme. Hvorfor er det så utrolig vanskelig å lese det som faktisk står i innleggene?!! HER ER DET IKKE SNAKK OM FOLK SOM FAKTISK FÅR "INNVILGET" KEISERSNITT AV LEGE, MEN DE SOM I UTGANGSPUNKTET IKKE VIL FØDE AV ULIKE STUPIDE GRUNNER.. (UTSEENDE, SMERTE OSV..) OG AV EN ELLER ANNEN GRUNN VIL HA KEISERSNITT I STEDET FORDI DE INNBILLER SEG AT DET ER EN ENKLERE UTVEI......................... Om det ikke har kommet tydelig fram så snakker jeg IKKE om alle de som er så redde at de lider av fødselsangst.... Hvem er disse menneskene og hvor mange finnes det? Og er dere helt sikre på at det ikke ligger noe mer bak? Som femti andre har skrevet, hva man sier og hva man tenker kan være to forskjellige ting. Vet dere alltid den virkelige grunnen til at mennesker velger som de gjør? Til ts og andre intolerante mennesker kunne jeg nok sagt at jeg var redd for smertene eller eventuelt utseende. De virkelige årsakene forklarer man bare til mennesker som evner å vise empati. Endret 8. februar 2010 av Vilma
Donpedro Skrevet 8. februar 2010 #87 Skrevet 8. februar 2010 Jeg mener det har kommet tydelig fram mer enn en gang at TS ikke sikter til alle dere med både psykiske og fysiske grunner til å ikke føde/amme. Hva er god nok fysisk/psykisk grunn da? Jeg svarte på ts sitt hovedinnlegg, jeg - og ikke minst spørsmål i overskriften. Som sagt: mitt lokale sykehus mener jeg ikke har grunn for keisersnitt. Heldigvis for meg har de ingen streng policy, så vil man - så får man. Et annet sted i landet kan det hende jeg hadde fått avslag. I følge ts burde jeg ikke få barn. Det er jeg uenig i. Hvem alle disse andre som ikke vil føde/amme uten "god nok grunn" er aner ikke jeg. http://www.ssb.no/kostspe/ Her fremgår det at Fire av fem norske spedbarn får fortsatt morsmelk ved 6-månedersalder. Kun 1 prosent av spedbarna har aldri fått morsmelk. I tillegg er det ca 16 % som får utført ks, inkludert alle hastesnitt og medisinsk nødvendige snitt. Altså tror jeg det er relativt begrenset hvor mange som havner innenfor begge dise kategorier, uten å ha en eneste "god nok grunn".
Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 8. februar 2010 #88 Skrevet 8. februar 2010 Det sjønner jeg, men hvorfor skal man ha fritak for å ta det som hører med en graviditet? Og jeg er ganske sikker på at amming hører til det å forsørge barnet sitt! (igjen, hvis man kan amme er det da snakk om!) Jeg forundres av de som på forrhånd går inn i en graviditet og har bestemt seg for at de hverken skal amme eller føde vaginalt. Jeg på min side forundres over hvilke liv mennesker lever når de tar opp et tema som dette. Dette er en typisk kjerring-tråd hvor man diskuterer hvor tåpelige og umodne andre kvinner er og dømmer dem nord og ned. Kvinner er kvinner verst, det er sikkert og visst.
Cæmis Skrevet 8. februar 2010 #89 Skrevet 8. februar 2010 Jeg har ikke fødselangst nødvendigvis, men som ser på fødsel som noe forferdelig som jeg vil grue meg til...så jeg ønsker meg KS. Jeg tror da jeg vil gjennom min graviditet slappe mer av og glede meg over at jeg er gravid, enn at tanken på fødsel skal overskygge gledene i 9 mnd. Er det fødselsangst? Hadde verden vært et sted hvor KS ikke hadde eksistert, så hadde jeg nok blitt gravid uansett..men bare født vaginalt fordi det ikke var et alternativ. De med fødselsangst, står de over graviditet i det hele fordi de er redde for å føde? Jeg spør, for jeg er selv usikker på om jeg kan falle under "fødselsangst kategorien". Jeg vil tro kanskje de fleste ville gruet seg til en fødsel? Når går grensen for å "ikke gidde" og det å ha fødsel angst? Jeg tviler på at det er ytterst få kvinner som tar KS bare fordi de ikke "gidder å presse"? Tror det heller går på det at de ikke tør. at man er redde for smerte? Ja, vi er født ti å gjøre det...men i dag har vi dyktige kirurger som tar KS. Det argumenteres mot at KS ikke er optimalt for barnet, men ikke optimalt betyr ikke nødvendigvis dårlig. Jeg og alle mine søsken er tatt med KS og vi har ikke opplevd noen vanskeligheter med det, og moren min sa det var helt ok, hun kom seg fort og hadde ingen store smerter i etterkant. Arret er minimalt og pent. kanskje en "best case", men synes folk er over negative til KS. uansett..De fleste gruer seg vel på en eller annen måte? Ingen gleder seg til smerte eller sjansen for å revne? Tanken på smerten under fødselen, uvisstheten på tid og sjansen for revning så har jeg "bestemt meg" for å ikke føde vaginalt. Mest fordi jeg vil slippe unna smerten, og ikke "ta sjansen" på at revning skal skje, eventuelt klipping. Samtidig må det sies at det surrer i bakhodet at det å aldri få oppleve å føde er noe man kanskje vil "angre" på, men tanken av klipping eller lang fødsel med masse smerter gjør opp for det...og jeg lener mest mot KS for å få det raskt gjort.
Gjest Iah Skrevet 8. februar 2010 #90 Skrevet 8. februar 2010 Min mor har en normal fødsel og et KS på CV'en. Jeg ble tatt med KS, fordi jeg lå i sete og bekkenet hennes var på ingen måte bredt nok til at det hadde gått bra. Hun sier at vaginal fødsel er det verste hun noen gang har opplevd og det var rett og slett helt jævlig. KS var heller ingen dans på roser, men i følge henne var det absolutt å foretrekke. Som himmel og helvete for å bruke hennes ord.
-Ea- Skrevet 8. februar 2010 Forfatter #91 Skrevet 8. februar 2010 Selv har jeg hatt to fødsler, en såkalt normal fødsel, og et keisersnitt. Om jeg noensinne skal ha flere barn, (noe jeg sterkt tviler på, yngste fyller ti å år) så skal det med keisersnitt. Jeg måtte skrike meg til keisersnitt gang nummer to etter en traumatisk førstegangs vaginal fødsel, der jeg var før oppe og gikk etter keisersnittet enn etter den "normale" fødselen. Amme derimot gjorde jeg den gangen, og ville sikkert ha kommet til gjøre igjen. for meg var det flott å amme. for noen er tanken på å amme helt forferdelig. Det skal man respektere. Fødselen er en prosess som kanskje tar et par døgn. Ammingen et år, gjennomsnintlig. Det er en forsvinnende liten del av det forhåpentlig årelange forholdet man får til et barn. hvorfor skal man sette seg på sin hhøye hest og dømme folk når man ikke vet helt hva som gjør at de ønsker å gjøre det ene eller det andre valget? Uansett hva de sier til deg som grunn til at de velger vil du aldri kjenne på din egen kropp hva som får dem til å føle slik for det de velger. La folk ta sine valg i fred... I dag vet "alle" at det er sunnest å føde vaginalt og amme, derfor vil de som velger å gjøre det på en annen måte etter alle solemål ha tenkt over hvorfor de tar de valgene de tar, respekter de valgene! Stusser over dette må jeg si.. Hvorfor er det sånn at det skal være helt forferdelig å amme, hvorfor får kvinner disse forestillingene? Opplys meg! Man går jo tross alt gravid i ni mnd, det burde være tilstrekkelig tid for å venne seg til tanken på å gi barnet mat! Har aldri hørt om ammeangst Får man barn bør man ta med det som følger med det: mating (og det som da faktisk er ment at man skal amme), bleieskift, sinneannfall midt i butikken og turbulent pubertet. For det er nemmelig slik at man må gå gravid for å få barn, hvis man da ikke bruker surrogat mor. Hmmmmm... Kanskje det burde vært løsningen: alle som ikke vil føde får engasjerer en surrogat mor og alle som ikke vil amme kan jo gå noen hundre år tilbake i tid å skaffe seg en amme!!!! Nei nå ble det litt usakelig ser jeg, men jeg lar det stå... Hvem er disse menneskene og hvor mange finnes det? Og er dere helt sikre på at det ikke ligger noe mer bak? Som femti andre har skrevet, hva man sier og hva man tenker kan være to forskjellige ting. Vet dere alltid den virkelige grunnen til at mennesker velger som de gjør? Til ts og andre intolerante idioter kunne jeg nok sagt at jeg var redd for smertene eller eventuelt utseende. De virkelige årsakene forklarer man bare til mennesker som evner å vise empati. Takk for den! Jeg vil si jeg har både toleranse og empati, det har ikke noe med det å gjøre. Jeg stiller faktisk bare spørsmål ved hvorfor ikke man vil føde eller amme. Jeg er ute etter større en forståelse! Trodde det var en positiv ting jeg da.. Hva er god nok fysisk/psykisk grunn da? Jeg svarte på ts sitt hovedinnlegg, jeg - og ikke minst spørsmål i overskriften. Som sagt: mitt lokale sykehus mener jeg ikke har grunn for keisersnitt. Heldigvis for meg har de ingen streng policy, så vil man - så får man. Et annet sted i landet kan det hende jeg hadde fått avslag. I følge ts burde jeg ikke få barn. Det er jeg uenig i. Hvem alle disse andre som ikke vil føde/amme uten "god nok grunn" er aner ikke jeg. Jev vil ha meg frabedt slike påstander! Det har jeg aldri sagt, dessuten faller du vel litt utenom denne diskusjonen siden du er "kvalifisert" til KS? Eller er det bare tull det? Jeg snakker fortsatt om, som de fleste her inne har fått, eller bør ha fått med seg nå, om de som lenge før spiren sitter har gjort seg opp en mening om å ikke føde/amme. Jeg har ikke fødselangst nødvendigvis, men som ser på fødsel som noe forferdelig som jeg vil grue meg til...så jeg ønsker meg KS. Jeg tror da jeg vil gjennom min graviditet slappe mer av og glede meg over at jeg er gravid, enn at tanken på fødsel skal overskygge gledene i 9 mnd. Er det fødselsangst? Hadde verden vært et sted hvor KS ikke hadde eksistert, så hadde jeg nok blitt gravid uansett..men bare født vaginalt fordi det ikke var et alternativ. De med fødselsangst, står de over graviditet i det hele fordi de er redde for å føde? Jeg spør, for jeg er selv usikker på om jeg kan falle under "fødselsangst kategorien". Jeg vil tro kanskje de fleste ville gruet seg til en fødsel? Når går grensen for å "ikke gidde" og det å ha fødsel angst? Jeg tviler på at det er ytterst få kvinner som tar KS bare fordi de ikke "gidder å presse"? Tror det heller går på det at de ikke tør. at man er redde for smerte? Ja, vi er født ti å gjøre det...men i dag har vi dyktige kirurger som tar KS. Det argumenteres mot at KS ikke er optimalt for barnet, men ikke optimalt betyr ikke nødvendigvis dårlig. Jeg og alle mine søsken er tatt med KS og vi har ikke opplevd noen vanskeligheter med det, og moren min sa det var helt ok, hun kom seg fort og hadde ingen store smerter i etterkant. Arret er minimalt og pent. kanskje en "best case", men synes folk er over negative til KS. uansett..De fleste gruer seg vel på en eller annen måte? Ingen gleder seg til smerte eller sjansen for å revne? Tanken på smerten under fødselen, uvisstheten på tid og sjansen for revning så har jeg "bestemt meg" for å ikke føde vaginalt. Mest fordi jeg vil slippe unna smerten, og ikke "ta sjansen" på at revning skal skje, eventuelt klipping. Samtidig må det sies at det surrer i bakhodet at det å aldri få oppleve å føde er noe man kanskje vil "angre" på, men tanken av klipping eller lang fødsel med masse smerter gjør opp for det...og jeg lener mest mot KS for å få det raskt gjort. Hva hvis svangerskapet blir et H...... da? Det blir jo ni mnd med jævelskap det da???? Man kan ikke vite hvordan fødselen blir, om den er ved KS eller vaginalt. Man har ikke peiling på hvordan svangerskapet blir heller... Eller hvordan kroppen din kommer til å reagere på en enorm opperasjon KS faktisk er. Det skulle ikke hett keisersnitt vet dere jenter, det skulle hett forløsning gjennom opperasjon. Det er det det er! Intet søtt og keiserlig ved det. Det er en risiko!
Gjest Kokkos Skrevet 8. februar 2010 #92 Skrevet 8. februar 2010 Personlig synes jeg at mødre som synes det er greit å fordømme andre fordi de velger annerledes enn en selv, er helt uegnet til å oppdra barn. Vi trenger ikke nok en generasjon trangsynte intolerante mennesker her i landet. Vel sagt! Håper inderlig disse fordømmende damene er overrepresentert på KG, slik at mengden her inne ikke representerer et landsgjennomsnitt.. hjelpes..
Donpedro Skrevet 8. februar 2010 #93 Skrevet 8. februar 2010 (endret) Hvordan i all verden kan du sitte og mene noe som helst om hvorvidt jeg har en grunn som er "moralsk god nok" eller ei?? Som sagt er helsepersonell uenig i at jeg burde ta ks, men pga liberal praksis så får jeg. De mener også at jeg bør forsøke å amme, men jeg vil ikke. Og dette hadde jeg bestemt lenge før jeg ble gravid med nr 2. Jeg er mao. en sånn person du skisserte i første innlegg. En som burde føde vaginalt og som burde forsøke å amme - men som før jeg ble gravid hadde bestemt meg for at det vil jeg ikke. Endret 8. februar 2010 av Donpedro
Donpedro Skrevet 8. februar 2010 #94 Skrevet 8. februar 2010 Og selvsagt er jeg klar over at ks er en risiko. Men for meg fremstår en vaginal fødsel som mye mer usikkert, med potensiell større risiko for mitt vedkomne. Jeg er ikke spesielt redd for de vanlige risikoene ved ks - har hatt mye av det før i forbindelse med andre operasjoner. Noen er redd for edderkopper, noen tannleger. Hva er så rart med at noen er redd for smerte under fødsel? (Ikke at jeg er det, altså, for det er jeg ikke)
Gjest Gjest_xxx_* Skrevet 8. februar 2010 #95 Skrevet 8. februar 2010 Hvorfor skal man på død og liv gjennomgå alle plager en graviditet og fødsel kan medføre dersom man ikke ønsker dette? Dersom man blir kvalm i svargerskapet så gjør man sitt beste for å prøve å bli kvitt kvalmen. Og dersom man får hovne ben, så bruker man støttestrømper for å redusere risikoen for mer vann og blodpropp. Dersom man da ikke stoler nok på leger og jordmødre til at man tror de klarer å få barnet ditt ut vaginaen din uten hjerneskade, så gjør man selvfølgelig ikke dette heller av hensyn til egen psyke. Tror en fødsel for de fleste er en fin opplevelse og når det kommer til amming er det vel ikke en plage???
Vibi Skrevet 8. februar 2010 #96 Skrevet 8. februar 2010 Det skulle ikke hett keisersnitt vet dere jenter, det skulle hett forløsning gjennom opperasjon. Det er det det er! Intet søtt og keiserlig ved det. Det er en risiko! Det kan absolutt være en risiko å føde vaginalt også. Planlagt keisersnitt er vel egentlig ikke regnet som spesielt risikabelt lenger, og grunnen til at man ikke vil dele dem ut til Gud og hvermann er selvføgelig at det koster mye mer enn en vanlig fødsel. Og det synspunktet støtter jeg. For å være ærlig skjønner jeg ikke helt diskusjonen. Er det virkelig et så stort problem for deg TS, at noen velger annerledes enn deg? Jada, det er synd at noen ikke gidder å amme pga egoistiske årsaker, men er det virkelig så skrekkelig mange av dem? Noen "fjortismødre kanskje - men de ble neppe planlagt gravide uansett. Og da kan de vel ikke gå under kategoren "ønsker seg barn"... Hva KS angår så kan man ikke bestemme det selv på de aller fleste steder her i landet, med mindre de har en god grunn. Og disse faller jo heller ikke under din kategori. Så hvem er det egentlig du snakker til? Må være en forsvinnende liten del av befolkningen..
Gjest Niema Skrevet 8. februar 2010 #97 Skrevet 8. februar 2010 (endret) Poenget er at man godt kan ønske seg barn, selv om man gjerne skulle sluppet deler av pakka. Bæsjebleier, trassalder og hengepupper (om man faktisk får det av amming er en helt annne sak) vil vel de fleste slippe om de hadde kunnet. Men det betyr ikke at man ikke tar morsrollen seriøst. Endret 8. februar 2010 av Niema
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2010 #98 Skrevet 8. februar 2010 Altså, TS spør om hvorfor folk bestemmer seg for slikt, uten å ha medisinske årsaker til det, før de en gang er gravide. Sånn jeg ser det spør TS om hvorfor folk tenker slik, hun prøver å få forståelse fordi hun ikke skjønner det selv. Herregud, slutt å vær så jævla dramatiske i denne tråden. Jeg kan heller ikke forstå hvorfor folk bestemmer seg for slikt før de får barn. At noen ikke klarer å amme, eller av sterke psykiske årsaker velger annet, det forstår jeg helt fint. Kan jo også forstå de som vil ha ks fremfor å føde vaginalt, men jeg kan overhodet ikke tenke meg noen grunn til hvorfor man ikke skulle ville amme? Om man får det til? Og dette er ikke et angrep, jeg sier det bare fordi jeg virkelig ikke vet. Om noen hadde kommet med en årsak, hadde jeg da forstått det, og så hadde det ikke vært noe mer å lure på.
Gjest Niema Skrevet 8. februar 2010 #99 Skrevet 8. februar 2010 Da er tittelen på tråden noe misvisende syns jeg.
Harlekin Skrevet 9. februar 2010 #100 Skrevet 9. februar 2010 Da er tittelen på tråden noe misvisende syns jeg. Det kan jeg være enig i, men saken stiller ser annerledes hvis man leser TS' innlegg (mener jeg).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå