Gå til innhold

Han dusjer med barna

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg mener om et barn blir påtvunget om barnet skal dusje eller ikke dusje sammen med forelder, så fører det til at barnet føler at nakenhet er tabu. Derfor er det viktig at barnet finner ut selv, selv om det har kommet i pubertet.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom i puberteten allerede som 10-åring og er VELDIG glad for at jeg ikke dusjet naken lenger sammen med min pappa da. Og mine barn skal slippe å oppleve det i den alderen. Kan egentlig ikke huske at jeg noen sinne har dusjet naken sammen med min pappa, det var mamma jeg dusjet sammen med. Har dusjet sammen med min storesøster og lillebror, men det tok slutt lenge før søstra mi kom i puberteten og lenge før jeg selv kom i puberteten (med tanke på lillebror) Og hvorfor skal en 10-åring og 12-åring dusje sammen med sine foreldre? Jeg hadde i den alderen lært å dusje alene flere år tidligere. Vi var mye i bassenget sammen med pappa når jeg gikk på barneskolen men jeg ble aldri med i guttegarderoben fordi jeg klarte meg selv og fikk hjelp av storesøster. Er det så koselig da å dusje sammen? For meg er det å dusje noe jeg gjør for å bli ren, ikke for å kose meg. Koser meg heller med andre aktiviteter sammen med mine foreldre. (ok jeg er voksen nå, men den gangen jeg var barn)

Anonym poster: 59adea2c47c8f8414b51739bc9a321a5

• Liker 2
Skrevet

Det er kanskje normalt for noen, men da jeg var 12 for to år siden, ville jeg ALDRI dusja med foreldrene mine.. Gjorde det sikkert som liten , men kan ikke huske at jeg noen gang dusja sammen med de.. Mamma pleide å stå utenfor dusjen og vaske meg når jeg var mindre, mn det slutta når jeg ble rundt 7-8 .. Så det er vel veldig forskjellig fra familie til familie hva som er vanlig, men i min familie har alle alltid hatt hvert sitt privatliv som alle respekterer..

Skrevet

Man er jo nesten tenåring når man er 12 år gammel, og da blir man faktisk regnet som ungdom å vere! Mange jenter er jo komt i puberteten når de er 12 år gamle.

Det synest jeg virkelig er upassende.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kommer ikke fra et "nakent" hjem, og jeg syns dette hørtes kvalmt ut.. Omtrent som de damene som ammer til ungene er i skolealder. og det hadde vært like rart om det var en dame som dusja med sønnen sin. Herregud, ser for meg mamma og lillebror i dusjen sammen :overrasket:

Hjemme hos oss bada og dusja vi selv når vi var 6-7 år ihvertfall, så det er kanskje ikke rart jeg syns dette høres så spessielt ut, men folk er vel forskjellig..

Huff, håper ikke denne faren og ungene har like trangt dusjkabinett som jeg har.. :sprettoy:

Gjest janne89
Skrevet

Vi har ei på 3,5 og hun dusjer nå helt alene. Så lenge de klarer det selv så burde de få lov til det. bare og ha litt mindre vanntrykk og gi de klut og såpe så går det bra:)

Skrevet

Gammel tråd, men med tanke på at jeg ble seksuelt aktiv som 13-åring, hadde jeg syntes det var VELDIG rart om jeg skulle dusja naken med pappa bare noen måneder tidligere.

Nå kommer jeg fra et veldig "påkledt" hjem da, så kanskje jeg er litt for prippen på foreldre/barn-nakenhet, men jeg tror ikke jeg kommer til å dusje med mine barn.

• Liker 1
Gjest naturlig
Skrevet

Jeg var i Kroatsia på naturistferie, og der badet alle nakne. Gutter og jenter som var i puberteten brydde seg lite om hva som skjedde med kroppen, det er jo noe helt naturlig. Faktisk er det mye bedre samhold og lek mellom gutter og jenter i naturstmiljø, og mobbing eksisterer ikke.....

Gjest BettyBoop
Skrevet (endret)

Jeg var i Kroatsia på naturistferie, og der badet alle nakne. Gutter og jenter som var i puberteten brydde seg lite om hva som skjedde med kroppen, det er jo noe helt naturlig. Faktisk er det mye bedre samhold og lek mellom gutter og jenter i naturstmiljø, og mobbing eksisterer ikke.....

Ja har hørt det er mindre utseendepress i slike miljø, for der blir man godtatt for å være den man er, og man kan jo ikke mobbe andres skavanker når ens egne også blir synlige tenker jeg? Bare en teori

Men føler likevel at dette blir noe annet enn å dusje sammen i en trang dusj.

Endret av BettyBoop
Gjest naturlig
Skrevet

Ja har hørt det er mindre utseendepress i slike miljø, for der blir man godtatt for å være den man er, og man kan jo ikke mobbe andres skavanker når ens egne også blir synlige tenker jeg? Bare en teori

Men føler likevel at dette blir noe annet enn å dusje sammen i en trang dusj.

Når barn vokser opp i naturistmiljø blir barna så vant med nakenhet at dem ikke legger merke til forskjeller (eller det du kaller skavanker), faktisk så lærer disse barna at alle er forskjellige på alle måter.

I det vanlige samfunn, spesiellt i Norge, vil mange barn som er litt utenom "det perfekte" utseende skjule kroppen sin for enhver pris, dermed vil det du kaller skavanker bli noe som er unormalt. I tillegg er mangelen på respekt mangelvare for mange barn i Norge.

Forresten, hvor går grensen på trang og ikke trang dusj?

Gjest BettyBoop
Skrevet

Når barn vokser opp i naturistmiljø blir barna så vant med nakenhet at dem ikke legger merke til forskjeller (eller det du kaller skavanker), faktisk så lærer disse barna at alle er forskjellige på alle måter.

I det vanlige samfunn, spesiellt i Norge, vil mange barn som er litt utenom "det perfekte" utseende skjule kroppen sin for enhver pris, dermed vil det du kaller skavanker bli noe som er unormalt. I tillegg er mangelen på respekt mangelvare for mange barn i Norge.

Forresten, hvor går grensen på trang og ikke trang dusj?

Trang dusj er når man må stå nesten hud mot hud inni dusjen for å få plass.

Skrevet

Ser at det er mange fanatiske her som ikke liker at andre er nakne sammen i sitt eget hjem på helt naturlig vis.

Men jeg er glad det er mange andre her som faktisk ser på det som naturlig.

Til fanatikerne: Ikke lag problemer at ingenting.

Om barna er i puberteten eller ikke - hva blir forskjellen? Ingenting.

Gjest BettyBoop
Skrevet

hva er egentlig poenget med å dusje med foreldre om man klarer fint å vaske seg selv? Det er ikke normalt i vårt samfunn at voksne og tenåringsbarna deres dusjer sammen. Sånn er det. De fleste tenåringer ville heller ikke sette pris på dette.

• Liker 2
Gjest naturlig
Skrevet

hva er egentlig poenget med å dusje med foreldre om man klarer fint å vaske seg selv? Det er ikke normalt i vårt samfunn at voksne og tenåringsbarna deres dusjer sammen. Sånn er det. De fleste tenåringer ville heller ikke sette pris på dette.

Nettopp, dem fleste tenåringer har lært at det å være naken er fy-fy i vårt samfunn, men om noen familier har det andeledes må man respektere det. Pubertet er ikke noe sykdom...

Gjest BettyBoop
Skrevet

Nettopp, dem fleste tenåringer har lært at det å være naken er fy-fy i vårt samfunn, men om noen familier har det andeledes må man respektere det. Pubertet er ikke noe sykdom...

Nei men noe skjer med huet til unger i puberteten, man ønsker ofte å være mer privat da. jeg har heller aldri lært hjemme at nakenhet er fyfy, likevel viste jeg meg ikke naken foran faren min eller broren min da jeg var tenåring. Foreldre må jo respektere om ungdommene ikke syns det er noe greit. Og uansett hvordan en ungeflokk blir oppdratt kan de bli forskjellige og ha forskjellig syn på nakenhet.

AnonymBruker
Skrevet

Å respektere barna er viktig. De aller fleste har kommet i puberteten som 12 åring.

Anonym poster: f6e9266447f09fcd7198cbff0f69d6be

Gjest naturlig
Skrevet

Nei men noe skjer med huet til unger i puberteten, man ønsker ofte å være mer privat da. jeg har heller aldri lært hjemme at nakenhet er fyfy, likevel viste jeg meg ikke naken foran faren min eller broren min da jeg var tenåring. Foreldre må jo respektere om ungdommene ikke syns det er noe greit. Og uansett hvordan en ungeflokk blir oppdratt kan de bli forskjellige og ha forskjellig syn på nakenhet.

Du forstår nok ikke helt.

Barn lærer mer enn det man forteller dem. Barn lærer av hvordan man oppfører seg, kroppsspråket til foreldre, og av miljøet dem lever i. Derfor "lærer" dem at nakenhet og ikke minst at puberteten er flaut. Bare det å lavære å prate om kroppen og pubertet, er også en måte å fortelle at dette er ett "ikke-tema".

Sånn er det bare.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Du forstår nok ikke helt.

Barn lærer mer enn det man forteller dem. Barn lærer av hvordan man oppfører seg, kroppsspråket til foreldre, og av miljøet dem lever i. Derfor "lærer" dem at nakenhet og ikke minst at puberteten er flaut. Bare det å lavære å prate om kroppen og pubertet, er også en måte å fortelle at dette er ett "ikke-tema".

Sånn er det bare.

Jaha hvordan forklarer du at søstra mi er mer åpen iforhold til dette enn meg når vi har fått nøyaktig samme oppdragelse?

Gjest naturlig
Skrevet

Jaha hvordan forklarer du at søstra mi er mer åpen iforhold til dette enn meg når vi har fått nøyaktig samme oppdragelse?

Det har jeg allerede svart på om du leser det som jeg har skrevet.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...