Gå til innhold

Knøttet begynner på Roaccutan!


Gjest Gjest_Knøttet_*

Anbefalte innlegg

Enig i at prolip er helt fantastisk!

Har du prøvd LRP sin krem som heter "Effaclar H"? Den er beregnet på hud under medisinsk behandling. Brukte den under roaccutan-kuren, og for meg funket den og prolip-stiften suverent.

Jeg bruker den Effaclar H ja! :) Jeg får stikke på apoteket i morgen å kjøpe meg prolip jeg da :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høh, jeg merker meg at alle driver og anbefaler Prolip, jeg syntes ikke det fungerte i det hele tatt! Den legger seg jo bare som et lag utenpå leppene, den gir jo ikke noe fukt eller fett (ganske logisk, siden det bare er mineralolje). Det som fungerte best til meg var faktisk EOS mint lipbalm. Prøvde bokstavelig talt dusinvis forskjellige, for den skulle gjerne vært litt fetere, men fant ingenting annet som dugde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg også trodde om Prolip :gjeiper:

EOS funker til en viss grad synes jeg, har brukt opp et par stk, hehe... Jeg føler jeg trenger noe som er fetere ja, men som ikke legger seg som et lag utenpå. Har prøvd BalmBalm også, men den er ikke fet nok for meg iallfall. Tror jeg skal prøve olivenolje i kveld, ha på et tykt lag når jeg legger meg, har hørt det skal hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Syklusene mine har bestandig vært presise. 29 eller 30 dager, alltid (nå etter SA drøyde den til 34 dager før den var i gjenge igjen, men nå har jeg nettopp hatt mens og den virker som å være tilbake til normalen). Går ikke på p-piller nå nei.. Har ikke gått på de siden mars/april i fjor.

Lurer på hvordan dette utarter seg ja.... :sjenert: meget mulig det er SA som har klussa til hormonene noe helt utpå viddene. Håper det er bare det.. (men skal ikke roaccutan ta kvisene uansett egentlig? Uansett om det kommer seg av hormoner, mat, eller overfladiske hudproblemer..?)

Jeg har ikke gått på Roaccutan, men når jeg hadde en SA i april i fjor brukte kroppen min noen mnd på å normalisere seg igjen.

Syklusene ble rotete (Varierte fra 28 til 32 dager) og kvisene kom og gikk som det passet dem :(

Hvor lang er denne karantenen for graviditet etter endt kur?

Om jeg var deg ville jeg bare blitt gravid igjen og så heller ta en kur igjen etter endt amming.... En graviditet er nemlig ganske stressende for kroppen generellt sett, og du er ikke garantert å ha bra hud i en graviditet om du har gått på roaccutan eller ikke.

Ellers så må du kanskje bare jobbe med selvtilliten i forhold til å ha kviser. Jeg får også sånne vonde, dype, underjordiske som sitter leeeenge!

Men jeg går på jobb som normalt uansett hvordan jeg ser ut, selv om det ikke går å sminke bort alltid.

(Mine er nesten en cm i omkrets og røde som fy!)

Men jeg kan ikke hjelpe for at de er der, og jeg kan ikke vere syk hver gang jeg har en kvise eller tre. Så da velger jeg heller å leve livet som vanlig.

Får forresten også sånne svære på ryggen, og kan ikke gå i penkjoler uten rygg både på grunn av arr, men også aktive kviser :(

Det er blitt bedre nå når jeg er gravid da, så for meg har det funket veldig bra!

(Var nesten klare for å bli prøvere når jeg hørte om Roaccutan, så det var uaktuellt for meg å begynne på dem da)

Nå prøvde vi også i et helt år, så jammen er jeg glad for at jeg ikke "kastet bort" mye tid på en kur!

(Er 31 år nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare kommentere tickeren din. Du har termin nesten på bursdagen til sønnen min. Han kom den 10. ;)

Ellers var Prolip det eneste som funka her. Den gav meg supermyke lepper, faktisk. Alt annet var bortkastet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes prolip'en var fantastisk, kanskje nettopp fordi den la seg som et lag utenpå jeg.. :sjenert:

Den tok kverken på alt som het tørre, sprukne lepper hos meg i alle fall :) men smaken er jo som baken - der også ;)

Takk for at du delte din erfaring Ruccola!

Ja jeg har vel nå bestemt meg for å vente å se hva som skjer denne og neste syklus :) går ikke på noe prevansjon nå og venter mens (eller IKM...som man ser det :sjenert: ) den 3.mars. Lar det bare skure og gå over et par eggløsninger nå og ser hva som hender :popcorn: blir jeg gravid, så blir jeg det. Blir jeg det ikke, så kommer jeg til å ta en ny runde med meg selv og vurdere om jeg skal ta en ny kur (hvis hudlegen mener det da, har jo ikke snakket med han enda, så aner jo ikke).

Jeg måtte gå på p-pillen minst 1 mnd etter endt kur (4-5 uker sa vel legen), men jeg var ulydig og slutta etter knappe 4 uker, nærmere 3 uker faktisk.. :rodme: Holdt bare ikke ut hormonklusset! (men var forsiktig da, bare så det er sagt, så det var ikke noen overhengene fare for :babysmokk: ).

Så var det dette med selvtillitten, ja... den må jeg sikkert jobbe litt med :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Etter 5 uker med roaccutan har de værste kvisene i ansiktet blitt borte, men har en del på ryggen. Har hatt noen neseblødninger også, men det værste er leppene også har jeg fått litt eksem på hendene.

Hvilken av prolip'ene er det dere anbefaler? Salven eller stiften? Noen tips mot eksem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte stiften til prolip. A.I. creme fra physiogel (selges på boots apotek)kan fungere veldig fint på eksemhud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EOS fungerte faktisk ganske bra på meg også. Brukte også mye Carmex. Prøvde aldri Prolip fordi apoteket mente at det ikke ville fungere, og bare være a waste of money :)

Gled deg til kuren er over! Det finnes ingen bedre følelse enn å ikke lenger være avhengig av leppepomader :) Tok bare noen dager for meg før leppene var normale igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg gleder meg veldig!! :) Samtidig så vil jeg holde på så lenge jeg kan fordi jeg er så redd for å få tilbakefall. Prolip-salve på tube funket igrunn veldig fint på meg, men den ble så fort tom også er den dyr for å inneholde så lite mener jeg. Skal prøve EOS neste gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Til deg som letet etter hudlege i Bergen. Jeg vil anbefale Volvat ved lagunen, fikk time dagen etter jeg ringte. Jeg betaler 500 kr mer pr konsultasjon enn hos en offentlig, men man trenger jo kun 2 konsultasjoner, så blir ikke mer enn en tusenlapp mer. Det alternativet var i alle fall mye mer aktuelt enn å vente på timen i juni som jeg hadde fått hos en offentlig.

Så over til mitt sp. mål, jeg fikk beskjed av hudlegen at jeg skulle gå på 360 tabl. tilsammen, men jeg veier kun 48 kg. og da har jeg regnet ut at det tilsvarer 288 tabletter. Er det forresten noen som har erfaring med å sole kroppen når man bruker roa?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE sol deg når du går på roaccutan! Huden er MYE mer ømfintlig og du kan risikere å få permanente pigmentforandringer om du soler deg. Ellers har nok legen satt deg på mer enn 120mg/kg, og det er i grunnen helt ok det. Legen har nok vurdert dette nøye og kommet frem at du trenger mer enn minstedosen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå skal jeg til å begynne på den siste 100-pakken med isotretinoin, og er helt kvisefri for første gang på lenge! Er så fantastisk å kjenne på ansiktet uten å ha betente og vonde kviser. Men, da jeg begynte på iso hadde jeg fått masse røde kviser i kinnene. De er ikke der lenger, men jeg har fått røde merker i huden der de var. Det er vel en form for arr, men vil disse forsvinne etterhvert? I så fall, hvor lang tid tar det? Jeg har lyst å prøve microdermabasjon neste høst, hvertfall hvis de ikke er forsvunnet til da.

Jeg hadde også en ENORM kvise i panna for 3-4 uker siden som jeg ikke klarte lavær å pille på. Når jeg skviste den kom det uendelige mengder blod og smuss ut av den. Det rant ustanselig i sikkert 15 minutter, og nå har jeg fått arr (innsukk)! :( Så til alle dere som har planer om å ta denne kuren, IKKE(!!) klem på kvisene. Hvertfall ikke underveis i kuren. Jeg har faktisk ikke et eneste "innover-arr" fra tidligere, selv om jeg har klemt på kviser før. Nå har jeg et midt i panna. Bittert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et par spørsmål...

Jeg har gått på p piller (Diane og nå Yasmin) siden jeg var 16-17 år gammel, er nå 22. Jeg har vært igjenom ALT som finnes av forskjellige kurer, utenom Roaccutan. Jeg husker jeg satt hos hudlegen og hun fortalte om roaccutan, men ville ikke sette meg på det fordi hun KUN var redd for at jeg skulle bli gravid. Hun så også at kvisene lagde store arr. Jeg visste ikke bedre den gangen og takket ja til P piller. Nå idag angrer jeg bittert. Jeg gråter så mye for tiden fordi jeg VET at jeg kommer til å ende opp slik jeg var da jeg var 16-17 år.. . Det plaget meg så sinnsykt, og ja som flere har skrevet her så daler selvtillitten med en gang man har kviser.

Huden min på Diane var kjempe fin. Ingen kviser. Huden på Yasmin er levbart. Ikke mye kviser, men det er alltid noen der, som lager arr. Nå som jeg er singel har jeg lyst å teste ut hvordan kroppen reagerer på en P pille slutt, men kvier meg på grunn av kvisene :(

Så, er det noen av dere som har fått skrevet ut resept på en kvisekur, selvom man går på P piller og har en relativt "grei" hud? Tenker på hvis man har hatt planer om å slutte på piller, og deretter får en kvisekur før man slutter slik at overgangen fra fin hud til stygg hud ikke blir så stor...

Kan man eventuelt få en svak kur på roaccutan når man allerede går på p piller, for å hindre at det kommer store utbrudd som lager arr i huden når man slutter?

Jeg husker jeg satt å drømte om at noen skulle helle syre i ansiktet mitt så jeg slapp kviser... var så utrolig langt nede og trenger ikke komme inn i den perioden som var før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både klemt og ikke klemt på kviser, men begge deler har det forekommet å bli innsøkk i huden av. Sikkert større sjans for at det blir arr (og større arr!) når man klemmer, men jeg tror at er kvisen stor nok (og masse gørr og blod og væske inni), så er det fare for at det blir merke uansett :sjenert:

Det ble ikke noen ny runde på meg.. Ikke nå iallefall. En ny spire har klamret seg fast :gravid:

Får se hvordan det står til med huden etter endt ruging :lol: hvis det går bra denne gangen da, det vet man jo aldri.. Det har faktisk roet seg betraktelig siste ukene, ingen kviser i det siste :) men spent på hvordan det blir nå, når det er på'n igjen med hormoner :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med spiren!

Har du spørsmål i forhold til tøybleier eller ergonomisk riktig bæretøy, så må du bare spørre. :) )

Anonym: Har du noen gang vært av p-pillen og sjekket om du har PCOS? Det kan trigge store hudproblemer, nemlig, og da vil ikke Roaccutan i seg selv nødvendigvis være en varig løsning. Hvordan var syklusene dine FØR du begynte på p-piller?

Jeg ville uansett funnet meg en ny hudlege, og tatt det hele derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

PCOS? Hva er det? Hvordan syklusen min var når jeg begynte på P piller husker jeg ikke. Sånt tenkte jeg ikke over når jeg var 16 år gammel, da bare kom menstruasjonen og gikk sin vei uten at jeg tenkte over syklus hehe :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par spørsmål...

Jeg har gått på p piller (Diane og nå Yasmin) siden jeg var 16-17 år gammel, er nå 22. Jeg har vært igjenom ALT som finnes av forskjellige kurer, utenom Roaccutan. Jeg husker jeg satt hos hudlegen og hun fortalte om roaccutan, men ville ikke sette meg på det fordi hun KUN var redd for at jeg skulle bli gravid. Hun så også at kvisene lagde store arr. Jeg visste ikke bedre den gangen og takket ja til P piller. Nå idag angrer jeg bittert. Jeg gråter så mye for tiden fordi jeg VET at jeg kommer til å ende opp slik jeg var da jeg var 16-17 år.. . Det plaget meg så sinnsykt, og ja som flere har skrevet her så daler selvtillitten med en gang man har kviser.

Huden min på Diane var kjempe fin. Ingen kviser. Huden på Yasmin er levbart. Ikke mye kviser, men det er alltid noen der, som lager arr. Nå som jeg er singel har jeg lyst å teste ut hvordan kroppen reagerer på en P pille slutt, men kvier meg på grunn av kvisene :(

Så, er det noen av dere som har fått skrevet ut resept på en kvisekur, selvom man går på P piller og har en relativt "grei" hud? Tenker på hvis man har hatt planer om å slutte på piller, og deretter får en kvisekur før man slutter slik at overgangen fra fin hud til stygg hud ikke blir så stor...

Kan man eventuelt få en svak kur på roaccutan når man allerede går på p piller, for å hindre at det kommer store utbrudd som lager arr i huden når man slutter?

Jeg husker jeg satt å drømte om at noen skulle helle syre i ansiktet mitt så jeg slapp kviser... var så utrolig langt nede og trenger ikke komme inn i den perioden som var før..

Jeg vet ikke, men jeg kan si hva jeg tror: Jeg vil tro at hudlegen vil se alvorlighetsgraden av kviseproblemet ditt før du får roaccutan. Min hudlege var veldig glad i å se på meg med forstørrelsesglass iallefall, så hvordan kvisene var. Jeg hadde ikke mange på en gang, men de var betente og fæle de som var. Var selvfølgelig inni i en god periode med en eller to kviser da jeg var til utredning, men de er flinke og ser hvordan huden er. Han så huden min ble preget av kvisene. Men tviler på at jeg hadde fått utskrevet kur om jeg hadde vært kvisefri, uansett om det var pga p-piller.

120mg/kg er minste dose de gir. Det er ikke en svak dose, i den forstand - for den skal ta knekken på kvisene. Er man lett, blir det en kortere kur enn hvis man veier masse - men totaldosen ved endt kur i begge tilfeller er 120mg/kg. (De gir sterkere totaldoser om det trengs, hudlegen vurderer det ved hvert enkelt tilfelle).

Jeg gikk ikke på p-piller når legen vurderte huden min, men måtte begynne på pillene 1 mnd før kuren.

Jeg synes du skal snakke med en hudlege jeg, høre hva han mener og syns :) vil han se deg uten p-piller, så ta en liten pause - la han se problemet og begynn på igjen? Han vil sannsynligvis du skal gå på p-piller under kuren uansett (min krevde det).

Vet alt om hvordan kviser ødelegger selvtilitten, ingen fortjener å oppleve det :klemmer: lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med spiren!

Har du spørsmål i forhold til tøybleier eller ergonomisk riktig bæretøy, så må du bare spørre. :) )

Anonym: Har du noen gang vært av p-pillen og sjekket om du har PCOS? Det kan trigge store hudproblemer, nemlig, og da vil ikke Roaccutan i seg selv nødvendigvis være en varig løsning. Hvordan var syklusene dine FØR du begynte på p-piller?

Jeg ville uansett funnet meg en ny hudlege, og tatt det hele derfra.

Takker :) føler jeg ble gravid bare ved å se på trusa til mannen denne gang, så selv om det var høyst sannsynlig at det kunne skje, var det et sjokk :daane: -denne gangen også :ler: (tror ikke noe sånt kan komme usjokkerende på noen gang egentlig..iallefall ikke på meg :fnise: )

Skal huske det, om det dukker opp noen sp.mål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men jeg kan si hva jeg tror: Jeg vil tro at hudlegen vil se alvorlighetsgraden av kviseproblemet ditt før du får roaccutan. Min hudlege var veldig glad i å se på meg med forstørrelsesglass iallefall, så hvordan kvisene var. Jeg hadde ikke mange på en gang, men de var betente og fæle de som var. Var selvfølgelig inni i en god periode med en eller to kviser da jeg var til utredning, men de er flinke og ser hvordan huden er. Han så huden min ble preget av kvisene. Men tviler på at jeg hadde fått utskrevet kur om jeg hadde vært kvisefri, uansett om det var pga p-piller.

120mg/kg er minste dose de gir. Det er ikke en svak dose, i den forstand - for den skal ta knekken på kvisene. Er man lett, blir det en kortere kur enn hvis man veier masse - men totaldosen ved endt kur i begge tilfeller er 120mg/kg. (De gir sterkere totaldoser om det trengs, hudlegen vurderer det ved hvert enkelt tilfelle).

Jeg gikk ikke på p-piller når legen vurderte huden min, men måtte begynne på pillene 1 mnd før kuren.

Jeg synes du skal snakke med en hudlege jeg, høre hva han mener og syns :) vil han se deg uten p-piller, så ta en liten pause - la han se problemet og begynn på igjen? Han vil sannsynligvis du skal gå på p-piller under kuren uansett (min krevde det).

Vet alt om hvordan kviser ødelegger selvtilitten, ingen fortjener å oppleve det :klemmer: lykke til!

Det var et ganske beroligende svar..! Takk :) Håper at det er så "enkelt" at hvis kvisene popper opp etter p pille slutt så er det bare å bestille time hos legen, og vise han dem og deretter begynne på p pillene igjen..

og Gratulerer forresten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...