Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Bolledeig
Skrevet
Koker linser (brune eller grønne) møre, samt gulrot og sellerirot, blander sammen med litt eggerstatter og speltmel, mikser sammen med friske urter, salt og pepper, lar stå halvtimes tid, og steker.

Jeg tror det smaker bedre med løk og hvitløk, men jeg pleier lage uten. Jeg prøver og feiler en del selv, jeg syns nesten største utfordringen er stekingen, de blir ofte litt for blaute inni.

Hvilken oppskrift bruker du?

Edit: jeg kan tenke meg at litt dijonsennep i røra ville gitt en veldig god smak.

Linser som er kokt og tørket litt av i kjelen, løk, hvitløk, egg og krydder basically. Jeg skal prøve med litt sellerirot og kanskje litt urter :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
:klemmer: Takk for det Lotte :) Noen forslag til kvelds? Har null matlyst, og er egentlig bare redd for å kaste opp hvis jeg spiser noe.. :sjenert:

Åh, har spysyken stakkars, bra du nevnte det før jeg kom med forslag :fnise:

Det er viktg å få salter i seg, binde væsken i kroppen, en mister masse av det og det er viktig å rolig fylle på ny, samt prøve å beholde det en har, ritz kjeks klarer jeg spise da

Jeg rister meg alltd loffskiver og har smør og strøsukker på når jeg har spy-syken, drikker rød vanlig, IKKE LETT!! saft,brus med sukker, men rister den først for å fjerne kullsyren, men kroppen har godt av sukkeret, banan hjelper meg mot kvalmen, grøt, men ikke grove produkter, kroppen trenger "lett mat å jobbe med", søte kjeks, sukkerdrops som bringebær drops er noe jeg liker også å ha. Men det finnes sikkert mange andre som kan komme med forslag!!

Skrevet
:klemmer: Takk for det Lotte :) Noen forslag til kvelds? Har null matlyst, og er egentlig bare redd for å kaste opp hvis jeg spiser noe.. :sjenert:

Isj, god bedring! Jeg spiser alltid kokt ris (helst basmati) når magen trøbbler. Ingefær-te og farris blandet med eplejuice er veldig godt for kvalme kropper :)

Skrevet
Nå sysnes jeg du spsier lite igjen kjære deg, du kunne virkelig spist flere knekkebrød her og til lunsj, hva om du heller tar deg to eller bedre, tre til kvelds?

Du kunne meget fint tatt litt flere spiseskjeer med ris også, ikke vær redd for å spise litt større mengder mat, du spiser nå nesten bare mellommåltider for ett normaltspisende menneske..

Hm, i går følte jeg til og med jeg hadde vært ganske flink... Joda, jeg kunne spist mer ris, men jeg er mer glad i grønnsaker, så da ble det det i stedet.

I dag:

Frokost: Et rugsprø med to skiver røkt kalkunfilet, tre cherrytomater, grønn te

Lunsj: Et eple, en pepperkake, to peppernøtter, fire sirupssnipper, tre ruter 70% kokesjokolade ( alt dette burde sikkert vært byttet ut med noe sunt)

Mellom: En liten neve mandler

Middag: Strimlet svinekjøtt i carrysaus, litt ris, salat

Kvelds: En fullkornswrap med salat og tacosaus

Skrevet
Isj, god bedring! Jeg spiser alltid kokt ris (helst basmati) når magen trøbbler. Ingefær-te og farris blandet med eplejuice er veldig godt for kvalme kropper :)

Også lest at ingefær er bra mot kvalme. Hvit ris har jeg aldri tenkt på, godt tips, bare pass på den er godt kokt, så den ikke vokser i magen.. Farris er også bra, inneholder salter. Det er jo sikkert smaksak ang. kullsyre ved spysyke, jeg klarer det ikke, rister den som sagt ut.

Skrevet
Også lest at ingefær er bra mot kvalme. Hvit ris har jeg aldri tenkt på, godt tips, bare pass på den er godt kokt, så den ikke vokser i magen.. Farris er også bra, inneholder salter. Det er jo sikkert smaksak ang. kullsyre ved spysyke, jeg klarer det ikke, rister den som sagt ut.

Er blandingen farris/eplejuice som er spesiellt bra, drikkes i små slurker :)

Skrevet
Hm, i går følte jeg til og med jeg hadde vært ganske flink... Joda, jeg kunne spist mer ris, men jeg er mer glad i grønnsaker, så da ble det det i stedet.

Lunsjen din så mye bedre ut enn min!! Det er ca en uke til jul, kan ikke bare lunsjen være slik da?? :popcorn:

Så lengde det er fordi du liker grønnsaker bedre enn ris og ikke andre grunner.. :sjenert: at du spiser mndre kalorier feks..

Du vil fremdeles ikke øke litt på frokosten din?? Vet jeg maser, men gjør det med vilje :gjeiper:

Skrevet (endret)
Er blandingen farris/eplejuice som er spesiellt bra, drikkes i små slurker :)

Sikkert ikke noe dum idè dette!! Jeg tåler dårlig syren jeg får i magen gjennom eplejuice til vanlig, så under en spy-syke tar jeg ikke akkurat sjansen, men ristet farris med rød sukkersaft skal jeg prøve neste gang (noe jeg håper ikke måtte gjøre da selvfølgelig)

Endret av Lotte28
Skrevet

Tusen takk for tips jenter! :klemmer: Dere er snille.

Jeg har ikke spydd, bare brekt (brukket?) meg et par ganger og vært konstant kvalm, uggen og rar i magen..

Men vågde faktisk å prøve meg på noen vafler her i sted! Så får vi se hva magen sier i natt.. Blæ!

Skrevet
Tusen takk for tips jenter! :klemmer: Dere er snille.

Jeg har ikke spydd, bare brekt (brukket?) meg et par ganger og vært konstant kvalm, uggen og rar i magen..

Men vågde faktisk å prøve meg på noen vafler her i sted! Så får vi se hva magen sier i natt.. Blæ!

God bedring :klemmer:

Skrevet
Enig med deg, har selv aldri være noe tilhenger av dette kjøttet. Liker ikke konsistensen på det heller, litt ekkelt..

Ja, må si meg enig der.

Når jeg er kvalm/har spysjuken, så liker jeg å spise mr.Lee kyllingnudler. Så tipper at dersom jeg blir gravid en dag, så får jeg dilla på mr.Lee :fnise:

I dag:

Frokost: Tre rugsprø med ost, skinke og agurk

Middag: Pizza før jobb

"lunsj": nesten en helt klementin

Kvelds: Pizza fra pizzabakeren og oboy!

Dårlig dag, dårlig periode. Men jeg har lov til det, for det er trøbbel i paradis, om noen skjønner. Men nå skulle det egentlig være pannekaker til kvelds, men så hadde sambo vært og kjøpt pizza, så da ble det det. Får heller kose meg med pannekaker i morgen kveld.

Irriterende at jeg har vært så usunn i det siste!! Har forresten dilla på rugsprø, det er jo kjempegodt! MEN, jeg kan ikke forstå Safira som ofte kun spiser et rugsprø. De er jo så små, og så tynne. Jeg spiser alltid tre til frokost, men selv da blir jeg sulten ganske fort igjen.

Skrevet (endret)

Jeg spiser av og til fire Ryvita til frokost, og da må jeg ha en yoghurt og en stor appelsin i tillegg, og jeg blir sulten igjen etter én time.

Å forstå det er jo ikke vanskelig. Hun spiser ikke ett Rugsprø for å bli mett eller for å dekke næringsbehovet sitt, akkurat.

Endret av Glynis
Skrevet
Lunsjen din så mye bedre ut enn min!! Det er ca en uke til jul, kan ikke bare lunsjen være slik da?? :popcorn:

Så lengde det er fordi du liker grønnsaker bedre enn ris og ikke andre grunner.. :sjenert: at du spiser mndre kalorier feks..

Du vil fremdeles ikke øke litt på frokosten din?? Vet jeg maser, men gjør det med vilje :gjeiper:

Jo, det er vel greit å kose seg rundt jul, det skal jo tross alt være forskjell på julen og resten av året.

Brokkoli og gulrøtter i saus er mye bedre enn ris (som ikke smaker noen ting) :nigo: Det er mulig det var fler kalorier i grønnsakene (eller sausen, da), jeg vet ikke hva den var laget av, så jeg vet ikke kaloriinnholdet ;)

Jeg er ikke noe frokostmenneske, så det er lettere å spise "mye" til kvelds eller noe. (men når jeg har spist kveldsmat, og ikke er mer sulten, så frister det fortsatt lite å spise mer...)

Teriyaki: Rugsprø er kjempegodt! En av de tingene jeg har hatt dilla på i flere år nå. Jeg er vel kanskje vant til å spise lite, og frokosten har aldri vært yndlingsmåltidet mitt.

Glynis: Jeg er jo ikke så stor, og nei, når jeg bare spiser ett rugsprø er det ikke for å bli mett. Jeg spiser mer hvis jeg var sulten i utgangspunktet.

Når du spiser fire ryvita, har du da masse pålegg? (spør av ren nysgjerrighet) Når jeg spiser rugsprø eller ryvita blir det hvertfall mye mer pålegg enn knekkebrød. Kanskje jeg egentlig burde kalle det pålegg med knekkebrød :fnise:

Skrevet

Men du spiser jo ikke lite fordi du er liten, du er liten fordi du spiser lite. I en viss grad, altså.

Mja, middels mengde pålegg? :) Kommer an på hva jeg har på. Når jeg har avokado på knekkebrød har jeg tre ganger så mye avokado som knekkebrød, men hvis jeg har kremost har jeg relativt lite, da jeg ikke klarer store mengder av det. Og som oftest så mye grønt at alt detter av og jeg blir sur og spiser ikke knekkebrød igjen på en stund.

Skrevet
Men du spiser jo ikke lite fordi du er liten, du er liten fordi du spiser lite. I en viss grad, altså.

Mja, middels mengde pålegg? :) Kommer an på hva jeg har på. Når jeg har avokado på knekkebrød har jeg tre ganger så mye avokado som knekkebrød, men hvis jeg har kremost har jeg relativt lite, da jeg ikke klarer store mengder av det. Og som oftest så mye grønt at alt detter av og jeg blir sur og spiser ikke knekkebrød igjen på en stund.

Joda, men jeg er kort også :fnise: !

Ok, ja, kremost/smøreost er det kvalmende å ha for mye av! Makrell i tomat er vel det jeg liker best å ha masse av (gjerne en sånn rund boks på 1-2 knekkebrød), eller egg og tomat, eller skinke og tomat. Jeg synes pålegget metter mer enn knekkebrød, og det smaker bedre. Ja, pålegget har dessverre en lei tendens til å falle av.

Skrevet
Joda, men jeg er kort også :fnise: !

Ok, ja, kremost/smøreost er det kvalmende å ha for mye av! Makrell i tomat er vel det jeg liker best å ha masse av (gjerne en sånn rund boks på 1-2 knekkebrød), eller egg og tomat, eller skinke og tomat. Jeg synes pålegget metter mer enn knekkebrød, og det smaker bedre. Ja, pålegget har dessverre en lei tendens til å falle av.

Det er veldig bra å spise pålegg med knekkebrød, du får i deg masse god næring i f.eks en boks med makrell i tomat og et par egg med tomater :)

Skrevet
Greit nok at du spiser lite, men kan du bytte ut kjeks, kjærlighet og sjokolade med litt grønnsaker/frukt så du får i deg viktige vitaminer? :)

Jo, bør bli flinkere med grønnsaker og frukt, men det er jeg som regel og det vises på alle blodprøver. Så det så :)

Skrevet
Jo, bør bli flinkere med grønnsaker og frukt, men det er jeg som regel og det vises på alle blodprøver. Så det så :)

At du spiser mye frukt og grønt? :klø: Hva slags blodprøver tenker du på da?

Skrevet

I går:

Frokost:

- 2 brødskiver med honninh

- 1 glass melk

Lunsj:

- 2 grove rundstykker og 2 bananer.

- 1 litago sjokolade

Middag:

- Ovnsbakt laks med ostesaus

- 3 mandelpoteter

Kvelds:

- 2 brødskiver og en skalk med honning

- 1 glass melk.

Ellers:

- 1 halv melkerull

- 1 fanta exotic

Mmmm... Det var sååå godt med laks til middag! :nigo: I dag er det røklaks og eggerøre til frokost! :jepp: Bursdagsfrokost! Nammenam!

Skrevet
At du spiser mye frukt og grønt? :klø: Hva slags blodprøver tenker du på da?

At jeg får i meg nok vitaminer og mineraler vel.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...