Gå til innhold

Knøttet begynner på Roaccutan!


Gjest Gjest_Knøttet_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_anders_*

Hei Saeria!

Var du like tørr i huden under hele kuren, eller ble du mindre tørr etter hvert? Er veldig tørr, så bruker fuktighetskrem, men føler da at dette er kvisefremkallende. Var det en spesiell fuktighetskrem du brukte? Takk for svar!

Mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var like tørr gjennom hele kuren. Da smurte jeg meg med AI creme fra physiogel om kvelden hvertfall. Tror jeg brukte den om dagen også, faktisk. Bare i litt mindre mengder. Bootsapotekene har denne kremen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anders

Jeg var like tørr gjennom hele kuren. Da smurte jeg meg med AI creme fra physiogel om kvelden hvertfall. Tror jeg brukte den om dagen også, faktisk. Bare i litt mindre mengder. Bootsapotekene har denne kremen.

Hei Saeria! Har enda noen spørsmål jeg:

Ble du mindre tørr da du ble ferdig med tablettene? Såfall, hvor lenge etter avsluttet kur? Har tørt hår nå, ble håret mindre tørt?

Skal til syden nå, noen erfaringen med sol og Roaccutan?

Hadde satt stor pris på svar!

Mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kinkeline

Jeg avsluttet også kuren min for 2 år siden, men har i det siste sett at jeg har fått litt på ryggen og i pannen som bare øker og ikke minsker. Jeg sendte en mail til hudlegen og spurte om hva det er jeg skal gjøre. Håper jeg får tatt det før det tar av. Gleder meg ikke til å bli tørr igjen. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Begynte på Roaccutan for halvannen uke siden. Synes det var utrolig skummelt å begynne pga alle bivirkningene jeg har lest om, men bestemte meg for å bli kvisefri en gang for alle - nærmer meg tross alt 30.

Den første uken på Roaccutan ble huden verre enn verst, altså verre en utgangspunktet. Når jeg så meg selv i speilet tenkte jeg: Jeg er jenta kun en mor kan elske, he he. Masse røde kuler i hele ansiktet. Ansiktshuden ble også veldig tørr, spesielt t-sonen inkludert leppene. Håret ble tørrere enn tørrest. Øynene fikk også gjennomgå. Måtte til slutt krype til korset og kjøpe lesebriller på Nille til 50-lappen, kunne bare glemme å ha på meg linser i de rødsprengte øynene. Har alltid hatt eksem (atopisk), og merker at den blir hissigere på Roaccutan.

I overkant av en uke etter tablettstart begynner huden å bli bedre - de røde kulene er mer flatet ut. Kan faktisk bruke mineral-foundation på dagtid uten å se ut som jeg har sminket meg i blinde. Er fremdeles tørr/eksem i huden, også på kroppen. Håret er pistrete og Nille-brillene er alltid med meg.

Bare det at jeg ser at de røde byllepest-kulene er på vei tilbake hjelper enormt for pågangsmotet! Ingen tvil om at dette er en tøff kur, men jeg skal komme meg gjennom de 5 mnd med to tabletter daglig.

Slik "fighter" jeg bivirkningene:

- Tørr ansiktshud: La Roche-Posay Effaclar H ansiktskrem og rensekrem/gele.

- Tørre lepper: Elisabeth Arden Eight Hour - Lip Protectant Stick

- Tørr kroppshud: Bruker kun parfymefritt. Eucerin parfymefri dusjolje, Neutral parfymefri deodorant. Får en del fukt fra dusjoljen, men topper det hele med et lag Locobase på kroppen før jeg legger meg i en nattpysj i ren bomull. Gjør virkelig susen!

- Tørre eksemhender: Dagtid - Protopic (må skrives ut av hudlege, en supereffektiv "kortison"-krem uten kortison!) Om natten - Legger meg med bomullshansker med et tykt lag Locobase.

- Tørre øyne: Har alltid med meg øyendråper. Bruker også en øyengele som jeg har kjøpt på apoteket 3-4 ganger om dagen.

- Tørt hår: Bruker parfymefri sjampo og balsam fra Neutral. Håret får ikke noe fukt av disse produktene, har derfor i Redkens Extreme Anti-Snap i håndkletørt hår. Da slipper jeg at produktet, som inneholder parfyme, renner nedover kroppen min i dusjen.

Fremover kommer jeg også til å investere i gode, parfymefrie solkremer til påsken og sommerferien. Blir SPF 50, store solbriller, caps og parasoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hei Saeria! Har enda noen spørsmål jeg:

Ble du mindre tørr da du ble ferdig med tablettene? Såfall, hvor lenge etter avsluttet kur? Har tørt hår nå, ble håret mindre tørt?

Skal til syden nå, noen erfaringen med sol og Roaccutan?

Hadde satt stor pris på svar!

Mvh Anders

Isotreninoin og syden er en serdeles dårlig ide :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ahh...lenge imellom jeg er inner her nå ser jeg.. har så mange jern i ilden om dagen med oppussing av hus og hele pakka at jeg nesten har glemt hva internett er haha :fnise:

Hei knøttet! Det har vært veldig fint å kunne følge utviklingen din med roaccutan! Har selv gått på roaccutan i 2 måneder nå og begynner å merke god forbedring. Du nevnte ovenfor at du hadde en del arr etter alle kvisene. Er disse arrene et resultat av roaccutanen eller det noe du har hatt lenge?

Er også veldig tørr i huden. Vet at dette er veldig vanlig, men følte du at huden din ble etter hvert litt mer "vant" til tablettene og at den ble litt mindre tørr lengre ut i kuren?

Tusen takk for svar!

Hilsen Tobias

Så saeria svarte deg, og jeg kan bekrefte at de arrene jeg har kom før roa-kuren. Har hatt arrdannende kviser i sikkert 10 år. Tror ikke jeg har fått ett eneste arr under kuren, faktisk. Men så har det vært minimalt med kviser underveis i kuren også da.. Er skikkelig bitter nå, at jeg ikke tok/fikk denne kuren tidligere...kunne spart meg for masse lidelse.. Men får ikke gjort det om igjen, så får bare prøve å gjøre det beste utav det fremmover :) lykke til videre med kuren - måtte du bli kvitt dritten, du også! :)

Hei.

Jeg tenkte å høre litt her med et par ting jeg er litt usikker på. Det virker som det er mange med erfaringer med Roaccutan her :)

Jeg avsluttet Roa-kuren min for 10 dager siden. Jeg hadde da tatt 400 tabletter fordelt over 4 mnd. Bivirkningsmessig gikk kuren fint. Fikk en oppblomstring i starten, men det ga seg etter en stund. Etter et par måneder fikk jeg ingen kviser i ansiktet, men jeg hadde jevnt gjennom hele kuren et par kviser på rygg/skuldre, og disse ga seg heller ikke når jeg sluttet å ta flere tabletter. Har nå 3-4 kviser på rygg/skuldre.

Men, nå etter endt kur har det begynt å komme små kviser i ansiktet (dog ganske små). Disse forsvinner før de blir ordentlige kviser virker det som. Dette gjør meg naturligvis redd for at det skal komme flere og verre kviser fremover. Er det flere som har vært i samme situasjon? Vil kvisene mest sannsynligvis forsvinne, eller bare bli verre fremover?

Hudlegen min fortalte meg at jeg skulle komme tilbake om det blomstret opp igjen, så skulle jeg få 100 tabletter til. Det er her jeg er litt usikker. Har det noe virkning om jeg tar 100 tabletter om et par mnd'er f.eks? Hudlegen mente at det kun var det totale antall tabletter som inntas som har noe å si, ikke når du tar dem. Men etter det jeg har lest så må man ta 3-600 tabletter over tid (altså en kur) om det skal ha noe effekt. Stemmer dette?

En annen ting jeg synes er litt rart er at hudlegen syntes jeg var ferdig, selv om jeg hadde et par store kviser på ryggen den siste gangen jeg var der. Skal man ikke helst bli helt kvisefri overalt før man avslutter kuren?

Et siste spørsmål. Om det viser seg at kvisene kommer tilbake, er det da mulig å begynne på en ny kur med en gang? Jeg skal lett klare bivirkningene, er bare så jævlig lei kvisehelvetet nå, så jeg tar gjerne noen måneder til med Roa om det er nødvendig.

Det ble et langt innlegg, men jeg hadde blitt glad om noen kunne svare på dette :)

Jeg er ingen ekspert, men jeg hadde absolutt ikke slått meg til ro med dette.. hadde nok snakket med en annen hudlege og hørt hva han/hun hadde ment. Har skjønt at det er stoooor forskjell fra lege til lege i meningene når det gjelder denne behandlingen.

Lykke til! :)

Hei Saeria! Har enda noen spørsmål jeg:

Ble du mindre tørr da du ble ferdig med tablettene? Såfall, hvor lenge etter avsluttet kur? Har tørt hår nå, ble håret mindre tørt?

Skal til syden nå, noen erfaringen med sol og Roaccutan?

Hadde satt stor pris på svar!

Mvh Anders

Ingen erfaring. Men jeg fikk roacuttan i perioden okt-feb, nettopp pga at jeg skulle unngå sol-månedene. Huden er svært ømfintlig og sol var ikke, under noen omstendigheter, anbefalt fra min hudlege. Vi ventet faktisk til sommeren var overstått før jeg fikk begynne. Var der på våren først, fikk ny time i august med klarsignal om å begynne. (Pga prevansjon og tester fikk jeg ikke begynt før 29.sept tror jeg..) Så etter det jeg har lært og hørt, må roaccutan og syden være total-kræsj :forvirret: tror iallefall du bør være flittig med sunblock'en så du ikke skader huden din :)

---------

SÅ, ET SPØRSMÅL TIL DERE KVINNELIGE ROA-BRUKERE :) :

Jeg har havnet i et dilemma med meg selv :tunge1:

De som har fulgt meg har sikkert fått med seg min uendelige syting over cerazetten... førstkommende torsdag er det på dagen 5 uker siden jeg sluttet på roa. Jeg fikk beskjed om å ta pillene til 5 uker etter roa-slutt. 6.april skal jeg til hudlegen og levere avsluttende gravi-test. Vet at førstkommende torsdag er latterlig nærme....og hva har vel 5 dager til å si når jeg har holdt ut i 7 mnd med denne jævelskapen av en pille.... men jeg har seriøst trøbbel med å holde ut til torsdag :murvegg:

Er det greit å kaste pilla nå??? :sjenert: gjør det noen forskjell??

jeg har en selvdisiplin av stål som egentlig nekter meg å slutte før jeg skal, men jeg kjenner jeg er helt på randen av hva jeg takler mtp blødninger nå.. Vil bare kaste de fordømte pillene til skogs og slutte å blø, NÅ! :kjempesinna: og komme meg inn i den gamle syklusen igjen...forhåpentligvis..hvis ikke drittpilla har klussa til syklusen 4 ever :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt pillen og avstå fra sex til etter kontrollen du. Har du hatt sex de site 2 døgnene, ville jeg ventet en dag ekstra før jeg sluttet, bare sånn i tilfelle, rottefelle. Forhåpentligvis sklir du forholdsvis fort inn i normal syklus igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt pillen og avstå fra sex til etter kontrollen du. Har du hatt sex de site 2 døgnene, ville jeg ventet en dag ekstra før jeg sluttet, bare sånn i tilfelle, rottefelle. Forhåpentligvis sklir du forholdsvis fort inn i normal syklus igjen. :)

Takk saeria for kjapt svar - u made my day! ;)

Jeg har forstått det slik at der er "ok" å bli gravid 4 uker etter slutt...men legen min ville vel ha sikkerhetsmarginene på sin side og klaske til med 5 uker ;)

Ja, jeg tror faktisk jeg dropper pilla i kveld.. om jeg klarer å avstå fra sex til etter kontroll....HOH! Den blir hard..! :gjeiper: :sjenert: men skal gjøre mitt ytterste for å holde meg unna det fristende fruktfatet av en gubbe jeg har til kontrollen er unnagjort :fnise:

Men om jeg sprekker: Nå har jeg jo ingen plan om å bli gravid akkurat nå, men skulle vært typisk om det skjedde just presis nå pga at jeg kutta pilla hårfint for tidlig og ikke klarte å holde meg unna knøttemannen min :gjeiper: :filer: meeen siden jeg uansett har passert 4 uker og det ikke er farlig lengre, er det vel i "verste fall" ok OM det skulle skje *bank i bordet*? Kontrollen er om 1 uke og 3 dager...og en evt graviditet ville vel uansett ikke slå ut så tidlig, vel..?

Gud bedre...det er mye man skal bekymre seg over her i verden, gitt.. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg klarte meg i månedvis under og etter svangerskapet, så klarer du fire-fem dager. ;) Det er jo bare å forklare han situasjonen. ;) En måned er dessuten noen dager mer enn fire uker. Så fem uker er nok ganske så riktig. Noen dager sikkerhetsmargin, men det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hudlege har gitt meg "karantene " fra å bli gravid på 5 MÅNEDER etter endt roa-kur...! Her er nemlig planen å bli gravide etterhvert, men jeg tørr ikke før om et halvt år pga det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de gamle retningslinjene som sa flere måneder. Nå er det imidlertid funnet at en måned er nok. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Stemmer det at man kun trenger vente 5 uker etter endt kur før man kan bli gravid? Leser så mye forskjellig!?!?!? Og med tanke på de fatale konsekvensene et for tidlig svangerskap kan ha, vil man jo overhodet ikke ta noen sjanser.

Hudlegen min (en av landets mest profilerte), pakningsvedlegget til Isotretinoin og diverse nettsider hevder 5 uker er nok, andre mener man må vente 6 måneder.

HVA SKAL MAN FORHOLDE SEG TIL?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 uker er nok. Jeg fikk roaccutan av en av hudlegene som var med på å få legemiddelet godkjent i Norge, så han har peiling. Han er tidligere overlege på hudavdelingen på Haukeland. Han driver nå privat praksis. Hva med å bare ringe en annen hudlege å spørre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Tror jeg ville hørt mer på hudlege og pakningsvedlegg enn hva man finner rundt omkring på nettet. Sier legen og produsenten at fem uker holder, så gjør det nok det.

Da er det verre at det faktisk er tomt for Roaccutan i hele Oslo. Sprøtt! Men det er ikke en pille å oppdrive :grine: Jeg har gått en måned og merket stor forbedring, og nå får jeg ufrivillig pause i to uker. Håper bare ikke dette ødelegger alt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg dratt utenfor Oslo hvis jeg hadde mulighet. Kanskje apoteket på Strømmen har eller noe. Det er vel ikke så langt til Asker og Bærum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest AnonymBruker

Det hadde jeg gjerne gjort, men ringte Vitus nå og ba dem søke opp hvor de hadde Roaccutan... og det var ingen steder (!). På Apotek 1 har jeg allerede vært, der var beskjeden at de kanskje får inn mer i uke 15.

Det er bare så utrolig frustrerende å sitte her på halvgått kur, og ikke få fullført! :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Er du der "youlookslashy" ?

Lurer bare på hvordan det går med deg ?

En annen ting som jeg håper noen kan svare på:

Jeg er akkurat ferdig med roaccutan kuren min nå. Da jeg begynte veide jeg 50 kg og legen regnet ut at jeg skulle ha 300 tabletter, men etter at jeg var ferdig og hadde vært hos legen for siste gang fant jeg ut at nå veier jeg 51 kgog da skulle jeg vel egentlig hatt 6 tabletter til ? Tror dere det har noen betydning?

mvh gjesten hei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg klarte meg i månedvis under og etter svangerskapet, så klarer du fire-fem dager. ;) Det er jo bare å forklare han situasjonen. ;) En måned er dessuten noen dager mer enn fire uker. Så fem uker er nok ganske så riktig. Noen dager sikkerhetsmargin, men det trengs.

Hehe..ja jeg har klart meg i 7 mnd med minimalt med :sengekos: pga blødningene, så skulle tro jeg klarte de siste dagene også :gjeiper: men det blir visst ikke noe problem ser det ut til - for etter jeg sluttet på pilla lørdag, blør det mye mer enn før. Tiddelibom og huttemei tu :( mulig man får mensen tvert man slutter, ikke vet jeg. Tar vel en stund før hormonene er ute av kroppen også, så... *smøre seg med tolmodighet* Glad det er 5 uker og ikke 5 måneder, for å si det sånn ja :gjeiper: for jeg lengter etter å få dette "ut av verden" nå kjenner jeg :)

Til siste gjest: 6 tabletter fra eller til tror jeg ikke har noe å si nei :)

Endret av Knøtteliten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...