WRorschachK Skrevet 30. januar 2010 #161 Skrevet 30. januar 2010 Herregud, jenta er 12 år, på full fart inn i puberteten også skal hun stå kliss naken og vaske seg ved siden av sin egen far? Det er bare ekkelt. Du får det jo til å høres ut som om det er dusje-med-pappa-tvang det snakkes om her. En saksopplysning: Det er ikke temaet.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2010 #162 Skrevet 30. januar 2010 Jeg synes dette tråden har utviklet seg i en merkelig retning. Plutselig er det barnet selv som skal sette grenser og ikke faren det her er snakk om. Herregud, jenta er 12 år, på full fart inn i puberteten også skal hun stå kliss naken og vaske seg ved siden av sin egen far? Det er bare ekkelt. Ikke nødvendigvis. Enktelte er uskyldige og naive som fy i den alderen. Noen kommer ikke i puberten før de er 15 eller til og med 16, andre begynner å menstruere i en alder av 9-10. Husk at dette er noe som kan variere stort.
Gjest Bianca26 Skrevet 30. januar 2010 #163 Skrevet 30. januar 2010 NEI, en 12-åring er et barn, som absolutt ikke er i stand til å sette grenser for sine foreldre, eller andre, veldig ofte. Det bør man ikke forvente. Det er foreldrene som skal sette grensene, dette ansvaret tilhører ikke en 12-åring. Og vi som foreldre må lære barna hvor grensene bør gå. Faren mener tydligvis at dette er helt ok, mens mange her reagerer på det. Jeg ville iallfall sluttet med det uansett når andre reagerer på det, det er en unødvendig situasjon å sette barnet i. Du vet jo ikke om f.eks faren hadde sagt at begynner ikke du å bli litt stor til dette nå og kanskje dattra hadde insistert på det selv. Det står ikke noe om dette. Jeg hadde også syntes det hadde vært rart å dusje med faren min i den alderen, men er litt feil å begynne å mistenkeliggjøre han faren hennes på den måten når vi ikke vet hvordan det er i den familien der. Jeg ser ikke for meg at han spurte henne om hun villevære med å dusje. Hadde han gjort det hadde jeg blitt betenkt, men vi vet jo ikke.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2010 #164 Skrevet 30. januar 2010 Du vet jo ikke om f.eks faren hadde sagt at begynner ikke du å bli litt stor til dette nå og kanskje dattra hadde insistert på det selv. Det står ikke noe om dette. Jeg hadde også syntes det hadde vært rart å dusje med faren min i den alderen, men er litt feil å begynne å mistenkeliggjøre han faren hennes på den måten når vi ikke vet hvordan det er i den familien der. Jeg ser ikke for meg at han spurte henne om hun villevære med å dusje. Hadde han gjort det hadde jeg blitt betenkt, men vi vet jo ikke. Men det er den voksnes ansvar å sette grenser. Det er blant annet derfor det er en seksuell lavalder, slik at barn skal slippe å sette disse grensene selv. En 12-åring er ikke i stand til å sette grenser under press. Det er ikke sikkert denne 12-åringen er under press, men det er fordi barn ikke er i stand til, og ikke har blitt lært det, at de ikke klarer å sette grenser slik at f.eks. overgrep ikke skjer. Ikke engang voksne klarer alltid å sette grenser når det gjelder nære personer. Jeg mener ikke dermed at denne pappan gjør overgrep mot datteren eller sønnen. Men det er hans ansvar å lære dem grenser, slik at de senere er i stand til å sette dem selv. Dessuten syns jeg denne diskusjonen er meningsløs dersom ikke TS presiserer om far og barn dusjer sammen og såpe hverandre inn osv.. eller om de bare oppholder seg på samme rom. Det er to vidt forskjellige ting.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2010 #165 Skrevet 30. januar 2010 Jeg ser ikke for meg at han spurte henne om hun villevære med å dusje. Hadde han gjort det hadde jeg blitt betenkt, men vi vet jo ikke. Hvis dette bare hadde gjort deg betenkt skjønner jeg ikke. Faren utøver overgrep dersom barnet ikke ønsker dette og han likevel gjør det. Men det står ikke noe om at barna selv ikke ønsker det i TS innlegg, så jeg går ut i fra at det ikke er slik. I så fall hadde saken vært alvorlig mener jeg.
Gjest Bianca26 Skrevet 30. januar 2010 #166 Skrevet 30. januar 2010 Hvis dette bare hadde gjort deg betenkt skjønner jeg ikke. Faren utøver overgrep dersom barnet ikke ønsker dette og han likevel gjør det. Men det står ikke noe om at barna selv ikke ønsker det i TS innlegg, så jeg går ut i fra at det ikke er slik. I så fall hadde saken vært alvorlig mener jeg. Ja jeg hadde blitt betenkt fordi hvorfor skal han ønske å dusje sammen med henne? Er jo mer forståelig om det er omvendt..
Gjest Gjest_Eva_* Skrevet 30. januar 2010 #167 Skrevet 30. januar 2010 Jeg har lest starten av tråden, og litt på slutten. Jeg synes vi skal være ærlige å si det som det er. Grunnen til at mange mener dette er "spesielt" er at de ser enhver mann som en potensiell overgriper. Jeg er helt sikker på at denne debatten hadde vært en ikke-sak om vi hadde byttet far med mor. Dette er akkurat de samme fordommene som gjør at enkelte ikke vil at deres barn skal stelles av mannlige medarbeidere i barnehagen. Det pågår nå en sak i det Britiske rettsstystem etter at en mann ikke fikk sitte sammen med en 12- åring som reiste alene på et British Airways- fly. Han fikk valget mellom å flytte seg eller bli kastet av, selv om har reiste sammen med sin gravide kone. Flyvertinnen viste til flyselskaptes policy der alle menn var betraktet som potensielle overgripere og ikke fikk sitte sammen med barn som reiste alene. Jeg mener at vi ser akkurat de samme holdningene til mannskjønnet i denne tråden. Er det ikke på tide å ta et oppgjør med denne håpløse kjønnsfachismen?
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2010 #168 Skrevet 30. januar 2010 Jeg har lest starten av tråden, og litt på slutten. Jeg synes vi skal være ærlige å si det som det er. Grunnen til at mange mener dette er "spesielt" er at de ser enhver mann som en potensiell overgriper. Jeg er helt sikker på at denne debatten hadde vært en ikke-sak om vi hadde byttet far med mor. Dette er akkurat de samme fordommene som gjør at enkelte ikke vil at deres barn skal stelles av mannlige medarbeidere i barnehagen. Det pågår nå en sak i det Britiske rettsstystem etter at en mann ikke fikk sitte sammen med en 12- åring som reiste alene på et British Airways- fly. Han fikk valget mellom å flytte seg eller bli kastet av, selv om har reiste sammen med sin gravide kone. Flyvertinnen viste til flyselskaptes policy der alle menn var betraktet som potensielle overgripere og ikke fikk sitte sammen med barn som reiste alene. Jeg mener at vi ser akkurat de samme holdningene til mannskjønnet i denne tråden. Er det ikke på tide å ta et oppgjør med denne håpløse kjønnsfachismen? Jeg synes det er dimelig spesielt at en far dusjer med sin 12-årige datter, men synes saken med BA var helt tullete. Ærlig talt, dette er to helt forskjellige ting. Ser ikke problemet med at menn skal sitte ved siden av barn på flyet, hadde det vært mitt barn som fløy alene hadde jeg vært glad om h*n hadde sittet ved siden av en godt voksen mann fremfor noen tullete 16 årige jenter f.eks. Men å dusje sammen med barna sine synes jeg høres veldig merkelig ut når de kommer opp i en slik alder. Ikke fordi jeg trr det ligger noe seksuellt bak, men fordi jeg ikke helt skjønner poenget. En 12 åring burde fint klare å vaske og ordne seg selv. Hun behøver ikke pappa inne i dusjen sammen med seg. Som andre har nevnt, hva skjer den dagen hun forteller klassevennene sine om dusjing med pappa, tror du de forstår? Det har også med rett til privatliv, og det å sette grenser for hvem som skal se sin egen nakne kropp. Og at det blir et litt vel nært forhold til datteren etter min smak, selv om jeg ikke tror at det er noe seksuelt inne i bildet.
Gjest Gjest_Eva_* Skrevet 30. januar 2010 #169 Skrevet 30. januar 2010 Men å dusje sammen med barna sine synes jeg høres veldig merkelig ut når de kommer opp i en slik alder. Men hadde dette vært mor, hadde det vært en ikke-sak. Ikke sant? Jeg vet om mange mødre som gjør dette som det naturligste i hele verden.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2010 #170 Skrevet 30. januar 2010 Hva er da deres syn på nudister som går naken hele tiden i sitt hjem? Mener dere det også er på grensen til overgrep?
gbnj Skrevet 30. januar 2010 #171 Skrevet 30. januar 2010 Det er mye som kan oppfattes som normalt, men som ikke nødvendigvis er det.
Gjest Bianca26 Skrevet 30. januar 2010 #172 Skrevet 30. januar 2010 Jeg har lest starten av tråden, og litt på slutten. Jeg synes vi skal være ærlige å si det som det er. Grunnen til at mange mener dette er "spesielt" er at de ser enhver mann som en potensiell overgriper. Jeg er helt sikker på at denne debatten hadde vært en ikke-sak om vi hadde byttet far med mor. Dette er akkurat de samme fordommene som gjør at enkelte ikke vil at deres barn skal stelles av mannlige medarbeidere i barnehagen. Det pågår nå en sak i det Britiske rettsstystem etter at en mann ikke fikk sitte sammen med en 12- åring som reiste alene på et British Airways- fly. Han fikk valget mellom å flytte seg eller bli kastet av, selv om har reiste sammen med sin gravide kone. Flyvertinnen viste til flyselskaptes policy der alle menn var betraktet som potensielle overgripere og ikke fikk sitte sammen med barn som reiste alene. Jeg mener at vi ser akkurat de samme holdningene til mannskjønnet i denne tråden. Er det ikke på tide å ta et oppgjør med denne håpløse kjønnsfachismen? Jeg syns det hadde vært rart om en mor ville dusje sammen med sin 12 år gamle sønn.
gbnj Skrevet 30. januar 2010 #173 Skrevet 30. januar 2010 Hva er da deres syn på nudister som går naken hele tiden i sitt hjem? Mener dere det også er på grensen til overgrep?Ja, hvis barna synes det er ubehagelig.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2010 #174 Skrevet 30. januar 2010 Men hadde dette vært mor, hadde det vært en ikke-sak. Ikke sant? Jeg vet om mange mødre som gjør dette som det naturligste i hele verden. Jeg har skrevet en del innlegg tidligere i tråden, og jeg synes det hadde vært like rart om det hadde vært mor som hadde villet dusje med sitt tolv år gamle barn. I den alderen dusjer man alene, uten foreldre. Noe annet i fellesdusj i svømmehallen f.eks, der er det meningen at man dusjer ved siden av hverandre. Men ikke i samme dusj hjemme.
Beauté Skrevet 31. januar 2010 #175 Skrevet 31. januar 2010 Jeg også. Bader/dusjer ALDRI med min tenåringsdatter, og jeg er mor. Syns det hadde vært rart.Jeg syns det hadde vært rart om en mor ville dusje sammen med sin 12 år gamle sønn.
line_a Skrevet 31. januar 2010 #176 Skrevet 31. januar 2010 Selv om alle må ha lov å ha sine meninger om saken (rart, ekkelt, mistenksom, overgrep, å sette grenser, pedofilie osv), så virker det om halvparten av dere har et _meget_ anstrengt forhold til kropp og nakenhet. Kanskje det er akkurat det som er rart? Vi er naturister. Vi har to barn, i lignende alder, og dusjer ofte (men ikke hele tiden) sammen, vi har frokost og middag sammen, vi pusser tennenne sammen, og vi ser på tv sammen. På hytte bruker vi badstue sammen og bader vi nakne. Det har aldri vært et problem. Det er ingenting som vi eller våre barn opplever som ekkelt eller rart. Tvert imot. På naturistferie er vi uansett naken hele tiden, ikke bare ved dusjene. Barna trives bra, de er med andre barn i samme alder. Når det gjelder å sette grenser tror vi det er viktigere ting i verden for barn i denne alderen (mobilbruk, nettbruk, pengebruk, sex osv) enn om de fortsatt skal bade/dusje sammen med foreldrene eller ikke når de er 8,9,10,11,12,... år. 1
The Kitten Skrevet 31. januar 2010 #177 Skrevet 31. januar 2010 Selv om alle må ha lov å ha sine meninger om saken (rart, ekkelt, mistenksom, overgrep, å sette grenser, pedofilie osv), så virker det om halvparten av dere har et _meget_ anstrengt forhold til kropp og nakenhet. Kanskje det er akkurat det som er rart? Vi er naturister. Vi har to barn, i lignende alder, og dusjer ofte (men ikke hele tiden) sammen, vi har frokost og middag sammen, vi pusser tennenne sammen, og vi ser på tv sammen. På hytte bruker vi badstue sammen og bader vi nakne. Det har aldri vært et problem. Det er ingenting som vi eller våre barn opplever som ekkelt eller rart. Tvert imot. På naturistferie er vi uansett naken hele tiden, ikke bare ved dusjene. Barna trives bra, de er med andre barn i samme alder. Når det gjelder å sette grenser tror vi det er viktigere ting i verden for barn i denne alderen (mobilbruk, nettbruk, pengebruk, sex osv) enn om de fortsatt skal bade/dusje sammen med foreldrene eller ikke når de er 8,9,10,11,12,... år. Sært.
Beauté Skrevet 31. januar 2010 #178 Skrevet 31. januar 2010 (endret) Hva er så rart med at min jente ikke vil vise seg naken for oss lenger? Hun har begynt å utvikle seg. Og midt oppi denne pedofil-hysteriske verden så har min mann valgt å ikke bade sammen med dem, da de var mindre. Og spesielt ikke når de har begynt å bli små damer. Sånn er det jo bare. Man blir jo også preget. Jeg har ikke noe "greier" ang å vise seg naken. Jeg går gjerne naken gjennom rommet. Men kun foran familien min. Ikke foran masse fremmede. Selv om alle må ha lov å ha sine meninger om saken (rart, ekkelt, mistenksom, overgrep, å sette grenser, pedofilie osv), så virker det om halvparten av dere har et _meget_ anstrengt forhold til kropp og nakenhet. Kanskje det er akkurat det som er rart? Vi er naturister. Vi har to barn, i lignende alder, og dusjer ofte (men ikke hele tiden) sammen, vi har frokost og middag sammen, vi pusser tennenne sammen, og vi ser på tv sammen. På hytte bruker vi badstue sammen og bader vi nakne. Det har aldri vært et problem. Det er ingenting som vi eller våre barn opplever som ekkelt eller rart. Tvert imot. På naturistferie er vi uansett naken hele tiden, ikke bare ved dusjene. Barna trives bra, de er med andre barn i samme alder. Når det gjelder å sette grenser tror vi det er viktigere ting i verden for barn i denne alderen (mobilbruk, nettbruk, pengebruk, sex osv) enn om de fortsatt skal bade/dusje sammen med foreldrene eller ikke når de er 8,9,10,11,12,... år. Endret 31. januar 2010 av Beauté
kristian82 Skrevet 31. januar 2010 #179 Skrevet 31. januar 2010 Jeg har blitt sammen med en mann som har en sønn på 10 og ei datter på 12. Jeg har nå funnet ut at han dusjer sammen med dem og lar også barna bade naken sammen i badekarret sammen. Han ser tydligvis ikke problemet og mener visst at dette må de bestemme selv. Men er ikke dette langt over streken? 12-åringen har jo til og med begynt smått i å komme i puberteten. Og det er da vel ikke normalt hellerå dusje med så store barn? Blir uvell av tanken og føler det setter en liten knekk på forholdet. Er det mest pga alderen, eller mener du/andre her at det er tvilsomt og galt uansett??
The Kitten Skrevet 31. januar 2010 #180 Skrevet 31. januar 2010 Er det mest pga alderen, eller mener du/andre her at det er tvilsomt og galt uansett?? Jeg synes at når et barn er modent nok til å dusje og stelle seg på egen hånd, så er det tvilsomt og galt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå