Gå til innhold

Knøttet begynner på Roaccutan!


Gjest Gjest_Knøttet_*

Anbefalte innlegg

Tråden hadde visst falt utav "mine innlegg", og jeg lever fortsatt i håpet om at jeg skal få begynne på roaccutan etter sommeren, så jeg må få den tilbake dit! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nøtteskall: Den kremen jeg bruker nå heter intet mindre enn VICHY NORMADERM SOIN HYDRANT ANTI-IMPERFECTIONS TRI-ACTIV..... *trekker pusten* :daane:

Er 50 ml og tror den koster tohundre-og-ett-eller-annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Youlookslashy er tilbake med nytt nick gett! :) Blir alltid så ivrig på å svare på spørsmål når jeg finner tilbake til tråden...

I dag har jeg en liten deppedag :grine: Da jeg tok Roaccutan mistet jeg en del hår som nå vokser tilbake igjen. Alt som vokser ut krøller seg, og jeg har maaaaasse småhår som er ca 4 cm langt som tar masse plass. Så jeg har masse kort krøllete hår som liksom ligger under det gamle lange håret. Vanskelig å forklare, men jeg ser bokstavelig talt ut som et troll!!! Det hjelper nesten ikke å føne det på plass heller, fordi jeg finner ingen stylingprodukter som klarer å temme det. Håret et sikkert normalt igjen om 6 måneder. Er det mulig :klaske::bond:

Huff! Jeg mistet så mye hår etter endt kur at jeg trodde jeg skulle bli helt skallet jeg..kunne ta meg til hodet og ta NEVER med hår! Nå i ettertid vokser alt av hår bortsettfra hodehår utrolig fort... grusomt :( så ja, er vanlig.. men hos meg er det vel snart 1,5-2 år siden jeg sluttet...

Høh, jeg merker meg at alle driver og anbefaler Prolip, jeg syntes ikke det fungerte i det hele tatt! Den legger seg jo bare som et lag utenpå leppene, den gir jo ikke noe fukt eller fett (ganske logisk, siden det bare er mineralolje). Det som fungerte best til meg var faktisk EOS mint lipbalm. Prøvde bokstavelig talt dusinvis forskjellige, for den skulle gjerne vært litt fetere, men fant ingenting annet som dugde.

Grunnen til at jeg likte prolip var vel at det la seg som et beskyttende lag utenpå leppene... :) det at den smakte kvae var ikke SÅ kult.. eller når man tok på for mye og fikk et brunt lag utenpå.. men ellers var prolip HIMMEL i motsetning til ca. alt annet..

Dere som er ferdig med kuren? Har ting gått tilbake til normalen igjen? Mtp tørr hud og lepper og solømfintlighet?

Alle småsår og skraper jeg får blir betente, vonde og bruker evigheter på å gro, spesielt et i munnviken har jeg hatt i tre uker nå. Andre som opplever dette? Hudbetennelser er vel en bivirkning det også.

Har idag fått min første nye dype/vonde kvise siden jeg startet på kuren. Damnit, nå var jeg nesten blitt vant til å bare ha småkviser innimellom! :P

Hos meg også! Et vanlig sår som ville grodd i løpet av 2-3 dager bruker 2-3 UKER! Blir galen, eg! Betente blir de og lett.. pluss at jeg fortsatt er tørr... tørr, tørr og atter tørr. Seelvfølgelig ikke like ille som på kuren, men har hatt én periode for et par mnd siden hvor jeg fkaitsk var værre enn jeg var noengang... flasset som bare det! Men angrer man? Nei!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøtteskall: Den kremen jeg bruker nå heter intet mindre enn VICHY NORMADERM SOIN HYDRANT ANTI-IMPERFECTIONS TRI-ACTIV..... *trekker pusten* :daane:

Er 50 ml og tror den koster tohundre-og-ett-eller-annet :)

Haha, og så deeeet navnet da :fnise:

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det snart tre uker siden jeg bestemte meg for å avslutte roaccutan-kuren jeg har gått på i 6mnd.

Det er så ufattelig deilig å slippe å være tørr overalt absolutt hele tiden. Eneste stedene jeg er litt tørr enda er på armene og leggene. Men det overlever jeg! Bortsett fra de forferdelige arrene jeg har fått gjennom roa-kuren så går det greit. Har ikke merket noe tilbakefall å det er jeg så lettet for.

Har tatt litt solarium ( vet det er veldig delte meninger om dette med solarium. Men hudlegen min sa at arrene ville blekne. Har tatt to ganger, men har ikke merket noe forskjell enda. Skal ta noen ganger til før jeg reiser til syden.

Hvordan har det gått med dere andre som har sluttet på kuren? Å hvordan går det med dere som enda går på den ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte hudlegen i dag og forklarte situasjonen min, og jeg hadde nesten lyst til gå gjennom telefonen og hive meg rundt halsen på telefondama og kysse henne :fnise: Selvfølgelig skulle jeg få komme inn hos dem igjen uten henvisning og ventetid, det skulle bare mangle - selv om tidsfristen hadde gått ut. Jeg fikk time hos hudlegen min uti juni, sånn at jeg kunne få hjelp til å behandle kvisene under svangerskapet - og finne en plan på hva som skjer neste. Evt etter fødsel da. Skulle ha kontakten så lenge jeg måtte trenge det.

Jeg var egentlig ikke så veldig bekymra for å bli møtt av en lite forståelsesfull og kald skulder, for det hudlegesenteret har alltid gjort sitt ytterste for å legge ting til rette for meg. Jeg var nok ikke den enkleste pasienten, siden jeg bodde langt unna og det oppstod endel "kabal-legging" for å finne timer som passet meg, og sending av blodprøveresultat istedet for at de tok de selv - sånn at jeg skulle slippe å kjøre ekstraturer. Men imøtekommende, løsningsorientert og blid, det var de alltid :)

...nå skal det sies at jeg ble så "oppi det" da jeg ringte og hun var så positiv, at jeg glemte å spørre om det var noen kremer jeg kunne smøre med under graviditet :sjenert: men jeg smører beskjedent med basiron. Etter hva jeg har lest meg til, skal basiron være OK under graviditet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra at du har fått time! Basiron er nok helt ok også, ja.

Jeg har brukt gavekortet jeg fikk til jul, og var til (frukt)syrepeeling hos hudpleieren min. Deilig. Fikk ogsåen exuviance dagkrem for gavekortet.Måtte betale noen få kroner selv,men det er greit.

Jeg har jo brukt exuviance før, med gode resultater, og nåsom jeg er passert de tredve, vil jo huden min ha litt andre behov enn en i tjueårene, så da satser jeg på at det blir bra.

Fikk satt opp ny time til peeling også. Kan jo ta meg råd til det,nå som jeg begynner i jobb på onsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant! :) ble så glad når jeg fikk timen at jeg holder nesten på å tilte..hehe. For jeg hadde virkelig kommet til å sett mørkt på å starte denne karusellen på nytt. Nå er det liksom bare å sette seg i stolen hos hudlegen og ta "innspurten" på nytt, føler jeg :gjeiper:

Ahh...sånn peeling hørtes deilig ut du.. Og litt luksus må man unne seg innimellom ja, være seg dyre kremer eller litt behandlinger :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillagubban

Sliter ennå med sår som ikke vil gro.. MEN med hjelp fra en kombinasjon av prolip, ceralip, blistex, mentholatum, locobase, aselli, vaselin, diverse lypsyler og hudkremer - så har jeg endelig ingen sår eller sprekker på leppene! Nå er de bare vanlig tørre og flassete! Helt utrolig deilig, haha :)

Jeg skal bare gå på kuren i 4 mnd jeg, ser dere fleste andre går 6mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter ennå med sår som ikke vil gro.. MEN med hjelp fra en kombinasjon av prolip, ceralip, blistex, mentholatum, locobase, aselli, vaselin, diverse lypsyler og hudkremer - så har jeg endelig ingen sår eller sprekker på leppene! Nå er de bare vanlig tørre og flassete! Helt utrolig deilig, haha :)

Jeg skal bare gå på kuren i 4 mnd jeg, ser dere fleste andre går 6mnd?

Har du fått vite akkurat hvor lenge du skal gå på de? hm, jeg begynte på de og han sa 8-16 uker. Men jeg valgte selv å slutte etter 6mnd. Er nå snart 1mnd siden jeg slutta. Har enda ikke merka noe tilbakefall. Men sliter fortsatt med de forbanna arrene. hmrf :kjefte:

Lykke til med kuren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er ferdig med kuren. Kan jeg begynne på P-piller nå? jeg er livredd for at de plutselig skal gi meg utbrudd, vet jeg ikke har noe garanti for at de ikke gjør det. Så jeg tørr liksom ikke begynne på de.

Noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arrene er vel bare tydelige FORDI du ikke har kviser lenger! Så ikke skyld på roa'n for arrene.

Jeg skal forsåvidt se etter sommern igjen om jeg må ha ny kur.. noe som er litt veldig småkjipt.... :( Men får gå! Lykke til, alle!

Ps: jeg sliter også med disse sårene som aldri gror og lett blir betente... superirriterende!

Youlookslashy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillagubban

Har du fått vite akkurat hvor lenge du skal gå på de? hm, jeg begynte på de og han sa 8-16 uker. Men jeg valgte selv å slutte etter 6mnd. Er nå snart 1mnd siden jeg slutta. Har enda ikke merka noe tilbakefall. Men sliter fortsatt med de forbanna arrene. hmrf :kjefte:

Lykke til med kuren :)

Han sa at jeg skulle gå på det i 4 mnd ja. Har nå gått på det to mnd, to tabletter om dagen. Har null kviser, utrolig deilig! :)

Nå er bivirkningene jeg plages mest av de vonde småsåra som aldri gror, overfølsomthet for sola og tørr, vond og blodig nese :P

Arr har jeg også en god del av, men de har jeg jo hatt hele tiden; nå er dog bare de som syntes siden kvisene er borte. Har jo slitt med disse arr-dannede kvisene i ti år, så jeg må jo bare regne med at det blir noen arr som sitter igjen.

Nå skal jeg til Afrika i fire uker imorgen! Kjøpt solkrem med faktor 50, ørtifjørti lebepomader og skyggelue! Satser på at jeg overlever :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått på Iso i 5mnd nå. Må ærlig innrømme at jeg er dødslei av råtørr hud overalt. Spesielt armer,hender og lepper. Det har skjedd akkurat samme med meg som med deg. Der hvor jeg hadde kviser før, panna,nesa og haka - de har forsvunnet helt. Mens kinnene mine ble stappfulle av store ekle kviser. Nå har de "endelig" gått vekk, men jeg sitter igjen med noe som ikke er veldig mye bedre. Nemlig arr. Masse røde arr. Har du funnet noe som har hjulpet? har hudlegen din sagt noe?

Nå er jeg virkelig snart på bunnen. Har ingen motivasjon igjen. Dette psyker meg ned.

- SMM

Beklager at jeg ikke har fått svart deg før, etter avsluttet kur har jeg bare levd på en kvisefri sky. :) Jeg har som nevnt også fått noen røde arr på kinnene etter de enorme innbygde kvisene jeg hadde der. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre for å bli kvitt de fullstendig, men de blir faktisk gradvis mindre og mindre synlige. Om det blir verre i løpet av sommeren har jeg planer om å prøve microdermabasjon, som er en type hudsliping som sies å skulle redusere slike arr. Det viktigste for meg var uansett å bli kvitt de store kvisene som var vonde og betent - og nå er de er endelig borte!

Jeg var som nevnt plaget med veldig tørr nese og lepper en stund, det jeg gjorde var å ta noen dagers pause når det var som værst. Jeg mener det ikke har hatt noe å si for virkningen av kuren, siden jeg er ganske fin nå. Og noen ganger tok jeg 1 eller 2 piller, isteden for 3 som jeg ble forskrevet av legen.

Jeg tok forresten en graviditetstest, som heldigvis for meg var negativ! Pjuuuh.

Når det kommer til det med soling ville jeg vært forsiktig om jeg var deg. Bruk solfaktor, hverfall i ansiktet. Jeg har planer om å smøre meg med faktor 30 i ansiktet hele sommeren, for å ikke få enda mer synlige arr. Huden på arret er helt fersk hud, og om man ikke smører seg blir de enda mørkere vil jeg tro.

Jeg vil avslutte med å takke de damene som skriver i denne tråden fast, selv om de er ferdige med kuren. Dere har hjulpet meg, og sikkert mange andre, utrolig mye! Jeg skal titte innom innimellom selv for å se om jeg også kan hjelpe noen kvisesøstre der ute! ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte bare inn å skrive litt.

Det er ca 8 år siden jeg gikk på Roaccutan i 6 mnd. Og ja jeg var tørr i flere år etterpå....

Men må bare si at huden har blitt så fin.

Siden det ikke har kommet noen flere utbrudd siden kuren, er huden leget og helt fin. Hadde noen små arr, men de har med tiden blitt helt borte!!

Eneste råd: Pass godt på huden i sola!! Huden blir veldig tynn etter en sånn kur! Smør med høy faktor og ikke ta solarium!!

Nyt en kvisefri hverdag!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Måtte bare inn å skrive litt.

Det er ca 8 år siden jeg gikk på Roaccutan i 6 mnd. Og ja jeg var tørr i flere år etterpå....

Men må bare si at huden har blitt så fin.

Siden det ikke har kommet noen flere utbrudd siden kuren, er huden leget og helt fin. Hadde noen små arr, men de har med tiden blitt helt borte!!

Eneste råd: Pass godt på huden i sola!! Huden blir veldig tynn etter en sånn kur! Smør med høy faktor og ikke ta solarium!!

Nyt en kvisefri hverdag!!!

Tror egentlig ikke det er noe fasitsvar på om man skal ta solarium eller ikke.

kom hjem fra mallorca for noen dager sider. Jeg var der i 2uker. SMurte meg meg solfaktor 20 og 15 i ansiktet hver dag. Det gikk helt fint, var noen steder jeg ble litt solbrent bla i panna, men det gikk fint.

Har også tatt en god del solarium, å har ikke merket noe negativt fra det.

Avsluttet kuren for to og en halv mnd sider, og det eneste jeg sliter med er de stygge arrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest lillagubban

Da har jeg gått på Iso i litt over tre måneder, og hele siste måned har jeg kun hatt en kvise, og den var rimelig uproblematisk! :) Hurra! Skal ringe hudlegen på mandag, kanskje det bare holder med tre måneder? Hvis ikke så er det uansett bare en måned igjen. Begynner å bli lei av blødende tørre lepper nå :P

Og angående soling. Nå har jeg som nevnt vært en måned i Afrika og utsatt for sol hver dag. Det var gått overraskende bra! De første dagene med sol her hjemme i Norge var fælt, men tydelig at det bare var en overgangsperiode. Med faktor 50 i ansikitet hver morgen og litt ekstra nøye med å smøre meg på kroppen så klarte jeg meg helt fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg gått på Iso i litt over tre måneder, og hele siste måned har jeg kun hatt en kvise, og den var rimelig uproblematisk! :) Hurra! Skal ringe hudlegen på mandag, kanskje det bare holder med tre måneder? Hvis ikke så er det uansett bare en måned igjen. Begynner å bli lei av blødende tørre lepper nå :P

Og angående soling. Nå har jeg som nevnt vært en måned i Afrika og utsatt for sol hver dag. Det var gått overraskende bra! De første dagene med sol her hjemme i Norge var fælt, men tydelig at det bare var en overgangsperiode. Med faktor 50 i ansikitet hver morgen og litt ekstra nøye med å smøre meg på kroppen så klarte jeg meg helt fint :)

Hvor lenge sa legen at du må gå på kuren? Hudlegen min var veldig tydelig på at jeg måtte fullføre hele kuren (6 mnd) og ikke stoppe før det med mindre det ble helt uutholdelig å fortsette. Han sa at jo tidligere du slutter, jo mer sannsynlig er det for at kvisene kommer tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, nedtur. Jeg skulle gå på den i minst fire måneder. Jaja, jeg ringer idag og hører ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere :goodbye:

Fant denne tråden nå, og orker ikke lese gjennom hele, men har nå leste ganske mye.

Sliter veldig med dårlig hud i ansiktet, ryggen og brystet.

Jeg lurer litt på hva som funket best for dere? Den roccutan kuren eller Isotretionin?

Hjalp det på kviser over hele kroppen? Jeg har ikke såå mye kviser i ansiktet, men mye "dårlig hud" store porer, hudormer etc. Funket det på dette også?

Ser at mange klager over tørr hud, men går det ikke greit om man kjøper en veldig god fuktighetskrem, eks. md moisture defense og smører ofte?

Jeg står mellom valget å kontakte legen for å prøve en "kvise-kur" da problemet helt klart er hormonelt, siden jeg har prøvd alt annet, eller begynne på Diane igjen (liker ikke å ta p-piller). Noen som har noen tips å komme med der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...