dreia Skrevet 3. mars 2011 #1581 Skrevet 3. mars 2011 Noen som vet noe om blodtrykksapparater til hjemmebruk? Legen anbefalte at jeg skaffet meg det siden jeg sliter med såkalt "white coat hypertension", dvs at blodtrykk og puls går rett til himmels hos legen. Pulsen lå på over 100 i dag, nesten 120. Greit nok at jeg får høyere puls når jeg er gravid, men SÅ høy er den ikke, altså. Han målte BT tre ganger, men trodde fortsatt ikke det ble riktig, siden pulsen var så høy. Kanskje det er det eg også har? Hos meg er alltid blodtrykket høgt hos lege/jordmor, så eg har måtta måla autotrykk i tillegg (6 målingar liggande på benk på legekontoret). Men autotrykksmålinga blir meir riktig. Pulsen trur eg at er tilnærma normal, men...? Eg har også eit blodtrykksapparat (til håndledd) kjøpt på apotek, men eg trur kanskje det viser litt lågare trykk enn eg eeeegentlig har. Eg spurte jordmor om dette, og om eg kunne sjekka BT med begge apparata samtidig hos henne, for å sjå om det var stor forskjell. Men ho sa at det ikkje var mitt ansvar å sjekka BT - det skulle ho og legen følga opp. Så eg blei ikkje mykje klokare. Men mi erfaring er at BT-apparatet mitt fungerte greit om eg visste kva BT mitt vanligvis låg på med nettopp det apparatet. Kvelden før eg blei innlagt på sjukehuset med svangerskapsforgiftning, viste også BT-apparatet mitt ein del høgare BT enn det hadde gjort tidligare. Så det viser iallfall stigning i BT, sjølv om det kanskje ikkje viser reelt BT. (OMG, så dårlig forklart! ) Elles har jo ein del legekontor tilbud om apparat som måler BT heile døgnet. Det fekk eg ikkje prøva (sjølv om jordmor foreslo det for legen min, som meinte det ikkje var nødvendig ), så det veit eg dessverre ingenting om.
lille katt Skrevet 3. mars 2011 #1582 Skrevet 3. mars 2011 Ikke noe lett å ikke få sagt det man trenger å si . Hva med å gå til jordmor i stedet? Ang. blodtrykket - har du noen venner som jobber som helsepersonell noe sted, f.eks. sykepleiere? Hvor du kan stikke innom på jobb og måle?
Gjest ~Milla~ Skrevet 3. mars 2011 #1583 Skrevet 3. mars 2011 Her har de BT-målere, automatiske... Må nesten fortelle at disse som kan brukes rundt håndleddet ikke er å anbefale, de stemmer sjelden, så målingen blir ikke riktig. Har vært ute for mange ulike blodtrykksapparater når jeg jobber og de varierer veldig.
*Joyce* Skrevet 3. mars 2011 Forfatter #1584 Skrevet 3. mars 2011 Takk for tips og info om blodtrykk og blodtrykksmåling. lille katt: Har ingen venner i helsevesenet, nei, eller, en i Haugesund og en i London, men det blir jo litt langt. Skal til JM også, må bare tørre å bestille time. Har sendt mail, men det funket visst ikke. --- Fikk akkurat vite at faren til en god venninne døde for et par dager siden. Helt kvalm her jeg sitter. Ikke helt dagen i dag, gitt. Venninnen er to år eldre enn meg og gravid hun også. Skulle virkelig ikke vært lov... Hun er på hjemstedet sitt nå med sønnen sin, og det er så langt borte. Faren hadde vært syk en stund, men ble brått verre og døde. Fy fader, så urettferdig livet er innimellom.
Trekkoppfuglen Skrevet 3. mars 2011 #1585 Skrevet 3. mars 2011 Uff, det var triste nyheter. Ang BT-apparater, ta deg en tur innom en bandagist. Har ofte bedre utvalg og mer kunnskap enn på et apotek.
*Frida* Skrevet 3. mars 2011 #1586 Skrevet 3. mars 2011 Uff, triste nyheter Håpar du får komme til jm snart, ring i måro og be om time! Mi erfaring er at jordmødrene har bedre tid, og er flinkare til å tenke på personen som er gravid. Legane ser ein gravid kropp.
*Joyce* Skrevet 4. mars 2011 Forfatter #1588 Skrevet 4. mars 2011 Uff, det var triste nyheter. Ang BT-apparater, ta deg en tur innom en bandagist. Har ofte bedre utvalg og mer kunnskap enn på et apotek. Vet du, har tenkt litt mer på det med BT-apparat, og synes egentlig det blir litt feil at jeg skal bruke næremere 1000 kr på noe helsevesenet egentlig skal ta seg av. Tenker egentlig å be om langtidsmåling eller noe. Uff, triste nyheter Håpar du får komme til jm snart, ring i måro og be om time! Mi erfaring er at jordmødrene har bedre tid, og er flinkare til å tenke på personen som er gravid. Legane ser ein gravid kropp. Ringte i dag, men må ringe tilbake på mandag da de ikke hadde noen sekretær der i dag. Tror absolutt du har rett! Takk, vennen! Koselig at du har tid til å titte innom her!
*Joyce* Skrevet 4. mars 2011 Forfatter #1589 Skrevet 4. mars 2011 Mye, mye bedre form og humør i dag. Hatt litt tid til å bearbeide og sånt. Og ikke minst sov jeg så godt i natt! La oss kl 23, Turnerose lå i senga vår i natt, men lå veldig rolig, så jeg var bare våken én gang! (Ihvertfall som jeg var våken nok til å registrere.) Og ikke minst fikk jeg sove helt til kl 9.30 i dag morges. Tenk det! Kjempegodt! Ellers har jeg gjort lite skole (), men desto mer allrighte ting. Tok en laaaang dusj, barberte legger og bikinilinje, tok ansiktsmaske og brukte sånne strips på nesa, smurte meg godt med god bodylotion, ordnet tåneglene... I det hele tatt, en god runde med egenpleie. Et fotbad og litt stell av føttene i kveld, nå, så blir det knall! Og siden mannen jobbet hjemmefra i dag, ble det jamen tid til litt sengekos midt på dagen, også. Lenge siden sist det skjedde, må jeg si. Vi var også en tur på Alna, egentlig for å kjøpe gulvplank til loftet, men siden det var litt ventetid på henger (som jeg håpet ) fikk jeg meg en tur bort på Stoff&Stil, også. Vandret rundt der i nesten en time, alene! Gøy! Kom selvsagt ut igjen med altfor mye. Det ble 3,5 m petrolfarget bomullsjersey, som jeg skal sy en mammatopp av, 1 m av et stoff som svigermor glemte da vi var der sist (skal bli skjørt til Turnerose), en rest blendingsgardin til å om-fôre gardinene på Turneroses rom (den fra Ikea ble for stiv i lengden), en rest hvit bomullsvoile til å fôre kjoler og skjørt til Turnerose med, og en rest dralon-stoff som jeg skal sy en yogaveske av. Og i tillegg en hel del småtteri: Tråd (sort, turkis (som nesten matcher mammatopp-stoffet), hvit, gul, orange, lilla og grønn), underspoleboks, maskinnåler, strykebånd til å merke ting med, rouleauvender, tusj til å tegne opp mønstre med (går bort i vask), et par poser med knapper, seks "fat quarters" med patchworkstoff (planen er å sy erteposer), en heklenål og to store "strikkebinderser" (til å sette av masker på). Ellers litt mat på SC. Middagen i dag ble erkenorsk fredagsmat - taco! Kjøpte taco dinner kit, faktisk, det har jeg ikke gjort på maaaange år! Pleier å lage kryddermix og salsa selv, men i dag orket jeg ikke, og gjorde det enkelt for meg selv. Det var godt, men innmari salt! Mannen og jeg bøtter innpå med vann. (Turnerose synes kjøttdeig er skumle saker.) Nå spiser Turnerose kveldsmat i sofaen mens vi ser på Timmy (jeg føler meg modig som lar henne spise havrefras med melk og rosiner i sofaen ), også håper jeg hun sovner greit i dag. Ser frem til alenekveld - mannen skal stå i garasjen og kutte opp all planken vi kjøpte i dag... Ingen Grey's eller Private Practice i dag, visst, så da får jeg benytte anledningen til å sy litt.
*Joyce* Skrevet 6. mars 2011 Forfatter #1591 Skrevet 6. mars 2011 (endret) Alt vel? God helg, vennen! Alt vel! Hos deg også, håper jeg? --- Ah, bra helg! I går fikk først mannen lagt ferdig gulvet på loftet (hurra!), og på kvelden kom foreldrene mine hit og var barnevakt, så mannen og jeg fikk gått en tur på restaurant nede i sentrum Det var så utrolig godt! Lenge siden vi har hatt tid til hverandre på den måten. Var på et av våre stamsteder fra da vi bodde i sentrum, og spiste nydelig thai-viet-mat. Desserten tok vi på Kjøkken&Bar. Tiramisu! 3,5 timer med bare oss. Skjønt, rett og slett! I dag sov Turnrerose ganske lenge, og etter en rolig, god frokost var det babysvømming. Kom hjem igjen for en times tid siden. Nå sitter jeg og leser i danske Gravid (jeg fant det på min gamle favoritt-Narvesen i sentrum i går ), mannen og lillejenta spiser yoghurt. Snart skal vi en tur bort på tyrker'n etter litt frukt, grønt og hermetikk. Det er så nydelig vær, så vi må absolutt ut en tur! Ah, livet er godt i dag. Endret 6. mars 2011 av *Joyce*
*lilly* Skrevet 6. mars 2011 #1592 Skrevet 6. mars 2011 Åh, så herlig Det må være gull verdt med en sånn kjæreste-kveld når man har barn! Prøver å huske på at dette er de siste månedene vi har, bare jeg og sambo, men det er litt vanskelig å forestille seg egentlig Det høres ihvertfall ut som dere har kost dere skikkelig Så du leser danske Gravid du også? Jeg liker det SÅ mye bedre enn det norske Kjøpte det norske et par ganger frem til jeg oppdaget det danske, men syns det står så lite av interesse i det norske. Innholdet er ihvertfall ikke i samsvar med prisen Forsatt fin søndag! Det høres ut som dere har hatt en super dag så langt
*Joyce* Skrevet 6. mars 2011 Forfatter #1594 Skrevet 6. mars 2011 Åh, så herlig Det må være gull verdt med en sånn kjæreste-kveld når man har barn! Prøver å huske på at dette er de siste månedene vi har, bare jeg og sambo, men det er litt vanskelig å forestille seg egentlig Det høres ihvertfall ut som dere har kost dere skikkelig Så du leser danske Gravid du også? Jeg liker det SÅ mye bedre enn det norske Kjøpte det norske et par ganger frem til jeg oppdaget det danske, men syns det står så lite av interesse i det norske. Innholdet er ihvertfall ikke i samsvar med prisen Forsatt fin søndag! Det høres ut som dere har hatt en super dag så langt Hehe, ja, jeg tror det er vanskelig å forestille seg. Vi var på en siste kjæresteferie da jeg var rundt 30 uker på vei med lillejenta, men jeg klarte liksom ikke å forestille meg den gangen hvordan det skulle bli. Tanken på to ukers kjæresteferie nå ligger langt, langt frem i tid, for å si det sånn. Ja! Danske Gravid er så enormt mye bedre enn det norske! Jeg har kjøpt det norske innimellom, og tenker akkurat det samme som deg. Det er rett og slett kjedelig og dårlig i forhold. Men det er ikke alltid så lett å få tak i det danske, selv ikke midt i Oslo sentrum. Kanskje det er mange av oss som foretrekker det, så det blir utsolgt med én gang de får det inn? Kos deg videre, du også! Så koselig med kjærestekveld Jaaa, det var så bra! --- Nå har vi vært på tyrker'n. Kommer alltid hjem med mer enn planlagt derfra - i dag Eat Natural-müslibarer, FANTASTISKE ferske pistasjnøtter i løsvekt, og chilimarinert grønn oliven. Og ellers litt forskjellig til middagen i dag, frukt til barnehagen og til i kveld, samt litt kokosmelk og sånt som vi var tomme for. Jeg er så glad i tyrker'n vår!
*Joyce* Skrevet 6. mars 2011 Forfatter #1595 Skrevet 6. mars 2011 Åh, de olivenene! Dette har forøvrig endt opp som en vegetardag, og det er så deilig! Smoothie til frokost (og varme rundstykker med smør), brødskive med peanøttsmør til lunch og bakt potet med varm rømme-mais-currysaus til middag. Og oliven og pistasjnøtter.
*Frida* Skrevet 6. mars 2011 #1596 Skrevet 6. mars 2011 Åh, så deilig med ein date! Nå fekk eg lyst på pistasj-nøtter...
*Joyce* Skrevet 6. mars 2011 Forfatter #1597 Skrevet 6. mars 2011 Åh, så deilig med ein date! Nå fekk eg lyst på pistasj-nøtter... Anbefales! Selv om skitur høres bra ut, det også. Pistasjnøtter er nam! --- Ah, fornøyd med kveldens innsats! Har fått fôret om gardinene på lillejentas rom, og det ble SÅ mye bedre. Nå henger de pent, og er lettere å dra for/fra. Særlig en fordel nå som vårsola har begynt å skinne rett inn på stelleplassen. :gjeiper: Også har jeg fått ryddet på plass nyanskaffelsene fra S&S-turen forrige dagen.
*Joyce* Skrevet 6. mars 2011 Forfatter #1598 Skrevet 6. mars 2011 Jo, forresten... Jeg søker litt råd her, selv om jeg ikke "bor" i shoppingdagbøkene lenger. Vi skal i dåp til vår lille niese i juni. 1) Hva har man på seg i dåp? (Kan ikke huske å ha vært i det annet enn til en nabogutt da jeg var type 8 år.) Farger? Mønstre? Lengde? 2) Hva har man på seg i dåp når man er 6 mnd på vei? Svært takknemlig for svar her, altså! Føler meg rimelig grønn. Dåpen skal forøvrig foregå i Norges nasjonalhelligdom, så føler at jeg må være riktig kledd.
*Joyce* Skrevet 7. mars 2011 Forfatter #1599 Skrevet 7. mars 2011 Da har jeg tatt skumle telefoner... Helsestasjonen hadde visst ikke så bra kapasitet likevel ( for motstridende informasjon alle veier), men jeg fikk allernådigst (føltes ihvertfall sånn) en time i slutten av mars. Føles som en evighet til. Blir litt på gråten. Tror jeg skal sende en mail til Rikshospitalet, har fått tips om at de har et eget program for fødselsangst (som jeg ser mer og mer at dette er), og høre om det er noe jeg kan melde meg på selv. Når hverken lege eller JM skjønner alvoret (eller hvor alvorlig det føles for meg, ihvertfall), må jeg bare prøve å ordne selv. Argh! Blir så provosert over fødselsomsorgen og hvor vanskelig det er. Har også bestilt time til tidlig UL. Ikke fullt så skummelt det, da, men litt rart likevel. Fikk time neste uke, da er jeg 13+noe, men det går vel greit. Har lyst på en titt, og det har mannen også. Pluss at jeg er litt politisk ukorrekt og synes det er greit å få sjekket denne nakkefolden.
Trekkoppfuglen Skrevet 7. mars 2011 #1600 Skrevet 7. mars 2011 Så gøy med tidlig ul, skjønner deg godt jeg. Redselen for at noe er galt med barnet, har i hvertfall hos meg bare økt. Men det er ikke noe galt med barnet i din mage, det er bare en bitte liten gutt som skal vokse seg stor og fin helt til september. Ang kjole til dåp, jeg brukte en lilla, litt finere enn hverdagskjole sist. Da var jeg ganske gravid, og det var den eneste kjolen jeg kom inn i. Ellers vet jeg ikke hva klsekoden ved dåp er. Vi døper som kjent ikke ungene våre. Syns du er tøff som tar tak i redselen for fødsel selv. Har du vurdert privat jordmor? Her i byen blir det mer og mer av det. Og gravide er villige til å betale for tettere og bedre oppfølging virker det som. Vet ikke hva som fins i Oslo, men det er helt sikkert noe der og. Skulle kommentere noe mer, men det har jeg glemt. Ha en fin mandag.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå