Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Et pengespørsmål. Vi kan velge på vår side av kloden. Følgelig velger vi vekk alt som kan lukte av ubehag.

Det er ikke verre. :)

Helt enig! vi er en gjeng pingler! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Syns det er så mange som sier de vil ha barn, men som hverken vil i det minste overveie å føde det vaginalt eller amme barnet.

Jeg syns det er to ganske grunnleggende tingene ved å få barn da, å sette det ut i verden og sørge for at det får mat! :roll:

Forstå meg rett, jeg snakker ikke om de som må ha KS eller de som rett og slett ikke får til å amme, jeg snakker om de som blir gravide med holdningen : Jeg skal ikke!

:klø:

Hva med de som ønsker å adoptere? Jeg ahr aldri ønsket egene barn, av den grunn at det faktisk er nok barn i verden. Jeg kommer da ikke til føde dem eller amme dem. Men de blir jo like mye mine barn for det.

Skrevet

Tja. I utgangspunktet mener jeg at dette må være kvinnens valg så langt det lar seg gjøre. Men da bør det være veloverveide valg, tatt etter alle fakta om konsekvensene av KS og ikke amming for barnet, er vurdert. Jeg snakker nå kun om de som bevisst, før de blir gravide, bestemmer seg for at de ikke vil prøve engang. Har man ikke noen "gode nok" grunner, mener jeg man går inn i dette med feil innstilling, for livet med barn handler jo mye om å velge det som er best for barnet.

Skrevet
Hva med de som ønsker å adoptere? Jeg ahr aldri ønsket egene barn, av den grunn at det faktisk er nok barn i verden. Jeg kommer da ikke til føde dem eller amme dem. Men de blir jo like mye mine barn for det.

Nei men det blir jo og litt vanskelig å føde ett barn som allerede er født og å amme ett barn når du ikke har våre gravid eller født for da er det ikke så mye melkeproduksjon på gang.

Så eg føle liksom siden du ikke har gått gravid så blir det ikke helt det samme. Om du ikke kan bli gravid eller ikke vil det har jo ikke så mye å si. Akkurat så når du adoptere så kan du jo ikke bare velge å vrake hva du vil ha og det er jo litt det samme med fødselen. Der må man egenlig bare ta det som det kommer. Vett ikke om eg helt klarte å få frem hva eg mente uten at eg tråkka noen på tåen... :)

Skrevet (endret)

Det er hvertfal dumt å på forhånd tro at det skal være så vondt å vanskelig å amme at det vil man ikke prøve en gang. Mange har null problemer med amming, mange trenger bare litt starthjelp og noen få trenger masse hjelp. Kanskje det viser seg at ammingen gikk helt greit og smertefritt?

Amming er mye lettere en flaskemating. Jeg har gjort begge deler med mine tvillinger fordi det var vanskelig å fullamme to stk, men må si at flasker er mye mer styr enn å bare legge dem til puppen, ferdig blandet, perfekt temperatur og helt riktig mengde. Jeg kuttet ut flaskene mer og mer, og nå når de er åtte måneder og får fire måltid om dagen så får de kun vann på flaske og all melk fra meg. Rett og slett fordi jeg er lat, og det er lettest :)

Mme er helt ok, men man kan jo gi ammingen en sjanse først.

Endret av Caramba
Skrevet

Av ulike grunner ønsker jeg ikke å føde og har ikke tenkt til å amme.

Men jeg kan da ha like lyst på barn som andre av den grunn! Man får vel ikke bar for å føde og amme? Man får vel barn for å få et nytt familiemedlem, et søsken og et barn - som forhåpentligvis skal være der til jeg dør? Mao en smule lenger tidsperspektiv enn føding og amming.

Merkelig spørsmål.

Skrevet

Å stille det spørsmålet som du gjør TS blir for meg helt på jordet. Hvis man ikke ønsker å føde eller amme så kan man like gjerne droppe å bli mor? Man ønsker seg barn for å føre slekten videre (med en mann man elsker), for å oppdra dette barnet i mange mange år og gi det kjærlighet og omsorg. Fødsel og amming er en så forsvinnende liten del av hele pakka.

Når det er sagt så har jeg planer om å amme (hvis jeg får det til), men jeg kan ikke se at dette har noe som helst å gjøre med ønsket om å bli mor.

Skrevet

Dette ble, unnskyld språket, ganske usaklig. Hvorfor man skal ha barn om man ikke vil føde vaginalt eller amme....? Ganske sikkert av samme årsak som de aller fleste andre som vil ha barn, hva nå enn det måtte være. Skulle de som ikke vil amme måtte ha en annen grunn til å ville ha barn?

Dette er så gammeldagse, kvinnenedtrykkende holdninger, at jeg kjenner jeg rett og slett blir ganske oppgitt. Kvinner er kvinner verst. "Du fortjener da ikke å få barn om du ikke vil lide deg gjennom en fødsel eller fullamme barnet ditt. For å være mor skal man måtte ville følge oppskriften!" Hva med å støtte hverandre, fremfor å påprakke hverandre en felles mal som alle skal skvises gjennom (hm, omtrent som enhetsskolen til AP.)

Hurra for individer og individuelle valg, og hurra for alle gode mødre der ute, uansett valg av ernæring og fødselsmetode! :)

Skrevet

Jeg og kjæresten ønsker også å adoptere, fremfor å bli gravid og føde egne barn.

Vi er begge friske og sunne, og hadde sikkert fått friske fine barn selv, men som nevnt her så er det mer enn nok av barn i verden som ikke har noe hjem og som trenger nye foreldre som kan ta vare på dem.

Da vil jeg heller ta til meg en eller to av disse, og være en best mulig mor for de.

Noen mener dette er absurd, mens andre syns det virker logisk og er glad at jeg i det hele tatt vil ha barn, selv om det ikke blir 'biologisk min'.

Svigermor syns det er grusomt at jeg ikke vil bli gravid og føde 3-4 unger selv, siden HUN tross alt gjorde det.

Mamma har kun meg, og jeg ble født 2 måneder for tidlig, og hun måtte ta keisersnitt og hadde det skikkelig vondt. Hun er nok redd det samme ville skjedd meg, og er glad jeg har bestemt meg for å adoptere istedenfor.

Skrevet

Og jeg skjønner ikke at noen får barn for å plassere dem i barnehage...(hint hint; TS) :ler: hvorfor få barn da?

Skrevet
Jeg og kjæresten ønsker også å adoptere, fremfor å bli gravid og føde egne barn.

Vi er begge friske og sunne, og hadde sikkert fått friske fine barn selv, men som nevnt her så er det mer enn nok av barn i verden som ikke har noe hjem og som trenger nye foreldre som kan ta vare på dem.

Da vil jeg heller ta til meg en eller to av disse, og være en best mulig mor for de.

Noen mener dette er absurd, mens andre syns det virker logisk og er glad at jeg i det hele tatt vil ha barn, selv om det ikke blir 'biologisk min'.

Svigermor syns det er grusomt at jeg ikke vil bli gravid og føde 3-4 unger selv, siden HUN tross alt gjorde det.

Mamma har kun meg, og jeg ble født 2 måneder for tidlig, og hun måtte ta keisersnitt og hadde det skikkelig vondt. Hun er nok redd det samme ville skjedd meg, og er glad jeg har bestemt meg for å adoptere istedenfor.

Da er det lurt å stille seg i kø snart, for det å adoptere tar laaaang tid. Min bror og kone har ventet i 4 år, feks. Hvis du skal ha søsken til barnet så kan to ikke regne med å få "to tette". En venn har fått forespeilet minst tre år før de kan få en til, tidligst. Da vil den første være 5-6 år.

Det er mange barn i verden som lider og har det vondt, men det er desverre ofte umulig eller veldig vanskelig å adoptere fra disse landene. Mange land sender ikke barna sine til utlandet uansett hvor ille forholdene er i hjemlandet.

Skrevet

Jeg vil ikke føde barnet mitt, men vil ha barn likevel. En fødsel er en dag i barnets liv, jeg satser på at barnet skal leve i mage flere dager en som så. Omsorg er ikke bare å få ungen ut, det er å la det vokse opp med kjærlighet, og det kan man da selv om ungen kom ut en annen vei.

Skrevet
Men jeg forstår det fortsatt ikke... :sukk:

Hvorfor vil man ikke føde, ei heller gjøre det som tilsynelatende er best for barnet, å amme det første året. Hvordan kan du si at du ikke skal( foruten om ammingen da) allerede før du har begynt???

Ser ikke helt sammenhengen mellom at jeg skal gå gravid, noe som er helt normalt, men jeg skal ha KS, noe som er høyst rissikofylt for meg og som kan skape større komplikasjoner enn en vaginal fødsel.

Det skal jo sies at jeg selv ville hatt ti fødsler på rappen enn å gå gravid en eneste gang til, kanskje det er derfor jeg er så opphengt i dette :klø:

Føselen er bare, som noen har sagt over her, en bitte liten del av det å få barn. Så hvorfor ikke bare gjøre det da? Det kommer jo ikke opp i mot alt annet man skal "ofre" for sine barn resten av livet... Hvorfor ikke i hvert fall gi det en sjans?

Det er faktisk noe som heter fødselsangst.. De har angst for å føde, men ikke for å få en baby.. Jeg mener at selv om man har fødselsangst så har man like stor rett på å få barn som de som ikke har det.. Og vil man ikke amme: hva så? Det finnes mme av en grunn.. Og den er ikke kun til de som ikke får til å amme, men også til de som ikke har lyst... Jeg syntes det rett og slett bare var et ork og styr å amme! Gruet meg til å gå ut av huset for da gikk det bare kort tid før jeg måtte skynte meg å finne en plass å sitte for å dra frem puppen og amme.. Nå når jeg har sluttet og jenta får flaske (gjort det siden hun var ca 3,5mnd) er alt så mye bedre! Jeg gruer meg ikke til å gå ut! Og det er så lett med mme!!

Så om jeg vil amme neste gang det vet jeg rett og slett ikke enda... Kaaaanskje jeg vil amme like mye som med første, men kanskje ikke..

Det samme gjelder fødselen.. Jeg syntes det var helt forferdelig grusom og jeg har ikke glemt hvor vondt det var! Fødselen gjorde at jeg ikke har lyst til å føde igjen i det heletatt! Men jeg har lyst på flere barn..

Og med alle de skrekk historiene som er ute på nett ang fødsler, så skjønner jeg veldig godt at folk ikke har lyst til å prøve engang...

Av ulike grunner ønsker jeg ikke å føde og har ikke tenkt til å amme.

Men jeg kan da ha like lyst på barn som andre av den grunn! Man får vel ikke bar for å føde og amme? Man får vel barn for å få et nytt familiemedlem, et søsken og et barn - som forhåpentligvis skal være der til jeg dør? Mao en smule lenger tidsperspektiv enn føding og amming.

Merkelig spørsmål.

Hel enig! Og de som skrev at man kan ikke bare velge vekk feks diare eller trassalderen: vel, hvis jeg kan det, så velger jeg det faktisk vekk! Jeg gir ikke ungen skittent vann bare fordi "man skal jo gjennom en diare periode, og tenkt hvis det ikke kommer "automatisk"..." Bare for å sette det litt på spissen...

Nå er det sånn at vi kan velge her i norge.. Og da må man få bruke den muligheten... Mme er like godt som mm, Babyen min er snart 7.mnd og er forkjølet for første gange i hele sitt liv! Jeg kjenner flere som har fullammet til 6.mnd og ungen er syk annenhver uke...

Skrevet

Aller først vil jeg unnta alle de som ikke kan føde naturlig eller får til å amme.

For resten av dere: Stakkars, stakkars barn som får slike mødre. Jævla bortskjemte egoister! :kjefte: Dersom fasongen på puppene dine er viktigere enn å gi barnet ditt det som er best, så burde du rett å slett ikke fått lov til å få barn!

Skrevet

Hvis man møter en mor som har tatt KS og ikke ammer, hvordan skal man vite om hun har valgt dette selv eller ikke? Skal man spørre, og så sette seg på sin høye idealmammahest dersom det virker som om kvinnen har valgt dette? Og hvilke årsaker er greie å fordømme folk utfra?

Personlig synes jeg at mødre som synes det er greit å fordømme andre fordi de velger annerledes enn en selv, er helt uegnet til å oppdra barn. Vi trenger ikke nok en generasjon trangsynte intolerante mennesker her i landet.

Skrevet
Personlig synes jeg at mødre som synes det er greit å fordømme andre fordi de velger annerledes enn en selv, er helt uegnet til å oppdra barn. Vi trenger ikke nok en generasjon trangsynte intolerante mennesker her i landet.

I god KG-ånd signerer jeg!

Skrevet (endret)

Det er stor forskjell på fødselsangst og å ikke ville føde. Heldigvis er det opp til sykehusene å avgjøre hvilke som stiller i hver kategori, og å skille vekk de som bare velger den enkleste løsningen. Man får ikke keisersnitt så lenge man ikke har veldig gode grunner til det. Det holder ikke å komme å si at jeg vil ikke fordi det er så vondt eller er redd for at underlivet mitt skal bli ødelagt.

Et keisersnitt er mer risikabelt for både mor og barn, for ikke å snakke om at det koster vanvittig mye penger. Av begge grunner deler de ikke ut klippekort på keisersnitt til alle som vil ha.

Jeg mener selvfølgelig at de med REEL fødselsangst skal få tilbud om keisersnitt. :) Jeg er enig med trådstarter om at det virker som om flere og flere bare gir opp lenge før de har prøvd, og det synes jeg blir litt for dumt. Men det er selvfølgelig ingen tvil om at de blir like bra mødre uansett hvilken løsning de velger. :)

Endret av Bestee
Skrevet

Personlig har jeg ikke inntrykk av at det er mange som ønsker KS eller ikke vil amme, bare fordi dette er "lettvinte" løsninger. De fleste mødre vil jo føde naturlig og amme, fordi vi er innprentet med at det er det beste for barnet. Derfor regner jeg med at de som ikke ønsker dette, har gode grunner for det! Og jeg har ikke noe behov for å sette meg på min høye hest og tro at jeg er en bedre mor enn dem. Ingen er perfekte uansett, og jeg tror det er ganske så stigmatiserende for dem som ikke KAN føde eller amme at andre skal drive og mene så mye om det.

Vet av mange som har blitt tatt med KS eller fått mme, som det har blitt veldig bra folk utav! Så det er nok ikke såå avgjørende til syvende og sist :)

Skrevet (endret)

Jeg tror ikke det betyr en døyt for morskjærligheten om barnet kom sånn eller slik til verden, eller får dette eller hint til mat.

Derimot forteller det meg litt om mors forventninger og holdning til seg selv og sine prioriteringer, når noen "ikke vil" før de har prøvd. Det blir et veldig fokus på hva man selv vil og ikke vil, og hva man selv synes man har rett til å slippe fordi det virker ubehagelig eller slitsomt.

Jeg leser TS dithen at det slett ikke er snakk om de som har grunner for å velge slik de gjør, men den typen uttalelser du kan lese på forum som feks KG, den der "Æææsj, det ser så vondt ut å føde, det vil jeg ikke, jeg får helt aaaaangst altså" og "Hengepupper er ekle, derfor vil jeg ikke amme". Når så er sagt, tror jeg at en god del av disse innleggene er skrevet av jenter på 17, som muligens vil tenke annerledes når den tid kommer ;)

At kvinner som har sine grunner til å velge (hvis du kan kalle det "velge", mange jo ha KS, eller får ikke til å amme) skal bli stigmatisert fordi de ikke gjør det "naturlige", håper jeg da ikke var meningen til TS. Men sånn forstår jeg det ikke heller. Og jeg har også klødd meg i hodet over slike panikkinnlegg uten rot i virkeligheten i det hele tatt, men jeg tror det finnes langt flere slike holdninger på nett enn i det virkelige liv.

Endret av Nigo-san
Skrevet

Hvorfor utsette seg for vonde og ubehagelige ting hvis man ikke må? For å sette det litt på spissen: man trekker ikke tenner uten bedøvelse fordi "bedøvelse er for pingler."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...