Gå til innhold

"Jeg har 2 kroner, hvis det hjelper noe"


Gjest Gl@mB@be

Anbefalte innlegg

Jeg kan love deg at du ikke ville merket forskjell på meg.

Da spørs det hvor mye dyrere det er da. Kan ikke være snakk om store forskjellen.

Der jeg jobber betaler vi 5 kr pr rull med mynt, mens sedler er gratis hos den lokale banken.

Posten tar mer pr rull med mynt (prisen varierer etter type mynt...) og jeg mener å ha hørt de tar gebyr for sedler også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hele forskjellen ligger jo i at hvis det som sitter i kassa spør så trenger man faktisk hjelpen, mens en kunde som later som h*n skal hjelpe bare er falsk! Må meg det hva som er problemstillingen før du svarer!

Falskt? Så du er tankeleser og mener at kundene faktisk ikke mener det godt når de tilbyr deg småpenger? Jeg for min del tenker at de har blitt spurt om mynt over så mange år, at nå tilbyr de seg det helt automatisk. Makan, du burde finne deg en ny jobb, hvor du kanskje ikke behøver å ha så mye med kunder å gjøre. Greit å late som man er blid og serviceminded, men siden du nevner "falsk" så kan man jo undre hvem som er mest falsk, du eller kundene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gl@mB@be
Jeg har faktisk totalt 5000,- i veksel tilgjengelig, 2000,- i kassa og 3000,- i safen. I safen har vi som regel 50 og 100 lapper, og litt mynt. 5000 i veksel tilsvarer ca 30% av dagsomsetningen vår, og vi får sjelden inn mer enn 5000,- i kontater i løpet av en dag. Det holder som regel, men det er dritirriterende når man får mange kunder på rappen som skal betale et lite beløp med en stor seddel, da går man fortere tom en om disse menneskene hadde hatt mindre sedler eller best av alt akkurat beløp, og når jeg er alene på jobb får jeg ikke gått i banken og vekslet de få gangene det skjer at jeg går tom om dette skjer før kl 14. I forhold til butikkens størrelse har vi uforholdsmessig store utgifter til veksel, derfor er jeg glad for alt jeg får gratis.

Jeg irriterer meg over kunder med manglende veksel, på samme måte som du irriterer deg over kunder som "vil hjelpe" deg med veksel. Det må da være lov å være frustrert over dette uten at du konkluderer med at jeg har for lite veksel og burde ha mer tilgjengelig.

Jeg har skjønt at du irriterer deg over frasen "om det hjeloer" fordi du mener kundene forsøker å "lure" på deg mynten sin for å slippe å bære rundt på den selv. Personlig synes jeg livet er for kort til å irritere seg over at folk faktisk er høflige og lirer av seg en eller annen høflighetsfrase. Jeg foretrekker heller at kunden sier "Jeg har XX kr, om det hjelper?" enn at de slenger mynten i disken og sier "Her er XX kr, jeg SKAL ha en hundrelapp tilbake!...

Har selv bodd i høflighetsfrasenes hjemland, England i et år, og jeg savner det! Greit, man mender det kanskje ikke når man sier "How are you?" eller "Have a nice day", men det er jo trivelig da.

Det jeg foretrekker er at kunden legger det beløpet h*n vil betale på disken. Da er det opplagt hva vedkommende skal ha tilbake, uten at h*n trenger å si "jeg SKAL ha."

Dette er meg, og noe jeg irriterer meg over. Du irriterer deg sikkert over andre ting som ikke jeg skjønner. Vi er forskjellige alle sammen!

Omsetningen det jeg jobber er større enn hos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gl@mB@be
Falskt? Så du er tankeleser og mener at kundene faktisk ikke mener det godt når de tilbyr deg småpenger? Jeg for min del tenker at de har blitt spurt om mynt over så mange år, at nå tilbyr de seg det helt automatisk. Makan, du burde finne deg en ny jobb, hvor du kanskje ikke behøver å ha så mye med kunder å gjøre. Greit å late som man er blid og serviceminded, men siden du nevner "falsk" så kan man jo undre hvem som er mest falsk, du eller kundene?

Dette har jeg svart på hundre og ørten ganger. Du har tydeligvis ikke lest hele tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg svart på hundre og ørten ganger. Du har tydeligvis ikke lest hele tråden.

Det har du HELT rett i. Tråden er blitt på 13 sider siden du startet den. Jeg mener det jeg skrev uavhengig av om fem hundre personer før meg har ment det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gl@mB@be
Det har du HELT rett i. Tråden er blitt på 13 sider siden du startet den. Jeg mener det jeg skrev uavhengig av om fem hundre personer før meg har ment det samme.

Greit det, men jeg har også svart på det flere ganger uten at jeg gidder å gjenta meg selv enda en gang. Du spurte meg om noe, jeg henviser til tidligere i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spurte egentlig ikke om noe som helst, selv om setningen avsluttes med et spørsmålstegn. Det var et undrende utsagn, ikke noe annet.

Jeg sier bare at du er like falsk som kundene dine dersom du later som du er blid mens du koker innvendig, samtidig som du anklager kundene for å være falske fordi de tilbyr deg veksel så du skal slippe og telle opp. Deg om det, men hvis du irriterer deg sånn over kunder, bør du kanskje skifte jobb. DET var poenget mitt. Og det var ikke et spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele forskjellen ligger jo i at hvis det som sitter i kassa spør så trenger man faktisk hjelpen, mens en kunde som later som h*n skal hjelpe bare er falsk! Må meg det hva som er problemstillingen før du svarer!

Men gl@mb@be.. Du må heller se på hvordan du selv/andre som sitter i kassa oppfører seg i den samme situasjonen. Grunnen til at jeg som kunde vil "hjelpe" deg, er at du ser helt forvirret ut når du skal gi meg penger igjen. Opplever ofte at den som sitter i kassa ser helt "lost" ut og ikke vet helt om hun orker å telle opp alle disse myntene som jeg skal ha tilbake. (ja da, nå tolker jeg) Da kan jeg gjerne hjelpe med å gjøre det lettere for deg å gi meg penger tilbake. Det er IKKE fordi jeg vil bli kvitt mynter - jeg trenger masse mynter til betalingsautomater og parkometer. (jeg kan betaler ofte med sedler i butikk nettopp for å få igjen småpenger..) Dersom du virker mer selvsikker bak kassa, tror jeg det vil bli slutt på denne "hjelpen" fra kundene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gl@mB@be
Men gl@mb@be.. Du må heller se på hvordan du selv/andre som sitter i kassa oppfører seg i den samme situasjonen. Grunnen til at jeg som kunde vil "hjelpe" deg, er at du ser helt forvirret ut når du skal gi meg penger igjen. Opplever ofte at den som sitter i kassa ser helt "lost" ut og ikke vet helt om hun orker å telle opp alle disse myntene som jeg skal ha tilbake. (ja da, nå tolker jeg) Da kan jeg gjerne hjelpe med å gjøre det lettere for deg å gi meg penger tilbake. Det er IKKE fordi jeg vil bli kvitt mynter - jeg trenger masse mynter til betalingsautomater og parkometer. (jeg kan betaler ofte med sedler i butikk nettopp for å få igjen småpenger..) Dersom du virker mer selvsikker bak kassa, tror jeg det vil bli slutt på denne "hjelpen" fra kundene..

Jeg var usikker som ny bak kassa, men nå er jeg veldig selvsikker. Har vært det lenge.

Uansett så handler ikke denne tråden om de som hjelper for å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gl@mB@be
Jeg spurte egentlig ikke om noe som helst, selv om setningen avsluttes med et spørsmålstegn. Det var et undrende utsagn, ikke noe annet.

Jeg sier bare at du er like falsk som kundene dine dersom du later som du er blid mens du koker innvendig, samtidig som du anklager kundene for å være falske fordi de tilbyr deg veksel så du skal slippe og telle opp. Deg om det, men hvis du irriterer deg sånn over kunder, bør du kanskje skifte jobb. DET var poenget mitt. Og det var ikke et spørsmål.

Poeng mitt er at dette du sier er har jeg tatt stilling til tidligere, og hvis du vil ha mitt syn på det så må du bla deg litt bakover i tråden. Men du vil kanskje ikke ha noe svar, så kan du bare tro at du har "rett" og at ditt syn er det eneste gjeldene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at det med veksel ikke kan være en vinn-vinn situasjon, for det kan det absolutt. Jeg vil bare ha meg frabedt "hvis det hjelper noe" når det åpenbart ikke er kundens intensjon å hjelpe. That's it.

Det er bare en høflighetsfrase, noe de sier for å være litt real. Jeg foretrekker høflighetsfraser enn kunder som kommanderer og er ufine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er glad for at jeg ikke jobber i butikk lenger når det fins så mange bisarre kunder.

"Genuint serviceinnstilt"? Hvem i helvete er "genuint serviceinnstilt"? Det er faktisk ikke sånn at den som står i kassa smiler til deg fordi DU er slik en herlig person, det er fordi man har fått beskjed av sjefen om å smile. SÅnn er det! Innbiller man seg noe annet så er man jævla naiv og/eller selvsentrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gl@mB@be
Er glad for at jeg ikke jobber i butikk lenger når det fins så mange bisarre kunder.

"Genuint serviceinnstilt"? Hvem i helvete er "genuint serviceinnstilt"? Det er faktisk ikke sånn at den som står i kassa smiler til deg fordi DU er slik en herlig person, det er fordi man har fått beskjed av sjefen om å smile. SÅnn er det! Innbiller man seg noe annet så er man jævla naiv og/eller selvsentrert.

Signerer denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan bare si meg helt uenig i at det er til noe som helt "bry" at kunden gir meg en eller to kroner for å lette "min" jobb med opptelling av små mynter (jobbet som kassadame da jeg var 18).

Unntak er det selvsagt hvis en kunde skal lete vesken gjennom etter 50 ører og det er to min. på stengetid eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gl@mB@be
Kan bare si meg helt uenig i at det er til noe som helt "bry" at kunden gir meg en eller to kroner for å lette "min" jobb med opptelling av små mynter (jobbet som kassadame da jeg var 18).

Unntak er det selvsagt hvis en kunde skal lete vesken gjennom etter 50 ører og det er to min. på stengetid eller noe.

Nei nei nei.. Det er ikke dette som er problemet. Ikke kommenter hvis du ikke har lest hele tråden og forstår hva som er sakens kjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"Genuint serviceinnstilt"? Hvem i helvete er "genuint serviceinnstilt"?

De som jobber i et serviceyrke, som liker jobben sin og som faktisk ønsker at kunden skal bli fornøyd er genuint serviceinnstilt. Slike gir en lang dag i årsaken bak til at en kunde kommer med to kroner for å få igjen et jevnt beløp, de ønsker å gjøre kunden fornøyd uansett hvilke baktanker kunden har. Det finnes endel av de faktisk, men de er vel ikke akkurat overrepresentert blant fjortiser som har ekstrajobb i dagligvarebransjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gl@mB@be
fjortiser som har ekstrajobb i dagligvarebransjen..

Helt ærlig, så er det du som virker som fjortisen her. Hvor mange butikker hadde gått rundt tror du, om ikke de hadde hatt elever/studenter til å jobbe deltid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Butikkansatt
Igjen: det er ikke dette som er problemet! Problem er "hvis det hjelper noe!" Dette med ekstra mynt og telle opp på slutten av dagen er nevnt helt nederst i åpningsinnlegget, og er ikke hoved"problemet" her!

Bare for å informere: å veksle sedler til mynt koster 12,50 per rull. Å veksle mynt til sedler koster ingenting. De tar betalt for rullene, ikke løse mynter eller sedler (med mindre det er en bunke som er pakket). Det er mye dyrere å veksle mynt enn sedler, så det er billigere for butikken din om du faktisk veksler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har ikke fått med HELE problemstillingen i ditt første innlegg?! Drøm om at jeg gidder lese 13 sider med viss vass når jeg ser siste side.....

Endret av LilleMy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...