The Kitten Skrevet 2. desember 2009 #6041 Skrevet 2. desember 2009 Jeg er uenig i dette. Årsaken til at mange med spiseforstyrrelser er deprimerte og har tvangstanker er at de har for lite serotonin (et "stoff" kroppen produserer som krever jevn tilførsel av karbohydrater) pga lavt eller ensformig matinntak. Det er derfor spesielt viktig å spise nok karbohydrater for å komme ut av spiseforstyrrelsene Man kan jo selvfølgelig velge fullkorn og grovt brød for å få i seg flere næringsstoffer, men fint hvetemel og litt sukker er ikke skadelig for folk flest:) Serotonin finner man i brun ris, kylling, korn, egg, grønnsaker, kjøtt, nøtter, solsikkefrø, erter, m.m. Ingenting av dette gir raske karbohydrater. Pjukest har for øvrig aldri sagt man skal holde seg unna karbohydrater.
Teriyaki Skrevet 2. desember 2009 #6042 Skrevet 2. desember 2009 Mmm. Jeg kunne virkelig tenkt meg pannekaker da jeg leste dette, med jordbærsyltetøy og vaniljekesam.. Jeg blir som deg, slapp uten trening. Du får bare satse på at det blir vellykket med trening i morgen! Hehe, ja jeg hadde bringeværsyltetøy på. Var skikkelig godt. Trening ble det i dag ja, og godt var det! I dag: Frokost før trening: En brødskive med ost og skinke Mellom etter trening: En smudi med banan og mango Middag i full fart: Pizza orginale, margarita Lunsj: To brødskiver med ost og skinke, samt to glass juice Kvelds: Fullkornspasta, kyllingfilet, paprika, løk og tomatsaus
Gjest Gjest_Camilla_* Skrevet 2. desember 2009 #6043 Skrevet 2. desember 2009 Jeg sier ikke at hun ikke skal spise karbohydrater! Jeg sier at store mengder hvetemel ofte kan gi følelelse av oppblåshet, og kom med råd om at hun kunne kutte ned på det for å se om det hjalp. Jo, større inntak av hvetemel kan faktisk være skadelig for folk flest i det lange løp, sukker også. Dette vil jeg gjerne se forskning på Jeg skjønner at rådene var godt ment og at du kan ha rett om hvetemel og oppblåsthet, men jeg synes man må være forsiktig med å komme med råd som kan få en med spiseforstyrrelser til å få en mer begrenset diett.
Pjukset Skrevet 2. desember 2009 #6044 Skrevet 2. desember 2009 (endret) Dette vil jeg gjerne se forskning på Jeg skjønner at rådene var godt ment og at du kan ha rett om hvetemel og oppblåsthet, men jeg synes man må være forsiktig med å komme med råd som kan få en med spiseforstyrrelser til å få en mer begrenset diett. Du kan jo begynne med å lese dette http://www.kvinneguiden.no/artikler/dette_..._kroppen-/73259, og i og med at fler og fler leger nå går ut og mener det samme, så tyder vel det på at det er forsket på. Leger er jo vitenskapsfolk og greier. Jeg har forsåvidt selv fått meg frisk fra mangeårig spiseforstyrrelse, så jeg vet personlig hvor traumatisk det er å få seg opp på beina igjen. Det er da på ingen måte å begrense dietten, nå får man tak i brød som ikke inneholder fin hvete uten problem - overalt. Rådet ble forøvrig gitt utfra at hun klager på mageproblemer og sultfølelse. Jeg visste heller ikke at hun hadde spiseforstyrrelse da jeg svarte på innlegget hennes. Endret 2. desember 2009 av Pjukset
paintarainb0w Skrevet 2. desember 2009 #6045 Skrevet 2. desember 2009 Frokost: En dobbel 0 % med finax musli og en halv banan Lunsj: Et eple, en skyr, gulrot og en klementin MM: Eple Middag: Mr. lee nudler uten fett Kvelds/kinogodt: En pose malaco truly sweet & sour + en smågodt sjokolade + Pepsi max og dent som vanlig. Uff, usunn dag. Men jaja, snop er et must på kino
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2009 #6046 Skrevet 3. desember 2009 Frokost: En dobbel 0 % med finax musli og en halv banan Lunsj: Et eple, en skyr, gulrot og en klementin MM: Eple Middag: Mr. lee nudler uten fett Kvelds/kinogodt: En pose malaco truly sweet & sour + en smågodt sjokolade + Pepsi max og dent som vanlig. Uff, usunn dag. Men jaja, snop er et must på kino Det mest usunne er at du spiser altfor lite. Mr.lee inneholder minimalt med næringsstoffer og er hverken sunt eller en fullverdig middag.
lilla91 Skrevet 3. desember 2009 #6047 Skrevet 3. desember 2009 Så stort inntak av hvete/stivelse/sukker i løpet av en dag kan selv gi den friskeste oppblåst mage, uansett intoleranse eller ikke. Og det gir i tillegg ustabilt blodsukker som igjen fører til sult. Tror som sagt hun vil ha en mer positiv opplevelse av vektøkningen hvis hun spiste mer balansert og mat med lavere GI (det betyr ikke ikke-karbohydrater, men de langsomme som gir stabilt blodsukker). På legesenteret jeg går har de faktisk investert i tv på venterommet som viser kontinuerlig informasjon om ubehag/potensielle farer ved å spise for mye av denne type mat. Jeg spiser ganske mye langsomme karbohydrater. Fullkornsbrød, havregrøt, extrem polarbrød. Jeg har oppfattet at det at jeg spiser mye frukt og f. eks. brunost, ikke gjør noe, ettersom jeg trener såpass mye som jeg gjør. Poteter vet jeg at er raske karbohydrater, men usunt kan det jo umulig være siden dette er noe naturlig. Jeg har også forstått det slik at produktenes GI egentlig ikke har så mye å si med mindre man skal ned i vekt. Har lest at for slike anoreksimennesker som meg er det bare positivt å spise raske karbohydrater, for det gjør at man blir mer sulten, og derfor legger på seg mer. (Ikke det at jeg tror sultfølelsen hadde uteblitt uansett, jeg er jo et monster ). Jeg har alltid sett på kostholdet mitt som sunt, men har skeiet ut i det siste, med mål å ikke henge meg for mye opp i mat, og bare spise norsk kost som folk flest. Men kanskje jeg er for snill med meg selv? Det at jeg en gang var grusomt opptatt av matens næringsinnhold og at det var noe negativt for meg, trenger ikke bety at jeg skal gi det opp helt! Skal til legen neste uke, da skal jeg be om en kostliste og litt veiledning angående mat, ettersom psykologen min vet veldig lite om dette. Anyways; i dag har jeg spist dette: Frokost: Havregrøt av 2 dl havregryn og vann med 2 ss kesam og 1 ss syltetøy med mindre sukker, 2 dl melk Lunsj: En klementin, et eple, en brødskive (havrebrød, grovt) med fiskekake, en brødskive med philadelphia light og skinke og paprika og agurk Litt diverse: En banan, en skyr, litt ifa og tyggiser, en klementin, et eple Middag: Torsk gratinert i lofoten fiskesaus med vita hjertego' ost, fullkornsris og brokkoli Hvordan ser dette ut så langt? Magen er oppblåst og luftig
lilla91 Skrevet 3. desember 2009 #6048 Skrevet 3. desember 2009 og bare så det er sagt så spiser hun ganske bra og ikke langt fra kostlister man får for å komme på rett kjør igjen. og ihvertfall ikke for mye synes du er kjempe flink jeg, det er IKKE enkelt! Tusen takk for støtten! Og takk til deg også, Lotte! Glemte å sitere Jeg er helt enig med det at hun ikke skal være fanatiker i kostholdet når man skal bli frisk fra en spiseforstyrrelse, men jeg er likevel overbevist om at hun vil få mindre fysiske plager hvis hun roer ned på hvetemelet. Jeg spiser ikke mye hvetemel. Spiser egentlig ikke hvetemel i det hele tatt i hverdagskostholdet mitt! Brødet jeg spiser er grovt og fiberrikt. Mye sukker spiser eg heller ikke, og hvertfall ikke raffinert sukker. Alt jeg får i meg av sukker, er naturlig, slik som f. eks. i melk og melkeprodukter, frukt og grønnsaker. Men takk for tipsene! Nyttig å vite http://www.detsoteliv.no/searchresults_oth...ppe.php?id=1377 Jeg leste litt feil da, så tok 50g kakao i stedet for 20g Jeg fikk hvertfall beskjed om at de var gode (jeg syntes de var veldig gode selv, men så synes jeg jo nesten alt jeg lager er godt, siden jeg har greid å lage det selv). De så goooode ut!
Pjukset Skrevet 3. desember 2009 #6049 Skrevet 3. desember 2009 Jeg spiser ganske mye langsomme karbohydrater. Fullkornsbrød, havregrøt, extrem polarbrød. Jeg har oppfattet at det at jeg spiser mye frukt og f. eks. brunost, ikke gjør noe, ettersom jeg trener såpass mye som jeg gjør. Poteter vet jeg at er raske karbohydrater, men usunt kan det jo umulig være siden dette er noe naturlig. Jeg har også forstått det slik at produktenes GI egentlig ikke har så mye å si med mindre man skal ned i vekt. Har lest at for slike anoreksimennesker som meg er det bare positivt å spise raske karbohydrater, for det gjør at man blir mer sulten, og derfor legger på seg mer. (Ikke det at jeg tror sultfølelsen hadde uteblitt uansett, jeg er jo et monster ). Jeg har alltid sett på kostholdet mitt som sunt, men har skeiet ut i det siste, med mål å ikke henge meg for mye opp i mat, og bare spise norsk kost som folk flest. Men kanskje jeg er for snill med meg selv? Det at jeg en gang var grusomt opptatt av matens næringsinnhold og at det var noe negativt for meg, trenger ikke bety at jeg skal gi det opp helt! Skal til legen neste uke, da skal jeg be om en kostliste og litt veiledning angående mat, ettersom psykologen min vet veldig lite om dette. Anyways; i dag har jeg spist dette: Frokost: Havregrøt av 2 dl havregryn og vann med 2 ss kesam og 1 ss syltetøy med mindre sukker, 2 dl melk Lunsj: En klementin, et eple, en brødskive (havrebrød, grovt) med fiskekake, en brødskive med philadelphia light og skinke og paprika og agurk Litt diverse: En banan, en skyr, litt ifa og tyggiser, en klementin, et eple Middag: Torsk gratinert i lofoten fiskesaus med vita hjertego' ost, fullkornsris og brokkoli Hvordan ser dette ut så langt? Magen er oppblåst og luftig Det kan jo fortsatt være at du reagerer på hvete, selv om du spiser langsomme karbohydrater Bra mat du har spist i dag
Pjukset Skrevet 3. desember 2009 #6050 Skrevet 3. desember 2009 Jeg spiser ikke mye hvetemel. Spiser egentlig ikke hvetemel i det hele tatt i hverdagskostholdet mitt! Brødet jeg spiser er grovt og fiberrikt. Mye sukker spiser eg heller ikke, og hvertfall ikke raffinert sukker. Alt jeg får i meg av sukker, er naturlig, slik som f. eks. i melk og melkeprodukter, frukt og grønnsaker. Men takk for tipsene! Nyttig å vite Jeg tok utgangspunkt i det du skrev du hadde spist den dagen! Mange reagerer også på fiber i frukt/brød, med bl.a oppblåst mage (og også forstoppelse).
lilla91 Skrevet 3. desember 2009 #6051 Skrevet 3. desember 2009 Jeg tok utgangspunkt i det du skrev du hadde spist den dagen! Mange reagerer også på fiber i frukt/brød, med bl.a oppblåst mage (og også forstoppelse). Ok. Så det kan bli for mye av det gode, når det gjelder frukt? Kan det være en ide å kutte ned på inntaket? Og forresten, du har ikke forslag til en matdag for meg, som kan likne ganske mye på slike som jeg har fra før, bare litt sunnere? Jeg blir veldig glad for tips
2010 Skrevet 3. desember 2009 #6052 Skrevet 3. desember 2009 frokost: shake etter trening : protein shake lunch: shake Middag: lasagne til kvels blir det kornblanding eller shake:D
lilla91 Skrevet 3. desember 2009 #6053 Skrevet 3. desember 2009 frokost: shake etter trening : protein shake lunch: shake Middag: lasagne til kvels blir det kornblanding eller shake:D Hva slags shake er det? Hoho, du synes ikke det blir litt ensformig?
Pjukset Skrevet 3. desember 2009 #6054 Skrevet 3. desember 2009 Ok. Så det kan bli for mye av det gode, når det gjelder frukt? Kan det være en ide å kutte ned på inntaket? Og forresten, du har ikke forslag til en matdag for meg, som kan likne ganske mye på slike som jeg har fra før, bare litt sunnere? Jeg blir veldig glad for tips Mange reagerer på fruktfiber, jeg f.eks får oppblåst mage av eple. Det er veldig delte meninger om for mye frukt er bra eller ikke, jeg tror at "alt med måte" er bra Jeg syns du skal fortsette å spise som du gjør jeg, men kanskje prøve å være bevisst på at det kan være hvete/melk som gjør deg oppblåst. Du kan jo prøve i en periode å kjøpe brød som er helt fri for hvete, også se om det hjelper, evnt kutte ut meieriprodukter en periode?
Pjukset Skrevet 3. desember 2009 #6055 Skrevet 3. desember 2009 Mange reagerer på fruktfiber, jeg f.eks får oppblåst mage av eple. Det er veldig delte meninger om for mye frukt er bra eller ikke, jeg tror at "alt med måte" er bra Jeg syns du skal fortsette å spise som du gjør jeg, men kanskje prøve å være bevisst på at det kan være hvete/melk som gjør deg oppblåst. Du kan jo prøve i en periode å kjøpe brød som er helt fri for hvete, også se om det hjelper, evnt kutte ut meieriprodukter en periode? Blir du fulgt opp av en ernæringsterapeut/lege nå forresten? Liker du nøtter? Isåfall, ta deg en neve mandler om dagen så du får i deg essensielle fettsyrer (sunt fett som er kjempeviktig). Supert som mellommåltid
Gjest Niema Skrevet 3. desember 2009 #6056 Skrevet 3. desember 2009 I tilfeldig rekkefølge: - To knekkebrød med cottage cheese og syltetøy - To knekkebrød med kalkunskinke og avocado - To gulrøtter - Ca 50 g mandler - En bixit turbar - En rett i koppen pasta meksikansk tomat - En iskaffe cappuccino - En kopp hvit te Ich glaube das war das.. Eller noe
Jenta21 Skrevet 3. desember 2009 #6057 Skrevet 3. desember 2009 Frokost - 1 Skyr Lunsj - 1 Skyr, noen små speltkjeks Middag - 100 g karbonadekjøttdeig, 50 g kokt spagetti, 1 ss tomatsaus, salat (bestående av isberg, fersk spinat, rødløk, paprika, agurk, litt mais, cherrytomat og reddiker) Ellers - 1 Skyr, 1 vanlig Mentosrull og 1 eske sukkerfrie Mentos
Pjukset Skrevet 3. desember 2009 #6058 Skrevet 3. desember 2009 Frokost - 1 Skyr Lunsj - 1 Skyr, noen små speltkjeks Middag - 100 g karbonadekjøttdeig, 50 g kokt spagetti, 1 ss tomatsaus, salat (bestående av isberg, fersk spinat, rødløk, paprika, agurk, litt mais, cherrytomat og reddiker) Ellers - 1 Skyr, 1 vanlig Mentosrull og 1 eske sukkerfrie Mentos Hva er skyr for noe?
Jenta21 Skrevet 3. desember 2009 #6059 Skrevet 3. desember 2009 Hva er skyr for noe? http://www.kavli.no/wps/wcm/connect/Q/Prod...NO-Q-nyhet-skyr
Pjukset Skrevet 3. desember 2009 #6060 Skrevet 3. desember 2009 http://www.kavli.no/wps/wcm/connect/Q/Prod...NO-Q-nyhet-skyr Takker
Fremhevede innlegg