Gå til innhold

Stay on these roads


Roadrunner

Anbefalte innlegg

Roadrunner skrev (54 minutter siden):

Synes januar har vært usedvanlig forblåst! Rene høststormene jo...

Det er vel de høststormene som vi ikke hadde? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

:vinke:

Nesten to uker uten liv i boka - ikke bra! 

Men her går det unna, og det har vært fullstendig kaos på jobb de siste ukene. Etter jobb prøver jeg å trene bittelitt, og så går jeg gjerne i halvt apatisk modus foran tv-en frem til leggetid... 

Men endelig er det fredag! Og jeg skal prøve å nyte helgen så godt jeg kan, for neste lørdag blir det jobbing. :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jobb-kaos, som i at du stort sett har oversikt og kontroll selv om det er travelt, eller fullstendig uoversiktlig kaos-kaos?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (6 timer siden):

Godt jobb-kaos, som i at du stort sett har oversikt og kontroll selv om det er travelt, eller fullstendig uoversiktlig kaos-kaos?

Må vel kunne sies å være en kombinasjon. Noe er bare hektisk hvor jeg har en viss kontroll på omfanget. Mens andre ting er bare kaos, med litt lite oversikt. 

:veslejenta:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter en solid start på lørdagen med halvannen times spinning, så har dagen ellers vært ganske sløv. Mye jeg burde gjort, men har tatt det rolig. Fyr på peisen og ruskevær ute. 

Kjapp oppsummering av hvordan januar så ut trenings-/bevegelsesmessig ( @Daria har jo sin oppsummering av bøker lest og kjøpt, så jeg får heller oppsummere tilbakelagte kilometer) : 
Spinning: 375 km
Gåtur: 17 km
Ellipse: 3 km
Totalt: 395 km 

Litt surt med de siste fem, men må si meg veldig godt fornøyd med januar! Tviler på at februar blir helt så bra (jobb stikker litt kjepper i hjulene), men gjør det kan har lyst til og får til. :trene:

Kanskje vurdere litt middag snart? Spørsmålet er bare: Kylling, fisk eller burger? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan du holder ut halvannen time på sykkelen - etter mitt drøye kvarter har både beina og rumpa fått nok og jeg kjeder vettet av meg... (Tilleggsutfordring i går - NRK klassisk bød på Zorba mens jeg hold på - den går som kjent forter og fortere... :ler: ). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (4 timer siden):

Jeg skjønner ikke hvordan du holder ut halvannen time på sykkelen - etter mitt drøye kvarter har både beina og rumpa fått nok og jeg kjeder vettet av meg... (Tilleggsutfordring i går - NRK klassisk bød på Zorba mens jeg hold på - den går som kjent forter og fortere... :ler: ). 

Her er noen viktige faktorer som bør være på plass: 
- Fengende musikk med god rytme. Trenger ikke være «fin» musikk som jeg ville hørt på ellers, men noe som fungerer til trening. 
- Bra instruktør. Ikke like viktig som musikken, men en god instruktør kan gjøre en ok time veldig bra! 
- Motiverende program. Stort sett alt av timer er intervalltimer, og antall intervaller og lengden på disse kan være en faktor. Intervaller på mer enn 5 minutter synes jeg er en mental utfordring, mens kortere stort sett går som en lek. 
- Selskap av kjentfolk. Aller helst ei god venninne, men bare det å snakke litt med andre som er "faste" på timen hjelper. Vi er noen gjengangere :jepp:
- Og sist, men ikke minst: sykkelsko og god sykkelbukse (og generelt komfortabelt og bra treningstøy). Det er STOR forskjell på en økt med joggesko, vanlig tights og t-skjorte, kontra sykkelsko, sykkelbukse og teknisk t-skjorte. Og selvfølgelig pulsbelte/pulsklokke. I alle fall for sånne som meg som liker litt tall…

Da det ikke var gruppetimer og jeg dermed måtte klare meg selv på en sykkel i helsestudio så gikk tiden myyyye saktere. Selv bra musikk på øret klarte ikke gjøre det skikkelig inspirerende eller motiverende. Så da ble løsningen å se på et eller annet program på streamingtjeneste via mobilen. Gjerne The Voice feks, så man fikk noe musikk. Måtte avlede hodet litt så det ikke bare ble til at jeg kikket på klokka. 

Apropos Zorba og musikk som går fortere og fortere…. Jeg har vært på spinning til Dovregubbens Hall - den har også en grei tempoøkning! #nærdøden

Endret av Roadrunner
fiksa "hermetegn"
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våken siden 06 i morges - det blir ikke sent i kveld kjenner jeg. Trøtt som et uvær (kanskje det henger sammen med uværet utenfor? :klo: )

:natti:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roadrunner skrev (1 minutt siden):

Apropos Zorba og musikk som går fortere og fortere…. Jeg har vært på spinning til Dovregubbens Hall - den har også en grei tempoøkning! #nærdøden

:hoho: Kan tenke meg at det var en utfordring, ja :fnise: 

Jeg takler knapt å bli snakket til når jeg trener - i det øyeblikket fysio sier noe mer og annet enn å telle og komme med helt korte kommentarer ryker konsentrasjon og balanse ganske fort. Den gangen en eldre herre på nabosykkelen prøvde å innlede en samtale møtte han ikke så mye eller entusiastisk respons... (Og hva er egentlig en teknisk t-skjorte? :klo: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (7 minutter siden):

:hoho: Kan tenke meg at det var en utfordring, ja :fnise: 

Jeg takler knapt å bli snakket til når jeg trener - i det øyeblikket fysio sier noe mer og annet enn å telle og komme med helt korte kommentarer ryker konsentrasjon og balanse ganske fort. Den gangen en eldre herre på nabosykkelen prøvde å innlede en samtale møtte han ikke så mye eller entusiastisk respons... (Og hva er egentlig en teknisk t-skjorte? :klo: )

Og siden Dovregubbens Hall starter så sakte så fikk vi beskjed om å skru på godt med motstand, slik at det ble skikkelig styrketråkk. Og det var ikke et alternativ å redusere motstand underveis... :bond:

Enkelte instruktører er veldig pratsomme, men jeg har blitt ganske flink til å "lukke ørene" og bare gjøre min greie. Jeg vet hva jeg skal gjøre der (tråkke...) og jeg gjør stort sett som jeg vil når det kommer til stå/sitte og tempo uansett. :sjenert:

Okei da, så er kanskje ikke selve t-skjorta teknisk, men den er laget i svettetransporterende/"teknisk" stoff, og ikke bomull. Bomull blir fort vått, klamt og ubehagelig, mens mer "tekniske" plagg (syntetiske, beregnet for trening) fungerer mye bedre. Det samme gjelder for tights/sykkelshortsen. Nå skal det sies at det er mange ulike kvaliteter i disse "tekniske" plaggene, og noe styrer jeg glatt unna fordi det blir for tett i stoffet, eller ikke er behagelig av andre årsaker. Men har heldigvis funnet meg noen favoritter :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempel på musikk som funker veldig bra til spinning (og rengjøring?), men som jeg ellers ikke ofrer et minutt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Riktignok blir jeg gjerne "litt varm" (gamle fysios advarende ord i forkant av første styrketreningstime da han mente å antyde at ullgenseren med fordel kunne byttes ut - "du vil nok bli enda litt varmere enn du ble i dag":fnise: ), men så svett at det krever mer avanserte klesplagg er jeg sjelden i nærheten av.

Det går stort sett i NRK klassisk på fysikalske - med mindre min fysio har vært først på radioen, da er det gjerne litt mer fart. Jeg aner et hint av generasjonskløft der... Jeg legger merke til musikken hvis det er noe kjent, uavhengig om det er Mozart eller Robyn, ut over det tenker jeg knapt over at den er der. (Men det er mulig jeg fniste litt bak munnbindet da det dukket opp en gammel Westlife-hit forleden...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nok relativt ulikt utgangspunkt for treningen om dagen ja.... Jeg er bare glad for å høre at du blir godt tatt vare på med oppfølging og tilrettelagte øvelser. :klem:

Heldigvis har kneet blitt så bra at jeg kan gå "all in" på spinninga igjen, og det er skikkelig godt! Faktisk litt rart å tenke tilbake på det siste halvannet året og hvor jeg var i flere måneder... Måtte stoppe underveis i timen og strekke litt fordi det var såpass vondt/sårt. Og tråkket med langt under halv intensitet. Nå fungerer trapper igjen og jeg kan gi full gass på spinning. Og setter utrolig stor pris på at det fungerer så bra! Har fremdeles en del igjen når det kommer til muskulatur og styrke, men jeg skal ikke klage så lenge det går såpass bra som det gjør nå. Får bare fortsette å gjøre riktige ting, slik at jeg kanskje kan komme meg tilbake på skogsturer på vårparten :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig! Fungerer det skikkelig vil jo muskulatur og styrke også komme tilbake med litt tid og innsats - når den nokså moderate (relativt sett - for meg er den jo ganske heftig) innsatsen jeg gjør medfører endringer i både fasong og konsistens burde jo jevnlige halvannentimes spinningøkter ha en viss effekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Daria skrev (3 minutter siden):

Så deilig! Fungerer det skikkelig vil jo muskulatur og styrke også komme tilbake med litt tid og innsats - når den nokså moderate (relativt sett - for meg er den jo ganske heftig) innsatsen jeg gjør medfører endringer i både fasong og konsistens burde jo jevnlige halvannentimes spinningøkter ha en viss effekt...

Er det jeg også krysser fingrene for. Burde gjøre mer styrkeøvelser og vise meg i helsestudio på jevnlig basis, men.... Det er så mye enklere å gjøre det man har lyst til, og da blir det i alle fall trent! Og trøster meg med at det blir litt trapper i løpet av en dag, og at det er en viss styrketrening i å gå trapper når man ikke har gått mer enn høyst nødvendig i trapper på ca et år. Alle steder hvor jeg kunne gå en omvei for å unngå trapper, eller eventuelt ta heis ble dette det naturlige valget. Nå tar jeg mer trapper helt frivillig :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roadrunner skrev (Akkurat nå):

vise meg i helsestudio på jevnlig basis,

Du tror det holder å vise deg fram der, det er ikke så viktig hva du gjør? :fnise: 

Trapper og annen hverdagsaktivitet betyr masse. Det er jo den eneste treningen jeg har bedrevet i mange år, og det ble til min store overraskelse kommentert av flere fysioterapeuter hvor sterk jeg var, ikke minst i beina, da jeg ble lagt inn i fjor. Det skyldes primært trapper og vanlig gange, samt bæring av dagligvarer hjem fra butikken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (3 minutter siden):

Du tror det holder å vise deg fram der, det er ikke så viktig hva du gjør? :fnise: 

Foreløpig forholder jeg meg mest til begrepet "det er tanken som teller". :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...