Gå til innhold

Han dusjer med barna

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dere bør ha litt respekt for at det er veldig store variasjoner i hvor fort unger vokser opp og modner, og hvordan relasjonene deres til foreldrene forandrer seg i takt med dette.

Det er ikke noe uvanlig at man dusjer med sine barn. På et eller annet tidspkt blir det upassende, men det henger sammen med hvor ungene er i sitt utviklingsløp. En variant av det samme, er at mange unger sover sammen med sine foreldre. For noen slutter dette veldig tidlig, mens andre fortsetter med det til de nesten er i puberteten. Det er også helt greit, så lenge foreldrene og ungen ikke har noen ubehagsfølelse ved det. Og noen unger trenger den nærheten og tryggheten til de er forholdsvis gamle.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

For en hårreisende tråd. Utrolig trist at nakenhet blir seksualisert på denne måten, og at menn generelt blir stemplet som potensielle overgripere.

Jeg stiller meg helhjertet bak kisskissbangbangs uttalelser i denne tråden og håper virkelig TS ikke gjør noe overilt i denne situasjonen bare fordi HUN har problemer med nakenhet.

Endret av MissStiles
  • Liker 2
Skrevet
Dere bør ha litt respekt for at det er veldig store variasjoner i hvor fort unger vokser opp og modner, og hvordan relasjonene deres til foreldrene forandrer seg i takt med dette.

Det er ikke noe uvanlig at man dusjer med sine barn. På et eller annet tidspkt blir det upassende, men det henger sammen med hvor ungene er i sitt utviklingsløp.

Jeg er helt enig i at man bør ha respekt for variasjoner. Mange utvikler sjenanse i forhold til foreldre i løpet av puberteten mens andre ikke gjør det. For noen vil sjenansen være knyttet til en voksende seksualitet mens for andre kan den voksende seksualiteten komme uten å påvirke ens syn på felles nakenhet. At det nødvendigvis er/må bli upassende å dusje nakne sammen er jeg fullstendig uenig i. Det upassende er selvfølgelig seksuelle relasjoner mellom familiemedlemmer uansett kjønn eller alder eller at noen føler fellesdusjingen som ubehagelig. Om noen føler det ubehagelig, selv om det kun skyldes påvirkning utenfra, så er det selvfølgelig naturlig å vurdere om en skal avslutte dette.

Skrevet

De som har et problem med dette, og insinuerer at denne mannen har pedofile tendenser, har nok ofte blitt misbrukt som barn selv.

Dette er da ikke noe problem overhodet - så lenge barna synes dette er ok, og tissen til far ikke er "steinhard" mens de dusjer....

Gjest kvinne og mor
Skrevet
Jeg er spent på argumentet for at det skal være kontroll dersom den voksne er en mann (men ikke hvis det er en kvinne?).

Flere som er spente her :lete:

Skrevet
Jeg sier ikke at det er greit at barnet dusjer med mor heller. Poenget er at de voksne burde dusje alene, men foreldrene kan hjelpe barnet med dusjing/bading så lenge barnet er så lite at det trenger hjelp til dette. Dersom den voksne er en mann, må det dog være mulig med kontroll ved at moren eller en annen voksen (kvinne) får anledning til å sjekke at det ikke skjer noe galt.

Jeg TROR det er på tide at du tar inn over deg at de aller fleste mennesker har et omsorgsfullt forhold til sine barn, og at de aller fleste voksne ikke er pedofile. Videre at barn trenger hjelp og støtte i en del situasjoner, og ikke minst grensesetting, så ikke badet blr katastrofeområde hver gang de leker med vann. Videre tror jeg at du bør ta inn over deg at kvinner også er overgripere, så det tjener ikke til noens fordel å skulle mistenkeliggjøre menn eksklusivt. Da kan man like gjerne ende opp med å kaste normalfar ut av badet og overlate barna til pedotante, for det føles så mye mer "sikkert".

Gjest er det mulig?
Skrevet

Er det mulig at det finnes slike trangsynte, fordomsfulle mennesker som virkelig mener det de skriver her?

Det er da HELT naturlig at en far dusjer med sin datter! Alderen er et tall og spiller ingen rolle, så lenge begge er komfortable med det.

Min mann dusjer med vår datter på 11, snart 12. Når hun får beskjed om at hun må ta en dusj, vil hun alltid at enten jeg eller far skal være med. Hvem av oss hun spør er avhengig av dagsformen eller hvem som er i nærheten, og begge deler er like naturlig for henne.

Vår sønn på 10 derimot vil såhvidt vise seg i trusa for noen av oss, langt mindre at vi skal være med han på badet.

Det er forskjell på barn!

Jeg har jobbet noen år i barnevernet, og vil gjerne si: dette er ikke "normalt". Nakenhet mellom barn og foreldre, trenger absolutt ikke å bety noe, men dusjing... Nei! Det vil selvfølgelig ikke si at det foregår noe ulovlig, men som regel har barna og foreledrene naturlige sperrer på dette. Ser over her at en beskriver at hele familien dusjer/steller seg sammen. Tenker at det kanskje er litt annerledes når hele familien gjør dette, men en alenefar og hans snart tenåring, ville jeg også reagert på!

Jeg har SVÆRT vanskelig for å tro at du har jobbet i barnevernet, men tror det er noe du påberoper deg i denne diskusjonen for å ha mer "tyngde" bak dine trangsynte meninger.

Ja!! Faren burde dusje for seg selv, mens ettåringen kunne vært badet av sin mor, evt av far uten låst dør og med mor til stede.

Nei det synes jeg ikke, selv om en alltid må være på vakt. Det at han låser døren, er likevel tilstrekkelig til at mistanke vekkes.

Det å utsette barna for risikoen det utgjør å være alene med menn, er på ingen måte festlig. Om ingen andre voksne kan være til stede, burde all alenekontakt mellom menn og barn vært videoovervåket. Jeg innser imidlertid at dette blir problematisk av kapasitetshensyn hos dem som måtte få oppgaven å være kontrollinstans. Fint om andre har idéer til hvordan dette kan løses.

Denne gjesten er selvfølgelig ikke seriøs, og det er ingen vits å engang svare på slike uttalelser.

Det beste de som er seriøse her kan gjøre er å ignorere disse inleggene. Da forsvinner moroa for dette forum-trollet.

Skrevet
Denne gjesten er selvfølgelig ikke seriøs, og det er ingen vits å engang svare på slike uttalelser.

Det beste de som er seriøse her kan gjøre er å ignorere disse inleggene. Da forsvinner moroa for dette forum-trollet.

Tror nok du har rett. Det er trist at enkelte har så lite respekt for andre at de bare finner opp meninger de ikke står for bare for å provosere andre og oppta andres tid. Det sier ganske mye om de selv.

Skrevet

For barn som dusjer sammen med foreldrene så tror jeg ikke at den største faren ligger i overgrep fra foreldrene men heller rykter og mistenkeliggjøring fra andre. Når barna opplevde det trygt og godt å være sammen med foreldrene og "alle andre" forteller at det er galt og at de burde ha traumer for det - så klarer man i mange tilfeller å påføre barna nettopp det.

Skrevet

Har ikke noe imot The Kitten personlig, men jeg sliter med at hun skal definere på vegne av andre hvordan de skal leve sine liv innenfor sin egen privatsfære. Syns også det er merkverdig at hun kan hevde at dette er i strid med norsk kultur, og da jeg antar at mange av de som gir henne motbør er etnisk norske så håper jeg hun anser denne påstanden som motbevist.

Jeg har jobbet noen år i barnevernet, og vil gjerne si: dette er ikke "normalt". Nakenhet mellom barn og foreldre, trenger absolutt ikke å bety noe, men dusjing... Nei! Det vil selvfølgelig ikke si at det foregår noe ulovlig, men som regel har barna og foreledrene naturlige sperrer på dette. Ser over her at en beskriver at hele familien dusjer/steller seg sammen. Tenker at det kanskje er litt annerledes når hele familien gjør dette, men en alenefar og hans snart tenåring, ville jeg også reagert på!

Dersom du virkelig har jobbet i barnevernet, så håper jeg ikke du har tatt med deg denne unaturlige og farlige seksualiseringen av normal sunn nakenhet inn i jobben. I så fall ville du i alle fall raskt iverksatt etterforskning av min familie.

Hvis det ikke er naturlig med nakenhet når man dusjer, når er da nakenhet naturlig?

Og hvorfor pokker er det greit med felles dusjing så lenge "hele familien" er tilstede, men ikke når en far og hans barn gjør det? I dette tilfellet er jo nettopp far og barn "hele familien"!

Kjære vene for et hysteri. Å pådytte andres barn skamfølelse for noe som for den familien er helt normalt, er vel en mer traumatisk opplevelse enn å dusje med mamma/pappa.

Skrevet (endret)
Jeg skitner da slett ikke til forholdet mellom deg og dine barn. Jeg har ingen mistanke om at ikke du er en utmerket far. Jeg ivrer kun for at kontakt mellom menn og barn underlegges kontroll slik at barna løper minst mulig risiko for å bli misbrukt av menn.

Da burde vitterlig kontakt mellom kvinner og barn også bli overvåket. Skal det være likestilling, skal det være likestilling på alle punkter. Kvinner kan også være overgripere, og er, slik jeg ser det, de skumleste overgriperene - siden barn som oftest blir nærmest knyttet til sin mor, og dermed også til kvinner - det er vanskeligere å vite at man bør være på vakt mot dem også. Å påstå at fedre burde bli overvåket når de er alene med ungene sine er ingenting annet enn et grovt overtramp. Snakk om overgrep her...

Å mistenkeliggjøre alle menn på denne måten er bent frem diskriminerende, og jeg er overrasket over at det tilsynelatende er helt i orden å ytre slike meninger.

Forøvrig misunner jeg alle som har vokst opp i en familie hvor kropp og nakenhet ikke har vært et tabu-område. (Jeg er noenlunde naturist av meg, og synes nakenhet er fullstendig naturlig og ingenting å skamme seg over.) Å se en naken kropp er verken traumatisk eller seksuelt.

Tillegg: I japansk kultur er det helt normalt å bade sammen, nakne, hele familien, far, datter/sønn, mor, datter/sønn, eller i offentlige bad. Dette har ingenting med pedofili eller seksualitet å gjøre - det føles naturlig. Siden noen på tråden her sa at "i norsk kultur gjør man ikke sånn-og-sånn." I japansk kultur er slikt helt naturlig. Hadde kanskje ikke så mye med saken å gjøre, men jeg måtte bare nevne det :)

Endret av Lapetos
  • Liker 2
Skrevet

Dette er helt avhengig av hva man er vant med. For en jente på 8år som aldri har sett faren naken så kan det være tramatisk hvis han plutselig dusjer sammen med henne. For ei jente på 14 som har dusjet sammen med faren sin hele livet så vil det kunne være helt problemfritt.

Skrevet (endret)
Jeg synes det er skremmende hvor mange perverse holdninger som tillegges faren og hvor lite tolerante mange har i forhold mennesker som gjør ting litt annerledes enn seg selv.

Jeg kan bare stå frem med en gang: Jeg/vi passer i denne beskrivelsen. Jeg er en far med flere barn blandt annet en jente på 12 og en gutt på 10år. Om morgenen så dusjer vi om hverandre hele gjengen, voksne som barn. Vi dusjer sammen fordi det er praktisk, effektivt og sosialt. Vi står opp samtidig, hjelper hverandre (spesielt hårvask av de yngre) og spiser frokost sammen. Hvis man skulle begynne å låse døra og være alene ville morgenstellet tatt lenger tid og vi ville ikke fått spist frokost sammen. Barna har fått beskjed om at hvis de vil dusje alene så kan de det men da må de stå opp tidligere og være ferdig når "fellesdusjingen" starer. Hittil har ingen valgt det. For meg/oss voksne så er det selvfølgelig greit om de eldre vil dusje alene. Om de vil dusje sammen med oss så er det også helt greit og jeg vil ikke kaste de ut om de er 12år, 16år eller 20år. For meg/oss har dusjingen ingen ting med seksualitet å gjøre. Skulle barna føle det annerledes så er selvfølgelig det greit. Angående pedofil forestillingene: Mine seksuelle preferanser har alltid vært rettet mot kvinner rundt min egen alder. Siden jeg ikke har merket noen som helst pedofile trekk ved meg selv hittil så tror jeg det er lite sannsynlig at de vil komme senere. Jeg anser meg derfor ikke som latent pedofil.

Hva man er vant med har selvfølgelig mye å si. Jeg gikk gjennom puberteten uten å ha noe som helst kroppskomplekser. Jeg var hverken flau eller hadde noe behov for å eksponere meg. Jeg dusjet sammen med mor og far langt opp i ungdommen og lenge etter at jeg ble seksuelt interessert i jevnaldrede jenter. Jeg har aldri merket at jeg har hatt noen problemer med det i ettertid. Med unntak av når jeg er alene med kjæresten min så forbinder jeg ikke dusjing med sex. Jeg har noen få ganger når ungene var små vært på naturistbad og dusjet sammen med fremmende barn, kvinner og menn uten at det har gjort meg noe. Jeg har mange ganger vært i fellesdusjer hvor det også har vært homofile menn uten at det har vært noe problem. Min ektefelle har heller ikke noe problem med lesbiske kvinner.

Ut fra hva flere av dere skriver så synes dere nok at vi er en liten pervers familie. "Til tross for det" så fungerer vi bra sammen, det er et godt og nært forhold mellom alle og ingen mentale eller andre problemer.

Jeg synes dette hørse ut som en herlig familie og en herlig oppvekst for ungene.

Selv var jeg på badet med mine foreldre da jeg var liten. Jeg dusjet gjerne med mamma og da vi var ferdige i dusjen, og skulle tørke oss, kom pappa inn på badet for å ta seg en dusj. Jeg kledde også på meg om morgenen sammen med mine to yngre brødre til jeg begynte å få bryster, da var det ikke greit for meg lenger.

Jeg skulle ønske jeg hadde vokst opp med et enda mer avslappet forhold til kroppen, og ønsker å gi dette til mine egne barn. Vil gjerne stare tradisjon med felles bading og dusjing mår jeg og min kjære en gang får familie.

Slik jeg ser det er ikke det å være naken sammen med sine barn noe som er seksuelt. Jeg ville ikke reagert om min kjære hadde dusjet sammen med en datter eller sønn, uansett alder, så lenge dette barnet ønsket det selv.

Vi tillegger barn mye mer dummhet enn de fortjener. Et barn er fullt ut i stand til å ta egne avgjørelser angående egen kropp, og når de vokser opp i et miljø hvor nakenhet er naturlig styrker dette deres forståelse av hva som er greit i henhold til dette.

Endret av Hetheru
  • Liker 2
Skrevet

jeg kan ikke dømme om dette er normalt eller ikke.

men jeg har ei jente på 12 år selv.

det hender at hun kommer inn på badet til meg når jeg dusjer, (lukker aldri døra) og spør om hun kan hoppe opp i bade karet så jeg kan vaske håret hennes, og ta en hårkur på henne.

dette er hennes valg, og det føles naturlig for henne.

men jeg har ikke stor tro på at det ville skjedd med noen andre enn meg.

noen ganger bader hun i boble badet sammen med søsteren sin på 8, det er også opp til dem selv.

bade sammen med sin bror på 10, det gjør hun ikke..

• Liker 1
Skrevet
Vi tillegger barn mye mer dummhet enn de fortjener. Et barn er fullt ut i stand til å ta egne avgjørelser angående egen kropp, og når de vokser opp i et miljø hvor nakenhet er naturlig styrker dette deres forståelse av hva som er greit i henhold til dette.

dette er jeg forsåvidt enig i, men DESSVERRE finnes det mennesker som ikke hører på barna når de sier ifra, som ikke gir dem et eget valg.

men i en normal familie, så vil nok dette fungere bra.

Skrevet
dette er jeg forsåvidt enig i, men DESSVERRE finnes det mennesker som ikke hører på barna når de sier ifra, som ikke gir dem et eget valg.

Men nå er vel det unntaket. Jeg vil anta at langt de fleste foreldre vil respektere barnas valg på disse områdene selv om de går i en annen retning enn de en selv ville valgt. I TS sitt tilfelle står det ikke noe om at barna selv reagerer negativt, kun TS selv.

Skrevet
Vi hadde en koselig, gammel mann i nabolaget som syntes det var gøy når vi ungene kom på døra og spurte etter godteri. Vi kom inn - fikk godteri - og gikk hjem. Vi var glade - han var glad over at vi var glade...

Etterhvert måtte han bare gi oss godteri i døra. Nå kan han ikke glede barna med godteri lengre - til hans store fortvilelse.

Dette takket være "sladrekjerringer" som trodde han gjorde dette med uærlige hensikter.

Sånt gjør meg faktisk forferdelig trist.

• Liker 2
Skrevet
Spent på å høre begrunnelsen, i klartekst, for hvorfor det gir barnet økt grad av sikkerhet å dusje med mor framfor å dusje med far.

Lurer på det samme! Et gråtall av mødre er incestiøse overgripere, slik den norske spillefilmen "I Mors Hus" viser:

http://www.imdb.com/title/tt0163109/

Skrevet
jeg kan ikke dømme om dette er normalt eller ikke.

men jeg har ei jente på 12 år selv.

det hender at hun kommer inn på badet til meg når jeg dusjer, (lukker aldri døra) og spør om hun kan hoppe opp i bade karet så jeg kan vaske håret hennes, og ta en hårkur på henne.

dette er hennes valg, og det føles naturlig for henne.

men jeg har ikke stor tro på at det ville skjedd med noen andre enn meg.

noen ganger bader hun i boble badet sammen med søsteren sin på 8, det er også opp til dem selv.

bade sammen med sin bror på 10, det gjør hun ikke..

Det som er tragisk her er at jenta er i alderen der norske jenter starter med sex. Tror lite på at en menstruerende jente med et sexliv vil være naken og bade intimt med sin far og bror! Bekymringsmelding til barnevernet burde sendes inn.

Skrevet

Hva med familier som er nudister da? Det finnes faktisk familier som drar på nudistbading, nudistcamp og på nudiststrender sammen, fra 0-100. Det finnes også familier som faktisk går naken i sitt eget hus hele tiden og har ikke problemer med det.

Hva med dem? Skal vi bure de inne? Skal de sitte å overvåke hverandre?

Og man trenger ikke å være naken sammen for å begå et overgrep heller. Foreldre kan like godt gjør det om de har barne få fanget. Er det galt også?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...