Gå til innhold

"Jeg har 2 kroner, hvis det hjelper noe"


Gjest Gl@mB@be

Anbefalte innlegg

Igjen: det er ikke noe galt i det. "Problemet" oppstår med frasen: "hvis det hjelper noe!" Dropp den!

Jeg sier "hvis det hjelper", og det gjør jeg for å være høflig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Normal høflighet er normal høflighet, oppriktig ment eller ikke. For noen av oss i alle fall...

Enig! Og det setter jeg langt mer pris på enn usikre folk som er redde for å bli stemplet som falske eller stempler andre. Det er bare frekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva, jeg kommer faktisk ikke med kommentarer jeg ikke mener.

Ærlig talt, du er en butikkansatt. Om kunden lirer av seg en standardisert frase, er det forhåpentligvis ikke noe du husker i flere dager? Som du sier, kunden bryr seg ikke nevnverdig om den ansatte, og antakeligvis vica versa. Håper jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt denne tråden kom opp, no skal eg bli ekstra flink til å leggje til "viss det hjelper" når eg finn nokre slantar i lommeboka. Greit å vite at ein kan påverke humøret til folk så enkelt.

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du jobber i butikk så er det veldig lett å se på mennesker hva de egentlig mener.

Oi, oi, oi! En klassisk psykologisk felle. Å gå ut fra at man vet hva andre mener. Tankelesing, kaller psykologer det. Med et snev av ironi bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir da virkelig ikke sur på kunden der jeg sitter i kassa! Ja jeg tenker mitt (men det vet ikke du = kunden), men er alltid like blid.

Vel, du sier selv at du som sitter i kassa har lett for å skjønne hva andre folk mener uten at de sier det. Men kundene har ingen mulighet til å skjønne hva du mener så lenge du ikke sier det rett ut. Nå vikler du deg inn i noe jeg ikke helt skjønner hvordan du skal komme deg ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det overrasker meg at også forsøk på å være hyggelig kan snus så til de grader til å være noe negativt som i dette eksempelet.

Håper virkelig ikke det er en gjengs oppfatning blant ansatte i butikk.

Enig i dette...

Kanskje ser man at man har ekstra mynter i lommeboka, men av en eller annen grunn ikke har mulighet til å plukke dem fram samtidig som man har lapper i hånden, derfor sier man fra at man har småpenger også, så den stakkars butikkansatte slipper å legge tilbake veksel h*n hadde rukket å plukke opp først. Er virkelig måten man sier det på så utrolig viktig, særlig når man prøver å være hyggelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg irriterer meg grønn over kunder som når de skal betale sier at de har 2 kr, eller 3 kr, eller hva det måtte være for å få beløpet rundt og presterer å si "hvis det hjelper noe!" Hva i alle dager skal det hjelpe for?? Dere vet at vi har tilgang på vekslepenger hvis vi skulle trenge det?? Kan dere heller ikke bare si som sant er, at DERE SELV ikke ønsker å ha masse mynt? Hvorfor late som det er for å være snill mot meg? Jeg gjennomskuer deg! Så det så! Spesielt ille er det når folk skal betale med masse smått rett før stengetid - det blir bare ekstra for meg å telle opp. Sånn, måtte bare få ut litt aggresjon!

Jeg sier: "hvis du vil ha"... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk diskusjon! :ler: Du skal ha for at du er standhaftig, Gl@mb@be!

Jeg har ofte opplevd at folk i butikk har lite vekslepenger, og kan godt finne på å spørre om de vil ha de to kronene mine. "Hvis det hjelper" kan jeg virkelig ikke finne noe særlig provoserende i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal forsøke å oppsummere problemet til TS for å se om jeg har skjønt dette rett:

TS er irritert på kunder som sier "hvis det hjelper?", til tross for at de egentlig helst vil bli kvitt myntene og heller burde si "kan du veksle?".

Ærlig talt. Jeg kan ikke med min beste velvilje klare å se at det der skal være et irritasjonsmoment i det hele tatt. Jeg klarer bare ikke. Jeg har prøvd! Og jeg sitter fortsatt her og skjønner ikke hva som er så himla falskt og irriterende ved dette. :klø:

Falskhet for meg er såkalte venner som er bestis med meg ene dagen for så å snakke stygt om meg til andre neste dag. Altså er falsk et sterkt ord jeg ikke bruker om folk som bruker "feil" frase i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er vi nok rett og slett forskjellige, jeg synes høflighet er undervurdert og vil gjerne se mer av det. Har en bussjåfør som er supersøt, han smiler til alle, kommer med morsomme kommentarer når folk går av, som "vel hjem og ta godt vare på kjærligheten!" med glimt i øyet. Han sitter helt garantert ikke å mener spesiellt mye til hver enkelt, og noen synes kanskje slikt er teit, men personlig blir jeg i godt humør av ham, og slike som ham.

Kassa spretter ut i nærbutikken min også, likevel ser jeg ALDRI ned i den. Ser det faktisk ikke som en nødvendighet for meg å skulle sjekke om du trenger veksel, jeg spør deg jo om du trenger det.

ja, DA må vi nok bare slutte å gi dere småpenger, for det kan jo hende dere må telle ekstra veksel....

DETTE er ikke noe service-innstilling!!!

Jeg som kunde DRITER i hvor lang tid du må bruke på å telle opp, det er endel av jobben du får betalt for å gjøre! Skal jeg slutte å gi deg småpenger fordi du kanskje må bruke ekstra tid når du teller opp liksom? Er det du eller kunden som får betalt her egentlig??

Jeg sier ikke at de skal slutte å gi meg veksel, jeg sier at de skal slutte å late som de gjør meg en tjeneste, når de helt klart bare gjør det for deres egen del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange butikkansatte som blir fryktelig forvirret når man gir de ekstra mynt. Kanskje dette egentlig er problemet til TS? Kanskje hun rett å slett ikke klarer å regne ut hva kunden skal ha igjen, dersom hun får mynt etter at hun har slått inn mottatt beløp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at de skal slutte å gi meg veksel, jeg sier at de skal slutte å late som de gjør meg en tjeneste, når de helt klart bare gjør det for deres egen del.

er du nå så sikker på at vi "later som" vi gjør deg en tjeneste? Det kan ikke hende vi er dumme nok til å faktisk tro at vi kanskje gjør det? Samtidig som vi blir kvitt småpenger selv?

og det å spør, eller informere om at man har veksel, er ikke å late som, men å informere om.

Det ER faktisk ikke alle som setter seg inn i hvor lenge dere må sitte å telle kassa dersom dere får ekstra småmynt. Jeg vil faktisk tro at de fleste av oss tror det er pluss for folk som sitter med kasse, å få inn veksel. Siden det koster penger å veksle og veksel er noe dere alltid må ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Mona_*

Jeg jobber som butikksjef i en bitteliten butikk og vi har ofte for lite veksel. Vi ligger i et område med veldig mange eldre (les: 70 år og oppover) kunder som har en veldig trang til å ta ut hele pensjonen sin i 1000-lapper og så kommer de til oss tre minutter etter åpningstid og skal kjøpe en pakke lyspærer til 14 kroner og betale med en 1000-lapp. Jeg synes DET er irriterende.

Jeg blir kjempeglad når folk har veksel eller kan betale akkurat beløp, og kunne ikke finne på og irritere meg over at noen vil bli kvitt litt mynt. Det er gratis veksel, fremfor å betale 5 kr pr rull i automaten i banken. Jeg er dessuten alene på jobb frem til kl 14 hver dag, så frem til da kan jeg ikke dra i banken som er 10 minutters gåtur unna for å veksle, det må jeg ta etter at kveldshjelpen har kommet på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer ikke på meg, TS. Jeg gjør det utelukkende for å avhjelpe den som sitter i kassen, siden mange sliter med problemet at de har for få vekslepenger. De fleste jeg sier det til blir glade for å få mer vekslepenger nettop på grunn av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona...igjen

Og forresten så synes jeg det er utrolig kjedelig å komme på jobb på morningen å finne en kasse ribbet for veksel, så jeg har gjort alle som jobber i butikken oppmerksomme på at vi må prøve å få inn mest mulig veksel fra kundene.

Vi har en liten backup i safen, men den blir fort borte dersom vi ikke er bevisste. Jeg synes faktisk det er fler kunder som vil ha vekslet 1000-lappene sine enn kunder som vil bli kvitt kronestykker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg sier ikke at de skal slutte å gi meg veksel, jeg sier at de skal slutte å late som de gjør meg en tjeneste, når de helt klart bare gjør det for deres egen del.

På seg selv kjenner man andre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette har utviklet seg til å bli en syk diskusjon..... totalt unødvendig spør du meg.... :sjenert: I bunn og grunn virker det som om vedkommende er lei av jobben sin.... :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Jeg blir veldig glad av å ta imot, til tross for at det er jeg som tar oppgjøret.

Meeeen kan godt forstå at ts har blitt irritert.

Av og til kan man ha en dårlig dag og da blir man lett irritert over ting, uansett hvor filleting det kan være for andre.

Uansett å diskutere dette på 10 sider, viser vel at folk her leser litt vel mellom linjene, som at ts ikke liker jobben sin, og bla bla bla..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at de skal slutte å gi meg veksel, jeg sier at de skal slutte å late som de gjør meg en tjeneste, når de helt klart bare gjør det for deres egen del.

Greit, så når du og jeg møtes som kunde og ekspeditør så skal jeg ikke late som jeg synes du gjør en ok jobb hvis du er litt treg. Jeg skal si det rett ut at du ikke er rask nok. Jeg skal også klage på flekkene på salaten, istedet for å late som om alt er ok og bare skjære vekk flekkene når jeg kommer hjem. Og jeg skal ikke late som jeg synes at prisene er greie, jeg skal si klart ifra at jeg synes prisene er altfor stive. Vel, la oss si det sånn: Det kommer til å ta laaaaang tid før du blir kvitt meg når jeg skal slutte å late som og heller være direkte og ærlig. Men du ønsker det jo sånn, så da er det slutt på falske høflighetsfraser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...