*lilly* Skrevet 1. mars 2011 #1561 Skrevet 1. mars 2011 Takk for grundig svar og tips om meitai Når du sier det, så er kanskje ikke manduca det enkleste å sy - selv for min superflinke mamma. Jeg er egentlig ikke så opptatt av at det må være manduca, jeg er bare ute etter noe som sambo kan tenke seg å bruke og da har jeg hørt at manduca er greit. Men det er kanskje meitai også Jeg får lese litt mer på nettet, har skjønt at det finnes mange forum hvor det står mye nyttig info Har allerede kjøpt et sjal, men er litt spent på hvordan det blir å bruke, og om vi (sambo) får til knytingen Jeg får tenke litt mer på det med symaskin, det spørs om jeg må ta med meg mamma og teste litt! Syns kanskje 4-5000 var litt mye, jeg vet jo ikke om jeg blir hekta eller hvordan det går :gjeiper: Enn så lenge koser jeg meg med strikking selv om det ikke akkurat går så raskt fremover, det er uansett gøy å ha noe sånt å holde på med! Formen er veldig fin, jeg syns egentlig ikke det var så ille i 1.trimester heller mens det stod på, men ser jo nå at det er noe helt annet nå - heldigvis. Men det vet du nok alt om, du som er erfaren gravid Koslig å titte innom her og lese om dagene dine! Turnerose høres veldig skjønn ut
lille katt Skrevet 1. mars 2011 #1562 Skrevet 1. mars 2011 Til og med jeg har sydd en meitai . Og siden jeg er en fremmed person bak et nick, kan jeg bare si at det VIRKELIG sier litt om at det er overkommelig. Jeg har en drittmaskin fra Clas Ohlson som jeg fikk i gave for mange år siden. Jeg skylder på maskinen, jeg. Selv om det sikkert har med syersken å gjøre også . Ihvertfall blir det bare bråk og bannskap når jeg prøver å sy noe. Trenger å pønske ut noe lurt bæretøy til lillebror. Har for tiden bare en lånt meitai, og hun som jeg har lånt den av har termin samtidig som meg... Og så den hjemmesydde, da - men den vet jeg ikke om er forsvarlig utført . Synes elastisk sjal virker så balete... kan til tider synes at meitai med de lange bærestroppene er noe herk. Hva kan være lurt til nyfødt som er mindre balete? Tar gjerne imot bæretips . Gjerne formsydd!
*Joyce* Skrevet 1. mars 2011 Forfatter #1563 Skrevet 1. mars 2011 Milla: Jepp! lilly: Nei, jeg tror virkelig ikke at en Manduca er det greieste å sy. Og ihvertfall ikke når man ikke har så mye kjennskap til bæretøy fra før... Det er noe med å vite hvor belastningen kommer, hvor man trenger padding, hvordan klipsene skal sitte mtp stramming og alt sånt. En meitai er mye enklere sånn sett. Det med formsydd vs meitai er nok mye en smakssak. Vi har flere meitaier og en Manduca. Jeg er ikke særlig glad i Manducaen, mens det er mannens favorittbæretøy. Jeg foretrekker klart meitai, ringslynge og forsåvidt også sjal. Meitai og sjal kan være litt upraktisk mtp de lange endene, så om vi ikke skal så langt og/eller det regner når vi går fra bilen e.l, er det ringslynga jeg går for. Hva slags sjal har du kjøpt - elastisk? Det var det vi begynte med. Etterhvert har det blitt mye, mye mer. Fordelen med elastisk er jo at du kan knyte sjalet ferdig før du legger oppi babyen, og strekken i tøyet gjør at det er mer "forgiving" - det er ikke krise om du ikke har knytt helt rett, så sant det ikke er for løst. (Hvis det er knytt for løst siger ungen, og det er ikke det helt store.) Du kan knyte ferdig vevd sjal også, men det krever mye mer av knytingen, du må være nøye på at det blir akkurat passe stramt, og det er ikke lett! Regner med at du har sett den fine på Youtube? Det er ikke på langt nær så vanskelig som VG-reklamen skal ha det til. Mange andre fine instruksjonsvideoer også. Hvis du vil sy bæretøy stemmer jeg absolutt for meitai, og også ringslynge. Sistnevnte er superduperenkelt. Jeg kjøper slyngeringer her. Sjekk forøvrig finn.no for bæretøy! Mange som prøver seg og ikke får dreisen på det. Manduca, Beco, Ergo, Oh! Snap (Babyhawk), Boba 2G er vel de vanligste formsydde, av meitaier er det mange merker. Men meitai pleier de fleste å få med i annonsen, det er verre med "formsydd bæresele". Tettinntil er supert hvis du vil finne ut mer om bæring. Forumet er bra, pluss at det ligger instruksjoner for det meste av bæretøy der. Hehe, erfaren gravid... Dette svangerskapet har så langt fortonet seg veldig annerledes enn det første! Sist merket jeg ikke så mye til den milde midten, den var ihvertfall veldig kort. Var kvalm til jeg var halvveis... Håper på bedre tider denne gangen. Jeg synes jo (helt objektivt) at Turnerose er verdens beste. lille katt: Selger de virkelig symaskiner på CO? Du kan gjerne låne elastisk her, om du vil. Ang formsydde - jeg har ikke prøvd allverdens selv, men vet at mange mener at Manduca ikke egner seg til de aller minste. Vi kjøpte ikke vår før Turnerose var noen måneder, så jeg vet rett og slett ikke. Angelpack vet jeg at ofte anbefales. Den har de på Bæreglede (ved Babyshop i Ullevålsveien), mener jeg. En tråd om formsydd til nyfødt her. (Tror det er på åpent forum?) Men ser de fleste anbefaler meitai. Til litt større funker stort sett alle formsydde fint, men utfordringen er å finne den selen som passer bærerens kropp best. Jeg har prøvd en Beco Butterfly og en Boba 2G, som begge passer meg bedre enn Manduca. Men ringslynge, da? Eller lommeslynge?
lille katt Skrevet 1. mars 2011 #1564 Skrevet 1. mars 2011 Har tenkt på ringslynge - det kunne jeg kanskje også ha forsøkt meg på å sy selv, til tross for mitt symaskinhat. Og ja - det selger noe som LIGNER på en symaskin på Clas Ohlsson. De gjorde ihtvertfall det for 9 år siden, da jeg fikk den. Men jeg tror ikke det egentlig er en symaskin. Tror heller det er et ondskapsfullt irritasjonsmonster som bare utgir seg for å være symaskin. Hvis jeg skal sy, drar jeg til svigermor og syr .
*Joyce* Skrevet 2. mars 2011 Forfatter #1565 Skrevet 2. mars 2011 (endret) Har tenkt på ringslynge - det kunne jeg kanskje også ha forsøkt meg på å sy selv, til tross for mitt symaskinhat. Og ja - det selger noe som LIGNER på en symaskin på Clas Ohlsson. De gjorde ihtvertfall det for 9 år siden, da jeg fikk den. Men jeg tror ikke det egentlig er en symaskin. Tror heller det er et ondskapsfullt irritasjonsmonster som bare utgir seg for å være symaskin. Hvis jeg skal sy, drar jeg til svigermor og syr . Ringslynge er kjapt og enkelt å sy. Det er jo i praksis bare to stoffbiter som er sydd sammen (hvis du velger å sy dobbelt - du kan sy i enkelt stoff, også men da kan de ikke brukes like lenge), og så syr du fast ringene i den ene enden. Voila! Jeg tror jeg brukte en knapp time på min første, og da lagde jeg en "avansert" skulder. (Såkalt Oopa-skulder. Her er en vanlig, enkel skulder.) Lurt å sy hos svigermor da, ja. Endret 2. mars 2011 av *Joyce*
*Joyce* Skrevet 2. mars 2011 Forfatter #1567 Skrevet 2. mars 2011 Spotting! Antagelig ikke noe farlig, men blir nå litt bekymret likevel...
Gjest ~Milla~ Skrevet 2. mars 2011 #1568 Skrevet 2. mars 2011 Spotting! Antagelig ikke noe farlig, men blir nå litt bekymret likevel... Det går så bra så
Tussi! Skrevet 2. mars 2011 #1569 Skrevet 2. mars 2011 Hmm.. Har du en enkel oppskrift på ringslynge da? Kan jo være overkommelig det. Har elastisk sjal jeg bruker innimellom, men funker dårlig og knyte på seg i møkkete parkeringshus...
*Joyce* Skrevet 2. mars 2011 Forfatter #1570 Skrevet 2. mars 2011 (endret) Milla: Jada, jeg tror nok det. Tussi: Se her! Endret 2. mars 2011 av *Joyce*
*lilly* Skrevet 2. mars 2011 #1571 Skrevet 2. mars 2011 Her var det mange nyttige tips om bæretøy! Jeg har kjøpt elastisk sjal ja, tror det skal fungere bra i starten ihvertfall. Nå skal jeg lese meg litt mer opp på hva som ellers finnes, så få vi se hva det blir til Spotting er aldri noe gøy, men jeg har inntrykk av at det nesten er mer vanlig å spotte litt enn ikke å gjøre det. Jeg spottet flere ganger og det gikk helt fint! Du er jo dessuten nesten 12 uker, så jeg hadde nok ikke vært så bekymret om jeg var deg
lille katt Skrevet 2. mars 2011 #1572 Skrevet 2. mars 2011 Har du noen gode tips til stoff, da? Jeg som ikke kan sy, synes jo også at halve jobben er å finne ut hva man bruke til å sy! Har ikke peiling på stoff, rett og slett. Enig med Tussi - jeg har jo aldri prøvd elastisk sjal, men synes det har vært styrete nok med meitai i f.eks. parkeringshus når man skal holde styr på disse bærestroppene. Ser for meg at det blir båret mer i heimen hvis jeg enkelt kan putte lillebror oppi noe når A roper på meg og vil ha hjelp til noe, samtidig som D sitter på do og vil tørkes . Tror nok jeg skal klare å sy ringslynge, har sett på oppskriften på tettinntil før, og det skal jo visstnok være lettere enn meitai. Må bare skaffe litt overskudd først....
dreia Skrevet 2. mars 2011 #1573 Skrevet 2. mars 2011 *følger med på bæretøydiskusjonen* Eg har tenkt på å sy både meitai og nå også ein type slynge, men så var det å finna ut kva stoff ein skal gå for. Eg føler meg berre dum når eg går inn på Stoff & Stil og ikkje eingong klarar å spør om kva eg lurer på, for eg veit ikkje kor eg skal begynna. Og det Pickles-teppet er kjempefint. Eg har kjøpt alpakkagarn, og begynte å strikka teppet mens eg var innlagt på sjukehuset, men då tråden røyk for andre gong og eg måtte begynna på nytt igjen, blei eg berre sint og gav opp. Men strikking under amming fekk eg aldri til, så her fekk eg nesten ikkje strikka noko før pjokken var ca. 3 mnd. Men då var det utrulig deilig å endelig finna fram strikkepinnane igjen. Spotting gir ein eit støkk, men håpar det er heilt uskyldig. Spotta du ikkje litt med Turnerose også?
*Joyce* Skrevet 2. mars 2011 Forfatter #1574 Skrevet 2. mars 2011 Her var det mange nyttige tips om bæretøy! Jeg har kjøpt elastisk sjal ja, tror det skal fungere bra i starten ihvertfall. Nå skal jeg lese meg litt mer opp på hva som ellers finnes, så få vi se hva det blir til Spotting er aldri noe gøy, men jeg har inntrykk av at det nesten er mer vanlig å spotte litt enn ikke å gjøre det. Jeg spottet flere ganger og det gikk helt fint! Du er jo dessuten nesten 12 uker, så jeg hadde nok ikke vært så bekymret om jeg var deg Hehe, jeg ble raskt bitt av bærebasillen, og den har blitt værende! Vi har jo egentlig brukt vogna veldig, veldig lite. Sånn som nå om dagen (hos oss er det masse snø, og den er ganske sleip på fortauene) er det jo helt håpløst med vogn! Veldig glad for at jeg har bærealternativet. Neida, jeg spottet med Turnerose også, og det gikk jo (åpenbart) fint. Men det er en guffen følelse likevel. Har du noen gode tips til stoff, da? Jeg som ikke kan sy, synes jo også at halve jobben er å finne ut hva man bruke til å sy! Har ikke peiling på stoff, rett og slett. Enig med Tussi - jeg har jo aldri prøvd elastisk sjal, men synes det har vært styrete nok med meitai i f.eks. parkeringshus når man skal holde styr på disse bærestroppene. Ser for meg at det blir båret mer i heimen hvis jeg enkelt kan putte lillebror oppi noe når A roper på meg og vil ha hjelp til noe, samtidig som D sitter på do og vil tørkes . Tror nok jeg skal klare å sy ringslynge, har sett på oppskriften på tettinntil før, og det skal jo visstnok være lettere enn meitai. Må bare skaffe litt overskudd først.... Jeg har sydd av thaisilke/dupionisilke. Kjøpte på eBay til en billig penge, hele den første slynga jeg sydde kom vel på rundt 200 kr med stoff + frakt + ringer. Ellers må du finne et stabilt, litt kraftig, men likevel føyelig vevd stoff. Vet at mange syr ringslynge av vevde sjal, så om du har kjent på vevd sjal noen gang får du kanskje en idé om hvordan stoffet bør være. Det må rett og slett være kraftig nok til å holde vekten av barnet, samtidig som det må kunne følge barnets kropp - ergo ikke være for stivt. Ingen konkrete forslag der, dessverre - har blitt så glad i silkeslynger at jeg ikke har sydd noe annet. Silke er svalt og deilig når det er varmt og lunt og godt når det er kaldt, og har jo sånn sett en del av de samme egenskapene som ull. Du finner forøvrig plenty med silke på f.eks. Rainbow Tekstil ved Gunerius. Men det er litt dyrere der enn på eBay. Et annet alternativ er Fabric.com, den vet jeg mange er fornøyd med. Hehe, det blir nok mye av den typen multitasking på deg fremover, ja! *følger med på bæretøydiskusjonen* Eg har tenkt på å sy både meitai og nå også ein type slynge, men så var det å finna ut kva stoff ein skal gå for. Eg føler meg berre dum når eg går inn på Stoff & Stil og ikkje eingong klarar å spør om kva eg lurer på, for eg veit ikkje kor eg skal begynna. Og det Pickles-teppet er kjempefint. Eg har kjøpt alpakkagarn, og begynte å strikka teppet mens eg var innlagt på sjukehuset, men då tråden røyk for andre gong og eg måtte begynna på nytt igjen, blei eg berre sint og gav opp. Men strikking under amming fekk eg aldri til, så her fekk eg nesten ikkje strikka noko før pjokken var ca. 3 mnd. Men då var det utrulig deilig å endelig finna fram strikkepinnane igjen. Spotting gir ein eit støkk, men håpar det er heilt uskyldig. Spotta du ikkje litt med Turnerose også? Stoff&Stil har vel litt dårlig utvalg på thaisilke, om jeg ikke husker feil? Men de har helt sikkert noe annet du kan bruke. Til meitai: Stroppestoff kan være f.eks. "mellemstripet fløyel" eller "kraftig strukturlin". De har også noe som heter "børstet bomull", men den er litt tykk igjen, synes jeg. Ikea har også et par brukbare stroppestoffer - Aina (lin) og Minna (bomull), om du har det i nærheten. Når det gjelder cordfløyel må du se på kvaliteten i form av antall wales. Til stropper må du ha lave tall. S&S sin er 11 wales, det er bra. Babycorden deres kan du IKKE bruke, den er 21 wales og altfor, altfor tynn (og forsåvidt ubrukelig til det meste, spør du meg, men det er en annen sak). S&S kom forresten med et mønster på meitai i fjor, tegnet av en fra Tettinntil, så vidt jeg vet, men de hadde gjort den megabommerten å bruke babycorden til stroppene i katalogen... Det ER virkelig ikke trygt, ikke nok hold i stoffet! Til panelet kan du bruke hva som helst, så lenge du stabiliserer med et lag stroppestoff e.l. i midten. Jeg pleier å bruke et fint pyntestoff, et lag med stabilt stoff i midten og så gjerne stroppestoffet på den andre siden, gjerne med en applikasjon på. Noen "padder" panelet, jeg gjorde det med den første jeg sydde, men har ikke giddet etterpå. Til Knøttet har jeg tenkt å sy en meitai med ull (fra S&S) på den ene siden av panelet. Da blir det lunt og godt. Til padding i stroppene bruker jeg som regel fleecetepper som jeg klipper i strimler. Kjøpte et billig et på Kid til det formålet. Jeg har som regel hatt tredobbelt i mediebeltet og dobbelt i skulderstroppene, men det er jo smakssak hva man foretrekker. Også er det virkelig viktig å sy mange sikringssømmer der man fester stroppene. Dagens lille avhandling. Håper det kan være til nytte! Hehe, hormonstrikking funker dårlig. Man blir jo så til de grader frustrert! Men du kan jo ta det frem igjen nå, da...? Joda, spottet med Turnerose også, så jeg er ikke kjemperedd. Men litt guffent er det. 1
dreia Skrevet 2. mars 2011 #1575 Skrevet 2. mars 2011 Avhandlingar kan eg lika. Så var det det å få ut fingeren, då. Det er eg ikkje spesielt god på.
*Joyce* Skrevet 2. mars 2011 Forfatter #1576 Skrevet 2. mars 2011 Avhandlingar kan eg lika. Så var det det å få ut fingeren, då. Det er eg ikkje spesielt god på. Nei, det er en helt annen sak. 1
*Joyce* Skrevet 2. mars 2011 Forfatter #1577 Skrevet 2. mars 2011 Bestilt ullbukse og en Celebrian's formsydd i bambus i str NB. (Bilde borte nå.) Mannen har ikke så lyst på brettiser neste gang, så da... Jeg syr mesteparten av bleiene selv, men moro med noen kjøpebleier for å få litt inspirasjon. Også har jeg bestilt litt til meg selv også, da. Bath soaker kit (mangler riktignok badekar, men... ) og . Gleder meg mest til miniatyrbleiene kommer. Også er garnet mitt fra Pickles sendt! 1
*Joyce* Skrevet 3. mars 2011 Forfatter #1578 Skrevet 3. mars 2011 Sånn, nå stemmer tickeren. Vært hos legen i dag. Hater, hater, hater. Ikke var det fastlegen, heller. Han var allright nok, det er ikke det... Men jeg klarte ikke ordentlig å si noe om dette med fødselsangst, sykehusskrekk osv. Sitter igjen med en skikkelig klump i halsen. Har mest lyst til å gråte...
Trekkoppfuglen Skrevet 3. mars 2011 #1579 Skrevet 3. mars 2011 Sånn, nå stemmer tickeren. Vært hos legen i dag. Hater, hater, hater. Ikke var det fastlegen, heller. Han var allright nok, det er ikke det... Men jeg klarte ikke ordentlig å si noe om dette med fødselsangst, sykehusskrekk osv. Sitter igjen med en skikkelig klump i halsen. Har mest lyst til å gråte...
*Joyce* Skrevet 3. mars 2011 Forfatter #1580 Skrevet 3. mars 2011 (endret) Takk, kjære deg. Noen som vet noe om blodtrykksapparater til hjemmebruk? Legen anbefalte at jeg skaffet meg det siden jeg sliter med såkalt "white coat hypertension", dvs at blodtrykk og puls går rett til himmels hos legen. Pulsen lå på over 100 i dag, nesten 120. Greit nok at jeg får høyere puls når jeg er gravid, men SÅ høy er den ikke, altså. Han målte BT tre ganger, men trodde fortsatt ikke det ble riktig, siden pulsen var så høy. Endret 3. mars 2011 av *Joyce*
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå