Gå til innhold

Han dusjer med barna

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan er det mulig - i en vanlig dusj - å unngå kroppskontakt når man er flere personer (og at samtlige få tilstrekkelig med vann på kroppen)?

Det fungerer iallefall ikke i et vanlig dusjkabinett og med en sparedusj! (Ja, jeg HAR prøvd - sammen med daværende kjæreste!)

Videoannonse
Annonse
Gjest Bianca26
Skrevet
Hvordan er det mulig - i en vanlig dusj - å unngå kroppskontakt når man er flere personer (og at samtlige få tilstrekkelig med vann på kroppen)?

Det fungerer iallefall ikke i et vanlig dusjkabinett og med en sparedusj! (Ja, jeg HAR prøvd - sammen med daværende kjæreste!)

Enig med deg igrunn. Det er temmelig trangt i en vanlig dusj hjemme.

Skrevet (endret)
Det er mye som kan oppfattes som normalt, men som ikke nødvendigvis er det.

Og det er mye som oppfattes som unormalt, men som ikke nødvendigvis er det.

Intimgrenser er forskjellige fra person til person.

At noen synest at dette skal være ekkelt, unaturlig eca betyr bare at det ikke passer inn i deres intimsfære.

Og som vanlig er det noen som drar opp pedofilkortet. Har lagt merke til at flesteparten av disse skjuler seg i trygghet som gjest, og derfor ikke trenger å skulle stå til rette for sine meninger.

(For meg er enhver gjest et potensielt troll.)

Hele tråden står og faller på TS første innlegg. Hadde egentlig vært fint med en oppdatering, men greit nok.

Det står ingen ting i dette første innlegget om at det er noe som helst tvang.

Jeg har blitt sammen med en mann som har en sønn på 10 og ei datter på 12. Jeg har nå funnet ut at han dusjer sammen med dem og lar også barna bade naken sammen i badekarret sammen. Han ser tydligvis ikke problemet og mener visst at dette må de bestemme selv.

Men er ikke dette langt over streken? 12-åringen har jo til og med begynt smått i å komme i puberteten. Og det er da vel ikke normalt hellerå dusje med så store barn? Blir uvell av tanken og føler det setter en liten knekk på forholdet.

Det står faktisk heller ikke at han er inne i dusjen med sin datter.

Mange hyler opp her, og ser en fare for datteren.

Men vitterlig - han dusjer sammen med sønnen også?

Ville ikke sønnen vært i like stor fare for overgrep, hvis det er det dere er så redde for?

Og enda værre, barna får lov til å bade sammen. INCEST!!

Jeg forstår TS her. TS har en annen intimsfære, og er ikke vant til slikt.

Som flere andre fornuftige, resonerende personer har påpekt - når barna føler at det blir feil, så gir de beskjed om det.

NEI, en 12-åring er et barn, som absolutt ikke er i stand til å sette grenser for sine foreldre, eller andre, veldig ofte. Det bør man ikke forvente. Det er foreldrene som skal sette grensene, dette ansvaret tilhører ikke en 12-åring. Og vi som foreldre må lære barna hvor grensene bør gå. ....

Ok, så en 12 åring er et barn som ikke er i stand til å sette grenser, og derav heller ikke stor nok til å ha sine egne meninger?

For å ta en sammenligning.

Barneloven

31. Rett for barnet til å vere med på avgjerd

Etter kvart som barnet blir i stand til å danne seg eigne synspunkt på det saka dreiar seg om, skal foreldra høyre kva barnet har å seie før dei tek avgjerd om personlege tilhøve for barnet. Dei skal leggje vekt på det barnet meiner alt etter kor gammalt og modent barnet er. Det same gjeld for andre som barnet bur hos eller som har med barnet å gjere.

Når barnet er fylt 7 år, skal det få seie si meining før det vert teke avgjerd om personlege tilhøve for barnet, mellom anna i sak om kven av foreldra det skal bu hos. Når barnet er fylt 12 år skal det leggjast stor vekt på kva barnet meiner.

Nok en gang, mine damer. Nakenhet er ikke det samme som sex.

Denne tråden får meg faktisk til å lure på hva som foregår inne i hodene til ellers oppegående kvinner.

Endret av Holar
  • Liker 1
Skrevet

Er vi egentlig så sikre på at de faktisk er i dusjen samtidig, eller bare er de på badet sammen, og går ut og inn av dusjen om hverandre? Kunne vært fint med en oppdatering fra TS.

Jeg legger merke til at ts også reagerer på at barna bader sammen. Snakk om å legge masse i noe så uskyldig. Blueferdigheten vil nok raskt nok melde seg hos en av de.

Gjest surpomp
Skrevet

Jeg kan altså dusje med mine 2 sønner på 12 og 13 år?

Jeg må jo si at det høres ekkelt ut både for meg og ungene.

Jeg hadde ikke vært komfortabel med en slik situasjon!

Jo mer jeg tenker på denne mannen som dusjer med sine barn jo mer ekkelt synes jeg det er!

Skrevet (endret)
Jeg kan altså dusje med mine 2 sønner på 12 og 13 år?

Jeg må jo si at det høres ekkelt ut både for meg og ungene.

Jeg hadde ikke vært komfortabel med en slik situasjon!

Jo mer jeg tenker på denne mannen som dusjer med sine barn jo mer ekkelt synes jeg det er!

Nei, du må ikke det. Ikke hvis det ikke føles naturlig. Dette må hver familie bestemme selv.

Synes du altså at din egen nakne kropp er ekkel?

Endret av Harlekin
Skrevet
Og det er mye som oppfattes som unormalt, men som ikke nødvendigvis er det.

Jeg synes at "normalt" og "unormalt" egentlig er litt forvirrende og uklare begreper. Jeg er litt nysgjerrig på hva noen av dere som kaller dette unormalt egentlig mener. For noen betyr "unormal" det samme som "ikke-vanlig(st)" (men alikevel akseptabelt) mens for andre betyr "unormalt" både uvanlig og galt/usunt/umoralsk. Og hvor sjeldent skal noe være før det blir unormalt i betydningen uvanlig? Hvis 10% av befolkningen er homofile er da homofili unormalt? Eller når ca 4% av den voksne befolkningen bader nakene ute i løpet av et år er det da unormalt?

Skrevet

onkelen min sov i min bestemors seng til han ble fjorten år. det var overhodet ikke noe incest med i bildet, selvom de lå i samme seng...

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Dette må du bare vurdere selv. Det kan være rart, og det kan være helt greit.

Selv er jeg pappa til 5 barn i alderen 8 til 20. Vi har badstue både hjemme og på hytta og dusjer da om ikke sammen, men samtidig gangske ofte. Og er sammen i badstua. Badstue, spesiellt på hytta, har vært like obligatorisk som lørdagsgodt for ungene.

Skrevet (endret)

virker som sundt fornuft begynner å ta overhåndt igjen... uansett om man har felles frokostrutiner eller baderutiner, alt man skulle mene det er ekkelt med det siste er i våre hodene. Eller er det norsk (u)kultur?...

Harlekin> Det er nesten så jeg overveier å bli naturist bare for å motvirke all nakenredselen her ...

Bra sagt. Det er mye å lære av naturister når det gjelder selvtillit og å ha et naturlig forhold til ting knyttet til kropp, uansett alder eller kjønn. Tror at mange kan få mye positivt ut av det, også TS.

Endret av MissStiles
  • 1 måned senere...
Gjest Gjest_Pappa_*
Skrevet

Har nå døtre i begynnelsen av tyve-årene, og tror det ikke skal oppstilles helt firkantete regler for hva som er gangbart og normalt. Jeg badet med barna da de var helt små, - men så har jeg heller aldri vært noen ihuga karbader. Men ellers har jeg ikke følt det som viktig å skjule meg på badet.

.. men så er jeg også naturist. Og har vært det siden jeg var liten sammen med mine foreldre. Mine barn har ikke vært med på dette, men de vet jo at pappa er glad i nakenbad. Og de synes det er helt greit. Og det skal ikke forundre meg om de en vakker dag oppdager at det kan væere utrolig..

Skrevet

Jeg synes TS bør anmelde ham. Nyere forskning har vist at jenter får en langt mer harmonisk oppvekst med en pappa i fengsel enn med en pappa som dusjer sammen med dem.

Gjest Barneogungdomsarbeider
Skrevet
Jeg synes ikke det er greit at en voksen mann dusjer med barn i den alderen der. Det er ekkelt, og jeg får en følelse av at han kanskje er pedofil...

Er veldig enig med deg.Dette er IKKE NORMALT. Jeg er barne og ungdomsarbeider og har jobbet hele mitt voksne liv med barn.DET er kjempeviktig å vise dem grenser for sin egen kropp og det er skadelig for dem å normalisere et slikt fohold mellom far og barn.Barn trenger å vite at det ikke er greitt å være nakne etter en viss aldre.Også ved farer utenfra,. Et barn som ikke har grenser kan lett bli et offer for en pedofil og også føle skam og skyld pga at han/hun som liten måtte dusje med sine foreldre. Det er opp til foreldrene å sette grenser for hva som er rett og galt slik at ikke barnet senere får uønsket konsekvenser av handlingen.

Et barn vil etter fylte ti år ha behov for egen privattid, også på badet, selv om det selv ikke ser det da..Reaksjoner kan komme i ettertid og det er viktig at de forstår at det ikke er greitt å dusje med far i den alderen hvis man er jente..

Far/datter ikke greitt..mor/datter greitt...far/sønn greitt...Mor/sønn ikke greitt

Skrevet (endret)

Synes det er så utrolig trist at spesielt menn, skal bli mistenkeligjort som unormale og det som verre er fordi at de er glade i barna sine! Noen av innleggene i denne tråden er så hårreisende at jeg kan ikke håpe og tro annet enn at det ordentlig trolling på gang!!!

I vår familie er nakenhet alltid vært ganske løst og ledig, uten at noen av oss har tenkt noe mer over det! Jeg er 27, og hvis jeg er hjemme på besøk hos foreldrene mine kan jeg godt stå å sminke meg i speilet mens mamma eller pappa kommer inn for å tisse! Bryr meg vel katta det! Er ikke som om jeg snur meg og glor!!!

At en far ikke skal kunne bade og stelle sin datter alene, det er bare idioti! Hva er det neste, skal menn skifte bleier på sine døtre med lukkede øyne??

Når det gjelder 12-åringen som dusjer med pappa, så er det forskjell på 12-åringer, og dette vil få sin naturlige avslutning når hun føler det sånn, og jeg regner med det skjer om ikke veldig lenge. HVIS far da insisterer på videre dusjing, først DA kan man begynne å diskutere alt det fæle dere allerede har lagt på han.

For det om DU vokste opp i et hjem hvor nakenhet var tabu og skam, gjør det ikke til det eneste rette.

Nakenhet og sex er 2 vidt forskjellige ting.

Er veldig enig med deg.Dette er IKKE NORMALT. Jeg er barne og ungdomsarbeider og har jobbet hele mitt voksne liv med barn.DET er kjempeviktig å vise dem grenser for sin egen kropp og det er skadelig for dem å normalisere et slikt fohold mellom far og barn.Barn trenger å vite at det ikke er greitt å være nakne etter en viss aldre.Også ved farer utenfra,. Et barn som ikke har grenser kan lett bli et offer for en pedofil og også føle skam og skyld pga at han/hun som liten måtte dusje med sine foreldre. Det er opp til foreldrene å sette grenser for hva som er rett og galt slik at ikke barnet senere får uønsket konsekvenser av handlingen.

Et barn vil etter fylte ti år ha behov for egen privattid, også på badet, selv om det selv ikke ser det da..Reaksjoner kan komme i ettertid og det er viktig at de forstår at det ikke er greitt å dusje med far i den alderen hvis man er jente..

Far/datter ikke greitt..mor/datter greitt...far/sønn greitt...Mor/sønn ikke greitt

Du er gal. Dine holdninger vil skade et barn MYE mer enn å gi det et naturlig forhold til sin kropp, ikke gjemme kroppen sin og si at den er "skammelig" og må skjules!!!

Endret av MissStiles
Skrevet (endret)

Når de er så pass "gamle" at de har oppdaget sex, gutter og har begynt å utvikle seg til å få bryster, så blir det bare ekkelt og rart om de skal presses inntil faren i dusjen. Dvs: noe er rart med han hvis han ikke engang tenker over på barnas grenser og den pinligheten det kan skape.

Endret av MissStiles
Skrevet (endret)

Ja, men noen i denne tråden vinklet det til at "far" generelt ikke skulle ha kontakt alene med sine barn uansett alder pga at "alle menn" er mulige overgripere!

Endret av MissStiles
Skrevet

Ahaa, da skjønner jeg. Har ikke lest nøye igjennom alt her. :sjenert:

Ja, men noen i denne tråden vinklet det til at "far" generelt ikke skulle ha kontakt alene med sine barn uansett alder pga at "alle menn" er mulige overgripere!
Gjest Marlo
Skrevet

:eeeh: Her var det mange rare meninger !

Så utrolig trist å lese at mange her tydeligvis innehar meninger om at en mann er pedofil bare han er i nærheten av et barn (jaja, overdrevet, men du verden ikke så langt unna sannheten)

Er selv oppvokst i et hjem der nakenhet er naturlig (som enkelte andre her også skriver)

Jeg dusjet sammen med min pappa når jeg var 12 år. anså ikke dette som noe unormalt eller ekkelt.

Jeg valgte selv når jeg ikke ville det lengre - man kommer jo naturlig inn i en periode hvor man blir mer sjenert og kanskje ikke vil vise seg naken foran noen - uansett om det er foreldre, søsken eller andre(og til deg barne-og ungdomsarbeideren - det er ikke slik at ALLE BARN ser på nakenhet som en privat ting i en alder av 10 år eksakt. Noen barn vil aldri syns at det er en privat greie - andre syns det allerede i en alder av 7-8 år - du skjønner .... alle er forskjellige og du må slutte å ta ALT som står i skolepensumet ditt bokstavelig)

Det er greit å ha et våkent øye ang pedofili, men man trenger vel for pokker ikke dra fedrene vekk fra barna av den grunn (og i tillegg i andre diskusjoner si at fedre ikke deltar nok .... skjønn det dem som kan)

Skrevet

Vi lever tydeligvis ikke i et likestilt samfunn.

Denne tråden minner meg om et klassisk paradoks:

En kvinne ser naken mann i et vindu. Mannen er en blotter.

En mann ser en naken kvinne i et vindu. Mannen er en kikker.

Jeg synes ikke det er noe gale i det hele tatt så lenge begge parter er komfortable. Det gjelder selvsagt begge barna.

Det er lov til å ha forskjellige syn på nakenhet og være sjenert. Men å anklage andre (menn) for å være seksuelle overgripere fordi de mener noe annet enn deg er injurier!

Kan ikke tenke meg noe mer krenkende enn å bli mistenkt for det når man ikke er det.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ser virkelig ikke problemet. Er ikke dette helt normalt eller naturlig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...