Gå til innhold

Dele gjerrigknarkhistorier fra jobb og privatliv?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Tidligere var strømmen langt rimligere en idag, og folk flest hadde råd å fylle bensintanken på bilen uten å bli "flådd økonomisk".  Tærskelen for å vera hjemme nå ein var syk var høgre en idag, og mange lokalsamfunn vart bygd opp på dugnader.  Strømprisene var langt rimligere en de fleste opplever, og  folk flest fekk "tutet ørene fulle" under hvert valgår om å vise moderasjon.  Lønnspiralen har endret seg, noen bevilger seg høye lønninger medan andre får stadig mindre.

Gerrigknarkene er trolig blitt i flertall iblandt oss, og her har det blitt en holdningsendring  

Anonymkode: 26286...0b5

Å være gjerrig og å være sparsom er to helt forskjellige ting. 

Anonymkode: 5d056...6c1

  • Liker 30
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

X’n til kjæresten er havner også på topp på min liste. Siste nytt er at de ukene barna er der får de kun bruke et glass om dagen slik at det ikke blir så mye oppvask. De vil jo ikke kjøre oppvaskmaskinen unødvendig ofte 🙈

Anonymkode: 7a331...e7b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

X’n til kjæresten er havner også på topp på min liste. Siste nytt er at de ukene barna er der får de kun bruke et glass om dagen slik at det ikke blir så mye oppvask. De vil jo ikke kjøre oppvaskmaskinen unødvendig ofte 🙈

Anonymkode: 7a331...e7b

Er dette gjerrig? Dette forsøker vi å gjøre (og det lenge før strømprisen gikk amok 🤪) , ikke pga pris på oppvaskmaskinen nå, men fordi jeg er så lei av at toppetasjen er full før bunnen….

Anonymkode: a7b85...5d5

  • Liker 41
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er dette gjerrig? Dette forsøker vi å gjøre (og det lenge før strømprisen gikk amok 🤪) , ikke pga pris på oppvaskmaskinen nå, men fordi jeg er så lei av at toppetasjen er full før bunnen….

Anonymkode: a7b85...5d5

For ikke å snakke om å kjøre halvtom maskin fordi det er tomt for reine glass 😅 Prøver å ikke ha mere ting enn nødvendig, men om alle skulle ta seg nytt glass ved hver sving til vasken, nåtte jeg hatt i hvert fall dobbelt så mange som i dag.

Anonymkode: ad917...a2b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

X’n til kjæresten er havner også på topp på min liste. Siste nytt er at de ukene barna er der får de kun bruke et glass om dagen slik at det ikke blir så mye oppvask. De vil jo ikke kjøre oppvaskmaskinen unødvendig ofte 🙈

Anonymkode: 7a331...e7b

Det er ikke gjerrig, det er sunn fornuft. 

Anonymkode: edef3...b55

  • Liker 30
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om noen som regifter spontane bomkjøp. Hun kjøpte trolig på chartertur, hva hun trodde var en billig parfyme, men som viste seg til å være en deo spray. Denne ga hun så videre og hun skrøt masse av at det var skikkelig kvalitetsgreier. Om ikke det var nok så var esken åpnet og forseglingen brutt. 

Anonymkode: 85986...2fa

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maskinfører skrev (På 18.9.2022 den 18.45):

Mener det var ca 50 kr pr pall eller noe i den duren 🙂 

Det stemmer nok godt! Jeg jobbet ikke med mottak, men vet vi fikk henting og levering noen ganger i uka og hver gang det var henting var det alltid snakk om "noen hundre kroner" som var borte. Da har jeg blandet og tenkt at én pall var "noen hundre", når det var snakk om hele hentingen. Deg gir mye mer mening, for jeg syntes det var mye for én pall, men avskrevet det med at hva vet jeg egentlig om paller?

  • Liker 7
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.9.2022 den 9.59):

X’n til kjæresten er havner også på topp på min liste. Siste nytt er at de ukene barna er der får de kun bruke et glass om dagen slik at det ikke blir så mye oppvask. De vil jo ikke kjøre oppvaskmaskinen unødvendig ofte 🙈

Anonymkode: 7a331...e7b

Hvis de bare skal drikke ett glass melk eller vann, så blir det vel unødvendig å vaske glassene mellom hver gang? 

Bare å skylle glassene litt mellom hver gang, og så veit man vel hvilken person som har brukt hvilket glass. 

Anonymkode: c0401...e35

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alice123 skrev (9 timer siden):

Det stemmer nok godt! Jeg jobbet ikke med mottak, men vet vi fikk henting og levering noen ganger i uka og hver gang det var henting var det alltid snakk om "noen hundre kroner" som var borte. Da har jeg blandet og tenkt at én pall var "noen hundre", når det var snakk om hele hentingen. Deg gir mye mer mening, for jeg syntes det var mye for én pall, men avskrevet det med at hva vet jeg egentlig om paller?

Hahah, lo godt av denne setningen.  Hva vet jeg egentlig om paller?! 🤣❤️

Anonymkode: a7b85...5d5

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.9.2022 den 19.13):

Tidligere var strømmen langt rimligere en idag, og folk flest hadde råd å fylle bensintanken på bilen uten å bli "flådd økonomisk".  Tærskelen for å vera hjemme nå ein var syk var høgre en idag, og mange lokalsamfunn vart bygd opp på dugnader.  Strømprisene var langt rimligere en de fleste opplever, og  folk flest fekk "tutet ørene fulle" under hvert valgår om å vise moderasjon.  Lønnspiralen har endret seg, noen bevilger seg høye lønninger medan andre får stadig mindre.

Gerrigknarkene er trolig blitt i flertall iblandt oss, og her har det blitt en holdningsendring  

Anonymkode: 26286...0b5

Det er altså forskjell på å være økonomisk og gjerrig. Det første er fornuftig, det andre er usympatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MarianneE skrev (3 minutter siden):

Ei venninne tok et lite bakeoppdrag fot meg: To brett med hveteboller. Jeg hadde ikke mulighet til å bake selv, men tilbød meg å betale for dette. Hun skulle ha 275 kroner PLUSS tips stod det i vippskravet. Tips faktisk...

275,- for 24-32 boller? Det er jo langt mer enn det det koster på butikken her. 5 nybakte boller koster 24,75 eller noe sånt...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (20 minutter siden):

275,- for 24-32 boller? Det er jo langt mer enn det det koster på butikken her. 5 nybakte boller koster 24,75 eller noe sånt...

Butikkboller kan ikke sammenlignes med hjemmebakte. 
Da kunne hun som trengte hjelp kjøpe ferdige på butikken. 

Anonymkode: 96671...866

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MarianneE skrev (47 minutter siden):

Ei venninne tok et lite bakeoppdrag fot meg: To brett med hveteboller. Jeg hadde ikke mulighet til å bake selv, men tilbød meg å betale for dette. Hun skulle ha 275 kroner PLUSS tips stod det i vippskravet. Tips faktisk...

Oj. Jeg har åpenbart gått glipp av store summer 😂 Jeg er fast hobbybaker blandt familie og venner. Det har aldri falt meg inn å kreve en krone for det. Ingredienser til hveteboller koster jo ingenting! Jeg er litt fascinert av summen også. 275? Hvor hentet hun den summen fra egentlig? Det er i hvert fall ikke prisen på 18 hveteboller.

Jeg ville faktisk vært frekk nok til å spørre om kvittering/dokumentasjon på utleggene 😂

Endret av altflyter
  • Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Butikkboller kan ikke sammenlignes med hjemmebakte. 
Da kunne hun som trengte hjelp kjøpe ferdige på butikken. 

Anonymkode: 96671...866

Klart det, greia er at jeg har en sykdom som gjør at det å være i et rom med melstøv gir meg utslett, kløe, luftveisproblemer ol så det å kjøpe boller er vanlig for meg, men denne gangen unnet jeg mann&barn hjemmebakst siden dette er noe de aldri får hjemme

  • Liker 5
  • Hjerte 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MarianneE skrev (54 minutter siden):

Ei venninne tok et lite bakeoppdrag fot meg: To brett med hveteboller. Jeg hadde ikke mulighet til å bake selv, men tilbød meg å betale for dette. Hun skulle ha 275 kroner PLUSS tips stod det i vippskravet. Tips faktisk...

Det hadde jeg nesten trodd var spøk. Og akkurat 275 kr, hvordan kom hun fram til det?

Merkelig prising av oppdraget. Hvis hun skulle ta betalt som en profesjonell, er det alt for lavt, men hvis det er som en vennetjeneste for en venninne, hadde jeg selvsagt gjort det uten betaling, men gått ut fra at du sto for ingrediensene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vet ikke helt om det går direkte under gjerrigknark, men vi er 12 jenter som har vært sammen i tykt og tynt siden ungdomsskolen. Av oss 12 så er det to "gratispassasjerer" om man kan kalle de det. Da mener jeg folk som aldri tar ansvar for å ordne gave eller handle inn eller booke bord eller ordne noe som helst. De har aldri invitert på hyttetur/telttur/grilling/bursdag/spillkveld/juleverksted ja, you name it. De får jo bli med på alt mulig for det er heldigvis 10 jenter som i varierende grad ordner og inviterer og styrer til enhver tid, men nå har det jo gått over 20 år uten at de har gjort noe for gjengen og det har alltid irritert meg. Gjerrigknarker på tid er de i det minste. 

Anonymkode: 4977e...ad6

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eks som aldri hadde penger når julegaver skal handles. Jeg vil ikke være den tanta som ikke gir gaver til nieser og nevøer så da måtte jeg alltid betale dette.

Samme eks som stadig maste om takeaway, men jeg måtte reise å henteed min bil, samt betale. Ikke søren om hans skulle brukes for han måtte jo spare drivstoff og kjørelengde. 

Så var det den gangen han mente at jeg måtte stå for all strømmen i huset. Jeg som gjorde 90% av alt inne, betalte all maten, hentet mat, handlet alt barna trengte og gaver til hans familie. 

Han ville alltid ha skikkelige middager som kostet både penger og tid. Han skulle ha dyre varer utenom, men bidro sjeldent når jeg ikke hadde råd til det. 

Samme fyr sa at han ikke hadde penger til enkelte matvarer på slutten av måneden. Jeg svarte da at her er det tomt så da blir det ingenting - snacks ++. Han sjekket kontoen sin å hadde brått råd til dette likevel. 

Nå er matbudsjettet mitt halvert etter bruddet! 

Anonymkode: 5d739...35a

  • Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet faktisk ikke om det er på grunn av gjerrighet eller om det bare er litt latskap. Men jeg kjenner 2-3stk som bor alt fra 15-30min unna meg. De bor helt feil vei. Altså jeg må enten kjøre tilbake/lengre vekk fra mitt hjem eller jeg må kjøre lengre vekk fra opprinnelig avtalt møtested. De spør ofte om å bli hentet fordi det er greit å forsøke å samkjøre. Jeg er forsåvidt enig. Men da er det vel mest logisk at de som bor lengst vekk og kjører forbi de andre på veien, faktisk bruker egen bil? Eller at de foreslår å treffes på en busstopp så ikke andre må kjøre lengre for å hente de. 

Har opplevd på hytteturer med flere venner at noen forsyner seg grovt av rester. Vi organiserer det slik at vi blir enig om at noen tar med frokost til lørdag, noen til søndag. Andre tar med snacks. Noen tar med tilbehør til middag. Og som regel fikser alle protein selv (typisk grilling ol.). Som regel er det alltid en del til overs. F.eks uåpnet pålegg, flere egg, juice, uåpnet chips, tilbehør osv. Jeg tenker at man da kan ta med rester av det man kom med selv eller at man fordeler litt. Evt at den som har lånt ut hytten får beholde en del. Men har opplevd at de samme forsyner seg raskt. "Det er mye til overs, da tar vi med oss litt". Også tar de med seg det som koster mest og som de selv ikke har tatt med (dette er typisk folk som kjøper billigmerker og forsøker å gjøre alt rimeligst som mulig, åpner f.eks først andres "dyre" potetsalat frenfor firstprice de tok med selv). 

Også har vi de som spør om å få et glass vin i bytte mot deres vin etterpå. Typisk samme folk som beskrevet over. Kjøper billig vin som ikke smaker særlig godt. Også forsyner de seg med store vinglass fra andres vin, og når de selv skal dele så fyller de halvfult. Er ofte fornøyd når de går fordi de plutselig har en uåpnet vin å ta med seg hjem igjen. 

De som sjeldent tar med noe/spanderer. De fleste jeg kjenner spanderer middager i ny og ne. Eller de tar med en vin eller noe snacks til verten. Men så har vi de få som alltid skal spleise/ikke inviterer på noe. Og de kommer alltid tomhendt.

Anonymkode: c18a7...ccf

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Butikkboller kan ikke sammenlignes med hjemmebakte. 
Da kunne hun som trengte hjelp kjøpe ferdige på butikken. 

Anonymkode: 96671...866

Det kan godt være. Jeg har dog ennå ikke smakt bedre boller enn de som bakes på Coop Prix på Oslo S. Bedre enn alt jeg har smakt av hjemmebakt, fra Narvesen, Deli de Luca, bensinstasjoner osv. Har riktignok ikke kjøpt noe særlig med boller på bakerier. 

Jeg snakker altså om ferske, butikkbakte boller med kort holdbarhet. Ikke slike i plastpose som holder i ukesvis. De er pyton. 

Endret av -jk-
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...