Leanne Skrevet 27. januar 2010 #121 Skrevet 27. januar 2010 (endret) Når det gjelder dusjingen, synes jeg det bør være opp til familien. Hvis barna og foreldrene er komfortable med å dusje sammen, synes jeg det er helt greit. Hvis noen ikke lenger er komfortabel med det, må man slutte med det... Endret 1. februar 2010 av MissStiles
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2010 #122 Skrevet 27. januar 2010 Mener du at 10-12 åringer ikke er i stand til å la vær om de ønsker det? Jeg mener det, iallfall. Det finnes svært mange barn i den alderen som blir seksuelt misbrukt, men som ikke kan la være, som ikke kan stoppe det, enn så mye de ønsker. De er bare barn, de tenker ikke som voksne, og kan ikke sette de grensene. Det er det voksnes ansvar å gjøre. En far som dusjer med sin 10-12 år gamle datter krenker henne.
Hetheru Skrevet 27. januar 2010 #123 Skrevet 27. januar 2010 Jeg mener det, iallfall. Det finnes svært mange barn i den alderen som blir seksuelt misbrukt, men som ikke kan la være, som ikke kan stoppe det, enn så mye de ønsker. De er bare barn, de tenker ikke som voksne, og kan ikke sette de grensene. Det er det voksnes ansvar å gjøre. En far som dusjer med sin 10-12 år gamle datter krenker henne. Hvis man har et slikt forhold som det TS nevner at far og datter har, er barnet i stand til å si ifra. De blir oppdratt til å sette pris på egen kropp, og de merker fort når noen tar på dem på en måte som ikke er hjelp til å vaske seg. Barn som opplever pvergrep av en forelder i dusjen,(siden det er det man frykter om her,) så vil man jo merke at barnet kvier seg for å dusje. Prøver å ungå det. Dusjer når den aktuelle forelderen ikke er hjemme, osv.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2010 #124 Skrevet 27. januar 2010 En far som dusjer med sin 10-12 år gamle datter krenker henne. Og hvis hun ikke føler det slik selv?
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2010 #125 Skrevet 27. januar 2010 Det er for mye hysteri når det gjelder nakenhet. Datteren min på er nå åtte år. Hun bader ikke sammen med oss lenger nå. Det er stort sett gret. Hun gjorde det til hun var seks eller syv år. Hun har kommet til det at når hun dusjer eller bader, vil hun være alene. Det respekterer vi. Men hårvask trenger hun hjelp til. Når barn vil være nakne med sine foreldre eller ikke, det finner de ut av seg selv.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2010 #126 Skrevet 27. januar 2010 Det som er tragisk her er at jenta er i alderen der norske jenter starter med sex. Tror lite på at en menstruerende jente med et sexliv vil være naken og bade intimt med sin far og bror! Bekymringsmelding til barnevernet burde sendes inn. Du blander sammen sex og nakenhet. Jeg antar at du mener at hun ikke kan være sammen med far og bror fordi de tilhører det kjønnet hun normalt ville ønske å ha sex med og som ville ha sex med henne. Men hva med de lesbiske? Lesbiske ønsker jo gjerne ha sex med hennes kjønn. Så da bør hun unngå fellesdusjer med kvinner da det kan være lesbiske der? Eller er det hennes følelser som er problemet? Så hvis hun oppdager at hun selv er lesbisk så bør hun slutte å dusje med sin mor og kanskje heller bare dusje med sin far og bror? Eller er det slik at om hun er lesbisk så kan hun bare dusje sammen med broren/en mann hvis han er homo? Eller skal vi kutte ut forestillingen om at nakenhet = sex? Naturistene har vært blandt oss i snart hundre år og bevist at det går an å være nakne sammen uten at det har noe med sex å gjøre. De homofile og lesbiske har vært her ennå lenger og det er faktisk slik at det er en nærmest forsvinnende liten del av de lesbiske/homofile som antaster andre av samme kjønn i fellesdusjer.
Gjest Gjest_Hmm_* Skrevet 27. januar 2010 #127 Skrevet 27. januar 2010 Jeg synes begrepet dusjer med er litt diffust. Hvis en far og datter, eller mor og sønn for den del, er på badet samtidig, den ene dusjer mens den andre kler på seg, kan jeg ikke si jeg syns det er galt. Det er jo opptil hver enkelt familie hva de er vant med når det gjelder nakenhet. Men hvis min 13 år gamle datter skulle inn i selve dusjen, og såpe seg inn m.m. mens faren stod der og vasket seg samtidig, ville jeg finne det meget merkelig. Samtidig på badet, helt greit, samtidig under dusjen, ikke greit.
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2010 #128 Skrevet 27. januar 2010 Jeg synes det er trist å lese at dere ikke skjønner mer av barnevernet, enn at dette ville skapt bekymring. Å dusje med tenåringer er ikke greit. For dere som ikke skjønner bedre, skal det sies at barnevernet alltid må gjennomføre en undersøkelse før det fattes vedtak eller saken henlegges. Det er ikke slik at barnet blir flyttet på grunn av en dusj. Tenk dere om. Fordommer mot barnevernet er bare trist.
Gjest er det mulig? Skrevet 28. januar 2010 #129 Skrevet 28. januar 2010 Jeg har jobbet noen år i barnevernet, og vil gjerne si: dette er ikke "normalt". Nakenhet mellom barn og foreldre, trenger absolutt ikke å bety noe, men dusjing... Nei! Det vil selvfølgelig ikke si at det foregår noe ulovlig, men som regel har barna og foreledrene naturlige sperrer på dette. Ser over her at en beskriver at hele familien dusjer/steller seg sammen. Tenker at det kanskje er litt annerledes når hele familien gjør dette, men en alenefar og hans snart tenåring, ville jeg også reagert på! Jeg synes det er trist å lese at dere ikke skjønner mer av barnevernet, enn at dette ville skapt bekymring. Å dusje med tenåringer er ikke greit. For dere som ikke skjønner bedre, skal det sies at barnevernet alltid må gjennomføre en undersøkelse før det fattes vedtak eller saken henlegges. Det er ikke slik at barnet blir flyttet på grunn av en dusj. Tenk dere om. Fordommer mot barnevernet er bare trist. Det er gjest_Tja som skaper fordommer mot barnevernet med en slik uttalelse, ikke vi som leser det og reagerer på det!
Beauté Skrevet 28. januar 2010 #130 Skrevet 28. januar 2010 Jeg syns dette virker svært beskymringsfullt. Har selv en tenåringsdatter og det er noen år siden vi hadde et bad sammen. Det ble bare sånn, helt naturlig. Jeg bader sammen med min sønn på 6 og min datter på 10. Men min datter som er tenåring (13) ville ALDRI badet med meg lenger, eller faren hennes. Syns det virker enda mere beskymresfullt at de dusjer sammen.
Antoinette Skrevet 28. januar 2010 #131 Skrevet 28. januar 2010 (endret) Nå har jeg lest meg gjennom hele tråden og uansett hvor "sunt" forhold enkelte familier har til nakenhet så skal ikke en far dusje sammen med sine barn på 12 år. Det hører ingen steds hjemme. Endret 1. februar 2010 av MissStiles
Gjest er det mulig? Skrevet 28. januar 2010 #132 Skrevet 28. januar 2010 Nå har jeg lest meg gjennom hele tråden og uansett hvor "sunt" forhold enkelte familier har til nakenhet så skal ikke en far dusje sammen med sine barn på 12 år. Det hører ingen steds hjemme. I din verden nei. Ikke presenter din mening som det eneste riktige, eller påstå at hva andre mener er riktig "hører ingen steds hjemme". Arrogant!
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2010 #133 Skrevet 28. januar 2010 Jeg var fullt utviklet som 12 åring, så høy som når jeg ble voksen, bryster, menstruasjon osv. Det ville vært veldig unatrulig for meg å være inne i dusjen sammen med pappa, eller å bade naken med bror da. Likevel var det ikke blyghet i familien vår, hvis noen vandret naken på badet så var det ok, pappa gikk gjerne i dusjen selv om jeg var på badet, men litt diskret, og absolutt ikke med meg i dusjen. Jeg opplevde det greit at familien var rimelig naturlige rundt hverandre, men jeg syns at tett fysisk kontakt naken er litt feil når man er 12 år. Det er ikke sikkert barna reagerer på det nå, men samtidig kan de plutselig begynne å føle det skamfullt og ekkelt. Jeg ville snakket med han om det, de er så vant til hverandre at de kanskje ikke tenker over det. Kanskje er det naturlig at de gradvis bare slutter å gjøre dette, uten å gjøre noen stor sak av det, hvis barna ikke reagerer på det nå.
Gjest Gjest_Gunnar_* Skrevet 28. januar 2010 #134 Skrevet 28. januar 2010 (endret) Jeg synes ikke det er greit at en voksen mann dusjer med barn i den alderen der. Det er ekkelt, og jeg får en følelse av at han kanskje er pedofil... Nei det er det helt sikkert ikke. Hvis hun er i puberteten, er det faktisk per definisjon ikke pedofili. Endret 1. februar 2010 av MissStiles
Gjest Gjest_Gunnar_* Skrevet 28. januar 2010 #135 Skrevet 28. januar 2010 Jeg har jobbet noen år i barnevernet, og vil gjerne si: dette er ikke "normalt". Nakenhet mellom barn og foreldre, trenger absolutt ikke å bety noe, men dusjing... Nei! Det vil selvfølgelig ikke si at det foregår noe ulovlig, men som regel har barna og foreledrene naturlige sperrer på dette. Ser over her at en beskriver at hele familien dusjer/steller seg sammen. Tenker at det kanskje er litt annerledes når hele familien gjør dette, men en alenefar og hans snart tenåring, ville jeg også reagert på! De du treffer i barnevernet er vel heller ikke definisjonen på normal/normalt/normale...
Gjest mymlen Skrevet 28. januar 2010 #136 Skrevet 28. januar 2010 har ikke fulgt meg på hva folk har sagt her, har igrunn bare lest ts sitt første innlegg, men håper ikke at det gjør noe. det er ikke sånn at jeg for sjokk akkurat, men det er litt.. ekkelt? at barna bader sammen tror jeg ikke er så "farlig". jeg og broren min bada ofte sammen, når vi var yngre. skal sies at vi slutta i åtte-niårsalderen.
Kaffeavtalen Skrevet 28. januar 2010 #137 Skrevet 28. januar 2010 JEg ser ikke noe problem med dette. For alt vi vet kan det være en stor dusj med god plass hvor det lett kan være 2-3 personer samtidig. Hos oss går vi voknse nakne mellom bad og soverom, og ungene leer ikke et øyelokk en gang. Men de to eldste ønsker å dusje alene og det har de gjort lenge. Minsta på snart 10 vil gjerne både dusje sammen med oss og får hjelp til hårvask av enten mor eller far alt etter som. Hun sier nok fra den dagen det ikke er aktuelt lenger, for hun vil ikke ha de større søsknene der nå heller. Til TS vil jeg si at dette kommer til å gå seg til når 12-åringen ikek vil ha det slik lenger. Frem til den dagen er det bare å la dem gjøre som de alltid har gjort.
Miss Puddel Skrevet 28. januar 2010 #138 Skrevet 28. januar 2010 En ting er jo å lese noen utdrag eller til og med noen sider for å vise hvordan en bok er. Noe ganske annet er en 13-åring som blir lest til som et lite barn. Beklager at jeg reagerer sånn, da, men kan ikke huske å ha blitt lest for (og da mener jeg ikke uttdrag eller lignende, men virkelig lest for) siden andre klasse. Selv om jeg selvfølgelig ikke var klar til å lese fagbøker eller Shakespeare enda, var jeg da fullt i stand til å lese Donaldblader og barnebøker, og kan ikke se hvorfor noen skulle måttet lese disse for meg. da må jeg bare si at jeg er lei meg på dine vegne. Mener du at man ikke skal høre på lydbøker heller da, fordi man kan lese selv? Jeg har to gutter på 9 og 12 år, og jeg leser for dem nesten hver kveld. Vi har våre temaprosjekter, i høst jobbet vi oss gjennom diverse bøker om vikinger, nå holder vi på med Sofies Verden og diskuterer filosofi etter hvert kapittel. (de klager riktignok litt over at akkurat den boken får dem til å tenke så hardt at de nesten får vondt i hodet da...hehe) Jeg har fått tilbakemeldinger fra skole at dette merker de blir lest for i bøker som ligger langt over det de ville klart å lese selv, de har et ordforråd som ligger langt over gjennomsnittet for voksne. Og når det gjelder det med nakenhet og bading, jeg dusjer ikke sammen med ungene mine, om jeg så hadde villet er det ike plass i det lille dusjkabinettet. Men om vi har dårlig tid og vi er flere som trenger en dusj kan det være at en av guttene kommer inn og dusjer mens jeg kler på meg etter å ha dusjet eller omvendt. En naken kropp er ikke det samme som sex, det er viktig å huske på.
Gjest Bianca26 Skrevet 28. januar 2010 #139 Skrevet 28. januar 2010 Jeg bare blir sånn, KG ødelegger meg... Men jeg blir litt provosert når folk skal ha så bastante meninger om hva som er best for barna, uten å bry seg om annet enn "kultur" og det er "naturlig" (som i denne sammenhengen bare vil si kultur). Jeg synes det er skummelt med det samfunnet vi går mot å bli, der nakenhet er livsfarlig og alt skal seksualiseres og gjøres kjempealvorlig, spesielt når det er menn inne i bildet. Ja enig at det er for mye mistenkeliggjøring der. Var en annen tråd der en mente det var et overgrep når en far hjalp det lille barnet sitt på do.
Gjest Bianca26 Skrevet 28. januar 2010 #140 Skrevet 28. januar 2010 SÅ du synes det er greit at dine venninner hadde sex når de var 13 men ikke at fedre dusjer sammen med sine døtre på 13? Isåfall synes jeg OMVENDT. Enig der. Er mye mer bekymringsfullt at trettenåringer har sex
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå