Gå til innhold

"Jeg har 2 kroner, hvis det hjelper noe"


Gjest Gl@mB@be

Anbefalte innlegg

"Hvis det hjelper" kan bare, etter min mening, bety den hjelpe den som sitter i kassa. Det er helt tåpelig å bruke det uttrykket om seg selv. Har du noen gang, helt ærlig, sagt eller hørt noen si: "jeg har to kroner, hvis det hjelper meg." Hvis dette var vanlig ville jeg ha hørt det nå. Heller ikke DU kan vite hva alle andre mener med den frasen. Det er for øvrig ikke MANGE som hittil at sagt de mener det samme som deg om det.

Nå tar jeg kvelden!

Jeg ville ikke sagt "hvis det hjelper meg", nei. Jeg ville bare sagt "hvis det hjelper". Fordi det at man slipper å få igjen masse mynt er til hjelp både for meg OG vanligvis for den som sitter i kassen. Jeg har aldri tenkt på det som et problem for den som sitter i kassen å få for mye mynt. Ergo så tenker jeg på det som en vinn/vinn situasjon, så det hjelper oss begge. Derfor så legger jeg altså ikke til en "meg" på slutten, siden det er begge det er til hjelp for. Og de fleste i tråden later til å være enig med meg i dette. Enten du nå vil se det eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi kan jo ha en poll .

Om du sier "jeg har to kroner, hvis det hjelper" er du da ute etter

1. Å hjelpe den i kassen

2. Å hjelpe dere begge

3. Å kun hjelpe deg selv, men prøve å lure den i kassen til å tro at du gjør det av ren nestekjærlighet

Jeg går for alternativ 2 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan jo ha en poll .

Om du sier "jeg har to kroner, hvis det hjelper" er du da ute etter

1. Å hjelpe den i kassen

2. Å hjelpe dere begge

3. Å kun hjelpe deg selv, men prøve å lure den i kassen til å tro at du gjør det av ren nestekjærlighet

Jeg går for alternativ 2 ;)

:hoppe: Poll!

Jeg går for 2'ern. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kan jo ha en poll .

Om du sier "jeg har to kroner, hvis det hjelper" er du da ute etter

1. Å hjelpe den i kassen

2. Å hjelpe dere begge

3. Å kun hjelpe deg selv, men prøve å lure den i kassen til å tro at du gjør det av ren nestekjærlighet

Jeg går for alternativ 2 ;)

:hoppe: Poll!

Jeg går for 2'ern. :nigo:

Det må være et alternativ 4.

- Jeg sier det for å være høflig og uten å tenke spesielt på hvem jeg egentlig hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Jeg synes det mangler et alternativ: Hvis det (av)hjelper situasjonen. Altså med mindre fokus på de to involverte individene.

Slik tolker jeg setningen, nemlig. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det mangler et alternativ: Hvis det (av)hjelper situasjonen. Altså med mindre fokus på de to involverte individene.

Slik tolker jeg setningen, nemlig. :nigo:

Enig.

Pussig nok har jeg alltid hatt som mål at den felles transaksjonen skal gå så knirkefritt som mulig når jeg har sagt de (nå så berømmelige ordene) "hvis det hjelper".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være et alternativ 4.

- Jeg sier det for å være høflig og uten å tenke spesielt på hvem jeg egentlig hjelper.

Jeg er også enig i dette, men det bør i så fall også være et alternativ 5, "Jeg sier det for å være høflig og uten å tenke spesielt mye over det, og det er falskt og slemt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også enig i dette, men det bør i så fall også være et alternativ 5, "Jeg sier det for å være høflig og uten å tenke spesielt mye over det, og det er falskt og slemt"

:ler: Ja, folk som ikke reflekterer over alt de sier er ondskapsfulle mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG er sånn som spør om vekslepenger hvis jeg trenger det. Sier jeg ikke noe trenger jeg det ikke. Dette er en liten lokalbutikk, de ansatte og kundene kjenner hverandre. Dessuten er det ikke lange veien til safen.

En liten lokalbutikk, så liten at de ansatte og kundene kjenner hverandre, allikevel mener du i et annet innlegg at det er et problem når hundrevis av kunder hver dag kommer å skal gi deg "to kroner, hvis det hjelper".

Du jobber atpåtil deltid, så jeg antar at disse kundene ikke kun handler når du sitter i kassa. Kanskje kollegene dine har for vane å be om "to kroner", slik at kundene deres kjenner butikken på den måten?

Du sier også at du ber om 2 kroner når du trenger det, men i og med at du alltid er føre var og har rikelig med veksel, så kan jo ikke dette skje. Eller hva?

En annen ting er at dersom du stadig "renner over" på grunn av veksel så må du jo ha tatt med deg for mye i utgangspunktet. Eller betaler alle kundene dine med kontanter og legger til "2 kroner hvis det hjelper", slik at du KUN får anledning til å gi igjen i 50-lapper....?

Jeg skjønner ikke hvordan du får det til, jeg har jobbet i diverse kasser i mitt liv jeg også, både i små klesbutikker, store matbutikker og skobutikk, men det har virkelig aldri vært noe problem, det der.

Jeg handler forresten for det meste i en liten lokalbutikk selv, hvor det er x antall ansatte, noen på full tid og noen på deltid, studenter som deg, men jeg må virkelig si at jeg aner null og niks om hva de har i kassa av veksel, om de er av typen som alltid har nok, alltid for lite, eller alltid for mye... Det er mange av dem serru. ;) Den eneste av dem jeg kan mene å "kjenne" er datteren til naboen over veien her, og jeg aner fremdeles ikke hva hun har i kassa, eller hva hun tenker om meg og myntene mine hvis jeg tilbyr henne mynter.

Nettopp!! My point exactly! Så derfor: slutt å si det!!

Som nevnt, det handler ikke nødvendigvis om hvorvidt du har veksel eller ikke, men at det kanskje letter vekslingen for deg om du kan gi igjen en femtilapp istedet for førtiåtte kroner i mynt.

jeg er kjempeenig, dersom vi kan ved å være høflige (hjertement eller bare som en standardfrase eller måte å kommunisere på) kan få ett annet menneske til å smile og kanskje tenke "så koselig", så burde vi gjøre det synes jeg!

Uansett om vi kanskje ikke synes den andre er noe annerledes en alle de drøssevis av andre vi treffer hver dag.

Og jeg ville smilt og syntes det var kjempekoselig med litt mer høflighet og gode smil, helt uten at det nødvendigvis på noe mer bak det en ren høflighet.

høflighet er mye viktigere en vi tenker over tror jeg.

Veldig enig i dette. Alle våre høflighetsfraser er gjerne påtatte, men de gjenspeiler et sivilisert samfunn, og det skal veldig lite til for å løfte dagen for en annen person.

På diverse salgskurs jeg har vært gjennom årenes løp har jeg lært at vi alle har et "stempel" i panna hvor det står "Make me feel important!" Her kommer høflighet inn, og det at vi går den ekstra mila som skal til for at et annet menneske skal føle seg verdsatt og viktig. Påtatt ja. Falskt... nei, for meg er falskt å være smørblid til ansiktet ditt, for deretter å snakke dritt om deg når du snur ryggen til. Litt sånn som du gjør når du beskriver deg selv og disse forferdelige falske kundene dine, som tilbyr deg to kroner kun for å lette sin egen lommebok. Du er søt og blid der du sitter i kassa, og så spyr du eder og galle utover dem her ;)

Mulig jeg er rar, men når noen er så høflige og blide at det føles unatulig blir jeg bare utilpass.

Det kan ha noe med deg å gjøre. Ellers er det forskjell på å være blid og høflig, og å overdrive det hele.

Jeg må bare legge til en ting. Der jeg jobber så ser kunden min hvor mye veksel jeg har i kassa når kassa spretter ut. Og den er som oftest stappfull av alle mynt-enhetene. Og når man likevel kommer med "hvis det hjelper" da? Hvorfor?! Hvorfor ikke bare si at man vil bli kvitt myntene sine? Det er jo ikke det TS irriterer seg over. Hun irriterer seg over at de absolutt skal skjule seg bak den liksom høflige frasen. Og det -er- irriterende.

"Hjelper" som i "lette vekslingen" - ikke nødvendigvis for å gi deg mer mynt.

Jeg har en jobb som innebærer at jeg MÅ være hyggelig, det utgjør en vesentlig forskjell mener jeg. Som privatperson i butikken stilles det ingen slike krav.

Vi er vel alle (forhåpentligvis) oppdratt til å utvise høflighet ute blant folk - selv om det i aller høyeste grad ser ut til å bli mer og mer mangel på akkurat det.

Nuvel, den gangen i tiden jeg jobbet på butikk syntes i alle fall jeg at det var arbeidsbesparende å gi igjen en femtilapp fremfor å telle opp 48 kroner i mynt..

Nettopp:

Tro det eller ei, men det er faktisk lett å se. Det er de samme kundene som kommer igjen og igjen, og man lærer faktisk ganske mye om hvordan personen er etterhvert.

Hvis de samme kundene kommer igjen og igjen og skal tømme lommebøkene sine for mynt, så lurer jeg på hvor de får dem fra selv hele tiden? Man vil jo anta at de gjør det samme uansett hvor de handler, og sånn sett burde de jo ha sluppet opp for mynt ganske så effektivt.

Da har du vel fyllt for mye veksel i kassa i utgangspunktet. De som kommer med noen kroner ekstra i løpet av dagen utgjør neppe så stor forskjell - det gjorde i alle fall aldri det for meg.

Jeg opplevde heller aldri at det kom mer mynt inn enn det som gikk ut. Heller omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Og der setter vi strek, folkens

--------------------

Tråden stenges etter gjentatte ryddinger og persondebatt

Om noen ønsker å diskutere videre på generelt grunnlag, kan det lages en ny tråd. Kommentarer på moderering kan tas på ris og ros eller på PM

Bolledeig (mod)

Endret av Bolledeig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...