drømmer Skrevet 25. april 2009 #101 Del Skrevet 25. april 2009 Hei hei Innom og ønsker deg en riktig god helg Jeg har også sittet ute i sola i hele dag, helt hærlig !!! Nå bør det håle seg sånn til september Jeg bør vel gjøre som dere og ta en tur til legen i neste uke tenker jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Exhale Skrevet 26. april 2009 Forfatter #102 Del Skrevet 26. april 2009 Tusen takk, drømmer! God helg til deg også! Tester ny ticker.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Exhale Skrevet 26. april 2009 Forfatter #103 Del Skrevet 26. april 2009 I dag runder jeg 5 uker som gravid og går inn i sjette svangerskapsuke, hurra! Lite symptomer for tiden, føler meg i fin form. Litt trøtt, ganske sinte pupper og et og annet stikk i magen, men ellers fin. Nesten litt rart at jeg hadde så masse kvalme i begynnelsen, men at det har forsvunnet nå? Temperaturene mine indikerer imidlertid at alt er som det skal være - 37,4 grader hver morgen. Det ville være feber for meg til vanlig, men er min morgentemperatur nå.. Apetitten er bra, men har ikke økt noe særlig. Jeg veide 55 kilo på første svangerskapskontroll, og tipper at jeg kommer til å veie det samme på neste. Gårsdagens matliste: 1 kopp Earl Grey te med honning og soyamelk Omega 3, gravidvitamin og hvitløkstablett 1 skive nøtterudbrød med skinkesalat og hamburgerrygg 1/2 skive nøtterugbrød med ridderost og paprika 1/2 skive nøtterugbrd med geitost 1 hardkokt egg 1 glass grapefruktjuice 1 rugsprø med ridderost og paprika 1 gulrot 2 skiver frørugbrød med salat og fiskekaker Pepperbiff med tomat, grønnsaker og bernaisesaus 4 ruter 70 % sjokolade Lørdagsgodt: 1/5 pakke Pringles, 1 kollibriegg (marsipan) Trening: Hagearbeid, vindusvask og lengre tur med hunden Planen er å spise snop bare på lørdager og til fest, og ellers passe på å spise sunt for babyen hele tiden! Tror jeg har vært heldig til nå og unngått å bli forstoppet fordi jeg er flink til å spise mye fiber. I dag skal jeg bare slappe av, sy litt på et babyteppe og trene på treningssenter.. og selvsagt suge til meg de solstrålene jeg kan ute.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasjonsblomst Skrevet 26. april 2009 #104 Del Skrevet 26. april 2009 heihei! Har nå akkurat laget min egen prøvedagbok kjekt og lese idin, ikke minst få lov og dele med deg at du akkurat har funnet ut at du er gravid;) gratulerer så mye, så spennnende... Hehe, er nesten litt sånn at når andre blir det så blir jeg hoppende glad på deres vegne, for det er så sterkt og følsomt tema liksom. Klarer heldigvis å glede meg over alle andre, selv ukjente. verre hvis man blir skikkelig misunnelig liksom. Kos deg, ønsker deg masse lykke til i svangerskapet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Exhale Skrevet 26. april 2009 Forfatter #105 Del Skrevet 26. april 2009 Takk for hilsen, Aurelia, jeg skal sporenstreks gå og legge igjen et spor i den nye dagboken din! Så hyggelig at du gleder deg på min vegne Ja, det var fantastisk å endelig bli gravid - nesten nøyaktig et halvt år etter at jeg sluttet på p-pillen. Det er en spennende tid du og din kjære går inn i nå! Dagens meny har vært som følger: 1 kopp PG te med honning og soyamelk 1 hardkokt egg 1 skive solsikkerugbrød med skinkesalat og hamburgerrygg 2 skiver solsikkerugbrød med ridderost og paprika 1 skive solsikkerugbrød med geitost 1 glass drue- og blåbærjuice gravidvitamin, omega 3 og hvitløkstablett 1 Ryvita med geitost 1 Ryvita med jordbærsyltetøy (u/sukker) 2 gulrøtter 1 rugkjeks Nesten en hel Peppe's italiens pizza (ham) Ble endel mat i dag, ser jeg! Trening: Lagt vedlag, gått frem og tilbake til sentrum, 30 m. kondisjonstrening, 35 min. styrketrening Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Exhale Skrevet 27. april 2009 Forfatter #106 Del Skrevet 27. april 2009 I dag har jeg tenkt mange vonde tanker om abort og sånn. Har jo lovet meg selv å la være, men det er ikke så lett! Blir mer og mer glad i den lille spiren der inne. Alt jeg ønsker er at den skal vokse og utvilke seg og til slutt bli født som vår lille baby. Leser mye på nettet og i bøker om hva jeg kan gjøre og ikke i første trimester, og tilpasser meg så godt jeg kan. Hvem ante at jeg ikke kan drikke grønn te og helst ikke trene med en puls på over 130? Det er mye å sette seg inn i. Får kanskje avskrive humørdippen som et svangerskapstegn? Dagens meny: 2 skiver solsikkerugbrød med makrell i tomat 1 glass drue- og blåbærjuice gravidvitamin og hvitløkstablett 1/2 grapefrukt 1 rugkjeks 1 liten americano 1 grønt eple 1 skive dansk rugbrød med gulost grønn salat med gulrot og avokado 1 supertynn skive ostekake med jordbærsaus 1/2 stort beger yoghurt naturell 1 smoothie med bær og yoghurt 2 steinbitkaker 1/2 proteinsjokolade Trening: Yoga (30 min) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasjonsblomst Skrevet 27. april 2009 #107 Del Skrevet 27. april 2009 heihei.. Vil bare minne om at en avslappet mamma også er godt for babyen.. Don`t worry, be happy Du er sikkert kjempeflink og tar forhåndsregler for at babyen skal ha det bra som det er.. Bedre med litt slakk enn superstress vel.. Sier ikke du gjør det, jeg vil bare du skal slappe av og nyte tida.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drømmer Skrevet 28. april 2009 #108 Del Skrevet 28. april 2009 Helst ikke trene med en puls over 130 æhh hmm, hvor har du lest dette ? Har lest litt om trening og sånnt, men ikke funnet noe spesifikt om 1. trimester Ja ja, jeg er kanskje ikke så flink til å ta det med ro Ha en fin dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Exhale Skrevet 29. april 2009 Forfatter #109 Del Skrevet 29. april 2009 (endret) Ja, jeg skal prøve å slappe av.. jeg er jo 100% gravid inntil det motsatte er bevist! Men jeg skal innrømme at det ikke er lett hele tiden. Går stadig og kjenner etter om symptomene mine er sterkere eller svakere enn de har vært, og det er nesten slik at jeg ønsker meg kvalmen tilbake.. :gjeiper: Det med pulsen leste jeg på en legeside.. var det lommelegen, tro? Søkte på graviditet og trening, og fikk opp en rekke treff. Det virker som om leger har helt ulikt syn på dette. De fleste leger mener man kan trene nesten som før, men at man bør være forsiktig med treningsformer hvor det er stor risiko for fall og slag, slik som f.eks. tennis, ballspill, etc. Man bør heller ikke løpe så man får blodsmak i munnen. Andre leger (inkludert min fastlege) sier bare at man kan gjøre akkurat som før. Andre igjen mener at vi i Norge har en større prosentandel av spontanaborter i første trimester på grunn av at norske kvinner ikke er opplært til å ta "rugingen" på alvor i like stor grad som kvinnene i andre europeiske land - vi løper og hopper for mye. Hva skal man tro på? Jeg har ihvertfall bestemt med for å slutte å løpe nå i første trimester, og i stedet begynne å gå lange, raske turer. Yoga fortsetter jeg med, men endrer øvelsene slik at jeg bare tar øvelser som er OK for gravide. For øvrig forsøker jeg å presse så mye aktivitet som mulig inn i hverdagen, går f.eks. 140 trappetrinn opp til kontoret hver dag. Det har blitt endel livsstilsendringer etterhvert! Her er noen: - Endrede treningsrutiner - Sluttet å bruke vanlig deodorant og begynt å bruke saltkrystalldeodorant - Sluttet å bruke MD Formulations-produkter (de er antakeligvis trygge, står det i boka mi, men det er ikke 100% sikkert, og produktene har en advarsel i pakningsvedlegget) - Begynt å spise makrell i tomat igjen - Kuttet ned på kaffeinntaket (max 2 kopper daglig) - Sluttet å drikke urtete - Sover middag så ofte jeg bare kan... Gårsdagens ernæringsliste: 2 skiver frørugbrød med skinkesalat og hamburgerrygg 1 glass blåbær- og druejuice garvidvitamin, hvitløkstablett, omega 3 1 kaffe latte (soyamelk) 1/2 mellomgrovt rundstykke med omelett og grønt 1/2 mellomgrovt rundstykke med gulost og grønt 3 små kjeks 1/2 kopp sort kaffe 1 grønt eple Asiatisk kyllingrett med ris 4 ruter 70% sjokolade 1 gulrot 1 rugsprø med smør, gulost og paprika Trening: Gått fra kontoret til bussen (ca. 1,5 km), middels tur med hunden (ca. 4 km.) Endret 29. april 2009 av Exhale Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasjonsblomst Skrevet 29. april 2009 #110 Del Skrevet 29. april 2009 Ingen kan iallfall ikke anklage deg for å ta nødvendinge hensyn for at mageboeren din skal ha det godt! Så flink du er! Er det ikke deilig med litt endringer også, de er jo sunne liksom. Eller har du allid vært sunn og fornuftig kanskje? Bra du unner deg litt inn i mellom også da.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Exhale Skrevet 30. april 2009 Forfatter #111 Del Skrevet 30. april 2009 Takk for skryt, Aurelia, ja, jeg har nok alltid vært relativt sunn - men sjokoladen, den kan ingen ta fra meg! Ser det ikke er lenge til EL for deg - da er det bare å sette i gang! Gårsdagens kart: 2 skiver frørugbrød med makrell i tomat 1 glass blåbær- og druejuice gravidvitamin og hvitløkstablett 1 kaffe latte med soyamelk tomatsuppe med 1 egg og en liten tunfisksalat 1 rugkjeks 1 banan 1/2 stort beger yoghurt naturell 1 liten ferskpresset appelsin- og blåbærjuice wok med grønnsaker og kylling 2 små mandelbiscotti Trening: Nei, men kikket litt i butikker (ca 2 km?) I dag har jeg ingen matlyst.. frokosten smakte rart. Både brødet og pålegget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klematis Skrevet 30. april 2009 #112 Del Skrevet 30. april 2009 Jeg skrev en lang utredning som svar på bekymringen din om puls over 130 mens jeg var borte, men så gikk den forhåndsbetalte internettiden min ut og jeg fikk ikke postet... Essensen er hvertfall den at jeg har lest ganske mye forskjellig om det her på nett, og endte opp med å kjøpte en bok av en amerikansk lege (som virker anerkjent). Og hans konklusjon etter å ha fulgt noen hundre gravide nøye (noen som trente og noen som ikke trente) er at han IKKE anbefaler å følge en pulsgrense. I første trimester vil du lettere få høy puls pga blodårene utvider seg før kroppen klarer å etterfylle med ekstra blodvolum. Så han anbefaler å trene så hardt som man ønsker/klarer så lenge uten at du mister kontrollen på pusten. Sannsynligvis vil du da i første trimester kunne trene med litt høyere puls enn du er vant med. Utover i graviditeten blir det vanskeligere og vanskeligere å komme opp i puls. Jeg skal se om jeg finner ut hva denne boken heter. Håper matlysten kommer tilbake! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Exhale Skrevet 30. april 2009 Forfatter #113 Del Skrevet 30. april 2009 Jeg skrev en lang utredning som svar på bekymringen din om puls over 130 mens jeg var borte, men så gikk den forhåndsbetalte internettiden min ut og jeg fikk ikke postet... Åh, jeg synes jeg kjenner ergrelsen på din vegne.. Takk likevel! Jeg hører gjerne mer om den boken - kanskje det betyr at jeg kan snøre på meg mine Nike's igjen likevel? Matlysten har kommet litt tilbake. I dag har det verste vært buksene. Ja - buksene. De sitter så innihampen stramt! I dag var det "casual thursday" (til erstatning for morgensdagens casual friday..) på jobben, og jeg hadde på mine favorittjeans - og de plaget meg dagen lang. Jeg måtte smugle opp knappen mens jeg satt alene på kontoret når ingen kunne se meg (og husket heldigvis å knappe den igjen de x antall gangene jeg var på toalettet..). Enten så har jeg lagt på meg av redusert trening og stort fokus på å få i meg riktig og nok mat - eller så er det livmoren som begynner å kreve plass. Er det mulig når jeg bare er nesten 6 uker på vei? Dagens matliste: 1/2 skive nøtterugbrød med makrell i tomat 1 skive frørugbrød med gulost og paprika 1/2 glass blåbær- og druejuice 1/2 grapefrukt 1/2 kopp sort kaffe 1 kopp rooiboste 2 rugkjeks 1 grønt eple kjøttboller med tomatsaus, salat og litt couscous 1/2 proteinsjokolade 1 liten mandelbiscotti 2 pølser med lompe, ketchup, sennep og løk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klematis Skrevet 30. april 2009 #114 Del Skrevet 30. april 2009 Åh, jeg synes jeg kjenner ergrelsen på din vegne.. Takk likevel! Jeg hører gjerne mer om den boken - kanskje det betyr at jeg kan snøre på meg mine Nike's igjen likevel? Matlysten har kommet litt tilbake. I dag har det verste vært buksene. Ja - buksene. De sitter så innihampen stramt! I dag var det "casual thursday" (til erstatning for morgensdagens casual friday..) på jobben, og jeg hadde på mine favorittjeans - og de plaget meg dagen lang. Jeg måtte smugle opp knappen mens jeg satt alene på kontoret når ingen kunne se meg (og husket heldigvis å knappe den igjen de x antall gangene jeg var på toalettet..). Enten så har jeg lagt på meg av redusert trening og stort fokus på å få i meg riktig og nok mat - eller så er det livmoren som begynner å kreve plass. Er det mulig når jeg bare er nesten 6 uker på vei? Dette er boka jeg fortalte om. Må innrømme at jeg nå søker på den så finner jeg noen som påstår, basert på denne boka og en annen av en annen forfatter, at man ikke bør over 140 i puls. Men jeg fant altså ikke noe om dette når jeg leste kjapt gjennom boka... Og jeg har hvertfall blitt beroliget nok til at jeg går på spinning og gjerne kommer opp i 170 i puls. Tror ikke at livmora har blitt så stor ved 6 uker at den krever noe særlig plass. Men du kan lett bli litt oppblåst siden all glatt musklatur blir avslappet og magen derfor går treigere. Har hørt at det er vanlig at magen blir mindre igjen rundt uke 8 til gravidmagen begynner å vise rundt 14-16 uker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Exhale Skrevet 1. mai 2009 Forfatter #115 Del Skrevet 1. mai 2009 Takk for boktipset, Klematis! Dette er veldig verdifullt for en som har vært vant til å trene mye. Supert! Må legge til på gårsdagen: Trening: lang tur med hunden (6 km). I dag har det vært en deilig dag med sol, grilling, gode venner med en søt liten datter, matlaging og avslapning.. Deilig med langhelg, deilig med 20 grader i begynnelsen av mai, strålende å ha en spire som vokser samtidig med alt annet rundt oss... Dagens mat: 1 skive nøtterugbrød med ridderost og paprika 1 skive nøtterugbrød med geitost 1 glass eplejuice 1 hardkokt egg folat, multivitamin, omega 3 1 rugsprø med gulost og paprika 1 rugkjeks 2 glass Pepsi Max hamburger og kyllinggrillspyd med salat og pestosaus 2 kopper sort kaffe noen cashewnøtter ca 1/5 pakke Pringles 1 yoghurt- og bærsmoothie (u/sukker) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasjonsblomst Skrevet 3. mai 2009 #116 Del Skrevet 3. mai 2009 heihei.. Har helgen vært bra til nå? Er bortimot symptomfri og veldig opplagt? får det inntrykket.. og ikke noe er bedre Så gøy det må være å vite at noe spirer og gror inni deg.. tenker det gir litt lykkerus. Ha en herlig avslappet søndag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Exhale Skrevet 3. mai 2009 Forfatter #117 Del Skrevet 3. mai 2009 (endret) Takk, Aurelia, det har vært en fin helg og i dag runder jeg 6 uker som gravid! Det er en milepæl - i følge graviditetsboken jeg har kjøpt er abortrisikoen nå redusert fra 25% til 15% Ja, jeg er egentlig ganske symptomfri - bortsett fra at jeg er temmelig trøtt, da. I går måtte jeg legge meg nedpå litt midt på dagen, og i dag kjenner jeg litt behov for det samme.. får se om jeg gjør det. Har også vært litt uvel i dag - ikke skikkelig kvalm, bare småkvalm. Og hatt mensmurringer igjen. De vonde brystene har jeg omtrent konstant - men nå har jeg nesten begynt å vende meg til dem, fakstisk. Gårsdagens mat: 1 skive frørugbrød med geitost 1 skive frørugbrød med gulost og paprika 1 kopp rooiboste 1 hardkokt egg 1 glass eplejuice 1/2 kopp kaffe 2 kopper chai te med soyamalk og honning 1 Diplom Royal mandel pinneis 1 rødt eple 2 skiver frørugbrød med majones, hamburgerrygg og agurk 1/2 skive frørugbrød med gulost noen få cashewnøtter pølse og flintstekbiter med salat og dressing Endret 3. mai 2009 av Exhale Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drømmer Skrevet 3. mai 2009 #118 Del Skrevet 3. mai 2009 Håper du har hatt en fin helg Greit å lese om abortrisikoen som er redusert til 15 % Jeg trodde faktisk det var større risk, så nå ble jeg litt lettet. Jeg har enda ikke noe særlig symtomer. De ømme brystene har vert sånn helt siden testing, så de er jeg vant til nå Når jeg leser hva du spiser på en dag, tenker jeg bare herlihet så mye jeg spiser tør ikke skrive det ned Jeg har veldig høy forbrenning.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasjonsblomst Skrevet 3. mai 2009 #119 Del Skrevet 3. mai 2009 heihei.. er du ennå så fresh at du "nyter" alle symptomer, selv de ubehagelige? hehe.. det kan jo hende at du får et flott svangerskap, av og til er man jo mest uvel i starten.. hehe. jeg kan lite om dette med abortrisiko, så takk for opplysningen. Bra når det tallet blir mindre ja!! du får prøve og slappe av og håpe på det beste, man rår ikke med "skjebnen" eller tilfeldighetene, dessverre.. ønsker deg alt godt på veien, iallfall! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Exhale Skrevet 3. mai 2009 Forfatter #120 Del Skrevet 3. mai 2009 drømmer: Synes du jeg spiser lite? Jeg som trodde jeg spiste ganske mye mat. Har også høy forbrenning. Men kanskje deler av mitt inntak ikke fremkommer av listen - jeg er libaral med smør på brødet, og middagsporsjonene mine passer aller best til en mann med kroppsarbeid.. :gjeiper: Uansett - nå er vi gravide, og det er viktig å spise variert - det betyr litt av alt, hehe. Eller mye av alt. Aurelia: Ja, jeg blir i grunnen glad av symptomene, jeg. Ingen grunn til å ergre seg når det er noe så søtt som en liten spire som lager bråket! Jeg er i ferd med å skjemme den bort allerede.. tillater jo hva som helst.. Glemte på gårsdagens matliste: 2 Ferrero Rocher 1 speltlompe med geitost Dagens næring: 1/2 skive frørugbrød med geitost 1 1/2 skive frørugbrød med ridderost og paprika 1 hardkokt egg 1/2 glass eplejuice 1 rugsprø med appelsinmarmelade 1 vegetarsandwich med masse grønt, advokadokrem og fetaost 1 farris 1 kaffe latte (soyamelk og brunt sukker) 1 skive frørugbrød med majones, hamburgerrygg og agurk 1 speltlompe med smør og sukrin 1 yoghurt dobbel 0% (æsj, altfor søt) 1 gulrot 1 bit kålrot Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå