Gå til innhold

Bortevekkistan

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har du selv noe tanker om minien i magen.. om det er gutt eller jente? :)

Nei, vet du, det har jeg knapt hatt tid til å tenke på denne gangen. :ler:

Hvor mye sover Turnerose på dagen for tiden? Vi er også litt i sluttfasen. I barnehagen har hun halvannen time som max sovetid, det kunne vi sikkert kortet ned på, men enn så lenge har jeg tenkt at det er bra å få hvilt litt i løpet av en slitsom barnehagedag.

I helgene pleier vi ofte å droppe luren med mindre hun er grytidlig oppe (altså ca. halv 7 ;)) og kanskje sovnet sent kvelden før.

Egentlig litt fordeler også når de slutter med dagsoving - man mister "pausen" sin, som man som foreldre setter stor pris på, men samtidig er det lettere å finne på noe på dagtid også. Ihvertfall når man har større søsken. Er alltid så styrete å finne på noe i helgene når alt skal times ut fra luren.

Turnerose har ikke sovet hjemme på flere måneder, utenom i forbindelse med sykdom, såklart. Kutta ut i høst en gang. I barnehagen har hun de siste ukene sovet 15-20-30 minutter. Det er egentlig for mye, hun får ikke sove før i 21-tiden på kvelden. Sover hun lenger (som hun har gjort ved et par anledninger), blir det gjerne ikke soving før nærmere 22. :sjokk: Så målet nå er at hun skal hvile litt, men helst ikke sove, og i tilfelle ikke mer enn 15 min. Det er bare at ikke alle de voksne på avdelingen hennes er enige... :roll: I dag sovnet hun kl 19 - deilig. :)

Ja, det er absolutt greit å ikke trenge å forholde seg til luren på dagtid. Men Turnerose har aldri sovet spesielt mye på dagen, og har heller ikke hatt behov for faste tider på luren. Så vi har nok ikke blitt så hemmet av det. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sovning seint på kvelden er noe drit, da er det bedre de slutter med dagsoving. Hos oss har det vært litt trøblete de første ukene etter at dagsovingen ble kuttet, men det går seg til. Irriterende når ansatte i barnehagen skal blande seg, kjenner til akkurat den. Jeg ble lynforbanna en dag, og da sov ikke M flere ganger. :fnise:

Du har en gutt i magen, så det så. :fnise:

Håper alt er bra hos dere! :klemmer:

Har du fått time til ul? Mener jeg har lest noe om det, men du vet den ammetåka... :rodmer:

Skrevet

Sovning seint på kvelden er noe drit, da er det bedre de slutter med dagsoving. Hos oss har det vært litt trøblete de første ukene etter at dagsovingen ble kuttet, men det går seg til. Irriterende når ansatte i barnehagen skal blande seg, kjenner til akkurat den. Jeg ble lynforbanna en dag, og da sov ikke M flere ganger. :fnise:

Du har en gutt i magen, så det så. :fnise:

Håper alt er bra hos dere! :klemmer:

Har du fått time til ul? Mener jeg har lest noe om det, men du vet den ammetåka... :rodmer:

:ler: Jeg får ned i barnehagen og kjefte litt, jeg også! ;) Jeg lurer på hva det kommer av? Skjønner bare ikke hvorfor de skal legge seg opp i barnas sovevaner. Det er ikke de som må prøve å få et lysvåkent barn til å sovne på kvelden... :kjefte: Litt sært, da, det er bare Turnerose og én til, en gutt som nylig har fylt 3, som ikke sover. Jeg er fascinert av barn som sover på dagtid til de er 3-4 år - selvsagt fordi jeg ikke har et sånt barn selv. ;)

Så det er en gutt, altså? :ler: Det er litt rart, jeg har ingen følelse med det i det hele tatt denne gangen, så det kan absolutt tenkes at du har rett! Med Turnerose var jeg helt sikker på at det var jente nokså tidlig. Bladde meg bakover i dagboken fra den tiden, og jeg skrev allerede i uke 8 at jeg trodde det var jente, og at hun kanskje skulle få det navnet hun fikk. :) Ingen sånn følelse nå, ihvertfall! Men kanskje det kommer? Vi får se!

Hos oss er alt bra - håper det er det hos dere også! Regner med at det er litt sirkus foreløpig? :fnise:

Har fått UL-time, ja, hva var det? 20. april? Lurer på det. Kom aldri så langt som å bestille tidlig UL, det druknet i sykehusopphold og sykdom, så da blir det ikke det på oss denne gangen.

:klemmer:

Skrevet

Ah, i dag hadde de plutselig de gode baguettene igjen på smoothiebaren, så da ble det mango-pasjonsfrukt-smoothie og baguette til lunch. :sikle: Baguettene er i grunnen ganske ordinære, men selve brødet er så godt! Grovt, og med masse sirup oppi. :ler: Blir så godt mot den røkte, litt salte skinken. :fnise: Jeg tror jeg har blitt besatt av tanken på mat...

Hadde en utrolig sær drøm i natt. Jeg og en venninne var i Australia (!) for å finne faren til hennes barn (!!) som var et par år gammelt. (Sånn for ordens skyld - denne venninnen har ikke barn. :ler:) Tanken var at hun hadde tatt de første årene, så nå skulle ungen overlates til faren i noen år. (!!!) Også hadde vi noen lengre samtaler om hvordan vi skulle gjøre det med utstyr og sånt - skulle faren få overta det bakovervendte BeSafe-setet? Han måtte jo sitte bakovervendt videre også. (Lurer på hvordan vi hadde fått med oss dette setet til Australia in the first place, de er jo ikke akkurat små og lette...) Og hva med reisesenga? Og bleier? Det var helt utrolig surrealistisk, sånn etter at jeg våknet og husket det hele. Men i drømmen var det selvsagt helt logisk og "riktig". :ler:

Nå sitter jeg og lurer på hvor jeg kan få tak i en ishakke. Trappa var dekket av stålis da jeg gikk ut i dag morges. Ikke helt bra. Det har dryppet fra taket og så frosset på i løpet av natta.

Ellers er jeg irritert på Ruter, som kjører alle dobbeltsett til Holmenkollen (antar jeg) og lar oss som skal til og fra jobb presse oss inn i enkle vognsett. Det blir trangt, gitt. Ikke alltid helt greit siden jeg får disse blodtrykksfallene når jeg står lenge. :sukk: Også lurer jeg litt på hva VM-turistene tenker om nordmenn når det kommer digre flokker med folk kledd i vadmel og stakker og mariusgensere, med flagg alle veier og brunosten under armen? (Sistnevnte er å sette det på spissen, men jeg så en god del av denne typen da jeg gikk av banen i dag.) Dog så jeg noen svensker som tilsynelatende kom fra toget og skulle videre med banen til Kollen, og de var på sett og vis like ille. Men ikke like mange. ;)

Nei, jeg skjønner virkelig ikke greia med VM. :ler:

Skrevet

Hva, VM?? :ler:

Har ikke engang hatt på TVen i den anledning.

Ishakke kjøpte jeg nettopp på Jernia til 299,-. Supert redskap!

D var også en av de første på vår småbarnsavdeling som sluttet å dagsove, da var hun drøyt 2 år og vi hadde strevd med leggingen en stund. De andre barna dagsov LENGE. Utrolig at det går an - men jeg syntes det var rart at D sluttet så tidlig, for hun har hatt ekstremt godt sovehjerte siden hun ble født. Men sånn ble det bare.

Skrevet

Hva, VM?? :ler:

Har ikke engang hatt på TVen i den anledning.

Ishakke kjøpte jeg nettopp på Jernia til 299,-. Supert redskap!

D var også en av de første på vår småbarnsavdeling som sluttet å dagsove, da var hun drøyt 2 år og vi hadde strevd med leggingen en stund. De andre barna dagsov LENGE. Utrolig at det går an - men jeg syntes det var rart at D sluttet så tidlig, for hun har hatt ekstremt godt sovehjerte siden hun ble født. Men sånn ble det bare.

Hehe, ikke vi heller. Vi ser uansett bare på Timmy, Thomas, Olivia og Chuggington. :ler:

Ja, sameiet vi bodde i før hadde ishakke, lurer på om den var fra Fiskars. God. Men de har ikke på det lokale senteret. Eller, de er sikkert utsolgt. Egentlig skal vi jo ikke trenge sånt, siden borettslaget har ISS til å gjøre denslags (snømåking, strøing m.m.), men jeg tror ikke de går på trappene til folk og hakker is, egentlig. ;)

Det er jo bra at de styrer selv med sovingen, tross alt. Og jeg vil heller ha en unge som sover hele natta og ikke våkner før 8-9-tiden om morgenen, enn en som sover 3 timer på dagen og våkner kl 5. :ler:

---

Nei, må ned på Meny og se om de har Ecover der...

Skrevet

Hehe, greit å se at jeg ikke er den eneste som gir blaffen i VM. Sånn bortsett fra at jeg irriterer meg over at VM-folket får alle T-banevognene, da. :lol:

---

Haha, lillejenta gikk akkurat bort til TVen og matet togene i Chuggington med (tørre) 4-crisp mix. :ler:

Skrevet

Bamsane og dukkene til A blir stadig vekk mata. Bada må dei visst og, men me set ned foten på bamse-bading, altså :nei:

Hmm, eg har sett dei fleste (interessante, dvs norsk medalje-givande) målgangane eg, heile løpa ser eg ikkje. VM-sendinga er all right, syns eg, då får eg med meg dei 'viktigaste' tinga.

Men er veldig glad eg ikkje bur i Oslo for tida, kan godt sjå føre meg kollektiv-kaoset for tida! Huff!

Chuggington? Heiter det noko anna på norsk?

Skrevet

Chuggington=Tøffe Tøfferud. :forvirret:

Når man har sangen fra Sigge Sebra på repeat i hodet er det et tegn på at man har sett for mye barne-tv.

Skrevet (endret)

Bamsane og dukkene til A blir stadig vekk mata. Bada må dei visst og, men me set ned foten på bamse-bading, altså :nei:

Hmm, eg har sett dei fleste (interessante, dvs norsk medalje-givande) målgangane eg, heile løpa ser eg ikkje. VM-sendinga er all right, syns eg, då får eg med meg dei 'viktigaste' tinga.

Men er veldig glad eg ikkje bur i Oslo for tida, kan godt sjå føre meg kollektiv-kaoset for tida! Huff!

Chuggington? Heiter det noko anna på norsk?

Hehe, ja, Turnerose mater også det meste, men å mate TVen, den var ny. :fnise: Skjønner godt at dere setter foten ned når det gjelder bading av bamser! :lol: Dere får vurdere noen badedyr herfra! ;) Vi har akvariumsettet, bare med litt andre dyr, stor stas!

Tøfferud, ja, som Honesty skrev. :)

Chuggington=Tøffe Tøfferud. :forvirret:

Når man har sangen fra Sigge Sebra på repeat i hodet er det et tegn på at man har sett for mye barne-tv.

Uff, ja, det blir litt mye barne-TV. Nå sitter jeg og ser på The Bachelor bare for å få grundig avveksling. Makan til hjernedødt vas, altså... Skremmende. Men fascinerende også. :ler:

---

Har akkurat bestilt 7 nøster Extra Fine Merino fra Pickles, til å strikke dette teppet til Knøttet. Fargene blir sterke og klare: aprikos, ballblomst, jordbær, emerald, kobolt, kritt og skifer. ( Også måtte jeg slenge med Pickles-boka i samme slengen. :nigo:

Endret av *Joyce*
Skrevet

Tøfferud og Sigge Sebra er stor stas her og. Jeg har gått rundt og nynna på Sauen Shaun i et halvt år snart, og nå er den erstattet med Tøfferud. Grusomme greier. :fnise: Det verste er kanskje at jeg ser ingen ende på dette, nå har vi jo til og med fått to nye unger som kommer til å terrorisere oss med dette i maaaange år. :fnise:

(Jeg elsker det!!!!!)

Du får det akkurat likt, Joyce. Finner litt trøst i akkurat det. :skratte:

Jeg vil også strikke. Rettelse; jeg vil aller helst bli strikket til. Har en mor som gjør det, heldigvis.

Hvordan går det med pingvindrakten? M sin er nesten utslitt, kjempe fin dress som han brukte veldig mye.

Skrevet

Tøfferud og Sigge Sebra er stor stas her og. Jeg har gått rundt og nynna på Sauen Shaun i et halvt år snart, og nå er den erstattet med Tøfferud. Grusomme greier. :fnise: Det verste er kanskje at jeg ser ingen ende på dette, nå har vi jo til og med fått to nye unger som kommer til å terrorisere oss med dette i maaaange år. :fnise:

(Jeg elsker det!!!!!)

Du får det akkurat likt, Joyce. Finner litt trøst i akkurat det. :skratte:

Jeg vil også strikke. Rettelse; jeg vil aller helst bli strikket til. Har en mor som gjør det, heldigvis.

Hvordan går det med pingvindrakten? M sin er nesten utslitt, kjempe fin dress som han brukte veldig mye.

:ler: Barne-TV for evig og alltid! Jeg får også stadig barne-TV-sanger på hjernen. Nå plantet du Shaun the Sheep i hodet mitt, takk for den! :fnise:

Hehehe, jeg husker så godt da broren min ble født, jeg hadde sluttet å se på barne-TV da jeg var rundt 8, og så kom han og jeg måtte begynne å se på igjen - fordi mamma og pappa ikke "orket" (de var jo gamle allerede da :ler:) og TVen sto i kjellerstua, sånn at noen måtte være der sammen med ham. Og jeg husker jeg hatet broder'n og barne-TV intenst det året det var "The Julekalender" - det gikk på TV2 kl 18, og jeg fikk ALDRI sett på. :ler:

Så joda, barne-TV har jeg lang erfaring med allerede! ;)

Strikking som er så fin ammeaktivitet! Dog kanskje ikke med to? :fnise: Det kan muligens bli litt komplisert! De første månedene etter fødsel strikket jeg et teppe (nummer to, hadde et fra før), et jakke- og buksesett (jakka passer fortsatt, jeg har en tendens til å strikke ting liiiitt for stort :skratte:), et ukjent antall luer, tøfler osv, en bomullsjakke og en bomullslue. Alt mens Turnerose lå ved puppen og en eller annen hjernedød serie gikk på laptopen ved siden av meg. :ler: Og nå må jeg si at det er ordentlig koselig å strikke bittesmå ting til Knøttet. Har strikket en liten lue som jeg tenkte å ha med på sykehuset, og nå holder jeg på med denne jakka. I annet garn, da. Og klok av skade strikker jeg nå i den aller minste størrelsen. :nigo:

Pingvindrakten her er ikke utslitt, vi har ikke brukt den allverdens etter at snøen kom, for den blir for varm under dressen... Men her om dagen skulle hun ha på pingvinen, og ingenting annet, og kom inn igjen med snø alle veier. :ler: Så hun liker den åpenbart! Regner med at den blir mer brukt igjen utover våren. Men her er det jo fremdeles meterhøye brøytekanter. Fornøyd med at den fortsatt passer, ihvertfall! :tommelsmil:

Koselig teppe :)

Ja, jeg liker det! Har intet mindre enn tre hjemmestrikkede tepper i alpakka, men kunne tenke meg et i merino også. :tommelsmil:

Skrevet

Her sitter jeg og prøver å være Flink Student! Har vært litt flink, faktisk, føler at jeg har kommet litt i gang, men trenger en veiledningstime, kjenner jeg. Veilederen kan ikke før tidligst fredag, muligens ikke før neste uke... Men det er greit nok, han er en flink fyr og har mye å gjøre. Og kjenner jeg meg selv rett blir det ikke akkurat turbojobbing før i april, uansett. ;) Fordelen med denne oppgaven er litteraturgrunnlaget - jeg skal ta for meg et tema relatert til iPad, og det er uhyre få akademiske kilder på den fronten, foreløpig. Egentlig ganske greit, jeg hater teori og metode. :ler: Teorien stemmer nemlig aldri med mine metoder... :eeeh: Men det aner meg at jeg bør ta en titt i boken "Basics of Qualitative Research" igjen. Har ikke åpnet den siden jeg hadde metodekurset første året av masteren, dvs høsten 2007. :ler: Og for å være ærlig åpnet jeg den knapt nok da heller. :nigo:

I går tok jeg mot til meg og sendte mail til helsestasjonen mtp å få tid for samtale med JM, men jeg har ikke fått noe svar enda. Frykter at jeg må ringe. :sukk: Har ikke egentlig ordentlig telefonskrekk, men med en gang det gjelder meg (altså at jeg skal "kreve" noe), så blir det bortimot umulig å plukke opp telefonen og slå nummeret. Gruer meg til legetime på torsdag. Skjønner mer og mer at lege- og sykehusskrekk er en ganske stor del av dette. Og når legetimen nå har blitt flyttet to ganger, har jeg bygget opp mot til å si noe om hvordan jeg føler det, og så har det blitt utsatt. Og igjen...

Ellers er formen så som så, jeg er så uendelig trøtt, og plages mye med hodepine om dagen. Slitsomt, særlig når jeg prøver å unngå smertestillende. (Det gjør jeg til vanlig også, altså.) Men hodepinen i dag kommer ikke usannsynlig av at jeg gjorde yoga i går kveld, og sånn fikk røsket litt i stive nakkemuskler. Så ikke så vondt at det ikke er godt for noe, med andre ord. Skal være litt flinkere med yoga igjen, kjenner jeg. I går prøvde jeg en prenatal-time fra yogadownload.com, den var fin, men kanskje litt i overkant forsiktig for meg nå. Kunne fint klart litt mer fart og mer variasjon i stillinger. Men den var rolig og fin på kvelden, og jeg tror det kommer til å bli et favorittprogram utover i siste trimester. :tommelsmil: I tillegg til yogaen er jeg nå oppe i full dose med hvetegress, som jeg faktisk merker at jeg får mer energi av. Bra! Er forsiktig i gang med spirulina, også, har utsatt chlorellaen litt for å ikke få oppstart med for mye rensende på en gang.

Nei, gjøre litt mer skole... Har dog mest lyst til å sy ballongbukse til Turnerose. :ler:

Gjest ~Milla~
Skrevet

Godt noen klarer å konsentrere seg ;)

Etter jeg ble gravid har jeg virkelig hatt vansker med å konsentrere meg. Husker dårlig, og ja... nei ikke noe særlig ;) Men kan brukes som en unnskyldning innimellom da :fnise:

Skrevet

Hei! :vinke: Dumpet innom her litt tilfeldig, selv om jeg har lest litt hos deg før noen ganger!

Jeg blir så inspirert til å sy her, kanskje du kan anbefale en ok symaskin til en (nesten) nybegynner? Behøver ikke noe avanserte greier, men har lyst til å prøve meg på litt klær til lille bolle i magen. Jeg liker fine farger og mønstre, og siden vi ikke vet hva det blir er det greit at det er litt kjønnsnøytralt - noe som ikke er så lett å finne i butikkene :roll:

Forøvrig godt å høre at det går an å amme og strikke samtidig, jeg strikker for harde livet nå siden jeg har tenkt at det ikke blir noe tid til sånt senere :fnise:

Håper trøttheten går over, jeg syns det ble bedre i 2. trimester heldigvis ;)

Skrevet (endret)

Milla: Hehe, ja, jeg var skikkelig hønsehjerne i ihvertfall halve graviditeten med Turnerose, og nesten et år etterpå. Pluss at jeg har blitt helt håpløs på navn! Ganske irriterende! Ikke har det gitt seg, heller...

*lilly*: Hei! :hallo: Så koselig at du "kom innom"! :jepp: Har jo sett deg litt rundt omkring, smuglest i dagboka di har jeg også. (Which reminds me - har du planer om å få moren din til å sy Manduca? :klo: Formsydd bæresele er ikke så helt enkelt å få til selv - da er det enklere å sy en meitai. :) Knyting i stedet for klips... Vanskelig å få paddet og polstret godt nok på en klipssele, har jeg inntrykk av. Har ikke sydd selv, men har sett andres forsøk. Meitaier, derimot! Jeg har sydd flere!)

Det var altså noe jeg plukket opp i dagboka di - utstyrslista, tror jeg? Også har jeg tenkt på det, og nå som du skrev her dukket det opp igjen. :ler:

Vet du, symaskiner er jeg dårlig på, jeg syr nemlig på (nesten) antikke maskiner. ;) Jeg har en Bernina Record 830 etter mamma (fra sent på 70-tallet) og en Bernette 203 overlock etter svigermor (fra midten av 80-tallet), så jeg er ikke særlig oppdatert. :ler: Maskinene mine er supre, da, og særlig Recorden ville jeg ikke gitt fra meg nesten uansett hva. Men jeg vet at mange er fornøyde med Janome Easy Jeans som nybegynnermaskin, eller en tilsvarende fra Husqvarna - er det Emerald den heter, mon tro? Også har Janome en med bokstav-tall-betegnelse som jeg tror er hakket dyrere enn Easy Jeans. Alle disse ligger på 4-5000 kr, har jeg skjønt. Jeg tror nok du bør opp i den prisklassen for å få noe som holder litt, og som ikke hopper bortover bordet når du syr. Jeg fikk prøve en sånn AEG (?) som de selger på Elkjøp for en stund siden, og den gjorde nettopp det - hoppet bortover bordet. Fullstendig ubrukelig, etter min mening. :ler: Nå vet jeg ikke om du bor sånn at du har symaskinbutikker i nærheten, men om du har det, ville jeg absolutt tatt turen innom og prøvd og tafset litt. ;)

Og ja, kjønnsnøytrale klær er en utfordring! Veldig greit å kunne sy selv. :Nikke: (Jeg synes forøvrig Lindex og Polarn O. Pyret er de beste på både farger og kjønnsnøytralitet, selv om de absolutt har mye kjønnsdelt der også... Men de er hakket bedre enn H&M o.l.!)

Jeg fikk ihvertfall strikket en hel del i starten! Men det ble verre da hun begynte å røre mer på seg. :ler: Hadde et langt opphold der, den pingvindressen som Trekkoppfuglen også har brukte jeg et år på. Hehe...

Jeg satser på at trøttheten gir seg snart, ja! :jepp: Det virker forøvrig som om du er i god form nå? :)

Koselig med nye her i dagboka mi, altså! :hoppe:

Endret av *Joyce*
Skrevet

Nå tror jeg tickeren min stemmer. Eller, nesten. Jeg er egentlig 11+3, tror jeg? :klo: Blir ikke klok på tickeren denne gangen! Men det spiller jo ikke så stor rolle, egentlig.

Nå har jeg sovet litt (lykke!), og snart er det på tide å hente i bhg. Tar med vogna, så får vi trille oss en tur bort til tyrker'n og handle litt til middagen. Falafel på menyen i dag! :sikle: Så da trenger vi flat-leaf parsley og koriander. Sånne avanserte ingredienser har de ikke på Kiwi, som er nærmest. Mannen kommer sent hjem i dag, så må ordne litt selv. ;) Turnerose vil som regel gjerne være med bort til tyrker'n, en ting er at de ansatte digger henne og prater masse med henne, en annen ting er at de har de "Eat Natural"-barene, som hun pleier å få en av. ;) Litt sunnere enn sjokolade, ihvertfall... :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...