Gå til innhold

Røya skal få fin rompe

Sekretæren

Anbefalte innlegg

Gjest Neferet
Man deler opp styrketreninga i 2 økter hvor man kjører øvelser for forskjellige muskelgrupper de to øktene. F.eks kjører overkropp én dag og bein en annen dag, eller bein + mage én dag og resten av overkroppen en annen dag.

Aha! Takk *Enigma*, det var jo egentlig ganske logisk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal følge et veldig enkelt 2 splitt-prinsipp, som jeg fant på iform.no:

Dag 1: Ben, rygg, mage

Dag 2: Bryst, skuldre, triceps, biceps

Jeg har tenkt på disse øvelsene foreløpig:

Dag 1:

Knebøy

Markløft

Bulgarsk utfall

Nordic hamstring

Nedtrekk/chins?

Rygghev

Stående roing m. stang

Diverse coreøvelser

Er chins bedre enn nedtrekk? Chins er en basisøvelse, og jeg vil jo gjerne ha flest mulig av de. Jeg prøver. Så får jeg se om jeg liker den bedre, har faktisk aldri prøvd den før.

Dag 2:

Dips

Benkpress

Fransk press

Sidehev, skuldre

Pullover, bryst

Bicepscurl

Arnoldpress på skråbenk

Her er jeg veldig i tvil. Både på rekkefølge og type øvelser. Det er to skulderøvelser, sidehev og arnoldpress, men jeg har oppfattet det slik at de tar skuldrene forskjellig. Og to for bryst, benkpress og pullover, og at også pullover ikke tar bryst på samme måte som benk. Hvis noen har innspill, please come on.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

My two cents: Markløft først, benkpress først. De som krever mest teknikkonsentrasjon av de to øvelsene etter min mening. Om man trenger tre brystøvelser (dips, benk, pullover)? :klø: tja, jeg skulle tro det ville holde med benk og dips.

Jo mindre teknisk krevende en øvelse er, jo senere ville jeg kjørt den. Altså f.eks. bulgarsk utfall som siste på den ene dagen og bicepscurl som den siste på den andre... kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da droppes pullover. Angst for nye øvelser :ler: Det er nok av dem nå!

Mulig det blir slik på dag 2:

Benk

Dips

Arnoldpress

Sidehev

Franskpress

Bicepscurl

Det som er bra er at det ikke tar så lang tid. Har planer om mer kardio etter styrke fremover. Der har jeg vært sløv i det siste ass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Jepp, noe sånt ser lurere ut, egentlig :) Dessuten er jeg litt sånn anti-alt for spesifikke øvelser for muskelgrupper, jeg synes egentlig det er bare tull :ler: spesielt for brystet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg er ikke akkurat opptatt av å bygge ei skikkelig kasse :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skya

Er det dips for bryst du tar? Altså foroverbøyd i stativ eller er det sånn fra stepkasse, altså triceps. Eller tar de på brystet og? :klø:

Det siste jeg har gjort på programmet mitt er å droppe skulderpressen. Har lest litt inn på forumet til myorevolution at skuldrene får så mye trening fra de andre overkroppøvelsene at dette er en unødvendig øvelse og at sidehev er en helt grei øvelse når man først skal ha en øvelse som går spesifikt på skuldrene. Argumentet for å bruke sidehev i stedet for skulder/arnoldpress er vel at det er mindre risiko for skader.

Og hva med å ta bicepscurl etter rygg? Bicepsen får jo kjørt seg ganske mye på både chins og nedtrekk, så kanskje den burde få hvile på dag 2 og at du heller tyner den skikkelig på dag 1.

:skya:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Skya! Skal testes. Jeg gleder meg til å bli frisk, slik at jeg kan begynne :trene:

Er det 2 eller 3 splitt du har? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skya

Jeg trener det som passer meg der og da, men er vel nærmere en 2-splitt enn en 3-splitt.

Denne uka har jeg jo kjørt helkroppsprogrammet som er anbefalt når man driver med PSMF og det synes jeg har vært veldig greit. Skal prøve å kjøre de de neste ukene, når jeg er på ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en link til det programmet? Har du forresten link til bra info om den dietten? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fragment
Argumentet for å bruke sidehev i stedet for skulder/arnoldpress er vel at det er mindre risiko for skader.

Skulderpress er jo en mye morsommere øvelse enn sidehev, spør du meg. Men ser skadepotensialet ved øvelsen. Jeg gjør den riktig nok med stang, mulig det er "tryggere" enn med manualer? Får uansett satse på det går bra, for det er i alle fall en øvelse jeg kommer til å fortsette med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men jeg har oppfattet det slik at det er forskjell på hva sidehev og arnold/skulderpress tar? Fikk tilbakemeldig på et annet forum om at sidehev kunne være mer en støtteøvelse for skuldrene. Og jeg vil jobbe litt med skuldrene, har pingleskuldre.

Angående teknikk; her er det en god del øvelser jeg ikke har prøvd før, så det spørs om jeg ikke må dra damen ut av bua for å se på teknikken min :Nikke:

Skya: Glemte å svare på spm om dips. Jeg tenkte det store stativet; ikke stepsaken. Så det blir mye bryst. Derfor jeg også droppet pullover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment
Men jeg har oppfattet det slik at det er forskjell på hva sidehev og arnold/skulderpress tar?

Stående skulderpress/militærpress (rett skal være rett, ettersom jeg utfører den stående) involverer flere muskler og belaster hele skulderen. Det er strengt tatt en ganske sentral øvelse, etter det jeg har fått inntrykk av. Sidehev er mer en supplerende isolasjonsøvelse. Jeg liker sidehev også, men det er helt klart en av øvelsene jeg prioriterer minst og eventuelt tar på slutten av en økt. Så dersom man klarer å utføre militærpress riktig, er det nok bedre å gjøre den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Bare husk å lene hodet litt bakover når du presser stangen opp, slik at du ikke kliner den rett opp i egen hake. Det er heldigvis ikke noe jeg har gjort selv, men kunne garantert fått det til, siden jeg allerede har klart å gjøre selve Tabben på et treningssenter - ja, den som involverer en tredemølle i fart og et øyeblikks uoppmerksomhet... Har et evigvarende arr på albuen som minner meg på dette hver dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...