Gå til innhold

Knøttet begynner på Roaccutan!


Gjest Gjest_Knøttet_*

Anbefalte innlegg

Isotretinoin er det nye navnet på roaccutan, så det er akkurat det samme :)

Det funker på kviser over hele kroppen og hudormer. Kuren tørker ut talgkjertlene som forårsaker kviser og hudormer.

En hudlege vil avgjøre om du skal gå på kuren eller prøve noe annet først (jeg måtte prøve antibiotika og kremer først, men da ingenting funket ble jeg satt på roaccutan).

Jeg tok ikke så mye mer enn absolutt minimum (120 mg/kg), og det har i ettertid vist seg at jeg nok skulle gått litt lenger på kuren for å få mer mg/kg. Jeg har nemlig fått et lite tilbakefall...... (Nå er jeg gravid da, og huden påvirkes veldig av hormoner, så skal se hvordan det er med huden etter endt amming. Er det likens blir det en hardere kur på meg).

Jeg brukte "Effaclar H" som ansiktskrem under kuren. Beregnet på hud under medisinsk behandling. Funket kjempefint! Var ikke noe særlig tørr. Tørre lepper lindret jeg med Prolip og tørr nese tok jeg en olje som het Rhinoil (tror jeg)..var som en nesespray, bare olje som lindret tørr nese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei dere :goodbye:

Fant denne tråden nå, og orker ikke lese gjennom hele, men har nå leste ganske mye.

Sliter veldig med dårlig hud i ansiktet, ryggen og brystet.

Jeg lurer litt på hva som funket best for dere? Den roccutan kuren eller Isotretionin?

Hjalp det på kviser over hele kroppen? Jeg har ikke såå mye kviser i ansiktet, men mye "dårlig hud" store porer, hudormer etc. Funket det på dette også?

Ser at mange klager over tørr hud, men går det ikke greit om man kjøper en veldig god fuktighetskrem, eks. md moisture defense og smører ofte?

Jeg står mellom valget å kontakte legen for å prøve en "kvise-kur" da problemet helt klart er hormonelt, siden jeg har prøvd alt annet, eller begynne på Diane igjen (liker ikke å ta p-piller). Noen som har noen tips å komme med der?

Hei :)

Roaccutan og isotretionin er det samme kuren tror jeg da ? Tror bare at roaccutan er et gamlere navn.

Jeg avsluttet kuren for ca 2 mnd siden etter å ha gått på den i 6 mnd. Utrolig slitsomt når det står på som verst med tørr, sprukken hud, verre kviseutbrudd osv. men så blir det bare bedre,( borsett fra meg i mnitt tilfelle som har fått veldig synelige arr som jeg fortsatt sliter med) Men jeg hadde veldig mye sorte prikker både på rygg, bryst og i ansiktet. Det har alt forsvunnet, sliter ikke med det nå i det hele tatt. Kvisene på ryggen og brystet er også helt borte, bare noen arr på brystet som sitter igjen. Så jeg anbefaler deg absolutt å dra til lege å høre om han vil sette deg på den kuren:)

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Roaccutan og isotretionin er det samme kuren tror jeg da ? Tror bare at roaccutan er et gamlere navn.

Jeg avsluttet kuren for ca 2 mnd siden etter å ha gått på den i 6 mnd. Utrolig slitsomt når det står på som verst med tørr, sprukken hud, verre kviseutbrudd osv. men så blir det bare bedre,( borsett fra meg i mnitt tilfelle som har fått veldig synelige arr som jeg fortsatt sliter med) Men jeg hadde veldig mye sorte prikker både på rygg, bryst og i ansiktet. Det har alt forsvunnet, sliter ikke med det nå i det hele tatt. Kvisene på ryggen og brystet er også helt borte, bare noen arr på brystet som sitter igjen. Så jeg anbefaler deg absolutt å dra til lege å høre om han vil sette deg på den kuren:)

Lykke til :)

Mtp på arr, kan du søke opp "obagi nu derm" på google. Se alle før og etter bildene. Kanskje denne kuren kan være noe for deg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp på arr, kan du søke opp "obagi nu derm" på google. Se alle før og etter bildene. Kanskje denne kuren kan være noe for deg? :)

For å være helt ærlig så er jeg ganske skeptisk til sånne her ting. Siden jeg bare er 16 år, så er jeg litt ekstra redd. Men skal lese litt mer om dette, så kan jeg evt. ta dette opp med hudlegen min som da egentlig er ganske så i mot dette med arrbehandlinger. Men tusen takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Hei, jeg er tilbake.

Dvs, jeg var nokså aktiv inne på denne tråden for et års tid siden. Da hadde jeg nettopp bestemt meg for å begynne på isotretinoin, og etter maaaange kapsler ble jeg omsider kvisefri. Våren, sommeren og høsten har vært fantastisk! Har omtrent ikke hatt en eneste kvise (noen små, men det er helt ubetydelig i forhold til det jeg var vant med), og livet har vært bra!

Men så kom vinteren og jeg begynte å få noen litt større kviser rundt munnen, deretter har det kommet flere på løpende bånd. Nå har jeg fått noen store vonde i kinnene igjen og føler jeg er på vei tilbake hvor jeg var for et år siden. Det ser ikke ut til å stoppe med det første...

Jeg vet ikke om jeg ORKER en runde til med isotretinoin, og lurer på om det er noen her som kjenner til Vilantae ? Kroppen min produserer rett og slett alt for mye talg, og jeg føler meg helt rådløs!

Blir glad for alle tilbakemeldinger!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette Vilantae-preparatet virker interessant, men synes det virker voldtsomt å måtte proppe i seg 20 kapsler daglig :O

Vurderer å prøve det ut selv, men vet ikke helt om jeg tør før jeg har lest litt mer om det og pratet med legen.

Venter også spent på svar fra noen som har prøvd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, jeg er tilbake.

Dvs, jeg var nokså aktiv inne på denne tråden for et års tid siden. Da hadde jeg nettopp bestemt meg for å begynne på isotretinoin, og etter maaaange kapsler ble jeg omsider kvisefri. Våren, sommeren og høsten har vært fantastisk! Har omtrent ikke hatt en eneste kvise (noen små, men det er helt ubetydelig i forhold til det jeg var vant med), og livet har vært bra!

Men så kom vinteren og jeg begynte å få noen litt større kviser rundt munnen, deretter har det kommet flere på løpende bånd. Nå har jeg fått noen store vonde i kinnene igjen og føler jeg er på vei tilbake hvor jeg var for et år siden. Det ser ikke ut til å stoppe med det første...

Jeg vet ikke om jeg ORKER en runde til med isotretinoin, og lurer på om det er noen her som kjenner til Vilantae ? Kroppen min produserer rett og slett alt for mye talg, og jeg føler meg helt rådløs!

Blir glad for alle tilbakemeldinger!!

Samme historie her, bare at jeg avsluttet et år før deg. Hadde ikke kviser den første vinteren, så satser på at utbruddet denne vinteren skyldes luft og stress (har vært under ekstremt stress). Har bestemt meg for at jeg ikke orker en ny kur, spesielt siden den ene betennelsen jeg fikk i en sene ikke har forsvunnet enda.

Ang. sol så var jeg forsiktig første året. År nr. 2 dro jeg til varmere strøk, smurte meg med 30 til 50 i faktor hver dag, ble knall brun og ikke brent. Tar ca 30 minutter solarium i mnd nå for å unngå kviser på rygg og bryst som var områdene jeg plagdes ekstremt med før, det hjelper. Er ansiktet som er problemet nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Annie

Glad for å ha funnet denne tråden.

Er på tredje måneden med medisinen

og jeg kjenner meg igjen med og være

ekstremt frustrert over bivirkninger.

Er veldig glad over og ha blitt kvitt kvisene,

men føler at virkelig betaler en høy pris.

Jeg har mye smerter i kroppen, og om jeg har

sittet lenge slitter jeg med og gå fordi leddene

føles så stive.

Har veldig lyst og prate med noen

som går på denne kuren (dele erfaringer o.s.v)

så om noen føler det samme, bare si fra.

Har også et spørsmål om hudleger:

Opplever at min hudlege ikke følger meg opp bra nok.

Han blir irriteret når jeg stiller spørsmål

og tar seg ikke nok tid til og høre på meg

betrygge meg om at allt er normalt o.s.v.

Ringte han når jeg hadde 39 i feber og det

bare fosset blod ut av nesa og jeg hostet opp

blod. Han ba meg forsette på medisinen, mens når

jeg dro til legevakta sa legen at jeg måtte gå

av kuren til feber hadde gitt seg på grunn av at

immunforsvaret er veldig svekket når du går

på kuren. Hvilke erfaringer har dere i forhold til

oppfølgning??

Har forstått det som at man skal få en grundig

oppfølgning, når man går på kuren.

Mvh 87 modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest_Minipia

Hei!

Selv om det er en stund siden denne tråden ble opprettet, tenkte jeg å skrive et lite innlegg likevel. For det første må jeg bare si at jeg har lest alle innleggene i denne tråden, og at det har vært veldig fint å få lese hvordan andre i min siituasjon har det. Det har seg nemlig slik at jeg er 14 år (blir 15 i sommer), og går på roaccutan. Og ikke bare det, jeg går på min ANDRE roaccutankur. Jeg tok min første kur da jeg var 13, noe som jo er ganske ungt for denne kuren, og jeg var helt fin til omtrent et halvt år etter at kuren var avsluttet. Som hos mange andre kom kvisene sakte men sikkert tilbake, og igjen ble det et så stort problem at det gjorde meg svært deprimert, og fikk meg til å holde meg unna mye sosial kontakt. Omtrent en måned etter at huden min begynte å plage meg igjen, bestilte vi time på sykehuset. Da skulle jeg få time den 17 april, det vil si jeg måtte vente to måneder. Jeg var selvsagt helt desperat over å få gjort noe med huden min, og veldig frustrert over at det ikke var noe spesielt jeg kunne gjøre for å bedre situasjonen. Men så skjedde det jeg liker å kalle et mirakel; noen avbestilte en time hos en privat hudlege i byen, jeg reiste inn samme kveld, og fikk straks roaccutan. Han nølte ikke engang. Jeg trengte heller ikke å begynne på p-piller, og det er jeg glaaad for :gjeiper:

Så nå er jeg altså på min andre roccutankur, og jeg er på dag 17. Har egentlig vært tørr fra dag 1, helt siden jeg svelget første pille, men det er ikke alt for ille. Nå venter jeg bare på at kvisene skal forsvinne (håper det skjer snart) og at dette er den siste kuren jeg trenger. For øyeblikket er jeg ikke særlig fornøyd med resultatet, men jeg forventer jo selvsagt ikke så mye etter bare litt over to uker. Jeg vet det tar tid, men man ønsker jo selvfølgelig forbedring så fort som mulig! (Håper jeg ser bra ut til konfirmasjonen i mai.... :sukk: ) Dagens situasjon er at jeg er VELDIG rød i ansiktet, arrene/pigmentflekkene er veldig synlige, jeg har ganske mange småkviser i pannen, og en del mindre "klumper" rundt om i fjeset. Jeg krysser fingrene for at tiden skal gå fort, og at jeg snart er ferdig og ser positive resultater. Tusen takk for at alt dere har skrevet i tråden her, får meg til å føle meg mindre alene! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad for å ha funnet denne tråden.

Er på tredje måneden med medisinen

og jeg kjenner meg igjen med og være

ekstremt frustrert over bivirkninger.

Er veldig glad over og ha blitt kvitt kvisene,

men føler at virkelig betaler en høy pris.

Jeg har mye smerter i kroppen, og om jeg har

sittet lenge slitter jeg med og gå fordi leddene

føles så stive.

Har veldig lyst og prate med noen

som går på denne kuren (dele erfaringer o.s.v)

så om noen føler det samme, bare si fra.

Har også et spørsmål om hudleger:

Opplever at min hudlege ikke følger meg opp bra nok.

Han blir irriteret når jeg stiller spørsmål

og tar seg ikke nok tid til og høre på meg

betrygge meg om at allt er normalt o.s.v.

Ringte han når jeg hadde 39 i feber og det

bare fosset blod ut av nesa og jeg hostet opp

blod. Han ba meg forsette på medisinen, mens når

jeg dro til legevakta sa legen at jeg måtte gå

av kuren til feber hadde gitt seg på grunn av at

immunforsvaret er veldig svekket når du går

på kuren. Hvilke erfaringer har dere i forhold til

oppfølgning??

Har forstått det som at man skal få en grundig

oppfølgning, når man går på kuren.

Mvh 87 modell

Endelig en annen som føler prisen er for høy! Jeg blødde neseblod, fikk ledd og muskelsmerter og nedsatt imunforsvar. Ble heldigvis tatt alvorlig av lege, og var godt opplyst om bivirkningene. Men trodde jo ikke de kom til å ramme meg:/ Er noen år siden dette, fikk også svineinfluensaen under kuren. Både fastlege og hudlege var greie å ringe til for å høre, og bivirkningene ble meldt inn. Sto lenge rolig på en dose før jeg økte pga alle bivirkningene.

Desverre så har jeg leddsmertene fremdeles den dag i dag, og angrer for at jeg tok kuren. I tillegg har jeg begynt å få kviser igjen, noen ny kur er ikke aktuelt for min del.

Har ingen oppmuntrende ord, men håper du er heldigere enn meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig en annen som føler prisen er for høy! Jeg blødde neseblod, fikk ledd og muskelsmerter og nedsatt imunforsvar. Ble heldigvis tatt alvorlig av lege, og var godt opplyst om bivirkningene. Men trodde jo ikke de kom til å ramme meg:/ Er noen år siden dette, fikk også svineinfluensaen under kuren. Både fastlege og hudlege var greie å ringe til for å høre, og bivirkningene ble meldt inn. Sto lenge rolig på en dose før jeg økte pga alle bivirkningene.

Desverre så har jeg leddsmertene fremdeles den dag i dag, og angrer for at jeg tok kuren. I tillegg har jeg begynt å få kviser igjen, noen ny kur er ikke aktuelt for min del.

Har ingen oppmuntrende ord, men håper du er heldigere enn meg!

Det er nok ikke så vanlig å få slike bivirkninger som du beskriver, får håpe det blir bedre med tiden. Jeg er ikke aktiv i denne tråden, men i en lignende inne på hud og velvære-siden. Er snart halvveis ut i kuren nå og begynner å bli mye bedre i huden. Siste ukene har jeg hatt et svært utbrudd på kinnene, kjeven og litt ned på halsen. Bivirkninger har jeg så og si null av, så jeg er nok heldig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minipia: Har du uregelmessige sykluser.Menssykluser altså. For det kan i såfall være hensiktsmessig å sjekke hos gynekolog om du har cyster på eggstokkene.Det gir seg utslag i hormonforstyrrelser, og kviser er bare et tegn når man har mange cyster i eggstokkene.

Har PCOS selv (masse cyster, uregelmessige sykluser+++) og har gått gjennom roaccutan. Jeg er mildt rammet av PCOS'en,og dermed fikk jeg god effekt av roaccutanen,selv om ikke alt er borte. Er man hardere rammet,kan jeg se for meg at det er lettere å fåtilbakefall med kvisene, siden grunnlidelsen (PCO/PCOS) ikke behandles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Minipia

Minipia: Har du uregelmessige sykluser.Menssykluser altså. For det kan i såfall være hensiktsmessig å sjekke hos gynekolog om du har cyster på eggstokkene.Det gir seg utslag i hormonforstyrrelser, og kviser er bare et tegn når man har mange cyster i eggstokkene.

Har PCOS selv (masse cyster, uregelmessige sykluser+++) og har gått gjennom roaccutan. Jeg er mildt rammet av PCOS'en,og dermed fikk jeg god effekt av roaccutanen,selv om ikke alt er borte. Er man hardere rammet,kan jeg se for meg at det er lettere å fåtilbakefall med kvisene, siden grunnlidelsen (PCO/PCOS) ikke behandles.

Hmm, dette har jeg aldri hørt om før! Det kan jo selvsagt være mulig, men i og med at jeg bare er fjorten, har jeg ikke helt regelmessig menstruasjon ennå uansett. Men tusen takk for tipset, kan jo være noe å sjekke opp! Forresten, er dette noe som er arvelig? Min mor slet nemlig også veldig med kviser, og måtte ha to kurer for å få bukt med dem. Uansett hva det er håper jeg at effekten av kuren holder seg denne gangen. Har snart spist piller i to måneder nå, og jeg ser ikke så mye bedring som jeg skulle ønske... :riste: Men det eneste jeg kan gjøre er å holde ut, og håpe på det beste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei :goodbye:

Nå går jeg på en 2 tetracyclin-kur og er spent på resultatet. Synes det virker litt, men ikke langt på nær til at ryggen ser bra ut. Det er skikkelig slitsomt å skjule ryggen, skuldrene og nakken hele tiden, spesielt på sydenturer. Og alltid ha sjal på når jeg har håret i hestehale. Klarer ikke å bare gi faen i å tenke på hva andre synes. Skal dra til syden i september så det blir spennende å se da..

Det hadde vært veldig intr om noen tør å legge ut bilder, gjerne før og etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Minipia: Har du uregelmessige sykluser.Menssykluser altså. For det kan i såfall være hensiktsmessig å sjekke hos gynekolog om du har cyster på eggstokkene.Det gir seg utslag i hormonforstyrrelser, og kviser er bare et tegn når man har mange cyster i eggstokkene.

Har PCOS selv (masse cyster, uregelmessige sykluser+++) og har gått gjennom roaccutan. Jeg er mildt rammet av PCOS'en,og dermed fikk jeg god effekt av roaccutanen,selv om ikke alt er borte. Er man hardere rammet,kan jeg se for meg at det er lettere å fåtilbakefall med kvisene, siden grunnlidelsen (PCO/PCOS) ikke behandles.

Dette var nytt for meg, og jeg tror jeg skal sjekke meg med en gang. Jeg har lurt på om det er PCO/PCOS før, men har aldri sett dette i sammenheng med kvisene jeg får når jeg ikke går på p-pillen. Vet du hvordan man behandler PCO/PCOS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
  • 3 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Hei!

Har startet på isotretinoin for 4 uker siden og lurer på et par ting;

1. jeg går på diane i tillegg, men tenker å slutte etter kuren. Har jo lest de verste skrekkhistoriene om å slutte på den mtp kviseutbrudd, og lurer på om noen av dere har sluttet på p-piller uten kuren, og om det gikk fint (ikke kviseutbrudd fra helvete)?

2. Har huden holdt seg fin etter kuren? Er huden din mindre fet etter kuren?

3. Noen som har tatt to kurer og eventuelt blitt kurert hvis første ikke funket? 

Rimelig desperat etter å bli bra varig da jeg er lei av arr, masse kviser og ruinert livskvalitet.

Takker på forhånd :)

Anonymkode: dd30b...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...