Gå til innhold

Let's work out...


Gjest fragment

Anbefalte innlegg

Gjest fragment

Åfan. Følte kanskje jeg klaget litt mye i forrige innlegg. Vel, her kommer mer. Har utrolig vondt bak på ryggen, i det som må være et ribbein. Det er konstant litt vondt, og så blir det ganske mye verre hver gang jeg puster. Jeg forstår egentlig ikke når dette har inntruffet, men det må jo ha vært under AT-treningen i går. Det rare er at jeg ikke kjente noe til det, og i tillegg spilte en time fotball uten smerter etterpå. Det var egentlig først i natt jeg kjente noe til det. Ville jeg ikke merket det umiddelbart dersom det var ribbeinsbrudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bolledeig

Du har ikke riftet muskulatur kanskje? Jeg hadde en rift mellom to ribbein, og det hovnet opp en stund etter trening, og var utrolig vondt. Det gjorde også vondt da jeg pustet, og var aller mest vondt mellom ribbeina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Sannsynligvis er det noe sånt, ja. Har vel konkludert med at det er en strekk eller noe lignende. Det kjennes litt bedre ut nå, men det tar nok et par dager før det gir seg. Kjedelig nå som jeg var inne i en veldig god periode både med trening og mat (føler jeg alltid sier dette når jeg er skadet/syk?), men på den annen side er det deilig med noen fridager også. Det blir kanskje en spinningøkt i løpet av helgen.

Det dumme er at jeg skal testes i styrkeøvelsene på tirsdag. Føler liksom ikke helt for å teste 1RM i benk akkurat nå, liksom. Men testingen er såvidt jeg vet kun for min egen del, og sånn sett ikke obligatorisk. Dersom jeg fremdeles har vondt på tirsdag får jeg heller teste meg på egenhånd senere.

Nå sitter jeg forresten og nyter årets første jordbær. Nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være muskulært og. Og det er nok det, ribbeins brudd skal du kjenne ganske umiddelbart. Jeg har hatt endel problemer med senebetennelse i rygg/skulderblad og det har vært veldig avhengig av respirasjonen. Altså forverring når jeg trekker pusten dypt.

Jordbær. :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Krisen er avblåst... I dag kjenner jeg knapt til smertene fra i går. Veldig merkelig, ettersom det faktisk gjorde ganske så vondt da jeg våknet i går morges. Kjente utover dagen at det ble gradvis bedre, men hadde aldri trodd jeg skulle være såpass bra i dag. Men ingenting er bedre enn når sånt går raskt over, så i dag fikk jeg lagt inn en treningsøkt. Løp først 4 x 4 (kun middels hardt, med 1,5% stigning), før jeg tok 20 minutter på spinningsykkelen. Er usikker på om det blir trening i morgen, mulig det blir en sykkeltur på kvelden. Har planer om å gjøre skolearbeid og stripe håret hos en venninne, så får se hvor lang tid det tar.

Endret av fragment
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Uken ble avsluttet med en 45 minutter lang sykkeltur. Ikke den mest slitsomme økten jeg har hatt akkurat, men var sulten og ikke så gira på tung trening. Er for øvrig veldig fornøyd med denne uken, både trenings- og matmessig. Skulle riktig nok hatt en styrkeøkt på fredagen, men på grunn av smertene i ryggen ble det treningsfri den dagen. Det blir nok to styrkeøkter i uken som kommer, med mindre noe uforutsett dukker opp.

Håper alle har hatt en bra helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bolledeig

Godt å høre at det var "falsk alarm" da! Hadde jo vært dumt å måtte ødelegge en bra treningsstim av å skade seg (been there.. :forvirret:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Ja, er veldig glad for det. Og ganske forundret, egentlig. Men man klager da ikke :) Nå er jeg klar for en god natts søvn, før en ny uke er i gang. Har litt mindre undervisning de neste dagene enn jeg hittil har hatt, så det betyr god tid til trening og eksamenslesing. Det første pleier av en mystisk grunn å gå på bekostning av det siste... Forstår ikke hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Oppsummering, uke 17:

Antall økter: 7

Total treningstid: 8 t. og 15 min.

Kcal: 4082

Godt fornøyd med den uken, som nevnt tidligere.

I dag ble det en time fotball på dagtid. Jeg har også nettopp vært på en 45 minutter lang sykkeltur med en venninne. Grei kveldstur når man har trent tidligere på dagen.

Nå er jeg straks klar for å se Brann-kamp! Måtte det bli seier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

I dag var det tid for testing av styrkeøvelsene på skolen. Øvelsene er maksløft i benk, opptrekk i bom (hangups) og lengde uten tilløp.

Vi startet med benk. Jeg har hatt en god økning det siste halve året. I høst da jeg testet maksen tok jeg 41,5 kg. ganske greit, prøvde heller ikke noe tyngre. I dag var planen å prøve 46,5 kg. først og se hvordan det kom til å gå. Har løftet 45 kg. i fribenk, så var ganske sikker på å klare det. Som jeg har nevnt tidligere hater jeg imidlertid å trene fastbenk, så teknikken er nok bedre med fristang.

Ett av kriteriene for å få godkjent løft er å senke stangen og la den ligge stille på brystet helt til man får klarsignal. Ettersom jeg var førstemann ut, klarte jeg selvsagt å glemme dette, så 46,5 kg. gikk raskt ned og raskt opp igjen. Lett, men underkjent. Da jeg skulle prøve samme vekt den andre gangen gikk det bare ikke; hadde nok blåst litt for mye krutt på det første løftet. Kjedelig, men skal teste meg igjen i neste uke i stedet.

Lengde uten tilløp gikk som forventet. Har trent lite spenst i det siste, så hoppet kun 2,05. Har tidligere i vinter hoppet rundt 2,12, så jeg vet at jeg kan mye bedre.

I bommen gikk det atskillig mye bedre. I høst klarte jeg ingen repetisjoner. Pinlig, men sant. Har trent bom fast etter jul, og i forrige uke hadde jeg fem repetisjoner. I dag klarte jeg faktisk åtte, så det var jeg svært godt fornøyd med. Det er ganske enkelt å trene seg opp i bom, rett og slett bare ved å trene spesifikt på dét. I tillegg supplerer man naturligvis med nedtrekk (middels bredt grep), roing og diverse bicepsøvelser.

Alt i alt: Noen skuffende resultater, noen meget gode resultater. Det er i det minste fint å se at styrketreningen faktisk har noe for seg!

Etter testingen ble det noen ryggøvelser, før jeg spilte en time fotball.

Endret av fragment
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Dagens kosthold:

Frokost, kl. 09:00:

To Ryvita m/ makrell i tomat

To brødskiver m/ remulade og kokt skinke

Vann

Kaffe

Lunsj, kl. 14:00:

To brødskiver m/ leverpostei

~ Trening ~

Middag, kl. 18:00:

190 gram panert torsk

En halv pose selskapsgrønnsaker (250 gram?)

Dressing av mager kesam/Holiday-dip

Vann

Diverse kveldsmat, kl. 20:00-22:00:

Litt vannmelon

En halv avokado

To Ryvita m/ brunost

Vann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment
Fra 0 til 8 i bom er jo kjempebra! :tommelopp:

Fornøyd med det, ja :) Bom har egentlig gått fra å være den ultimate hatøvelsen, til å bli noe jeg synes er helt greit å trene. Godt tegn! Den ultimate hatøvelsen akkurat nå er kanskje utfall. Tungt og vondt, pluss at jeg er støl i en måned etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:fnise: Syns jeg og. Så jeg sluttet med vanlig utfall, og gikk over til bulgarsk utfall. Mye bedre :Nikke:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Ursj. Synes nesten at bulgarsk utfall ser verre ut, men det kan jo være verdt et forsøk. Hvor tunge vekter bruker du der i forhold til når du trener vanlige utfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker litt mindre vekter på den bulgarske, men husker ikke hva jeg tok i utfall sist. Det jeg liker med den bulgarske, er at den er bedre for knærne mine, siden jeg har foten i bakken hele tiden, og bare "gynger" opp og ned. Med vanlig utfall, ble det et lite "smell" mot knærne som gjorde at de protesterte litt, noe som igjen førte til at jeg ikke tok utfall så ofte :)

Bruker du hantler eller stang på vanlig utfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest fragment

Hittil har jeg kun brukt hantler. Alt fra 6-8 kg. på hver side, etter hvordan dagsformen er. Jeg har sett folk på treningssenteret trene bulgarsk utfall i smithmaskin. Det så faktisk ikke så dumt ut. Planen er å ha en god styrkeøkt i morgen, så skal se om jeg får testet ut denne øvelsen.

I dag har jeg hatt en utrolig lang dag; sammenhengende undervisning fra åtte til to, eksamenslesing fra to til kvart på fem og til slutt trening fra fem til seks. Var utrolig fristet til å dra hjem etter lesingen, men klarte faktisk å motivere meg til å trene. Så da ble det en time på tredemøllen. Riktig nok bare rolig jogging (2% stigning) med noen minutter rask gange/tøying hvert 15. minutt. Blir utrolig stiv både i nakke/skuldre og lyske av å jogge lenge i samme tempo, så er nødt til å variere litt. Den totale distansen ble ca. 8 km, noe jeg egentlig syntes var ganske bra. Kunne lett løpt en god del lengre på samme tid, så det var forsåvidt positivt. Hadde forholdsvis lav og kontrollert puls hele veien (160-170), så hadde mye å gå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Dagens kosthold:

Frokost, kl. 07:00:

To Ryvita m/ makrell i tomat

To brødskiver m/ remulade og kokt skinke

Vann

Kaffe

Lunsj, kl. 11:00:

To brødskiver m/ leverpostei

Lunsj 2, kl. 15:00:

To brødskiver m/ leverpostei

~ Trening, kl. 17:00 - 18:00 ~

Middag, kl. 19:00:

En kyllingfilet

Salat

Dressing av kesam

Vann

Div. kveldsmat, kl. 20:00-22:00:

Litt vannmelon

To Ryvita m/ brunost

Vann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment
Planen er å ha en god styrkeøkt i morgen

Yeah right. Motivasjonen var omtrent fraværende, så det ble ingen veldig god styrkeøkt. Eller, for all del. Fikk til en helt grei beinøkt, så fikk forsåvidt prøvd ut bulgarsk utfall. Syntes ikke det var noe behagelig for ankelen som blir liggende på benken, men dette er gjerne en tilvenningssak. Tok ett sett med bulgarsk utfall og de to siste settene med vanlige utfall.

Øvelser:

Utfall (bulgarsk/vanlig)

Beinpress

Leg curl

Leg extension

Calf raises (i apparat - ny øvelse!)

I tillegg kjørte jeg en liten kombiøvelse både for lår/rygg og armer/skuldre som jeg har blitt tipset om av en kamerat. Jeg holder en ti kilos vektskive foran meg, går ned med bøy i knærne og lar vektskiven touche bakken (i horisontal posisjon) før jeg går opp igjen og fører den helt opp i skulderpressposisjon. 10 kg. er egentlig litt for lett, så det blir vel å prøve med 15 kg. neste gang.

Avsluttet med planke, sideplanke og crunches.

Planen var egentlig hovedsakelig å kjøre overkropp og supplere med noen av beinøvelsene, men hadde bare ikke ork. Det blir en skikkelig økt enten i morgen eller i helgen i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

I dag var heldigvis treningsmotivasjonen til stede igjen, så fikk tatt en ganske bra styrkeøkt for overkroppen. Trente alene, så det ble kun "vedlikehold" i benken med 3 x 10 med 35 kilo. Har nok gått litt tilbake i benk etter påske siden jeg ikke har fått trent så mye med spotter disse ukene, men antar jeg raskt er tilbake igjen der jeg var hvis jeg får tatt et par gode økter fremover.

Ellers så økte jeg i nedtrekk i dag, med 2 x 8 repetisjoner med 50 kg. Greit fornøyd med det.

Dagens øvelser:

Benkpress

Nedtrekk

Triceps pushdown

Pec deck flyes

Scottcurl i apparat

Upright row

Stående roing

Sidehev

Avsluttet med 20 minutter spinning. Litt tung i beina etter beintreningen i går, men det gikk greit. Usikker på hva helgen bringer hva gjelder treningsaktiviteter, men planen er å ha en god time på spinningsykkelen med en venninne enten i morgen eller søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...