Gå til innhold

Knøttet begynner på Roaccutan!


Gjest Gjest_Knøttet_*

Anbefalte innlegg

Hmm. Merkelig de har så forskjellige meninger om det da :forvirret:

Men jeg har uansett ikke mulighet før til høsten, for jeg reiser vekk i lengre perioder på sommeren, og da har jeg ikke mulighet til å få oppfølging.

Endret av desperate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja får håpe det ordner seg selv, så jeg slipper en kur nr 2..

I dag er jeg forresten skikkelig baby-klein også, så det gjør at jeg håper ekstra på at jeg ikke trenger noe mer behandling :sjenert: en vinninne var innom med søte tulla si, pluss at jeg de siste 2 dagene har fått vite at hele 3(!) stk rundt meg skal ha :babysmokk::daane: (som om det ikke var nok at det nærmeste vennparet av oss skal ha baby 4 uker før vi skulla hatt, hvis spiren hadde overlevd..så er det 3 stk til som skal ha akkurat samme tiden :sukk: ) Jeg unner de alle å få barn altså, bare kjenner på at idag er en litt tung dag... :trist: Hvorfor skulle ikke jeg også få være med, liksom?? :grine:

Men for å over til noe annet: jeg måtte også vente til sommeren var over med å ta kuren, måtte vente til september faktisk. Men rart det er så forskjellige meninger ja :klo: huden er jo riktignok sjør under kuren, men.. Med visse forholdsregler skulle det jo ikke være noe problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk isotretinoin (roaccutane) av fastlegen min forrige uke. Trengte ikke gå til hudlege før den neste måneden, for å ta graviditetstest, blodprøve og sikkert snakke om medisinen - ikke vet jeg. :) Følte meg helt utmattet i kroppen allerede den andre dagen med pillene, men så fikk jeg brev fra legen min om at jeg hadde jernmangel og måtte ta jerntilskudd i 4 uker. Nå er jeg mye mer opplagt og har ikke vondt i leddene.

Jeg har også blitt ganske tørr i hude og vurderer å begynne med en fetere ansiktskrem, samtidig er jeg redd det skal gi meg et kraftig kviseutbrudd. Får vel spørre de på apoteket om hjelp. Håper disse pillene vil hjelpe, for å få så mye kviser, som sitter dypt og er røde, er ikke noe særlig når man er bikket 25. Jeg tar 3 piller daglig, og gleder meg til å møte sommeren uten å være redd for å gå ut i dagslyset i frykt for at noen skal se hvor stygg huden min er...

Denne tråden er forresten helt fantastisk. Takk til alle dere som deler erfaringene deres, på godt og vondt!

/j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen min sa nå at han ikke hadde LOV å skrive ut resept på roaccutan ?

Men håper roaccutan gjør susen for deg også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk isotretinoin (roaccutane) av fastlegen min forrige uke. Trengte ikke gå til hudlege før den neste måneden, for å ta graviditetstest, blodprøve og sikkert snakke om medisinen - ikke vet jeg. :) Følte meg helt utmattet i kroppen allerede den andre dagen med pillene, men så fikk jeg brev fra legen min om at jeg hadde jernmangel og måtte ta jerntilskudd i 4 uker. Nå er jeg mye mer opplagt og har ikke vondt i leddene.

Jeg har også blitt ganske tørr i hude og vurderer å begynne med en fetere ansiktskrem, samtidig er jeg redd det skal gi meg et kraftig kviseutbrudd. Får vel spørre de på apoteket om hjelp. Håper disse pillene vil hjelpe, for å få så mye kviser, som sitter dypt og er røde, er ikke noe særlig når man er bikket 25. Jeg tar 3 piller daglig, og gleder meg til å møte sommeren uten å være redd for å gå ut i dagslyset i frykt for at noen skal se hvor stygg huden min er...

Denne tråden er forresten helt fantastisk. Takk til alle dere som deler erfaringene deres, på godt og vondt!

/j

Jeg synes det er litt rart at fastlegen har skrevet ut Roaccutan til deg. Men det går sikkert bra :) Skal du til hudlegen neste måned, om jeg forstår deg riktig?

Ang. hudkrem anbefaler jeg Laroche Posay sin Effaclar H (ikke M, men H). Den er spesiallaget til folk som tar Roaccutan. Tror den koster rundt 200 kr på apoteket. Den funket kjempefint for meg under hele behandlingen, og jeg bruker den fortsatt.

Du kommer 99% sikkert til å bli verre i huden de nærmeste ukene, men bare hold ut, for det går over! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja får håpe det ordner seg selv, så jeg slipper en kur nr 2..

I dag er jeg forresten skikkelig baby-klein også, så det gjør at jeg håper ekstra på at jeg ikke trenger noe mer behandling :sjenert: en vinninne var innom med søte tulla si, pluss at jeg de siste 2 dagene har fått vite at hele 3(!) stk rundt meg skal ha :babysmokk::daane: (som om det ikke var nok at det nærmeste vennparet av oss skal ha baby 4 uker før vi skulla hatt, hvis spiren hadde overlevd..så er det 3 stk til som skal ha akkurat samme tiden :sukk: ) Jeg unner de alle å få barn altså, bare kjenner på at idag er en litt tung dag... :trist: Hvorfor skulle ikke jeg også få være med, liksom?? :grine:

Men for å over til noe annet: jeg måtte også vente til sommeren var over med å ta kuren, måtte vente til september faktisk. Men rart det er så forskjellige meninger ja :klo: huden er jo riktignok sjør under kuren, men.. Med visse forholdsregler skulle det jo ikke være noe problem :)

Føler med deg!!! :trist: :trist: Jeg har det på omtrent samme måte, bare at vi ikke kommer til å prøve på noen år fordi kjæresten ikke er klar enda. Dere prøver jo i hvertfall, og det er jo kjempepositivt! Tenk, for hver dag som går kommer du et steg nærmere drømmen om en ny spire :):klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt rart at fastlegen har skrevet ut Roaccutan til deg. Men det går sikkert bra :) Skal du til hudlegen neste måned, om jeg forstår deg riktig?

Ang. hudkrem anbefaler jeg Laroche Posay sin Effaclar H (ikke M, men H). Den er spesiallaget til folk som tar Roaccutan. Tror den koster rundt 200 kr på apoteket. Den funket kjempefint for meg under hele behandlingen, og jeg bruker den fortsatt.

Du kommer 99% sikkert til å bli verre i huden de nærmeste ukene, men bare hold ut, for det går over! :)

Anngående det med at jeg fikk respeten av fastlegen, så sa han at de har nettopp endret reglene. Tror ikke han lyger om dette, så hør med fastlegen din en gang til hvis du har mulighet Desperate. :) Men det gjelder sikkert bare for første gang, det er sikkert hudlegen som vil vurdere hvor lenge jeg skal ta de osv. Jeg er bare lykkelig for at jeg ble hørt så fort.

Takk Nøtteskall, skal kjøpe kremen senere i dag og teste ut. :)

En ting jeg lurer på, hvordan er det med mat? Og alkohol? Bør man lavær å ta seg et glass vin? Og er det noe mat man bør styre unna, evt spise mer av?

/j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør holde seg unna mye alkohol. Selv tok jeg meg et par glass vin i måneden. Holdt meg unna fylla og drakk ikke mye i det hele tatt.

Ang. kosthold vet du sikkert at du må ta pillene med måltid, og siden Roa løses opp best i fett bør du passe på å ta de med middagsmaten. Eller om du ikke rekker å lage middag, få i deg litt fett fra melk, yoghurt, ost eller avocado o.l. når du tar pillene. Evt. også tortillachips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny kvise på kinnet :frustrert: au! :grine: type vond.

Dette går ikke.. Noe må gjøres. Takler snart ikke mere av dette kvisefandenskapet :sur:

Bli så usikker på hva jeg skal gjøre.. :forvirret: ringe hudlegen nå eller la det skure og gå litt til, eller vente å se.. :sjenert: huff, nærmeste hudlege er tilsammen 16 mils kjøring unna også, så alt er så prakk! :murvegg: Er ikke bare å svippe innom, må ha fri en hel dag fra jobb - hver gang. Skal ikke være enkelt å slite med kviser langt utpå landsbygda.... :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du ordnet time?

Du jeg har lurt på en ting. Vi som har gått på Roacuttan, betyr det at vi slipper kviser når vi blir gravide, eller eksploderer ansiktene våre med masse kviser likevel? Hvis jeg får alle kvisene tilbake når jeg blir gravid kommer jeg til å gråte i månedsvis og bli deprimert :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk du ordnet time?

Du jeg har lurt på en ting. Vi som har gått på Roacuttan, betyr det at vi slipper kviser når vi blir gravide, eller eksploderer ansiktene våre med masse kviser likevel? Hvis jeg får alle kvisene tilbake når jeg blir gravid kommer jeg til å gråte i månedsvis og bli deprimert :grine:

Om jeg ordnet time? (eller mente du på noen andre her?:)) hvis du mente meg, så nei.. jeg har ikke ringt enda :sjenert: jeg kjenner jeg blir så matt og deprimert av å kanskje måtte ta fatt på hele sirkuset på nytt (igjen må jeg presisere at det ikke er pga kuren i seg selv, men alt prakket rundt..med hormonprevansjon og all den reisingen til og fra hudlege) at jeg har ikke mannet meg opp :sukk: sitter vel fremdeles og håper på et under, at det bare var et forbigående problem :lete:

Jeg trodde kuren skulle ta knekken på kvisene i enhver situasjon i fremtiden, men..

Om det var tilfeldig at mitt utbrud begynte i sammenheng med graviditetshormonene vet jeg ikke, men personlig tror jeg ikke det.. Virket som om dette utløste noe idiotisk i kroppen min som gjør at det kommer kviser og huden blir blankere enn før :kjefte:

Om det kommer seg av at min første kur var for svak, vet jeg ikke. Det kan godt hende. Mulig man slipper unna kvisene under fremtidig graviditet om man får stor nok dose til å knekke alt? Håper virkelig det!

Nå er det så lenge siden at jeg husker ikke eksakte mg/kg jeg fikk - men mener å huske at jeg lå rundt minimumsdosen. Legen mente dette skulle gå som en vind, på første forsøk, siden jeg ikke var så hardt angrepet. Det stemmer at jeg ikke var så hardt angrepet i mengde, men jeg har en type kviser som aldri har latt seg knekke av noe som helst...de har aldri rikket seg av noe som helst, før jeg fikk roacuttan, så jeg mistenker det skulle vært mere krutt, i første omgang, for å knekke de helt :sukk:

Endret av Knøtteliten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde uren hud gjennom store deler av svangerskapet. Ikke store byller, men sånne små bumper. Jeg bar på en gutt (testosteron). samme skjedde med søster når hun bar gutt, og venninna mi når hun bar gutt. Når de to bar jentene sine, hadde de kjempefin hud! Finere enn noen gang, faktisk.

Men etter svangerskapet forsvant de urenhetene etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei. Noen flere spørsmål til dere erfarne roa-brukere. ;)

Jeg har litt store porer i kinnene inntil nesen, og i midten av panna, i de områdene hvor jeg bruker å være blank og oljete. Det er ikke kviser, og jeg har ingen tydelige ormer inni (kanskje de ligger langt inne). Tror dere dette vil gå vekk nå som jeg går på roaccutane? Eller er det arr som alltid vil være der?

Hvor lang tid gikk det før dere så forbedring?

Nå er jeg ferdig med de første 30 av godt over 300 piller, og det er uendelig langt til lyset i tunnelen. Blir heldigvis motivert av å lese det dere har skrevet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det gikk noen uker før jeg så forbedring, for jeg ble jo først verre. Jeg mener at en del av mine store porer er blitt litt mindre nå også.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei. Noen flere spørsmål til dere erfarne roa-brukere. ;)

Jeg har litt store porer i kinnene inntil nesen, og i midten av panna, i de områdene hvor jeg bruker å være blank og oljete. Det er ikke kviser, og jeg har ingen tydelige ormer inni (kanskje de ligger langt inne). Tror dere dette vil gå vekk nå som jeg går på roaccutane? Eller er det arr som alltid vil være der?

Hvor lang tid gikk det før dere så forbedring?

Nå er jeg ferdig med de første 30 av godt over 300 piller, og det er uendelig langt til lyset i tunnelen. Blir heldigvis motivert av å lese det dere har skrevet!

Jeg vil si jeg fikk mindre porer, ja :)

Ikke at jeg hadde så utpreget store porer, men huden var veldig fet og jeg hadde et hav av ormer på nesa - så porene syntes ganske bra. Roaccutanen tok ormene og "tørket inn" huden så den ble mindre fet og mer slett etter endt kur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine ormer ble 100% borte de også :danse: Jeg hadde dype ormer som satt under huden og vanlige sorte ormer særlig på nesen. Alt forsvant! Er usikker på om porene ble mindre, så det kan jeg ikke si noe om.

Interessant det du skriver om graviditet og kviser, Saeria!

Og Knøtteliten, jeg tok også minimumsdose med to kapsler pr. dag. Legen mente at jeg derfor trengte en litt lengre kur, dvs 5-6 mnd (jeg endte opp på 6 mnd). Noe kortere enn det øker risikoen for tilbakefall. Håper det ordner seg for deg :klem::5:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også på lavdose, og gikk velpå kuren i rundt 7 mnd. ca.

Nøtteskall: Jeg følte meg ikke spesielt lekker under graviditeten, men jeg vil jo si at det var verdt det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...