Gå til innhold

Dele gjerrigknarkhistorier fra jobb og privatliv?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg sier fra jeg. Kan gjerne låne bort noen kroner om noen er i nød, men sånn tvungen sponsing er jeg ikke med på.

Det høres ut som han kan trenge å lære å orientere seg, ja. Må bare si takk, den der pallehistorien er det morsomste jeg har lest på lenge.

Hun sendte dette svaret på en sms? For å fortelle at hun ikke ville bruke penger på å sende oppskrift på sms? 🤪

Min gjerrigknarkhistorie:

Jeg tar med pant rett som det er, fordi jeg faktisk mener det er riktig å få igjen de pengene. Jeg sjekker "halv pris pga. dato"-seksjonen hver gang jeg er i butikken, fordi jeg kan finne luksusvarer jeg ellers ikke har råd til å kjøpe og spare penger på vanlige hverdagsvarer. Superbonus: bidrar til å redusere matsvinn.

Ellers gjør jeg mye rart i hverdagen for å spare ressurser og penger, som å tørke biter av slappe grønnsaker(vårløk, gulrot, sopp etc.) i stedet for å kaste dem; bruker dette til suppekraft o.l. Om plagg er utslitte, klipper jeg bort de slitte delene og gjemmer resten til "redesign/remake" eller lapping. Halvparten av møblene mine er ting som jeg har funnet her og der da andre skulle kaste dem. Noe er helt fine ting og annet er pusset opp, jeg liker å fikse på gammelt "skrot".

Så jeg er nok sånn sett litt gjerrig på egne utgifter fordi jeg er ubemidlet, men snylte og lure til meg fra andre - nei. Sånt gjør man bare ikke.

Anonymkode: 2626f...111

Jeg ringte og spurte om hun kunne sende en oppskrift på sms, det ville hun ikke bruke penger. Hun brukte ikke penger da jeg ringte henne. 

Anonymkode: 29982...abe

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 26.5.2022 den 14.22):

Har ei venninne som gnåler og bombarderer meg med fraser om hvor rik jeg er. Om hvor heldig stilt jeg er i motsetning til henne   Vurderer å kutte henne ut. Hun er gjerrigheten selv og smisker med meg utelukkende for å oppnå fordeler." Å jeg er så glad jeg har deg osv.."HVA skulle jeg gjort uten deg" ..vil du bare kjøre innom der og der og der.... Hun har ikke lappen og snylter på meg.  Vi har pleid å dele på drivstoffet men nå har det plutselig blitt at hun har ikke penger på seg idag  osv..men så ser jeg at hun handler ting. Skjedd tre ganger nå-"Du skal få neste gang" og så skjer det ikke. Når vi nærmer oss stoppestedet begynner hun å vri på seg febrilsk og kommentere tidligere bilturer jeg har tatt for meg selv om ikke det  og det var unødvendig sløsing å kjøre den lange omveien osv osv . (Underforstått at da hadde ikke helheten blitt så dyr)  Følger med hvis jeg betaler i butikken med en stor seddel og kommenterer hvor har du fått den fra? Så stor seddel har aldri jeg hatt osv..

Nysgjerrig og gnien og sensasjonslysten overdøver de gode egenskapene jeg alltid har likt så godt med henne. Jeg kan merke når hun har snakket med  visse andre for da er bombardementet igang som en foss med ord om hvor rik jeg er osv....

Ei felles venninne har advart meg siden hun  på bussen hadde kikket oppi lommeboken hennes og kommentert hva slags kort hun hadde.  At jeg burde være på vakt overfor henne. Ikke at hun stjeler men frekkhet og info hun plaprer rundt om og sensasjonslysten og misunnelig en salig blanding. Vi har blitt enige om at vi må gjøre noe. Vi bor tett på hverandre og treffes  derfor stadig. Vi vurderer å flytte  langt unna hennes nysgjerrige blikk. 

 

 

 

 

Anonymkode: 720e7...ab8

Jeg har ei venninne som er motsatt. Jeg er den fattige og alenemor, hun har "høg utdanning" og tjener 300.000 kr mer enn meg. Og kvar gang vi møtes skryter hun om alt hun han kjøpt, kva det kostet hun, og kommer med kommentarer som at det kommer jeg aldri til å ha råda til å kjøpe, siden jeg har så lite peng.

Det e ikkje noke jeg har tatt opp som tema, liker hun meget godt som venninne, men akkurat dette har tatt knekken på vennskapet😂 jeg orker ikkje å høre på slikt. 

  • Liker 7
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et vennepar vi til stadighet inviterer på middag, grilling osv. Hver bidige gang går de gjennom kjøleskapet før de drar for å få med seg restene av alt de kjøpte inn. De 3 cm med agurk som ble igjen, en kvart paprika, 2 dl av cola, en par skjeer med potetsalat og for guds skyld ikke glem det ene hamburgerbrødet som ble til overs. Dette er ikke fattige folk heller, bedriftseiere med god økonomi. 

Anonymkode: 33bd8...083

  • Liker 18
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du er ikke TS. TS er oppretter av denne tråden.

Anonymkode: b45dd...142

Ja det ble feil. Sorry.

Anonymkode: 720e7...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vi har et vennepar vi til stadighet inviterer på middag, grilling osv. Hver bidige gang går de gjennom kjøleskapet før de drar for å få med seg restene av alt de kjøpte inn. De 3 cm med agurk som ble igjen, en kvart paprika, 2 dl av cola, en par skjeer med potetsalat og for guds skyld ikke glem det ene hamburgerbrødet som ble til overs. Dette er ikke fattige folk heller, bedriftseiere med god økonomi. 

Anonymkode: 33bd8...083

Herregud, kjenner jeg blir flau på slike folks vegne. 

  • Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde med en venninne en kort periode. Først så avtale vi at vi skulle dele på maten. Da hun gikk og handlet så hadde hun kjøpt masse matvarer hun visste jeg ikke likte, bind og tamponger til seg selv, røyk til seg selv og diverse hårprodukter. Hun trakk ikke fra dette på regningen, men delte det på to og ble sur da jeg sa at vi kunne kjøpe mat selv og ha hvert vårt skap. 

Samme venninne lagde stort nummer av at hun faktisk betalte husleie og strøm når hun var bortreist (bortreist under en uke). 

Samme venninne passet også på at jeg sto først i butikk køen og spurte om ikke jeg kunne legge ut for den ene brusen eller isen hun skulle ha - fikk aldri pengene tilbake. Jeg måtte begynne å si at jeg ikke hadde nok penger, kun til det jeg skulle ha selv. 

Samme venninne tok også betalt om jeg fikk en slurk av ølen hennes og spurte om jeg ville kjøpe resten av den halve ølen hun ikke orket. Jeg lærte fort og takket bare nei og kjøpte egen drikke. 

Anonymkode: 29982...abe

  • Liker 28
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt usikker på om jeg allerede har delt denne. 
 

Da jeg var 19 år gammel ( er 34 år idag, men husker dette godt :ler: ) var jeg sammen med en fyr som var både lystløgner og snylter. Han jugde veldig om hvor rik han var, men sannheten var jo at han stort sett var blakk. 
 

Han snyltet ofte på meg, men en dag han hadde fest spanderte han for en gangs skyld på meg. Han kjøpte drikke til meg for tilsvarende ca 400 kr. 
 

Etter festen fikk jeg høre i lang tid om hvor snill han hadde vært som spanderte dette på meg og jeg fortalte mamma dette. Hun sa at for å få han til å holde kjeft så burde jeg gi 1000 kr til han, så skulle jeg nok slippe å høre noe mer om det. 
 

Jeg gjorde som mamma sa, ga han 1000 kr en kveld vi skulle ut og drikke, noe han gladelig tok imot. Senere på kvelden var vi på byn og han kommer bort til meg og spør om jeg kan spandere drikke på han. Jeg svarer jo at jeg har gitt han 1000 kr! Da svarte han frekt: «Som om ikke jeg har brukt mer enn 1000 kr på deg liksom». Noe som ikke en gang var sant.

Vi dro til Syden med moren min, moren min syntes synd på han fordi han ikke hadde råd til å dra og spanderte på han. For at han ikke skulle føle på det så diktet vi opp at hun spanderte turen på meg også, men sannheten var jo at jeg betalte reisen min selv.

På turen ble vi kjent med et par og drakk, da sa kjæresten min høyt «ikveld spanderer jeg all drikke på deg». Dette var jo noe han ellers aldri sa, så jeg skjønte at han sa det fordi han var i form og samtidig ville vise seg frem, derfor drakk jeg ikke mer enn to drinker på hans regning, mens han som vanlig bøttet nedpå..

Neste morgen var han sint over hvor mye penger han hadde brukt på meg kvelden før og at nå måtte jeg spandere på han resten av turen! Da ble jeg rasende og sa dette var siste gang han liksom spanderte på meg og at jeg kun hadde drukket to drinker, da holdt han munn.

Jeg tok aldri imot noe igjen fra han etter de, lot han ikke en gang spandere en sjokolade og forholdet varte selvfølgelig ikke lenge. 

Anonymkode: 5480f...149

  • Liker 24
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I leilighetskomplekset mitt er det to etasjer med garasjeplasser. Det koster enten 400.000 kr per plass, eller 800 kr å leie per mnd (for de plassene som ikke er solgt enda/leies ut av seksjonseiere). Jeg har valgt å leie garasjeplass. Vi har også en facebook-side der man kan låne plassene til andre på for korte ærender, dvs. maks en dag. Allikevel er det de samme folka som gnåler om gratis lån av parkeringsplass, noen spør jo nesten hver eneste dag! Samme navnene som går igjen på gruppa... Det er mange ledige plasser, men folk ønsker ikke å låne dem gratis bort heller akkurat.

Synes egentlig det er litt gjerrig, mtp. at 800 kr i mnd for innendørs, oppvarmet garasjeplass inkl. strøm, er ganske billig sammenlignet med gateparkeringen her!

Anonymkode: 0ee5d...df2

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/25/2022 at 10:54 PM, AnonymBruker said:

Kjenner det er litt pinlig å skrive dette. Sist vi var på hotell så var det 6 hele flasker med rituals produkter som jeg helte over på egne flasker og tok med meg hjem. Vet ikke helt hva som kom over meg...jeg har absolutt råd til rituals produkter.

Anonymkode: 95bee...d52

Pass deg, for syndens vei begynner i det små med ritual produkter. Men ender med at du tar med deg rommets møbler og TV.

Anonymkode: ad023...e35

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.5.2022 den 0.24):

Vi har et vennepar vi til stadighet inviterer på middag, grilling osv. Hver bidige gang går de gjennom kjøleskapet før de drar for å få med seg restene av alt de kjøpte inn. De 3 cm med agurk som ble igjen, en kvart paprika, 2 dl av cola, en par skjeer med potetsalat og for guds skyld ikke glem det ene hamburgerbrødet som ble til overs. Dette er ikke fattige folk heller, bedriftseiere med god økonomi. 

Anonymkode: 33bd8...083

Trodde først det stod at de tok med grønnsaker de hadde hjemme som allerede var åpnet - det synes jeg er bra.

Men veldig merkelig å ta med mat tilbake med mindre det er i en skål de allerede skal ha med..

Anonymkode: 6dda6...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min onkel var av den sparsommelige sorten. Barnløs. Jeg ba han i konfirmasjonene til mine sønner, og begge gangene fikk han sin søster til å kjøpe konfirmasjonskort for han og skrive på. Uten å gi en oppmerksomhet/pengegave eller gave. Han kom ikke i selskapene da han var blitt gamnel og bodde et stykke unna. 

 (Da jeg var konfirmant på 80 tallet fikk jeg 10 kr i gave fra han). Og neida, jeg er ikke utakknemlig av meg, jeg bare stusser litt. 

Jeg har alltid vært glad i min onkel uansett💓savner han. 

-da han døde 96 år gammel hadde han 3 millioner på "bok". Jeg bare undres på hvorfor han ikke brukte mer penger på seg selv. Vi fant hauger med ubrukte ting som han har fått i gaver oppigjennom årene. Så trist at han ikke unnet seg å bruke f eks nye votter og sokker og skjorter. Huset var falleferdigt og kaldt. Han kunne hatt det så mye bedre tenker jeg. Men det skulle visst spares.

Anonymkode: 2c2a7...4ff

  • Liker 9
  • Hjerte 20
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Min onkel var av den sparsommelige sorten. Barnløs. Jeg ba han i konfirmasjonene til mine sønner, og begge gangene fikk han sin søster til å kjøpe konfirmasjonskort for han og skrive på. Uten å gi en oppmerksomhet/pengegave eller gave. Han kom ikke i selskapene da han var blitt gamnel og bodde et stykke unna. 

 (Da jeg var konfirmant på 80 tallet fikk jeg 10 kr i gave fra han). Og neida, jeg er ikke utakknemlig av meg, jeg bare stusser litt. 

Jeg har alltid vært glad i min onkel uansett💓savner han. 

-da han døde 96 år gammel hadde han 3 millioner på "bok". Jeg bare undres på hvorfor han ikke brukte mer penger på seg selv. Vi fant hauger med ubrukte ting som han har fått i gaver oppigjennom årene. Så trist at han ikke unnet seg å bruke f eks nye votter og sokker og skjorter. Huset var falleferdigt og kaldt. Han kunne hatt det så mye bedre tenker jeg. Men det skulle visst spares.

Anonymkode: 2c2a7...4ff

Hvem arvet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

-da han døde 96 år gammel hadde han 3 millioner på "bok". Jeg bare undres på hvorfor han ikke brukte mer penger på seg selv. Vi fant hauger med ubrukte ting som han har fått i gaver oppigjennom årene. Så trist at han ikke unnet seg å bruke f eks nye votter og sokker og skjorter. Huset var falleferdigt og kaldt. Han kunne hatt det så mye bedre tenker jeg. Men det skulle visst spares.

Anonymkode: 2c2a7...4ff

Min tante var samme type. Levde veldig sparsommelig, men var heldigvis raus med andre. Alle rundt henne fikk flotte gaver, og hun var aldri gniten ved spleising.

Var veldig trist å se hvor lite hun unnet seg i hverdagen. Kjøleskapet hennes, huset som var iskaldt utenom kjøkken og en liten stue. Veldig vemodig å se hvor sparsommelig hun hadde levd.

  • Liker 2
  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Djungelvrål skrev (På 5.6.2022 den 22.40):

Hvem arvet?

Arven ble fordelt til søsken og barn av søsken. 

Anonymkode: 2c2a7...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far.Jeg er godt voksen og husker enda den gangen han sa,en kald vinterdag"Nå skal jeg bort så da trengs det ikke å fyre mer i ovnen"..Han var utrolig spesiell,på alle mulige måter.

Anonymkode: b7c3d...64e

  • Liker 3
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Min far.Jeg er godt voksen og husker enda den gangen han sa,en kald vinterdag"Nå skal jeg bort så da trengs det ikke å fyre mer i ovnen"..Han var utrolig spesiell,på alle mulige måter.

Anonymkode: b7c3d...64e

Han skulle bort men ikke du? Det er ikke gjerrig, det er ondt. 

Anonymkode: d8ab7...68f

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fikk høre etterpå at han hadde følt seg så lite mann fordi jeg betalte alt?!

Da hadde jeg faen meg sagt "ah men det kan vi løse, bare overfør kr xxxx til meg så er den saken grei!"

Anonymkode: 0feed...512

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.6.2022 den 17.23):

Pass deg, for syndens vei begynner i det små med ritual produkter. Men ender med at du tar med deg rommets møbler og TV.

Anonymkode: ad023...e35

😁😁

Anonymkode: 95bee...d52

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Vil ikke bare kalle dette gjerrig, men snylter oppførsel: 

Datet en mann ifjor og han ville at vi helst skulle være i min leilighet hele tiden. Vi var kun i hans leilighet en gang og jeg overnattet aldri der. 
 

Han dusjet ca 3 ganger hver dag ( dette var heldigvis før strømmen ble så dyr !) og vasket også klær her. Da han kikket i kjøleskapet kommenterte han at her var det tomt og må fylles opp, men han kjøpte jo ikke noe. Når jeg er den som bor i leiligheten så føler jeg at jeg må verte opp den som er på besøk, så jeg handlet inn. Da noen venner kom på besøk kommenterte de at så fult hadde de aldri sett kjøleskapet mitt før og daten min satt og smilte, akkurat som det var hans fortjeneste, han hadde jo ikke betalt et øre av det.


En kveld maste han så om at han ville på byn og ta noen drinker. Altså hans forslag.. Men når vi kommer på byn så sitter han der og ikke har penger! 
 

Skjønte jo fort at dette var en fyr å ikke satse videre på, så kuttet han ut. Fikk høre etterpå at han hadde følt seg så lite mann fordi jeg betalte alt?! Når han altså hadde vært den som klagde over lite mat i kjøleskapet, men ikke kjøpte inn noe mat selv og foreslo tur på byn hvor han forventet å bli spandert på!

Flere måneder etterpå ringte han igjen og fortalte at han hadde mistet leiligheten og nå bodde hos moren sin ( daten er en mann på 40 år ) og om ikke vi kunne begynne å treffes igjen. Jeg skjønte jo selvfølgelig hvorfor, han trengte et sted å bo og en å snylte på. Jeg svarte at jeg har fått kjæreste og da kunne jeg høre skuffelsen i stemmen hans.

Menn som sier at det bare er kvinner som utnytter menn for penger kan ta seg en bolle. :regler: 

Anonymkode: 5480f...149

Har vært borti en av samme ulla. 
Vi ble sammen rett før han mistet jobben sin. Han leide en liten leilighet men vi var alltid hos meg, spiste der osv. Siden han jo hadde redusert inntekt siden han hadde mistet jobben så betalte jeg ALT! Kjøpte til og med klær til han, brukte tusenvis av kroner på bursdagsgaver til barna hans osv. siden jeg jo syntes synd på han siden han var arbeidsledig. Fyren kjøpte aldri så mye som ei tyggispakke til meg eller bidro med noe som helst. Jeg regnet jo med at ting skulle endre seg når han fikk seg jobb, noe han etter nesten et år gjorde. Da dagen for hans første lønnsutbetaling kom fikk jeg beskjed om at han ikke hadde tid til å treffes rett etter jobb, for han skulle shoppe. Jeg fikk jo forventninger om at han kanskje ville gi meg en takk for alle utgiftene jeg hadde dekket for han, eller i det minste fylle opp kjøleskapet, men nei da. Han kom tilbake med posevis med ting til seg selv. Jeg ble jo litt lang i maska da, men ville ikke virke verken gjerrig eller kravstor så jeg spurte han om han i det minste hadde kjøpt noe til barna sine, som ikke hadde fått en tøddel av sin far på et år, med unntak av de tingene jeg hadde kjøpt til han. Da var svaret: «Barna?!? PØH! Det får moren deres ta seg av!» 

Jeg dumpet han. 

Anonymkode: f90f4...feb

  • Liker 26
  • Hjerte 5
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...