Gå til innhold

Let's work out...


Gjest fragment

Anbefalte innlegg

Gjest fragment

Ny fotballøkt i dag - det har blitt mye kondisjonstrening denne uken. Men synes det er greit å variere litt slik at jeg trener mye styrke noen uker, og mye kondisjon andre uker. Jeg fikk riktig nok trent litt styrke etter fotballøkten, hovedsakelig magetrening i form av planken, situps og øvelse med ball. Til sammen ble det halvannen time med trening.

Og nå er det jammen helg igjen. I morgen er planen å trene bryst/triceps sammen med en kamerat. Har ikke helt lagt planer for søndagen ennå, men kanskje det blir en spinningøkt. Den som lever får se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fragment

Trente bryst/triceps i går. Syntes det var tungt - særlig i benken. Jeg følte egentlig at jeg hadde null pump i armene, så økten ble egentlig ikke så bra som jeg hadde håpet.

Oppvarming - jogging i 20 minutter.

Benkpress m/ fristang:

10 x 20 kg.

10 x 35 kg.

10 x 35 kg.

10 x 35 kg.

Det var som sagt tungt, og kjente det rev litt i skulderen på det første settet. Ikke vits å øke i kilo, med andre ord.

Push-ups m/ bredt grep:

2 x 10

Klarte å gjennomføre disse ganske bra og uten hjelp, så det var da i det minste noe positivt å hente!

Triceps pushdown m/ stang:

8 x 20 kg.

8 x 20 kg.

8 x 20 kg.

Triceps extensions m/ tau:

8 x 25 kg.

6 x 30 kg.

6 x 30 kg.

Egentlig en litt for kort økt, men i går hadde jeg plutselig litt dårligere tid enn jeg trodde. Ønsker meg flere øvelser, både til bryst/triceps og rygg/biceps, slik at jeg ikke går lei av de jeg kjører nå. Vurderer å kjøre noen uker med øvelser hvor jeg kun bruker egen kroppsvekt, for variasjonens skyld. Noen som har gode tips til øvelser?

På en dag hvor benken var tung, er det imidlertid oppmuntrende å tenke på hvordan jeg lå an på samme tid i fjor. Da var det kun to-tre uker igjen til opptaksprøvene til PHS, og jeg var stressa fordi jeg kun klarte fire reps med 35 i benken. At jeg nå kjører 3 x 10 uten veldig store problemer til tross for at dagsformen er dårlig, viser at jeg i det minste har hatt noe fremgang. Målet er som jeg har nevnt tidligere å trene fast med 40-45 kg. til sommeren.

Ingen økt i dag, forresten. Her er det husvask og bollebaking som står for tur. Får besøk av noen gode venner om en times tid, og da blir det boller med krem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

I dag ble det en skikkelig bra intervalløkt. Løp kortintervaller, det vil si arbeidsperioder à 1 minutt med 30 sekunders pause mellom. Jeg tok fire sett, hvor hvert sett besto av fem arbeidsperioder. Til sammen blir det altså 20 minutter med løping med høy intensitet. Tidligere har jeg kun løpt tre sett, men i dag følte jeg for å øke. Dette til tross for litt tunge bein tidligere på dagen.

Økten varte totalt i 50 minutter, og jeg var gjennomsvett etterpå. Deilig! Når det gjelder pulsen var jeg på det meste oppe i 206 slag. Jeg bør ligge på minst 190-195 på alle dragene. På de første dragene i det første settet ligger jeg selvsagt ikke så høyt, men gjennom resten av økten føler jeg at jeg ligger på riktig pulsnivå.

Målet er å ha en intervalløkt i uken fremover, og variere mellom å løpe kortintervall (som i dag) og langintervall (4 x 4) annenhver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Man glimter til i blant, i alle fall! Føler som nevnt tidligere at jeg bør finne noen nye styrkeøvelser, ettersom jeg for det første føler jeg har for få øvelser, og for det andre er redd for å gå lei de jeg kjører nå. Må en tur innom iform.no for å få litt inspirasjon :)

I morgen er planen å ha en styrkeøkt (rygg/biceps) på formiddagen, og en kondisjonsøkt i form av innefotball på ettermiddagen. Ser frem til det, egentlig. Er ikke så vant til å ha flere økter i løpet av en dag, men dersom jeg skal ha tilstrekkelig med styrke- og kondisjonsøkter i løpet av en uke, bør jeg egentlig gjøre det oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fragment

Nok en god treningsdag. Startet med en times rygg/biceps-økt, for jeg senere på dagen spilte innefotball i en time.

Bredt nedtrekk, foran:

8 x 35 kg.

8 x 45 kg.

8 x 45 kg.

Smalt nedtrekk, foran:

8 x 40 kg.

8 x 40 kg.

8 x 40 kg.

Bicepscurl m/ stang:

5 x 22,5 kg.

8 x 20 kg.

8 x 20 kg.

Bicepscurl m/ manualer:

8 x 8 kg.

8 x 8 kg.

8 x 8 kg.

Scottcurl i apparat:

8 x 17,5 kg.

8 x 17,5 kg.

8 x 17,5 kg.

Omvendt scottcurl i apparat:

3 x 5 (partner presser hantlene nedover mens jeg holder igjen det jeg klarer)

Stående, foroverbøyd roing m/ stang:

8 x 17,5 kg.

8 x 17,5 kg.

8 x 17,5 kg.

En bra dag, med to svært gode gjennomførte treningsøkter. Nå har jeg nettopp spist kylling, fullkornspasta og grønnsaker m/ Bretagne-saus. Herlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Aargh! Jeg har nok en gang klart å pådra meg en forkjølelse - kjenner det veldig i halsen, og hoster en del. Det vil si nok en pause fra treningen, og det er skikkelig surt nå som jeg er inne i en god periode. Normalt ville jeg nok trent, men skal ta en viktig svømmetest på fredag. Jeg kan rett og slett ikke risikere å måtte stå over den pga. sykdom, så da får jeg heller tåle noen dager uten trening.

Pokker, pokker, pokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

God bedring, drikk masse vann og spis masse frukt og sov masse, og kryss fingrene for at formen kommer seg før svømmetesten :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer for det med sovinga - for min del gjør det nesten bestandig underverker med skikkelig lang, god bjørnesøvn.

Lykke til på test!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Soving er nok ikke så dumt, nei. Det er dog vanskelig når det kjennes ut som om halsen skal revne hver gang jeg svelger. Har heldigvis sluppet unna snørr og tett nese hittil (bank i bordet), så selv om allmenntilstanden min er satt noe ned tror jeg svømmetesten (som inkluderer dykking) i morgen skal gå bra! Har imidlertid et mål om å svømme på en god tid, så vi får se hvordan det går. Det viktigste er uansett å bestå...

Jeg er usikker på når jeg kommer til å være tilbake i trening igjen, det kommer veldig an på hvordan kroppen reagerer på svømmingen i morgen. I verste fall får jeg en skikkelig dritthelg med snørr, hosting og slapphet. I beste fall kan jeg begynne å trene for fullt på mandag igjen. Optimismen råder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var inne på sidene til Politihøgskolen her om dagen, og så på opptakskravene. Leste også at, neida, slapp av, du trenger ikke være elitesportsmenneske etc etc... Men jeg synes nå de så krevende ut jeg da. Spesielt svømmekravet. Kanskje ikke så ille for noen som synes det er helt greit å dykke uten svømmebriller og neseklype, men det er nettopp de tingene jeg er avhengig av å bruke ;)

Håper det går strålende i morgen, trass forkjølelse. Lykke til i massevis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Opptakskravene er rimelig greie, i alle fall dersom du har et ok treningsgrunnlag fra før. Kravene i idrettsfaget på skolen er verre - for å få toppkarakter må du være skikkelig gjennomtrent. Jeg kommer aldri til å klare A, men skal i det minste gjøre et forsøk på å få en grei karakter når den tid kommer. Svømmetesten jeg skal ta i morgen kan kalles en slags hinderløype i vann. Den innebærer blant annet svømming med feltuniform (som senere skal av i vannet), dykking ned til 3,8 meter, ilandføring av markør etc. Man må klare det innenfor en viss tid (litt over 5 minutter) for å få bestått.

Halsen er fremdeles fryktelig vond, så kommer nok til å slite litt med søvnen i natt. Men så lenge jeg kun har vondt i halsen skal svømmingen gå fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det 70 kg 1RM man må ha for å få toppkarakter i benkpress, eller er det flere reps? Hvordan er de andre styrkemomentene- og kravene for dere nå?

Ja, jeg er bare nysgjerrig... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Vi har ikke eksamen i idrett før i tredje klasse. Vi tester oss én gang i halvåret nå i første også, men det er kun for vår egen del, og ikke noe som registreres noe sted. Jeg husker ikke alt av tall og slikt, men kan ta det jeg husker av toppkravene for kvinner:

Benkpress: 1RM 70 kg.

Hang-ups: 24 stk.

Stille lengde: Usikker. 2,40 m., kanskje?

3000 m: Under 12:15 min.

Som sagt er kravene rimelig tøffe. Minstekravene for i det hele tatt å få bestått er derimot ikke så vanskelige, så jeg tror det er få som stryker i idrett. Akkurat som på PHS-opptaket gis det poeng på de forskjellige nivåene. I tillegg til disse øvelsene kommer er det en del andre ting som spiller inn på karakteren.

Tenker du på å søke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest fragment

Joda. Takk gud for det. Jeg tror jeg har et stykke igjen før jeg klarer å tvinge min 175 cm. lange og 65 kg. tunge kropp over den stangen som gutta bruker.

Det er nok en del som sliter med å finne riktig balanse mellom øvelsene. Skal man gjøre det bra i benk, gjør man det gjerne dårligere i f.eks stille lengde og løping fordi man blir tyngre. Og omvendt, såklart. Det gjelder å trene allsidig, og det er jo i utgangspunktet ganske fornuftig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på å søke?

Nei. Jeg er bare litt nysgjerrig på fysiske krav i ulike yrker, og ikke minst kravene til kvinner. Jeg er ikke for ulike fysiske krav ut ifra kjønn, men det hjelper litt at bestekravene henger så høyt også for jenter! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Skjønner. Selv om kravene er forskjellige, tror jeg det er flere gutter som klarer bestekravene enn jenter. Men for all del - guttekravene er også ganske tøffe. Vi har alle noe å strekke oss mot, det er i alle fall sikkert!

Svømmetesten i dag gikk greit, men tiden ble skuffende dårlig. Det var riktig nok kun godkjent/ikke godkjent, men jeg hadde forventet å gjøre det bedre. Jaja, med tanke på formen min akkurat for øyeblikket, var det greit å i alle fall bestå.

I dag blir det ytrefilet til middag, akkurat nå står grønnsakene og godgjør seg i ovnen :)

Endret av fragment
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Da var det søndag igjen, og jeg føler snart jeg gror fast i sofaen. Kom meg riktig nok ut på en halvannen times gåtur i finværet i går. Tror jeg hadde godt av litt sol, frisk luft og bevegelse.

I morgen har jeg lite undervisning, så satser på en lett styrkeøkt etterfulgt av enten rolig jogg, ellipse eller sykling. På tirsdag har jeg forhåpninger om å gjennomføre en ganske hard fotballøkt, så jeg bør snart være frisk. Jeg ble ganske tett etter svømmingen på fredag, men halsen har vært bra i helgen. Litt snufsete kommer jeg nok til å være også de neste dagene, men jeg er nok over det verste. Nå håper jeg bare inderlig at det er lenge til neste runde med forkjølelse. Føler virkelig at det setter meg tilbake treningsmessig, og det er ekstra surt når jeg er inne i en god periode, slik jeg var nå. Jaja, sånt skjer!

Nå ser jeg femmila på tv, senere i dag blir det en tur på kino med en venninne. Pleier ikke å ha noe problem med å begrense mengden godteri på kino, så satser på en beskjeden mengde i dag også. Har klart å unngå de helt store utskeielsene denne helgen, selv om det naturligvis har blitt noe sjokolade osv. Har vært flink og spist mye frukt, i form av fruktsalat med vaniljekesam over. Er litt usikker på om jeg egentlig synes vaniljekesam er så veldig godt, så kunne egentlig tenkt meg noen tips om hva annet som er godt å ha på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...