Gå til innhold

Knøttet begynner på Roaccutan!


Gjest Gjest_Knøttet_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Knøttet_*

Gleder meg til å se framgangen din, youlookslashy :hoppe:

Dag 8:

Jeg føler meg nesten litt bedre! De kvisene (vonde kulene!) som kom i kinnet mitt har dempet seg litt. Kan smile uten at det verker i kinnet nå... :eeeh: Så de har begynt å skrumpe og tørke.. :klappe:

Ellers ingen forskjell mtp tørrhet/sårhet siden igår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Elisabeth_*

Hvorfor begynne på rocutane??? Det er farlig, tar lang tid og kvisenen kommmer tilbake etter endt kur!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest youlookslashy

Knøttet:

Bra at kviseutbruddet ditt begyner og bli bedre, så du kan smile, haha! Får se og få tatt ett bilde.. merker at jeg føler meg penere og penere hver dag, er ganske deilig :)

Elisabeth: for og være "voksen": her går jeg utifra at du har hatt en dårlig opplevelse med roaccutan, og jeg respekterer din mening. Men du må selvfølgelig skjønne at det er mange som tar denne kuren som en "siste utvei" og det er ikke så mye igjen og gjøre. Forresten, det er ikke mange som får tilbake kvisene.

Innlegg redigert, se reglene.

vimse-mod.

Endret av vimse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Knøttet_*

Jeg kan aldri tenke meg at kviseutbruddet er på bedringens vei for godt, etter så kort tid, men akkurat de kvisene som har kommet har bedret seg iallfall :jepp:

Og til Elisabeth her vil jeg bare si... Jeg stoler mer på legene enn på deg ;) rett og slett. Hvis det hadde vært farlig hadde ikke tablettene vært godkjent. Så enkelt er nå det. Ja, det er mange bivirkninger, og noen til tider veldig plagsomme bivirkninger - men det er ikke det samme som farlig. (kan du fortelle hvorfor det er farlig da?) Legen min har masse erfaring og har behandlet masser av pasienter i en årrekke med dette. Han sier at i noen tilfeller må pasienten igjennom en kur til, men som oftest er man kvitt plagene for alltid etter endt kur. Og jeg tror uansett det er "sunnere" å ta denne hestekuren i noen mnd og bli ferdig med det, enn å gå i årsvis på tetracykliner for å "holde det i sjakk". Veldig leit at du har dårlig erfaring med roaccutan da :( håper ting ordner seg for deg :) kviser er ikke noe gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest youlookslashy

tror det roer seg i noen ukers tid og slår ut godt i uke 3 eller så, jeg.. skjedde med meg :P

uff, begyner og bli stresset fordi jeg ikke finner kamera, tror pappa har det. æsja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Knøttet_*

Ser du har blitt bedre på siste bilde :jepp: juhuuuuu! Herfra går det bare rette veien, vettu :)

Dag 9:

Jeg merker fortsatt ikke noen forskjell siden i går og dagen før. Ikke noe utpreget tørrhet enda og alt er i høyrste grad levelig enda :) Fortsatt bare litt sår i huden, og tørr på og i nesen (blødde litt idag igjen), og leppene har det finfint med prolip på :) Et par nye tendenser til kviser på andre kinn nå. Ellers er det intet nytt :)

Håper det går like glatt resten av kuren også! :) er jo ikke så langt inn i kuren enda, så kan jo bli forandringer på responsen av tablettene. Men sånn som det er nå, gleder jeg meg til hver middag - for da kan jeg hive innpå 2 nye piller :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest youlookslashy

Håper de er helt borte innen neste mnd, haha.. Har nok litt store håp, men det går i god fart forover! Men merker at jeg har blitt veldig VELDIG tørr i huden, som er litt ekkelt, men det ordner seg vel, er bare og peise på med fuktighetskrem.. Og hendene mine flasser bort, ganske upraktisk :P

Er glad du gleder deg til middag, jeg, i motsetning, har blitt veldig sånn "mmm, æsj" til frokost, som er litt dumt.. Får bare tvinge i meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner snart med roacuttan. Hvordan anbefaler dere å starte? 1 om dagen første uken, eller bare starte med 2 og senere øke til 3 om det går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tenkte jeg bare skulle dele min erfaring med Roaccutan. Mellom ca 13-20 år slet jeg med enormt mye kviser, og nesten bare kviser som var inn under huden, nesten som byller. Det var ødeleggende på selvtillitten min. Jeg prøvde alt mulig av reseptbelagte midler, men ingenting fjernet kvisene helt. Jeg ble helt desperat og ble henvist til Rikshospitalet.

Så begynte jeg på Roaccutan. Vidundermedisin! Jeg var helt desperat. Det var ingen annen utvei. Tok to kurer da jeg var 20 år. Jeg tok noen hormonpiller helt i begynnelsen også, som hjalp enormt på de verste byllene nesten fra dag én (husker ikke hva hormonet heter).

Den første Roaccutan-kuren tok ikke alt, men den andre kuren (rett etter den første) tok knekken på alt. Bivirkningene jeg opplevde var tørr hud og slimhinner, pluss dårlig hukommelse (husker ikke om jeg hadde andre bivirkninger haha :ler: ). Legen anbefalte å smøre neseborene med Vaselin slik at de ikke skulle bli tørre og begynne å blø. Jeg blødde aldri. Huden min er nå kjempefin og jeg får svært få kviser nå. Bare en i ny og ne.

Bare ta tiden til hjelp! Jeg lover deg at du kommer til å bli bedre, enten med en eller to kurer :):klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Knøttet_*
Begynner snart med roacuttan. Hvordan anbefaler dere å starte? 1 om dagen første uken, eller bare starte med 2 og senere øke til 3 om det går?

Legen din avgjør nok hva han vil gjøre, vil jeg tro. Min lege ville begynne med 2 om dagen, for å senere trappe opp til 3 (annenhver dag), hvis jeg reagerte fint på kuren og prøvene etter 1 mnd var fine. Men nå er det jo også mange som begynner rett på 3, så.... Men "fornuftig" tenkning vil jeg si er å prøve hvordan pasienten reagerer på kuren før man pøser på med full dose....? Hvis man reagerer skikkelig negativt, er det jo bedre jo mindre man har hatt i seg...pluss at bivirkningene blir sterkere om man tar 3 istedet for 2 osv...

Hei!

Tenkte jeg bare skulle dele min erfaring med Roaccutan. Mellom ca 13-20 år slet jeg med enormt mye kviser, og nesten bare kviser som var inn under huden, nesten som byller. Det var ødeleggende på selvtillitten min. Jeg prøvde alt mulig av reseptbelagte midler, men ingenting fjernet kvisene helt. Jeg ble helt desperat og ble henvist til Rikshospitalet.

Så begynte jeg på Roaccutan. Vidundermedisin! Jeg var helt desperat. Det var ingen annen utvei. Tok to kurer da jeg var 20 år. Jeg tok noen hormonpiller helt i begynnelsen også, som hjalp enormt på de verste byllene nesten fra dag én (husker ikke hva hormonet heter).

Den første Roaccutan-kuren tok ikke alt, men den andre kuren (rett etter den første) tok knekken på alt. Bivirkningene jeg opplevde var tørr hud og slimhinner, pluss dårlig hukommelse (husker ikke om jeg hadde andre bivirkninger haha :ler: ). Legen anbefalte å smøre neseborene med Vaselin slik at de ikke skulle bli tørre og begynne å blø. Jeg blødde aldri. Huden min er nå kjempefin og jeg får svært få kviser nå. Bare en i ny og ne.

Bare ta tiden til hjelp! Jeg lover deg at du kommer til å bli bedre, enten med en eller to kurer :):klem:

Tuuuusen takk for oppmuntringen! :klemmer: Det er herlig å lese om slike solskinnshistorier :) jeg gleder meg til å bli ferdig med dette kapittelet i livet mitt...har vært et langt et...! :gjeiper:

Jeg har fått anbefalt noe sesamolje og sprute opp i nesa, det funker greit nok.. Tror ikke jeg får vaselin så langt oppi nesa, som problemet ligger.... ;) måtte isåfall brukt q-tips da kanskje. Blødde igjen i gårkveld.. :( det sprekker opp hvis jeg strekker eller rynker for mye på nesa.

PS: fikk du arr av kvisene du hadde? Jeg har fått/får det... :( og kommer nok til å ta behandling for det etterhvert... men jeg vet ikke hva jeg skal satse på av behandling? Hadde vært fint å høre noen erfaringer om noen har! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Knøttet_*

Dag 10:

Noen flere kviser har meldt sin ankomst, og jeg har blødd neseblod - igjen :hakeslepp: Utover det er jeg fortsatt bare tørr rundt, i og på nesa. Resten av ansiktet og kroppen har fuktighet enda. Nå er det snart middag igjen og 2 nye tabletter hives innpå :biggrin:

Det som forøvrig er verst med hele dette opplegget er fortsatt p-pillene jeg måtte begynne på :sur: For i dag har mensen begynt på igjen... :kjefte: Etter altså snaut 1 uke oppholds (etter over 2 uker sammenhengende blødning) - har jeg nå fått mensen igjen :kjempesinna: Og hvor mange uker har den tenkt å vare nå tro....? :vetikke: Noe så forbanna irritabelt :frustrert: H#%$@TTE!!

Men ellers er ting ok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har arr. Før, da jeg hadde kviser, fikk jeg mørke pigmentflekker i ansiktet. Dvs. at etter en kvise var ferdig etterlot den en pigmentflekk som så ut som en kvise i seg selv. Så da hadde jeg både kviser og pigmentflekker som lignet på kviser. En pigmentflekk varte i ca en måneds tid. Jeg så ikke ut. :fnise:

Arrene er blitt svakere med årene og jeg har ikke pigmentflekker lenger. Arrene sjenerer meg ikke nå og jeg er for eksempel veldig glad i å ta bilder, for huden min ser så flott ut! :)

En annen ting, vi som har hatt mye kviser får sterk "læraktig" hud og dette betyr at vi får færre rynker når vi blir gamle! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Knøttet_*
Ja, jeg har arr. Før, da jeg hadde kviser, fikk jeg mørke pigmentflekker i ansiktet. Dvs. at etter en kvise var ferdig etterlot den en pigmentflekk som så ut som en kvise i seg selv. Så da hadde jeg både kviser og pigmentflekker som lignet på kviser. En pigmentflekk varte i ca en måneds tid. Jeg så ikke ut. :fnise:

Arrene er blitt svakere med årene og jeg har ikke pigmentflekker lenger. Arrene sjenerer meg ikke nå og jeg er for eksempel veldig glad i å ta bilder, for huden min ser så flott ut! :)

En annen ting, vi som har hatt mye kviser får sterk "læraktig" hud og dette betyr at vi får færre rynker når vi blir gamle! :jepp:

Ja jeg også får slike pigmentflekker.. Men hadde det nå enda bare vært med det! Jeg har i tilegg sånne "søkk" i huden. På en måte groper.. Ingen kvasse arr og ingen store porer. Det er ikke så store søkk, men i rett lys/vinkel ser man godt ujevnhetene i huden :( blir sånne arr også mindre med tiden? Jeg har problemer med å vise meg med håret i strikk f.eks, fordi jeg føler meg så ukomfertabel med arrene.

Hehe, ja hva er det dem sier; aldri så galt at det ikke er godt for noe..! ;) det er bare rettferdig at vi slipper unna med rynkene, når vi er plaget med kviser i ung alder - da kan de andre bare sitte der med den rynkete porselenshuden sin :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Knøttet har blitt til Knøtteliten...! :biggrin: (registrerte meg for et par dager siden, men var så hjernedød i gjerningsøyeblikket da jeg lagra passordet at jeg slet litt etterpå med å huske rett kombinasjon :eeeh: Men NÅ henger jeg med ;) ) Jeg ble plutselig litt paranoid mtp at hvem som helst kunne utgi seg for å være meg, så jeg fant det for godt å registrere meg :fnise: Så heretter er det trådstarteren Knøtteliten som snakker :opplyser:;)

Dag 11:

Leppene er litt såre og nummene, jeg har fått utslett på høyre hånd og antydning til utslett på venstre. Strekker seg fra håndleddet og fram til peke - og langefingerknoklene. Ser ut som noe eksemlignenede greier, men kjenner ikke at jeg har noe der. Ikke svir det og ikke klør det..

Flere hudormer har blitt ømme og tyter/sprenger på nesen. Huden ellers i ansiktet er ikke preget av tørrhet, bortsett fra litt tørrhet ved neseroten. Ikke blødd neseblod i dag! :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest youlookslashy

Ikke bare jeg som får eksem, nei! Mitt er forsåvidt borte etter hva jeg vet, hurra!

jeg har kjøttsår i nesa, au, haha. anbefaler ikke og være forkjøla og gå på roaccutan samtidig.. Og de tørre hudormene er det bare og klemme og skrubbe vekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utslettet kom bare helt plutselig i dag...! Skjønte ikke hva jeg hadde vært borti.. men tenkte deretter at det sikkert hadde med roaccutenen å gjøre ;)

(hvordan får jeg profilbildet mitt til å vises her egentlig? Helt grønn jeg :gjeiper: men har jo lagt til bilde??? Jaja..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest youlookslashy

utslettet kommer bare sånn helt plutselig, ja.. :)

og det avatarbildet: jeg ANER ikke :s er like grønn selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utslettet kommer bare sånn helt plutselig, ja.. :)

og det avatarbildet: jeg ANER ikke :s er like grønn selv..

Haha, takket være at du kalte det AVATARbildet, så skjønte jeg nå hva som var feilen ;) hadde jo ikke valgt noe avatar...tenkte det var den linjen nederst på profilen, som enkelte har jeg...hehe. For hadde jo valgt profilbilde! Men nå fikk jeg det til :goodbye:

Ja det utslettet kom iløpet av minutter/timer... så det kom helt plutselig.

Endret av Knøtteliten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest youlookslashy
Haha, takket være at du kalte det AVATARbildet, så skjønte jeg nå hva som var feilen ;) hadde jo ikke valgt noe avatar...tenkte det var den linjen nederst på profilen, som enkelte har jeg...hehe. For hadde jo valgt profilbilde! Men nå fikk jeg det til :goodbye:

Ja det utslettet kom iløpet av minutter/timer... så det kom helt plutselig.

Haha, nei tenke seg til, jeg kan hjelpe uten og vite det selv, er jeg ikke fantastisk! JO! Det utslettet begyner og klø etter hvert, og så blir det som og ta på "skoper" men etter en uke eller to er det borte :) haha. Hva driver alle med i kvelden, forresten? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva andre gjorde, men jeg lå og halvsov på sofaen, etter en slitsom dag, og la meg tidlig ;)

Ny dag, nye muligheter på dag 12:

Utslettet på hånda er der fortsatt. Har smurt det med en av kremene jeg har kjøpt inn, så håper det funker :) Merker jeg er litt mindre fet i huden nå kanskje. Sånn rent generelt. Er vel talgkjertlene som begynner så smått og tørke ut, og avgir mindre fett nå sikkert. Er fremdeles ikke tørr i ansiktet i den forstand, annet enn på og i denne nesa mi da :gjeiper: og rundt/på de kvisene som har kommet. Leppene holder jeg godt i sjakk enda med prolip'en, selv om de er litt såre er de ikke flassete tørre. (katta er forresten helt gal etter denne propolislukta som prolip'en har :fnise: han snuser og snuser og prøver å slikke på leppene mine :skratte: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...