Gå til innhold

Knøttet begynner på Roaccutan!


Gjest Gjest_Knøttet_*

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke spurt hudlegen min så spesifikt om det med arr, faktisk...rett og slett pga av at jeg ikke har kommet på det. Blir så mye snakk og jeg har så mange sp.mål ift kuren at mye går i glemmeboka :fnise: og på tur hjem tenker jeg "fillern! jeg skulle jo spørre om dét og.." :gjeiper: men jeg har faktisk tenkt å spørre ;) så da kan jeg jo komme tilbake til det og skrive det her. Er jo der ganske jevnt, så skal alltids få spurt.

Lønner seg å skrive en liten jukselapp når man har mange spørsmål, så får man med seg alt:)

Bra å høre at kvisene slipper taket! Er midt inne i utbruddet nå tror jeg, og gleder meg til det går over. Spesielt ille å ha så mange i hodebunnen, finner jo ingen god stilling å sove i:S Og sove trenger jeg siden jeg plutselig fikk en enormt tretthet over meg...

Pigmentflekker kan fjernes med aberela m/hydrokinon, du får resept på det fra legen. Men den kan ikke brukes samtidig med tablettkuren, og helst ikke om sommeren. Bad shit krem, jeg kunne dra av store hudflak i ansiktet med den. Lekkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lønner seg å skrive en liten jukselapp når man har mange spørsmål, så får man med seg alt:)

Bra å høre at kvisene slipper taket! Er midt inne i utbruddet nå tror jeg, og gleder meg til det går over. Spesielt ille å ha så mange i hodebunnen, finner jo ingen god stilling å sove i:S Og sove trenger jeg siden jeg plutselig fikk en enormt tretthet over meg...

Pigmentflekker kan fjernes med aberela m/hydrokinon, du får resept på det fra legen. Men den kan ikke brukes samtidig med tablettkuren, og helst ikke om sommeren. Bad shit krem, jeg kunne dra av store hudflak i ansiktet med den. Lekkert!

Har vært inne på tanken med jukselapp ja :fnise: tror det må bli det neste gang! ;)

Hold ut kviseutbruddet....det er jo verdt å vente på det som kommer etterpå :jepp:

Hadde aberela før...men jeg også kunne dra av hele hudflak og ble helt "etseskada" av denne kremen jo..rødflammete og så ikke uuuuut! :hakeslepp: gikk over til epiduo etterpå og den var ikke så sterk på huden. Men jeg visste ikke at aberela hjelper mot pigmentarr! :)

Endret av Knøtteliten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 33:

Her går det bare framover! :) Ingen kviser akkurat nå, folkens - INGEN :hoppe: *lykkelig*

Bare hudormer nå.

Har tatt 3 og 2 tabletter annenhver dag nå, og det var nok grunnen til at jeg fikk utslett på hendene igjen. Men det er til å overleve med :)

Ellers føler jeg meg ikke så tørr i nesa lengre, og ikke uttapå nesa heller! Akkurat som det går i bølger denne tørrheten.. Leppene er ok, ganske tørr men prolip fikser den biffen ;)

Huden er rett og slett ikke fet lengre! Jeg kan gå på jobb på morgenen, og når jeg vasker trynet til kvelds, er det fortsatt ikke fett...! Før gikk det max 2 timer, så glinsa jeg som bare det.... Håret blir jo heller ikke fett! Jeg dusja torsdag kveld, og håret ser fortsatt nyvasket ut når jeg nå snart hopper i dusjen igjen :dusje: før måtte jeg jo dusje samme morgen, for at håret ikke skulle være flatt og fett - gikk ikke å dusje før jeg la meg, da var det fett til morgenen etterpå.. Så jeg synes dette er helt utroooolig godt :biggrin: flasser litt i hodebunnen, men det er virkelig ikke mye.. ha ikke brukt noen spesiell shampoo for det heller, så.

Ha en fortsatt fin lørdagskveld, dere! Og en ekstra klem til dere roa-brukere der ute :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smaragd
Dag 33:

Her går det bare framover! :) Ingen kviser akkurat nå, folkens - INGEN :hoppe: *lykkelig*

Bare hudormer nå.

Har tatt 3 og 2 tabletter annenhver dag nå, og det var nok grunnen til at jeg fikk utslett på hendene igjen. Men det er til å overleve med :)

Ellers føler jeg meg ikke så tørr i nesa lengre, og ikke uttapå nesa heller! Akkurat som det går i bølger denne tørrheten.. Leppene er ok, ganske tørr men prolip fikser den biffen ;)

Huden er rett og slett ikke fet lengre! Jeg kan gå på jobb på morgenen, og når jeg vasker trynet til kvelds, er det fortsatt ikke fett...! Før gikk det max 2 timer, så glinsa jeg som bare det.... Håret blir jo heller ikke fett! Jeg dusja torsdag kveld, og håret ser fortsatt nyvasket ut når jeg nå snart hopper i dusjen igjen :dusje: før måtte jeg jo dusje samme morgen, for at håret ikke skulle være flatt og fett - gikk ikke å dusje før jeg la meg, da var det fett til morgenen etterpå.. Så jeg synes dette er helt utroooolig godt :biggrin: flasser litt i hodebunnen, men det er virkelig ikke mye.. ha ikke brukt noen spesiell shampoo for det heller, så.

Ha en fortsatt fin lørdagskveld, dere! Og en ekstra klem til dere roa-brukere der ute :klemmer:

Så morro at det virker så bra! :D

Skulle ønske jeg hadde prøvt dette for noen år siden ja.. Hvor lenge kan man forvente at kvisene holder seg borte forresten? Mener å huske jeg leste om ei som var kvisefri i tre år eller noe sånt, og så fikk dem igjen da?

Virker det virkelig så lenge?

Hva er dette her og hvordan virker det?

Begge mine søstre er også plaget, så kanskje jeg må tipse dem! (Ingen av dem som planlegger barn nå...håper jeg! for hun minste er bare 17! ;) )

Kjempebra det virker så godt på deg iallfall!

Ha en fortsatt god helg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morro at det virker så bra! :D

Skulle ønske jeg hadde prøvt dette for noen år siden ja.. Hvor lenge kan man forvente at kvisene holder seg borte forresten? Mener å huske jeg leste om ei som var kvisefri i tre år eller noe sånt, og så fikk dem igjen da?

Virker det virkelig så lenge?

Hva er dette her og hvordan virker det?

Begge mine søstre er også plaget, så kanskje jeg må tipse dem! (Ingen av dem som planlegger barn nå...håper jeg! for hun minste er bare 17! ;) )

Kjempebra det virker så godt på deg iallfall!

Ha en fortsatt god helg! :D

Det legen min har sagt er at denne kuren skal ta knekken på kvisene for alltid. Noen få kan derimot oppleve at de kommer tilbake etter en stund, men etter 2 kurer er det svært skjelden at noen opplever at kviseproblemet kommer tilbake. Legen min hadde vært borti noen få tilfeller der han hadde måttet gi 2 kurer for å få bukt med problemet, men det holdt somregel med 1 kur. Og han har behandlet maaaange.. Alt dette forutsatte rett dosering mg pr kilo kroppsvekt både pr dag og totalt, for å få det optimalt. Jeg syntes dog dette hørtes for godt ut til å være sant i starten, så jeg veide mye for og imot, men det er pga at det skal ha permanent virkning at jeg tar kuren :) ellers hadde jeg ikke tatt sjansen, i og med denne faren for graviditet..

Tablettene virker på den måten at de tørker ut talgkjertlene :) men for å få tablettene må man til hudlege, og man har måttet prøve tatracykliner og "alt annet", før man får roaccutan.

Når det er sagt, så må jeg legge til at jeg synes bivirkningene av denne kuren er enormt opphauset - iallefall etter min erfaring hittil. Hadde fått inntrykk av at man nærmest ble ufør i perioden kuren stod på, og at dette var en skikkelig "hestekur" man nesten var heldig om man kom helskinnet igjennom.. men etter legen min fortalte meg fakta, var det ikke så skummelt å begynne. Og hverdagen min har vært akkurat som før, merker ikke noe av dette hysteriet jeg :) har litt tørre lepper, litt tørr nese og litt neseblod, og litt utslett på armen - men det er også ALT jeg har merket.Jeg synes jo p-pillene er 100 ganger værre enn roaccutanen, og det sier jo litt om min opplevelse :fnise: Nå er det selvfølgelig litt individuelt hvordan man reagerer på medikamenter, men om folk skal bli skremt til å ikke tørre å prøve synes jeg er trist iallefall.

Men det er jo ikke for sent å prøve etter at du har fått barn, hvis du fortsatt plages og finner ut at du vil prøve det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smaragd
Det legen min har sagt er at denne kuren skal ta knekken på kvisene for alltid. Noen få kan derimot oppleve at de kommer tilbake etter en stund, men etter 2 kurer er det svært skjelden at noen opplever at kviseproblemet kommer tilbake. Legen min hadde vært borti noen få tilfeller der han hadde måttet gi 2 kurer for å få bukt med problemet, men det holdt somregel med 1 kur. Og han har behandlet maaaange.. Alt dette forutsatte rett dosering mg pr kilo kroppsvekt både pr dag og totalt, for å få det optimalt. Jeg syntes dog dette hørtes for godt ut til å være sant i starten, så jeg veide mye for og imot, men det er pga at det skal ha permanent virkning at jeg tar kuren :) ellers hadde jeg ikke tatt sjansen, i og med denne faren for graviditet..

Tablettene virker på den måten at de tørker ut talgkjertlene :) men for å få tablettene må man til hudlege, og man har måttet prøve tatracykliner og "alt annet", før man får roaccutan.

Når det er sagt, så må jeg legge til at jeg synes bivirkningene av denne kuren er enormt opphauset - iallefall etter min erfaring hittil. Hadde fått inntrykk av at man nærmest ble ufør i perioden kuren stod på, og at dette var en skikkelig "hestekur" man nesten var heldig om man kom helskinnet igjennom.. men etter legen min fortalte meg fakta, var det ikke så skummelt å begynne. Og hverdagen min har vært akkurat som før, merker ikke noe av dette hysteriet jeg :) har litt tørre lepper, litt tørr nese og litt neseblod, og litt utslett på armen - men det er også ALT jeg har merket.Jeg synes jo p-pillene er 100 ganger værre enn roaccutanen, og det sier jo litt om min opplevelse :fnise: Nå er det selvfølgelig litt individuelt hvordan man reagerer på medikamenter, men om folk skal bli skremt til å ikke tørre å prøve synes jeg er trist iallefall.

Men det er jo ikke for sent å prøve etter at du har fått barn, hvis du fortsatt plages og finner ut at du vil prøve det? :)

Neida, det tror jeg ikke heller, bare skulle ønske jeg gjorde det som 20 åring ;)

Nå er jeg ikke den som har vert hardest rammet med tanke på mengde, men jeg får sånne store byllete kviser i stedenfor, som varer i opptil to uker, og det røde feltet der den har vert, kan vare i to mnd!

Både i ansiktet og på ryggen :(

Så kjoler med bar rygg har jeg aldri kunnet gå med uten sjal til.... Bikini er et mareritt, og sminke har vert vanskelig på grunn av alle de tørre partiene..

Min storesøster har vert mye mer plaget, og lillesøster også - så jeg skal vel kanskje ikke klage... men ingen av dem får sånne svære som mine heller da... :( Mange ganger tenker jeg at jeg heller ville hatt flere små i stedenfor de store, men jeg vet ikke hva som er best eller verst. )

Kviser er uansett noe herk! :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neida, det tror jeg ikke heller, bare skulle ønske jeg gjorde det som 20 åring ;)

Nå er jeg ikke den som har vert hardest rammet med tanke på mengde, men jeg får sånne store byllete kviser i stedenfor, som varer i opptil to uker, og det røde feltet der den har vert, kan vare i to mnd!

Både i ansiktet og på ryggen :(

Så kjoler med bar rygg har jeg aldri kunnet gå med uten sjal til.... Bikini er et mareritt, og sminke har vert vanskelig på grunn av alle de tørre partiene..

Min storesøster har vert mye mer plaget, og lillesøster også - så jeg skal vel kanskje ikke klage... men ingen av dem får sånne svære som mine heller da... :( Mange ganger tenker jeg at jeg heller ville hatt flere små i stedenfor de store, men jeg vet ikke hva som er best eller verst. )

Kviser er uansett noe herk! :kjefte:

DET skulle jeg ønsket jeg hadde gjort også...! Kanskje enda før og...Hadde spart meg for masse arr.... :( Men det ble nå en gang ikke slik...så da får jeg bare ta det herfra :)

Hardt rammet eller ikke - det er ikke gøy om man har få, store kviser heller...det kan jeg også skrive under på :( enda jeg har sluppet unna kviser på rygg og bryst har det vært et mareritt.. De store byllene som har kommet en etter en har satt arr.. så jeg har også faktisk tenkt tanken "enn om jeg kunne hatt flere, men normale kviser, istedetfor få arrdannende byller" :( det hadde jo til syvende og sist vært best!

Jeg har også søsken (en bror) som har vært mye mer plaget enn meg, så tenker jeg bør ikke klage jeg heller..men så lenge det plager oss, føler jeg vi har rett til å klage likevel :gjeiper: selvtilitten (min iallfall) har jo blitt helt frynsete av å ha arrdannende byller i kinnene hele ungdomstiden... :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg visste ikke at aberela hjelper mot pigmentarr! :)

Du får den iblandet med hydokinon (to kremer som blandes altså), da blekner den pigment. Kan ikke brukes om sommeren da. Fått mye pigmentflekker av p-piller og da har et par runder med denne hjulpet bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest youlookslashy

min hudpleier sa at vi burde ta noen slipinger av huden etter jeg er ferdig med kuren pga mye arrdannelse, så det kommer jeg til og gjøre :) det verste er vel arrene på ryggen, har plukket sånn på de på korsryggen. Merker nå som jeg har minimalt med kviser merker jeg EKSTREMT mye til arr.. er det ikke det ene så er det det andre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vil bare ønske deg masse lykke til! :)

Jeg har selv gått på roaccutane (sluttet mai i år) og jeg er storfornøyd!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh... må jo ta dagens rapport...

Dag 13:

Prolip'en min er søkk borte! :cry3: Mistenker katta for å ha lekt den bort :fy_fy: Har leta over alt, og jeg finner den ikke... Og nå kjenner jeg hvor avhengig jeg er av den........ Hoff, vanlig lypsyl er jo bare simpelt i forhold..

Så...leppene er tørre!! Nesa flasser. Ingen nye, vonde kviser og huden i ansiktet er som tidligere. I går kveld begynte jeg å tenke over noe, om håret mitt var mindre fett?? Det vet jeg ikke om er innbilning eller om jeg bare hadde en good hairday....men er vel ikke usansynlig at det er tilfelle heller :klø: Blir gøy å observere den biten fremover! Ellers har jeg ikke vært så plaget med nesen i dag :) blør ikke heller! Utslettet på hånda er nesten ikke synlig lengre. Kjenner det godt når jeg tar på det, men det har blitt tørt og er ikke rødt/hissig lenger. Mere lyserødt/brunt og litt skorpete. Kjenner fortsatt ikke noe til kløe eller svie.

Håret ditt er nok mindre fett ja! Jeg gikk 5 dager uten å vaske håret mitt og det var ikke fett i det hele tatt! Jeg viste det til typen min og han trodde det var nyvasket :fnise: det var kjempe deilig å slippe å vaske håret så ofte, det savner jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lille-meg
min hudpleier sa at vi burde ta noen slipinger av huden etter jeg er ferdig med kuren pga mye arrdannelse, så det kommer jeg til og gjøre :) det verste er vel arrene på ryggen, har plukket sånn på de på korsryggen. Merker nå som jeg har minimalt med kviser merker jeg EKSTREMT mye til arr.. er det ikke det ene så er det det andre ;)

Hei jeg synes du ser kjempefin ut, ser ikke ut som om du har arr i hele tatt. Men et spørsmål til deg - jeg har mange små groper i huden etter kviser, først var de røde flekker noen måneder så ble de liksom innsunkne små søkk.Lurer på om disse vil forsvinne av seg selv etter hvert ? Har du noen erfaring med dette?

mvh lille-meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vil bare ønske deg masse lykke til! :)

Jeg har selv gått på roaccutane (sluttet mai i år) og jeg er storfornøyd!! :)

Takker :) dette her går jo så det suuuuuser :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet iht KGs regler.

Furstina, mod

? :)

Det är inte lov att identifiera sig med fullt namn, eller skriva e-postadresse i inlägg eller som gjest-nick. Vi kan inte ändra nicken på gjester och då måste vi tyvärr ta bort inlägget.

/Furstina - mod

Endret av Furstina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsja, at tråden har blitt så lang allerede! Får ikke lest gjennom alt, men alltid gøy å høre om Roaccutan-kurer. Jeg tok en kur for drøyt halvannet år siden samtidig som Saeria, og ble (planlagt) gravid fem uker etter at jeg avsluttet kuren :).

Hadde veldig god effekt av kuren, og det varer fortsatt. Det var en tøff kur, men verdt det :).

For ordens skyld kan jeg jo si at jeg fant en hudlege som ikke tvang meg til å gå på p-piller. Jeg bruker Ladycomp og kombinerte grønt lys + kondomer og rødt lys + avholdenhet :).

Lykke til videre i kuren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest youlookslashy
Hei jeg synes du ser kjempefin ut, ser ikke ut som om du har arr i hele tatt. Men et spørsmål til deg - jeg har mange små groper i huden etter kviser, først var de røde flekker noen måneder så ble de liksom innsunkne små søkk.Lurer på om disse vil forsvinne av seg selv etter hvert ? Har du noen erfaring med dette?

mvh lille-meg

Har en del arrdannelse, både fra da jeg var liten + kviser. Har vel mer kvisearr, små "groper" med en mer rødlig farge enn resten av huden. Har hørt de vil forsvinne litt etter litt, men aldri helt. Aner ikke selv, er fjorten, så har ikke hatt kviser mer enn.. Erh, fire år. Så jeg vet ikke, tviler på at det er lang nok tid til at arr kan fjerne seg selv.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lider av ekstrem tørrhet for tiden, så var å kjøpte tabletter mot munntørrhet og øyedråper rett før midnatt i går. Snakk om å være desperat ;) På apoteket sa de at jeg fikk slikt dekket også, så håper jeg klarer å ta vare på alle kvitteringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krullekruksa

Jeg er type deprimert om dagen. Masse underhudiske jæ.... og flere kviser popper fortsatt frem. Er overbevist om at jeg får for lite mg. Tror jeg skal ringe hudlegen og høre i morgen, har jo brukt disse tablettene i 6-7 uker nå. Vil bli bedre jeg også. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest youlookslashy

Vent til uke 8-9, da begyner det og bli bedre. Jeg hadde super-kviseutbrudd i uke 6 og 7. Hvor mange mg får du i forhold til vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...