Gå til innhold

Knøttet begynner på Roaccutan!


Gjest Gjest_Knøttet_*

Anbefalte innlegg

Hyggelig at du snikleser, vil gjerne høre erfaringer fra andre brukere :hoppe: og jo lengre og mer detaljert innlegget er, jo bedre :fnise: vi har jo nesten helt like utgangspunkt og behandlingsdoser også :jepp: bare at jeg får ikke ta 3 tabletter mer enn annenhver dag :sjenert: derfor dryger kuren min mer ut enn din. Men men! Glad jeg kom over frykten og begynte iallefall, angrer ikke et sekund!

Får jeg spørre hva du har tenkt å gjøre med arrene etter behandling? Hvis du har tenkt det? Jeg leser om så mangt (forskjellige lasertyper osv..), men aner jo ikke hva jeg skal gå for...... :sukk: synes det er kjipt å sitte igjen med arr som minner om den vanskelige tiden, da er jo halve morroa ødelagt... og jeg vet det er arr som ikke forsvinner av seg selv, da de allerede har vært der i årevis.

Har faktisk blitt støl i ryggen siste dagene, mulig det er en virkning av opp-doseringen min. Men jeg takler den!

Lykke til selv! hærlig å snart være ferdig da, heldigrisen :biggrin:

24 år ja! Trodde ikke kuren hadde eksistert så lenge jeg, men det er jo fantastisk! :) (da var jeg faktisk ikke mer enn 1-2 år :gjeiper: ). Ja, jeg har funnet ut at denne kuren er ikke så ille som jeg trodde. Og det er jeg gla for! Så nå har jeg god trua på at jeg skal overleve dette jeg også ;)

Jeg kjenner det allerede nå, etter 1 1/2 mnd at selvtilitten har bedret seg.. TENK å få oppleve å ha kvisefri hud! Jeg kommer jo nesten ikke på hvordan det var. Så det er stort! :)

Takk for lykkeønskningene - håper jeg er like heldig som deg og er kvisefri fortsatt om 24 år ;)

Hei igjen knøttet:)

Angående arr osv så vet jeg ærlig talt ikke... Jeg har ikke rukket og tenkt så langt. Jeg har kun tenkt på det å komme meg gjennom kuren i første omgang, og selvfølgelig se om den virker. Og det gjør den jo uten tvil :)

Nå skal det jo sies at kviseproblemene mine ikke er av den aller verste sorten... Det sa også legen, men han syntes jeg burde ta den pga arr, og at det har vedvart over så lang tid. Og han lag også stor vekt på at jeg selv plages av det i det daglige, og sosiale.

Det er litt vanskelig og forklare, men jeg har alltid hatt sånn ca 15-20 kviser totalt i hele ansiktet, noen bitte små, andre store underjordiske som sitter der i evigheter, og tar langt tid før de kommer ut. Kinnene mine har alltid vært HELT rene, ikke en eneste urenhet, og sånn er de fortsatt. Sånn var det også med panna, helt til jeg rundet 19, da sa det bare pang, og jeg fikk plutselig masse problemer der også. Jeg har alltid vært plaget på nese og hake i tenårene, da jeg rundet 19, flyttet de på nesa seg opp til panna. Så det har vært veldig varierende, og verre/bedre i perioder. Selv om jeg ikke er av den sorten som ser ut som en "kjøttkake" i ansiktet har det vært fryktelig vanskelig. Vennene mine sier alltid at jeg ikke ser så ille ut, men da har jeg jo sminke på. Og det er ikke så gøy å stå opp hver morgen å se ut som det rene verdenskartet i ansiktet. Flekker over alt, skikkelig ujevnt, etter alle kvisene som HAR vært der, og en masse nye. + store porer på nesen, og generell litt rød nordisk hud som tåler lite påkjenninger. Uff! Det har alltid vært sånn at det går forferdelig opp, og ned. Hvis jeg drar ut på byen, så vet jeg garantert at dagen derpå blir en dårlig dag. For da er huden min rød, hissig, og kvisene popper ut. Sånt er så forferdelig kjipt, kan liksom ikke kose seg, uten at man blir "straffet".

Jaja, nok om dette:P De arrene jeg har, hvis det er arr da, men det er jeg ganske sikker på. Det er sånne lyserosa flekker, som vedvarer i evigheter. Dette gjør at jeg ser veldig flekkete ut uten sminke. Jeg har ingen "groper", eller sånne type ting. Vet ikke hva slags arr du har? Hudlegen sa at slike "flekker" kommer til å fade bort etter en stund, når huden får hvile. Det håper jeg i alle fall :P Men ser endel av flekkene har vært der kjeempelenge, så er nok arr noe av det :/ Jeg har ikke gjort noe research rundt dette med arr-fjerning. Men har hørt at det er veldig vanskelig og fjerne? Vet ikke om dette stemmer... Er det gode metoder for dette, så vil jeg i allefall vurdere det sterkt :)Har du lest noe på dette?

En annen ting.. drikker du alkohol under kuren?

Jeg er student, og hver gang det skjer noe sosialt, så er alltid alkohol inne i bildet. Og generelt er jeg en person som er veldig sosial, og liker å ta meg en bytur. Så jeg har drukket endel faktisk. Legen ville ikke si noe antall enheter alkohol, men at man bare ikke burde overdrive. Så jeg har ikke drukket meg kjempefull liksom. Men det merkeligste er at leververdiene mine har ikke steget NOE, etter festinga :O Helt utrolig! :)

Jeg gleder meg sykt til å bli ferdig, er ferdig uka før julaften :) Gjett om jeg skal feire på nyttårsaften ;)

Fortsatt lykke til! :) Vil gjerne følge med på hvordan det går med deg under kuren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Krullekruksa

Så gøy å lese solskinnshistorier :)

Til uka skal jeg igjen til hudlegen og håper virkelig jeg får økt dosen. Vil jo ikke holde på i en evighet med tablettene heller.

Ang. muskelsmertene du føler så har jeg akkurat de samme. Er nok en av bivirkningene, men den er overlevlig :)

Har dere fortsatt slike underhudiske jæv...? Fått en super underhudisk på haken nå, og kjenner meg egentlig litt lei de.. :kjefte:

Har foresten også et herlig arr over hele nesen, i en strek etter mye hudormer.. Skriv gjerne tips til hvordan fjerne arr her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest youlookslashy

har ingen underjordiske jævler lenger, hender det kommer en liten en nå og da, men ellers ingen ting. gror igjen de siste sårene fra kvisene mine nå, ikke mye igjen!:) Er nok helt fri til jul! Skal bli godt, så jeg kan gå på nyttårsballet på skolen i år. Gikk ikke i fjord pga ville ikke ha på kjole, kviser på kroppen.. var skikkelig leit. Men i ÅR skal det bli bra! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til forrige gjest - din historie er veldig lik min :). Jeg har heller aldri vært av de hardest rammede. Men jeg synes kviseproblemer er så mye mer enn bare et kosmetisk problem. Morgen- og kveldsstellet bestod i årevis av å tørke puss og blod av kvisene mine. Og kviser er særdeles smertefullt. Etter ti år er man rimelig lei av å ha det sånn, selv om man ikke ser aldeles vansiret ut. Voksen akne har så usikker prognose også - min hudlege mente at det like gjerne kunne vedvare de ti neste årene også, så det var greit å slippe å bruke tetracycliner i flere tiår.

Når det gjelder arr: de røde flekkene man får etter en kvise er ikke et arr, selv om de kan vare i månedsvis, nesten opp mot et år. Har ikke greie på medisinsk terminologi, men det skal vel foreligge noe arrvev hvis det skal kalles et arr. En hudlege forklarte meg ihvertfall at huden blir litt tynnere akkurat der hvor kvisen har vært, og dermed mer gjennomsiktig, og følgelig rød. Noen gigantkviser etterlater seg groper, og det vet jeg ikke hva kalles. De forsvinner dessverre ikke så lett... :(

En annen hudlege fortalte meg at aknehud er bra hud, sterk og kraftig, motstandsdyktig mot rynker. Det er dessverre ikke min opplevelse. Jeg opplever huden min som sliten og ujevn etter ti år med kviser. Jeg har dårligere hud enn mine eldre søsken som ikke har hatt kviser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest: Ja, jeg har lett mye og lest endel om arrfjerning og måter å gjøre dette på. men jeg blir ikke noe klok på det :sukk: Hva som egner seg til hvilke arr osv....synes det er en jungel uten like! Vil jo ikke bruke titusenvis av kroner på én metode, om en annen metode kan hjelpe like bra liksom... Jeg har heller aldri vært noe pizza-tryne.. Aldri hatt mange kviser på en gang, kanskje bare 3-5 vonde kuler, og ellers bare fet og generelt uren hud der nye kviser ligger og "lurer" under huden. for så å poppe opp, en etter en. Så grunnen til at jeg fikk roaccutan var ikke mengden kviser, men at de som kom var betente og satte arr. Og i løpet av 10 år blir ikke huden noe pen, selv om man har kanskje bare 1 eller 3 byller i slengen.. Så jeg har fått arr i form av små "søkk" i kinnene. De er små, men mange - og da vises det godt :( Jeg drikker litt alkohol, ja. Men har ikke vært på fylla siden jeg begynte - prøver å være fornuftig :gjeiper: så jeg har drukket bare vin og øl til maten hittil. Men i jula regner jeg med det blir en fest eller to uansett ;)

Krullekruksa: Jeg har ikke fått noen underjordiske i det siste. Og det er så uvant....! :hakeslepp: Ja, det er rett og slett skikkelig uvant og slippe å "dutte" med papir for å få blod til å stoppe når jeg vasker trynet, uvant å kunne sminke meg uten at det står en verkende betent byll å tyter, slik at jeg må bruke masse ekstra tid.. Jeg er overbevist om at det er en logisk sammenheng mellom antall piller og tidspunktet kvisene begynner å forsvinne jeg da. Siden du må ta så lav dose, tror jeg prosessen tar lengre tid.. Jeg skjønner det er utrolig kjipt, men du må bare holde ut - en vakker dag begynner de å gi seg! :jepp: Håper du og legen blir enige om ny dosering :) Jeg er veldig for å ta imot tips på arrfjerning her jeg også :) må jo være noen som har erfaringer?

Lille katt: skjønner akkurat hvordan du hadde det... det er faktisk opp imot en halvtime spart på badet om morgenen nå, mot da byllene hadde sin "glanstid". Da måtte man jo få kvisa til å tørke/slutte å blø, før man kunne sminke seg osv... jeg er veldig glad for at det finnes leger som hjelper folk som oss også. Som ikke ser helt vansired ut, som du sier. For man vil jo helst få bukt med problemet før det går så langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er så fint å følge denne tråden! :) Føles godt å lese om andre som går gjennom nøyaktig det samme som meg! Fint at man kan være helt ærlig noen steder, og snakke om sånne ting man er litt flau over - som morgenrutiner, sminking av blødende kviser, stygge arr som blir der i månedsvis, underjordiske vonde byller på haker og skuldre - jeg har en nå, rett under BH-stroppen, som gjør så vondt!

Jeg går på kur nr 2, og venter igrunnen på den store forbedringen. Gått på de i 1,5 mnd eller noe nå, men har hatt en del utbrudd og har det fortsatt. Men jeg tror at grunnen til at jeg fikk så mange innsunkne arr i forrige omgang, var fordi de forsvant så fort. Så av den grunn håper jeg det tar litt lengre tid :P

Arrfjerning er nesten umulig.. hvertfall av sånne innsunkne. Men jeg blir nok å prøve ett eller annet når denne kuren er over - dog, ett år etter! Hudpleierne anbefaler å vente ett år etter kuren før man gjør noe drastisk med hudoverflaten.

Lykke til hvertfall, morro å lese om dere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag er det *N*Ø*Y*A*K*T*I*G* 3 mnd til jeg er ferdig med kuren....! :danse:

hyggelig at du følger med, H :) heng deg på du også, syt eller juble alt etter som du føler for ;)

Kjipt å høre at du måtte igjennom en kur til da... men etter som jeg forstår er det noen som er uheldig :( men etter denne runden er du nok kvitt disse djevlene! :jepp:

Synes det er godt å ha en plass der man kan snakke med likesinnede jeg også :) jeg er "velsignet" med en omgangskrets med babyhud, og føler ikke for å diskutere det med noen rundt meg egentlig :sukk: har bestandig vært flau og slitt med selvtilitten pga kvisene, og har vel strengt tatt fornektet problemet litt - håpet at det skulle gå over, og at det ikke var så ille som det var. Ikke engang min samboer eller min egen mor har fått høre hvor plagsomt dette virkelig er for meg, så det sier litt. For meg var det til og med ubehagelig å brette ut om problemet mitt til legen :sjenert:

Ja, neste prosjekt blir arrfjerning... Men jeg skal være supertakknemlig om kvisene forsvinner for godt etter denne kuren :) så får jeg ta det derifra. Jeg ser trossalt bedre ut med noen arr, enn med betente kviser - takke meg til litt arr da altså! Huffamei.

Lykke til videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest youlookslashy

I dag åpnet jeg pakke nr. 3 med roaccutan, liker det.

har hatt det samme "problemet" med en vennekrets med babyhud, som har klaget over EN kvise når jeg har sittet der ol. sånt har jeg reagert veldig på..

har grått så mye til mamman min egentlig, sånn er det vel i tenårene. hun har sakt at om hun kunne ta de for meg hadde hun gjort det, men det vil jeg heller ikke.. er glad det er meg og ikke noen andre i alle fall, unner ingen det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føles alltid godt å åpne ny pakke eller sprette nytt brett :jepp:

Jeg har et problem:

hudormene mine er fremdeles i full ferd med å tyte ut/tørke opp/forsvinne. Nå er det en hudorm som virker som den begynner å bli litt betent, på kinnet. Hva gjøøøør jeg? prøve å knipe den ut, før den blir værre, eller bare vente på at den fikser seg selv?? (evt blir mer betent "aua"!) Har igrunnen aldri vært plaget med betente hudormer, så vet ikke hvordan jeg skal angripe situasjonen :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Jente21_*
Til forrige gjest - din historie er veldig lik min :). Jeg har heller aldri vært av de hardest rammede. Men jeg synes kviseproblemer er så mye mer enn bare et kosmetisk problem. Morgen- og kveldsstellet bestod i årevis av å tørke puss og blod av kvisene mine. Og kviser er særdeles smertefullt. Etter ti år er man rimelig lei av å ha det sånn, selv om man ikke ser aldeles vansiret ut. Voksen akne har så usikker prognose også - min hudlege mente at det like gjerne kunne vedvare de ti neste årene også, så det var greit å slippe å bruke tetracycliner i flere tiår.

Når det gjelder arr: de røde flekkene man får etter en kvise er ikke et arr, selv om de kan vare i månedsvis, nesten opp mot et år. Har ikke greie på medisinsk terminologi, men det skal vel foreligge noe arrvev hvis det skal kalles et arr. En hudlege forklarte meg ihvertfall at huden blir litt tynnere akkurat der hvor kvisen har vært, og dermed mer gjennomsiktig, og følgelig rød. Noen gigantkviser etterlater seg groper, og det vet jeg ikke hva kalles. De forsvinner dessverre ikke så lett... :(

En annen hudlege fortalte meg at aknehud er bra hud, sterk og kraftig, motstandsdyktig mot rynker. Det er dessverre ikke min opplevelse. Jeg opplever huden min som sliten og ujevn etter ti år med kviser. Jeg har dårligere hud enn mine eldre søsken som ikke har hatt kviser.

Hei :)

Helt enig der. Selv om man ikke er blant de verste, så er det uansett utrolig slitsomt. Det er ikke bare plagsomt sosialt sett, men som du sier så er det faktisk ganske smertefullt med store underjordiske byller, som klør og svir. Er også godt å slippe å bruke så utrooolig langt tid foran speilet, bare for å føle seg "normal".

Så røde flekker er altså ikke arr :)) Gladnyhet :) Hudlegen sa at de kom til å blekne etterhvert, så da er det sikkert ikke det. Men blir spennende og se etter et års tid hvordan det ser ut.

Ja det har jeg også hørt, at aknehud skal være mer motstandsdyktig mot rynker, men opplever også huden min som ganske "sliten", og "herjet". Får vel se en stund etter kuren hvordan det utvikler seg:)

Er kjempeglad for at jeg snart er ferdig, er så utrolig deilig å kunne stå opp og faktisk tørre å se seg i speilet uten at det ødelegger dagen :) Har planer om å trene jevnlig når jeg er ferdig, nå er det kanskje ikke så lurt med muskelsmertene. Dessuten kviet jeg meg for å trene tidligere, pga den røde og ujevne huden, føler meg liksom ikke vell. + at når jeg endelig hadde fått på meg "maska(sminken" for dagen, så gidda jeg ikke dra og trene, for så å sminke meg på nytt, noe som tok evigheter.

Hva med deg, har du tatt kuren tidligere, eller tar du den nå?

Er kjempe interessant å høre hvordan det går med alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med deg, har du tatt kuren tidligere, eller tar du den nå?

Jeg avsluttet kuren i april 2008, og har hatt så godt som null kviser siden. Når det er sagt har jeg faktisk hatt tre kviser den siste uken, som kom ganske samtidig. En uskyldig i pannen, en underjordisk og vond en i tinningen, og en stor tohodet jævel med skorpe på overleppen.

Håper for guds skyld at det er en tilfeldighet og at det henger sammen med eggløsning eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HoppOGsprett

Hei, er det noen av dere som kan anbefale en god fuktighetskrem når man går på roaccutan? jeg er mann og har ikke så mange erfaringen ang detta med kremer og sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, er det noen av dere som kan anbefale en god fuktighetskrem når man går på roaccutan? jeg er mann og har ikke så mange erfaringen ang detta med kremer og sånn :)

på apoteket finnes det en serie som heter "La Roche Possay". Tubene er hvit og blå. Det er en krem i serien som er spesielt ment på hud under medisinsk behandling, "Effaclar H".

Så du kan spørre/se etter "LRP Effaclar H" :)

Jeg bruker den, har brukt den under hele kuren og synes den er suveren. Er ikke av den aller billigste sorten, desverre - men jeg unner meg denne så lenge den funker ;)

Men det er kjempeviktig at det står "effaclar H" på tuben og ikke "effaclar K".. K er nemlig en heeelt annen type krem.

Er du ute etter et billig alternativ, funker kanskje "essex". Jeg har den også, men hæler ikke å bruke den i trynet.. :sjenert: altfor tykk og fet konsistens. Men jeg bruker den på hendene, siden jeg får utslett der :) det funker den godt til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Jente21_*
Hei, er det noen av dere som kan anbefale en god fuktighetskrem når man går på roaccutan? jeg er mann og har ikke så mange erfaringen ang detta med kremer og sånn :)

Jeg brukte først en fra apoteket som legen anbefalte. Men da flasset jeg veldig mye uansett hvor mye krem jeg pøste på. Deretter gikk jeg over til dermalogica smoothing cream, å den er KJEMPE :) Legen var faktisk overrasket over hvor lite tørr jeg er. Anbefales;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Jente21_*
Jeg avsluttet kuren i april 2008, og har hatt så godt som null kviser siden. Når det er sagt har jeg faktisk hatt tre kviser den siste uken, som kom ganske samtidig. En uskyldig i pannen, en underjordisk og vond en i tinningen, og en stor tohodet jævel med skorpe på overleppen.

Håper for guds skyld at det er en tilfeldighet og at det henger sammen med eggløsning eller noe sånt.

Ok, da har du jo vært bra lenge egentlig. At du har fått tre stykker nå er sikkert bare tilfeldigheter:) Jeg gleder meg så sykt til å være ferdig snart!! :) Jeg er også spent på om det holder seg etter kuren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei, er det noen av dere som kan anbefale en god fuktighetskrem når man går på roaccutan? jeg er mann og har ikke så mange erfaringen ang detta med kremer og sånn :)

Billige og fete kremer fra apoteket funker greit, hvis du ikke er så kresen :). F.eks. Locobase eller Essex som er nevnt. Man kan bli blank i fjeset av fete kremer, men man kan tørke lett over ansiktet med papir/klut for å få bort den blanke hinnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest youlookslashy
Billige og fete kremer fra apoteket funker greit, hvis du ikke er så kresen :). F.eks. Locobase eller Essex som er nevnt. Man kan bli blank i fjeset av fete kremer, men man kan tørke lett over ansiktet med papir/klut for å få bort den blanke hinnen.

Avenè Hydrance for Dry/very dry skin! Funker fett, men etter en stund så virker det som om huden blir litt imun mot den.. (etter 2 mnd eller så)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krullekruksa

Hei jenter.

En liten oppdatering fra krullekruksa som har vært hos hudlegen i dag

Ingen baby i magen så jeg får lov til å fortsette behandlingen :jepp:

Endelig økte han dosen etter at jeg fikk sutret litt om liten fremgang. :) Jeg har ingen underhudiske lenger, men en del røde sår etter de jeg ikke har klart å la være i fred. Beskjeden fra legen var slutt å plukk på de! -Du blir bare verre! :kjefte: Ja, jeg vet jo det, men det er ikke så lett. Tviler på at han har hatt så mye kviser, og hatt lyst til å klemme-skvise. :sukk:

Har snart spist 120 kapsler og føler jeg har en halv evighet igjen, men nå går det forhåpentligvis litt fortere når man tar 2 om dagen.

Vet fortsatt ikke når jeg er ferdig med behandlingen, men han sa at innen neste gang jeg hadde time så vile jeg nok ikke få flere underhudiske. :D Hudormer trodde han derimot ikke at ville bli borte med Roaccutan, i hvertfall ikke de på nesa.

Håper dere har en fin dag jenter, det har krullekruksa :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest youlookslashy

Jeg har i alle fall ingen hudormer lenger, de forsvant fort :) Men har begynt og få litt kviser igjen, tipper det er pga. maksimalt med stress om dagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...