Gå til innhold

Let's work out...


Gjest fragment

Anbefalte innlegg

Gjest daimyo
Ja, det er litt kjedelig. Men samtidig forstår jeg det - da er man sikre på at alle utfører teknikken likt, og ingen får fordeler av litt slibrige teknikker i fribenk.

Det er sant, det tenkte jeg ikke på.

Det er på PHS, ja. Tror gjennomsnittsjenten der er hakket sterkere enn på vanlige treningssentre :) Og det er morsomt for oss som ikke er helt der ennå - jeg får i alle fall inspirasjon til å fortsette treningen!

Det tror (håper :fnise: ) jeg óg, og jeg er helt enig, det er inspirerende! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fragment

Gjennomførte en ganske bra kortintervalløkt i dag. Har løpt med høyere intensitet før, men beina var ganske tunge i dag. Det ble da fire sett med fem arbeidsperioder á 1 minutt med 30 sekunder pause, det vil si det samme opplegget jeg har kjørt tidligere. Med oppvarming ble det en økt på 50 minutter, og jeg var dryppende svett etterpå.

I morgen blir det definitivt en trening uten noe som omfatter løping på mølle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

I dag ble det ukens andre styrkeøkt for hele overkroppen. Grunnet en litt utålmodig treningspartner (har besøk av broren min, og han ble fortere ferdig enn meg), ble det litt færre øvelser enn jeg kanskje hadde håpet på. Men jeg kjenner at jeg er godt sliten, så må vel si meg fornøyd.

Oppvarming - sykling i fem minutter og 1000 m. roing

Liggende hang-ups:

2 x 6 reps.

Hjalp til med den ene foten i bakken på slutten av hvert sett. Dette er min kanskje svakeste øvelse, og noe jeg -hater- å trene. Men jeg SKAL trene hang-ups minst én gang i uken fremover; da vil nok fremgangen komme også.

Benkpress m/ fristang:

10 x 22,5 kg.

5 x 32,5 kg.

5 x 37,5 kg.

5 x 37,5 kg.

5 x 37,5 kg.

5 x 37,5 kg.

6 x 37,5 kg.

Grei benkøkt i dag. I neste uke skal jeg opp på 40 kg. igjen!

Triceps pushdown m/ stang:

5 x 22,5 kg.

5 x 22,5 kg.

5 x 22,5 kg.

Nedtrekk, middels bredt grep:

5 x 45 kg.

5 x 45 kg.

5 x 50 kg.

Scottcurl i apparat:

8 x 17,5 kg.

8 x 17,5 kg.

8 x 17,5 kg.

Flies/Peck decks:

8 x 30 kg.

8 x 35 kg.

8 x 35 kg.

Prøvde meg også på noen push ups etter dette, men var for sliten til at jeg orket mer enn fem reps. Burde sikkert tynet meg litt mer der, men sånn ble det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Fridag i dag, det har egentlig vært litt deilig. Har vært i middagsbesøk hos mormor sammen med noen tanter og onkler, og fikk servert raspeballer. Absolutt noe av det beste jeg vet, så var naturligvis altfor mett etterpå. Men fikk da stappet nedpå litt kake og kaffe også... Skal det være, så skal det være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Urk.

Urk.

Urk.

Dårlig periode i måneden (ja, DEN perioden, ja), så dagens treningsøkt var av det latterlige dårlige slaget. Grunnet en praktisk øvelse på skolen fikk jeg ikke spist noe på flere timer, og hadde derfor vondt i hodet. Når magen i tillegg ikke henger med, dels pga. tante Rød pluss et relativt dårlig kosthold (loff, raspeballer og kake...) i går, funker det bare ikke. Så i dag har jeg gått rundt og vært oppblåst og demotivert og lei. Hater sånne dager.

Uansett, på dagens økt trente jeg bein (utfall, leg curl, leg extension, beinpress), noe mage (med medisinball) og skuldre (fronthev, sidehev, skulderpress). Ettersom humøret ikke akkurat er på topp, gidder jeg ikke å skrive inn kilo og reps i dag.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fragment

Og likar ble det. I alle fall litt. De to siste dagene har det blitt innefotball, men for min del ble økten i dag noe mer effektiv enn den i går, som i likhet med økten på mandag ble noe amputert grunnet magen.

Ja, man kan skylde på dårlig periode i måneden, men for min del er det flere ting som spiller inn. Fikk like før jul den noe ulne "diagnosen" irritabel tarm, og å gå rundt med det er rett og slett veldig plagsomt. Jeg vet at det er matvarer jeg reagerer på, men jeg sliter veldig med å finne en rød tråd når det gjelder å finne ut hvilke. Melk kuttet jeg ut etter legebesøket, og i kombinasjon med noe helsekostgreier har ting forbedret seg noe. Men jeg må fremdeles tenke veldig på hva jeg spiser, når jeg spiser det, og om jeg har mulighet til å oppsøke et toalett i etterkant av måltidet. Det er faktisk veldig mange som utvikler sosial angst av å ha dette, og selv om jeg ikke er helt der (ennå?), skjønner jeg det utrolig godt. Slitsomt ...

Og når jeg har dårlige dager (som på mandag og tildels tirsdag) går det naturligvis utover trening etc. Ikke bra, ikke bra.

Endret av fragment
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

"Klassikere" er jo melk, gluten, fiberrike matvarer, sukkeralkoholer og liknende. ... Ganske mange som reagerer på brødmat.

Jeg har hatt veldig god effekt av å spise en god del fett (cocosa, vita hjertego olje) og å minimere fiberinntaket fra andre kilder enn grønnsaker (som egentlig betyr at det meste av fullkorn, brun ris etc. utgår) Tar av den grunn b-vit for å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment
"Klassikere" er jo melk, gluten, fiberrike matvarer, sukkeralkoholer og liknende. ... Ganske mange som reagerer på brødmat.

Jeg har hatt veldig god effekt av å spise en god del fett (cocosa, vita hjertego olje) og å minimere fiberinntaket fra andre kilder enn grønnsaker (som egentlig betyr at det meste av fullkorn, brun ris etc. utgår) Tar av den grunn b-vit for å være på den sikre siden.

Jeg sliter litt med å se for meg en livsstil med verken brødmat (knekkebrød inkludert?), fullkornspasta, brun ris og lignende. Jeg spiser mye grønnsaker til middag, men føler liksom at det blir litt stusselig uten noen andre karbohydratkilder. Frukt tror jeg ikke magen min tåler så bra, uten at jeg egentlig er sikker på dette og i såfall hvilke frukttyper jeg bør unngå.

Kanskje jeg skulle forsøkt å bake noen glutenfrie brød? Til frokost spiser jeg kun rugbrød og Ryvita, noe jeg føler går ganske bra. Men til lunsj har det de siste månedene gått i vanlige grovbrød/rundstykker/salat, og da blir jeg ofte oppblåst.

Som jeg skrev i en annen tråd for lenge siden; dette er omtrent som å legge et puslespill med 3000 brikker. Gjerne med bind for øynene.

Endret av fragment
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Speltbrød har jeg tålt bra. Noen knekkebrød også. Kanskje fordi jeg spiser makrell i tomat som har mye fett i seg også...? hmmm :klø:

Frukt er ofte en tilvenningssak, fordi magen trenger å produsere litt ekstra enzymer for å få fordøyd frukten, men justerer seg etter hvert.

Banan er i hvertfall en lett fordøyelig frukt. Eple er ofte den man tåler dårligst hvis magen er litt ømfintelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Jeg ser at man anbefaler lavfiberdiett for personer med irritert tarm osv., så jeg tror jeg skal lese litt mer om dette. Takk for tips!

Det er jo unektelig ganske irriterende å stadig gå rundt med oppblåst mage når jeg vet at den normalt er ganske flat og fin :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du :) Jeg har også irritabel tarm, og er dermed like godt i gang med å forske på mat. Fryktelig mye jobb, og du beskriver det godt med puslespill med bind for øya. Det eneste jeg har oppdaget, egentlg ved en tilfelighet, er at jo lavere GI maten har, jo bedre er magen min. Det er det eneste mønsteret jeg har begynt å ane. Men siden diagnosen er så ullen som den er, så er det store individuelle forskjeller. Håper du får det bedre etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fragment

Godt vi er flere! Eller...vel. Uansett er det fint å kunne dele tips osv.

Går du på noe helsekost som du føler fungerer i tillegg til å være forsiktig med maten? Siden jul har jeg brukt Probiotika og Chlorella, men jeg er litt usikker på hvor effektivt det er, siden jeg kuttet ut melk på omtrent samme tidspunkt. Det er godt mulig at de har en viss effekt, men det er jo dyrt å stadig måtte kjøpe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, går ikke på noe helsekost, nei. Har egentlig ikke tenkt på å gjøre det, hvertfall ikke etter at jeg kuttet ris, poteter og pasta TOTALT. Det hjalp nemlig en hel del. Har ikke så mye luftsmerter, og har ikke problem med alle disse irriterende småbesøkene på do. Men jeg blir veldig påvirket av stress, indre stress. Selv om jeg ikke føler meg stressa, så sier magen i fra med en gang. Merker det spesielt i eksamensperioder. Har du merket noe slikt? Så stressmestring er også en av utfordringene. F.eks hvis jeg tenker at "Dette bør jeg ikke spise", så tror jeg det har minst like stor påvirkning.. at jeg faktisk stresser med maten i hodet mitt. Så det blir en ond sirkel.

Jeg har ei venninne som studerer ved Akupunkturhøgskolen. Var der oppe og leste noen hovedoppgaver, og så en tittel som het "Karbohydratenes påvirkning på fordøyelsen". Selvfølgelig var den oppgaven rotet vekk... men får se om jeg finner den neste gang. Ser jeg noen nyttige tips, skal jeg si i fra. Ernæringsdamen jeg snakket med kunne ikke hjelpe meg mer enn jeg nå hjelper meg selv, det kjenner du sikkert igjen ;) Så da får jeg se hva de smarte kineserne har funnet ut for flere tusen år siden :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Det ville nok hjulpet meg en del å kutte ut ris, pasta og poteter. Men...sukk. Noe må man jo spise!

Akkurat når det gjelder stress, så føler jeg egentlig ikke at dette har så mye å si. Det er svært sjelden jeg egentlig er stresset, i alle fall slik at jeg selv tenker over det. Jeg er stort sett flink til å roe ned, og er sjelden mye på farten slik at jeg blir sliten av det. Eksamensstresset er selvsagt ubehagelig, men jeg kan ikke si at jeg merker noen forskjell. Konklusjon: Enten er jeg konstant stresset uten å vite det, eller så reagerer ikke magen min noe særlig på stress i det hele tatt.

Mitt problem går egentlig på dette med muligheten for å bli kvitt luft i magen. Jeg kan spise to identiske måltider hvor det ene spises i selskap med andre, mens det andre spises når jeg er alene hjemme. I det første scenarioet vil jeg antageligvis bli oppblåst ganske kjapt etter måltidet, mens hjemme vil jeg ikke reagere i det hele tatt fordi jeg er ...alene. Eh, ja. Jeg får altså aldri direkte vondt i magen av mat - bare luft.

Over til noe mer lystig: God trening i dag. Først 45 minutter med sirkeltrening (push ups, dips, mageøvelser med ball, fallhopp, hoppetau osv.), deretter en time med innefotball. Jeg var veldig sliten under fotballen, men det var ikke akkurat uventet med tanke på spensttreningen forut for fotballøkten. Uansett en effektiv og morsom økt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bolledeig

Det sitter mye i hodet også. I begynnelsen var jeg så REDD for at jeg skulle bli oppblåst/få vondt i magen at magen slo seg vrang av den grunn... ;)

Men forstår det er slitsomt.

Bra økt på deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Ja, jeg vet det. Jeg merker selv at det er psykisk. Men klarer ikke helt å "kontrollere" tankene rundt det.

Godt fornøyd med treningen, ja :) I morgen blir det enten en skikkelig styrkeøkt, eller en økt med kortintervaller. Det jeg ikke trener i morgen har jeg planer om å gjøre på lørdag, så får se hva kroppen ønsker når den tid kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment
I morgen blir det enten en skikkelig styrkeøkt, eller en økt med kortintervaller.

... eventuelt ingen av delene. Det ble noe annet i stedet, og ja, dere gjettet riktig - det ble innefotball. Gud, jeg er lett å overtale når det gjelder sånt. Men så lenge det er god trening og jeg er skikkelig sliten etterpå, får det gå greit. Etter timen med fotball ble det 10 minutter med rolig roing (2000 meter). I kveld blir det et par øl sammen med noen venner, gleder meg til det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Uken begynte elendig (jf. innleggene mine litt lenger oppe), men avsluttes med stil! Økte blant annet i benken i dag, og er dermed strålende fornøyd.

Dagens tall:

Benkpress m/ fristang:

10 x 20 kg.

5 x 27,5 kg.

4 x 40 kg.

4 x 40 kg.

4 x 40 kg.

4 x 40 kg.

3 x 42,5 kg.

Har du sett. 4 x 4 med 40 kg. var faktisk overraskende lett, så kunne nok trent 5 x 5 i dag. Tok tre reps med 42,5 kg. etterpå, og trengte da hjelp på siste repetisjonen. Planen fremover er å trene 5 x 5 med 40 kg. minst én gang, for deretter å begynne med 3 x 3 med 42,5 kg. Hurra!

Triceps pushdown m/ stang:

8 x 20 kg.

6 x 22,5 kg.

6 x 22,5 kg.

Nedtrekk, middels bredt grep:

8 x 40 kg.

8 x 40 kg.

8 x 45 kg.

Nedtrekk, smalt grep:

8 x 40 kg.

8 x 40 kg.

8 x 40 kg.

Scottcurl i apparat:

8 x 17,5 kg.

5 x 20 kg.

5 x 20 kg.

Skulderpress m/ stang:

8 x 15 kg.

8 x 15 kg.

8 x 15 kg.

Bicepscurl m/ stang:

5 x 17,5 kg.

5 x 17,5 kg.

5 x 17,5 kg.

Rask bevegelse opp, saakte ned igjen. Tungt.

Sidehev:

8 x 4 kg.

8 x 4 kg.

8 x 4 kg.

Fronthev:

6 x 4 kg.

6 x 4 kg.

6 x 4 kg.

Tok annenhvert sett med sidehev og fronthev.

Franskpress m/ stang:

8 x 12,5 kg.

8 x 15 kg.

8 x 15 kg.

Planken:

3 x 30 sek.

30 sek. pause mellom hvert sett.

Sittende vri m/ medisinball:

30 x 5 kg.

Yes, det var dagens økt. Holdt på i 1,5 time. Det er kanskje litt i overkant, men jeg har vanskelig for å se hvordan jeg kan kutte ned på tiden så lenge jeg ikke trener splitt. Jeg kan selvsagt legge mage- og skuldertreningen til en annen dag, men i dag følte jeg det gikk bra å holde på så lenge.

Resten av dagen blir det null aktivitet fra min side. Planen er å lese aviser og bok, se på tv og etter hvert spise god middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...