Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Frosk
Skrevet

Er det nå jeg skal komme trekkende med alle artiklene og forskningsrapportene jeg har lest som forteller at vegetarianere gjennomsnittlig lever lenger enn kjøttetere, har gjennomsnittlig sunnere BMI, mindre risiko for diabetes, hjerte-og karsykdommer, mange typer kreft, hjerneslag, revmatiske sykdommer... ;)

Det stemmer at enkelte med spiseforstyrrelser tiltrekkes av vegetarisme. Noen er ikke nødvendigvis vegetarianere engang, men sier gjerne til andre at de er det, rett og slett for å "slippe unna" måltider ("Nei, jeg kan ikke ta en hotdog, er vegetarianer skjønner du") Andre velger å bli vegetarianere (eller veganere) fordi de dermed kan unngå fettrike kjøttprodukter, oster osv. Men jeg tror egentlig ikke dette er særlig utbredt i Norge, vegetarisme er såpass uvanlig her. De vegetarianerne jeg kjenner er nok både sunnere og mye mer bevisste på bra kosthold enn den jevne kjøtteter. ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Og poenget med linken var?

Jeg bare kuttet. Fordi min helsesituasjon tilsier at det bra å spise mindre syrebasert mat, tok jeg valget å kutte der det var enklest for meg.

Var ikke ment som noe vondt med linken, stumpet over den på kk.no. Var ment som en spøk fra min side, stod der at vegetarianere lettere ble overspisere. Sorry om den var litt dårlig den spøken..

Skjønner ang. din forklaring til hvorfor du velger vegetarkost. Du får nå ihvertfall i deg masse god og næringsrik mat gjennom kosten. Det er nå kjempebra, selv om jeg ikke kunne tenkt meg å slutte spise kjøttmat så synes jeg det er mange gode vegetarretter der ute også!

Skrevet
Er det nå jeg skal komme trekkende med alle artiklene og forskningsrapportene jeg har lest som forteller at vegetarianere gjennomsnittlig lever lenger enn kjøttetere, har gjennomsnittlig sunnere BMI, mindre risiko for diabetes, hjerte-og karsykdommer, mange typer kreft, hjerneslag, revmatiske sykdommer... ;)

Det stemmer at enkelte med spiseforstyrrelser tiltrekkes av vegetarisme. Noen er ikke nødvendigvis vegetarianere engang, men sier gjerne til andre at de er det, rett og slett for å "slippe unna" måltider ("Nei, jeg kan ikke ta en hotdog, er vegetarianer skjønner du") Andre velger å bli vegetarianere (eller veganere) fordi de dermed kan unngå fettrike kjøttprodukter, oster osv. Men jeg tror egentlig ikke dette er særlig utbredt i Norge, vegetarisme er såpass uvanlig her. De vegetarianerne jeg kjenner er nok både sunnere og mye mer bevisste på bra kosthold enn den jevne kjøtteter. ;)

Tviler ikke på det ett sekund. Det ar som sagt ikke noe jeg la inn som noe vondt mot dere vegetaretende. Dårlig spøk til Pjusket jeg kunne latt vær å poste.

Skrevet
Tviler ikke på det ett sekund. Det ar som sagt ikke noe jeg la inn som noe vondt mot dere vegetaretende. Dårlig spøk til Pjusket jeg kunne latt vær å poste.

Jeg tror ikke det finnes noe perfekt kosthold, uansett hvilken dype "diett" man holder seg til, så vil det alltid være eksperter som mener at det kan føre til det ene og det andre.

Når det gjelder spiseforstyrrelser så syns jeg ikke det er noe å spøke om uansett setting. Men du er tilgitt ;)

Skrevet
Jeg tror ikke det finnes noe perfekt kosthold, uansett hvilken dype "diett" man holder seg til, så vil det alltid være eksperter som mener at det kan føre til det ene og det andre.

Når det gjelder spiseforstyrrelser så syns jeg ikke det er noe å spøke om uansett setting. Men du er tilgitt ;)

TANX! Jeg leste ikke helt dette med spiseforstyrrelser i innlegget jeg postet, så bare headingen og selvfølgelig er jeg fullstendig enig med deg om at det ikke er noe å spøke med!!Bør virkelig lese fullt ut før jeg poster noe neste gang. Skammer meg der! :nei:

Skrevet
TANX! Jeg leste ikke helt dette med spiseforstyrrelser i innlegget jeg postet, så bare headingen og selvfølgelig er jeg fullstendig enig med deg om at det ikke er noe å spøke med!!Bør virkelig lese fullt ut før jeg poster noe neste gang. Skammer meg der! :nei:

Hele artikkelen dreier seg jo om spiseforstyrrelser fra første setning.

Gjest Mea Culpa
Skrevet

Enig med du. Du maa finne det kostholdet som er best for deg og din kropp. Vi er jo alle forskjellig satt sammen.

Selv tror jeg ikke et vegansk kosthold er noe for meg, men jeg er likevel opptatt av dyrevelferd og proever aa kutte ned paa kjoett og saann. Evt. spise mer vil og kjoett fra dyr som har hatt godt liv.

Foroevrig syns jeg man kan spoeke om det aller meste, man maa bare ta sitt publikum med i betraktningen. ;)

Skrevet
Hele artikkelen dreier seg jo om spiseforstyrrelser fra første setning.

Det første en blir blind på er vel øynene.. Jeg så de store ordene og koblet bare at vegetarianere ofte overspiser og det var desverre bare det jeg klarte å skimte i løpet av det sekundet jeg skimtet over innlegget. Tenkte ikke at de mente "overspisere" som spiseforstyrrelse, trodde de mente i store forstand alla at det ikke er "bra å være vegetarianer da en ender opp med å overspise" som ett tullete for og mot for å være vegetarianer og dette var en mot.

Skrevet
Det første en blir blind på er vel øynene.. Jeg så de store ordene og koblet bare at vegetarianere ofte overspiser og det var desverre bare det jeg klarte å skimte i løpet av det sekundet jeg skimtet over innlegget. Tenkte ikke at de mente "overspisere" som spiseforstyrrelse, trodde de mente i store forstand alla at det ikke er "bra å være vegetarianer da en ender opp med å overspise" som ett tullete for og mot for å være vegetarianer og dette var en mot.

Det eneste jeg overspiser meg på er sjokolade og generellt godis :gjeiper:

Gjest Shelob
Skrevet

FREDAG:

2 skiver brød m/philadelphia

1,5 dl cultura

1 eple

1/2 neve nøtter

1 dl cultura

30 g musli

1 banan

1/2 neve nøtter

4 stk knekkebrød m/majones

1/2 neve nøtter

50 g kyllingfilet

1/2 broccoli

1 stk eplekake

1 appelsin

popcorn i bøtter og spann

3 tortillawraps med taco og alt!

8 biter smågodt

2 ruter mørl sjokkis

Skrevet

- En skive grovbrød og et ryvita med makrell i tomat. Et glass skummet melk.

- En skive grovbrød og en halv baguette med fiskepudding og kaviar. En kopp grønn te.

- Iskaffe lett og en knekk kvikk lunsj.

- Banan med mager kesam og kanel.

- Et glass appelsinjuice og noen cashew.

- Litt rester svinewok. Farris bris.

- Taco. Eplejuice.

- En kopp grønn te, et glass skummet melk og noen after eight.

Skrevet
Såg på Oprah igår at det er lurt å begynne dagen med et stort måltid,så minske de utover dagen. Skal begynne prøve dette og se om det funker;)

Begynner neste uke. hehe

Hehehe, jeg gjør jo heelt omvendt... Får begynne neste uke jeg også.

Frokost: Droppet

Tidlig lunsj: 1,5 brødskive med ost

Litt senere lunsj: 1 pannekake med blåbærsyltetøy

"Middag": 1 sesamrundstykke med ost og paprika

Mellommåltid: 1 vårfrisk yoghurt

Kvelds: 1 pitabrød-pizza med ost og skinke, paprika

Annet: En min! lakris melkesjokolade (hmm...jeg hadde da nettopp mensen...)

og en del kopper kaffe med Baileys...

Skrevet

Hittil:

Frokost:

- triomega woman

- ananasjuice

- knekkebrød med peanøttsmør

Lunsj:

- ananasjuice

- mellomgrovt rundstykke med pesto

Mellom:

- vaniljeyoghurt

- banan

Middag:

- eple- og mangojuice

- mellomgrovt rundstykke og to egg

Gjest Gjest_barbie_*
Skrevet

Så langt i dag:

2 fine rundstykker med vita hjertego ost

2 små sjoklader med mårk sjokolade

1 kvikklunsj

1 piano sjokoladeyoghurt

1/2 pose truly mixed(godteri)

1 iskaffe

Videre for dagen planlegger jeg :

Pasta med ostsaus og mais

litt chips og gjerne rusbrus

litt mer sjokolade

Jeg skal dog tilføye at dette er ikke min daglige kost,lørdag er belønningsdagen min der jeg får spise nøyaktig hva jeg har lyst på hele dagen. Jeg spiser meget sundt resten av uken :)

Gjest Gjest_pernille._*
Skrevet

hva synes dere om min dag i går? (ikke tenk at det er mye brød, siden blir bare slik når man er på skolen)

frokost: 2 skiver med leverpostei og 2 glass melk

kl 9.30: 1 skive med syltetøy

lunch: 3 skiver med leverpostei, gulost og skinke og 1 glass juice

mellom: 2 skiver med pålegg

hjemme: 2 epler

middag: 4 poteter, 4 kjøttkaker, saus og gulrøtter

kveld: 2 skiver, druer og melk

mye?

Skrevet
hva synes dere om min dag i går? (ikke tenk at det er mye brød, siden blir bare slik når man er på skolen)

mye?

Jeg er ikke den til å ta på meg kostholdsekspert-hatten, jeg bare tenkte at dette likner litt hvordan jeg spiste da jeg var ung og gikk på skolen og rett og slett trengte masse mat for å komme meg igjennom dagen. Nå hadde jeg aldri klart å få i meg noe særlig mer enn halvparten, om det er bra eller dårlig det får noen andre svare på. Brød er veldig mettende, og kan være ganske fetende også, min kick-start da jeg skulle ned i vekt var å kutte ned på brød-inntaket og spise knekkebrød og havregrøt i stedet- samt salat til lunsj innimellom. Men klart, du sier jo ingenting om at du trenger å gå ned i vekt. Og du er jo veldig flink som ikke spiser snop og annet "rask" som jeg kaller det:)

Gjest Frosk
Skrevet

mye?

Hei Pernille, jeg syns du spiste kjempebra i går - variert og fint, spesielt med tanke på at det ikke er så greit å spise annet enn brød når man er på skolen. Og så spiste du en del frukt og grønt også, veldig bra :) Hvis dette er representativt for hvordan du pleier å spise, så spiser du sunnere enn de fleste. Det er egentlig umulig for oss å si om dette er mye eller lite - det kommer an på hvor aktiv du er, blant annet. Men mengdene ser helt greie ut for meg :)

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet

mye?

Jeg synes det ser veldig bra ut til å være en vanlig ungdom jeg!

Hvis det var deg som lagde den tråden om hva en vanlig ungdom spiste og som hadde anoreksi (er ikke sikkert det var deg ,men sier det siden jeg tror hun og het pernille), så vil jeg si at dette ser fint og normalt ut:)

Gjest Gjest_pernille._*
Skrevet
Hei Pernille, jeg syns du spiste kjempebra i går - variert og fint, spesielt med tanke på at det ikke er så greit å spise annet enn brød når man er på skolen. Og så spiste du en del frukt og grønt også, veldig bra :) Hvis dette er representativt for hvordan du pleier å spise, så spiser du sunnere enn de fleste. Det er egentlig umulig for oss å si om dette er mye eller lite - det kommer an på hvor aktiv du er, blant annet. Men mengdene ser helt greie ut for meg :)

takk for det. er litt redd dette er for mye...

jeg er på skolen fra 8-3 så da er det mye stillesitting. etter det tar jeg bussen hjem eller går til byen. trener aldri:/

Skrevet

mye?

Synes dette ser bra ut jeg. Er ca samme mengde som jeg spiser selv på en dag jeg er på skolen. Selv bruker jeg å bytte ut et av brød-mellommåltidene på skolen med en yoghurt og en banan.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...