Gå til innhold

"Jeg har 2 kroner, hvis det hjelper noe"


Gjest Gl@mB@be

Anbefalte innlegg

Gjest Gl@mB@be
Hvis du kritiserer kundene for å være hykleriske og si noe de egentlig ikke mener, må det da være logisk for deg å svare dem det du faktisk mener? :)

Og jeg kan uten overdrivelse si at i 9 av 10 tilfeller får jeg nei på spørsmålet mitt om å betale med 500-lapp (jeg må jo likevel spørre og få brukt dem i blant - jeg kan nemlig ikke selv velge dem bort når jeg tar ut penger i minibanken). Så kanskje problemet ditt bunner at du sitter i en kasse med mer omsetning (og bedre tilgang til veksepenger) enn det gjennomsnittet av kundene dine er vant med? I mange, mange tilfeller "hjelper det", nemlig. :lur:

Jada, jeg innser at det mange steder er behov for veksel på den måten. "Greia" er den at jeg jobber i en liten lokalbutikk, hvor det er de samme kundene som kommer igjen og igjen. Så de burde "kjenne" oss :P

Jeg syns ikke jeg kan tillate meg å svare kundene på samme måte som jeg ville gjort privat. Så derfor er det sjelden du hører "nei" fra meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gl@mB@be
For all del, klag ivei. Det stiller deg imidlertid i et veldig lite flatterende lys all den tid dette er normal oppførsel og jobben din faktisk er å sørge for at kundene er fornøyde så langt det lar seg gjøre. Om du må telle noen flere kronestykker ved oppgjør burde vært fullstendig irrelevant i et serviceyrke.

Ja, det er normalt. Men syns du det burde være normalt å være påtatt og falsk? Det er jo nettopp ved å ta slike oppgjør at man omdefinerer "rett og galt."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Det var godt denne tråden kom opp, no skal eg bli ekstra flink til å leggje til "viss det hjelper" når eg finn nokre slantar i lommeboka. Greit å vite at ein kan påverke humøret til folk så enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG ringer etter veksel når det begynner å bli lite ja, men jeg skrev MAN fordi det er noe de fleste BØR gjøre.

Og nei, det ER ikke bare en høflighetsfrase. Jeg forklarte det lenger oppe: kunden spør om myntene er til noen hjelp, jeg sier jeg har nok, kunden vil jeg skal ta de likevel fordi h*n ikke vil ha de. Er dette høflighet?`

Jeg sier ikke "ha det bra", jeg sier hadet. Ergo ingen falskheter der heller.

Igjen, du gjør og du mener, men når det ikke er slik kunden oppfatter virkeligheten blant de aller fleste andre butikker, så hjelper det jo fint lite at du gjør det. Da er det igjen du som skiller deg ut, ikke de som ikke gjør som de bør.

Jeg er helt enig i at man alltid bør passe på å ha veksel i en butikk, men jeg vet også at det definitivt ikke alltid er slik. Greit nok. Det irriterer meg ikke,

enten har jeg smått, eller jeg betaler med kort.

Jeg bruker det som en ren høflighetsfrase, så mange av oss som svarer det, GJØR nettop det.

og du har aldri sagt "hvordan har du det?" uten å være klar og interessert i å sette deg ned å høre på mulig elendighet vedkommende har å fortelle?

Igjen, i såtilfelle, er du sjelden.

De aller fleste jeg vet om, bruker høflighetsfraser i hverdagstalen, og å forvente at de aller fleste rundt seg skal endre seg pga deg, synes jeg er litt voldsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er normalt. Men syns du det burde være normalt å være påtatt og falsk? Det er jo nettopp ved å ta slike oppgjør at man omdefinerer "rett og galt."

Det er påtatt og falskt å slenge på en standardfrase?

Hvordan kan noe så lite problematisk omdefinere hva som er rett og galt? Mistenker imidlertid at dette omdefineres kun i ditt hode men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er normalt. Men syns du det burde være normalt å være påtatt og falsk? Det er jo nettopp ved å ta slike oppgjør at man omdefinerer "rett og galt."

Høflighet er jo gjerne påtatt. Når man sier sånt som takk og værsågod og sånt. Det er jo ikke naturlige uttrykk. Det er ikke DU som får pengene kunden betaler, så hvorfor skulle du egentlig takke? Går man høfligheten nøye etter i sømmene så ser man at det stort sett er påtatt. Å være høflig er ikke naturlig, det er en innlært kulturell greie. Om man velger å se det som falskt er jo et valg man kan ta. Jeg velger å se det som et positivt tegn på en sivilisert verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gl@mB@be
Igjen, du gjør og du mener, men når det ikke er slik kunden oppfatter virkeligheten blant de aller fleste andre butikker, så hjelper det jo fint lite at du gjør det. Da er det igjen du som skiller deg ut, ikke de som ikke gjør som de bør.

Jeg er helt enig i at man alltid bør passe på å ha veksel i en butikk, men jeg vet også at det definitivt ikke alltid er slik. Greit nok. Det irriterer meg ikke,

enten har jeg smått, eller jeg betaler med kort.

Jeg bruker det som en ren høflighetsfrase, så mange av oss som svarer det, GJØR nettop det.

og du har aldri sagt "hvordan har du det?" uten å være klar og interessert i å sette deg ned å høre på mulig elendighet vedkommende har å fortelle?

Igjen, i såtilfelle, er du sjelden.

De aller fleste jeg vet om, bruker høflighetsfraser i hverdagstalen, og å forvente at de aller fleste rundt seg skal endre seg pga deg, synes jeg er litt voldsomt.

Nei jeg har ikke det.

Vet dere hva, jeg nekter å tro at jeg er den eneste her inne som syns det er helt greit at folk er falske og at de faktisk burde være det. Ja, noen ønsker faktisk å hjelpe, men denne tråden er ikke rettet mot dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gl@mB@be
Det er påtatt og falskt å slenge på en standardfrase?

Hvordan kan noe så lite problematisk omdefinere hva som er rett og galt? Mistenker imidlertid at dette omdefineres kun i ditt hode men...

Hvis det som blir sagt ikke menes - ja. Da er det påtatt og falskt. Man kan være hyggelig og høflig og faktisk mene det.

Du misforstod meg. Jeg snakket generelt om at noe er "rett" helt til det blir en debatt og senere definert som galt. Det er mange slike historier opp gjennom tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Løve66

Kjære alle dere som har bidratt til å gjøre lørdagskvelden litt mer underholdende: La oss nå ta et glass rødvin og se på nyhetene som akkkurat har begynt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gl@mB@be
Høflighet er jo gjerne påtatt. Når man sier sånt som takk og værsågod og sånt. Det er jo ikke naturlige uttrykk. Det er ikke DU som får pengene kunden betaler, så hvorfor skulle du egentlig takke? Går man høfligheten nøye etter i sømmene så ser man at det stort sett er påtatt. Å være høflig er ikke naturlig, det er en innlært kulturell greie. Om man velger å se det som falskt er jo et valg man kan ta. Jeg velger å se det som et positivt tegn på en sivilisert verden.

Det behøver ikke være det. Jeg sier ikke takk fordi jeg "får" pengene, det er mer en "takk for handelen" greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gl@mB@be
Kjære alle dere som har bidratt til å gjøre lørdagskvelden litt mer underholdende: La oss nå ta et glass rødvin og se på nyhetene som akkkurat har begynt :)

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjelden jeg blir lei meg av en tråd, men hvis jeg er i den situasjonen og "spør om det hjelper" så gjør jeg det faktisk nettopp fordi jeg lurer på nettopp det!

Jeg er veldig takknemlig for den jobben som folk i kasse gjør, og vil gjerne bidra til å gjøre det enklere for dem i forhold til f.eks veksel, eller å sette ting tilbake i rett plass i hylla om jeg ombestemmer meg ang en vare osv. Hadde ikke engang vurdert at man blir sett på som egoistisk ved å bidra med småpenger når man betaler.

Selv er jeg glad i å ha litt veksel i lommeboka, og har ikke noe behov for å bli kvitt det. Det overrasker meg at også forsøk på å være hyggelig kan snus så til de grader til å være noe negativt som i dette eksempelet.

Håper virkelig ikke det er en gjengs oppfatning blant ansatte i butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg irriterer meg grønn over kunder som når de skal betale sier at de har 2 kr, eller 3 kr, eller hva det måtte være for å få beløpet rundt og presterer å si "hvis det hjelper noe!" Hva i alle dager skal det hjelpe for?? Dere vet at vi har tilgang på vekslepenger hvis vi skulle trenge det?? Kan dere heller ikke bare si som sant er, at DERE SELV ikke ønsker å ha masse mynt? Hvorfor late som det er for å være snill mot meg? Jeg gjennomskuer deg! Så det så! Spesielt ille er det når folk skal betale med masse smått rett før stengetid - det blir bare ekstra for meg å telle opp. Sånn, måtte bare få ut litt aggresjon!

Hvorfor må man utdype at man selv ikke ønsker mynter?

Er ikke det en selvfølge?

Dessuten. mange har ikke veksel, derfor spør jeg. for mange liker veksel! Sier dem da. Hva dere har på bakrommet vet ikke jeg.

må være kjedelig å være aggressiv over at det faktisk finnes dem som FAKTISK vile hjelpe deg også. som meg. jeg spør mange ganger av fordi enkelte har også spurt meg om jeg har veksel. :)du burde fokusere på noe helt annet. ikke noe på bli sur for.

Endret av BrunetteBarbie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gl@mB@be
Sjelden jeg blir lei meg av en tråd, men hvis jeg er i den situasjonen og "spør om det hjelper" så gjør jeg det faktisk nettopp fordi jeg lurer på nettopp det!

Jeg er veldig takknemlig for den jobben som folk i kasse gjør, og vil gjerne bidra til å gjøre det enklere for dem i forhold til f.eks veksel, eller å sette ting tilbake i rett plass i hylla om jeg ombestemmer meg ang en vare osv. Hadde ikke engang vurdert at man blir sett på som egoistisk ved å bidra med småpenger når man betaler.

Selv er jeg glad i å ha litt veksel i lommeboka, og har ikke noe behov for å bli kvitt det. Det overrasker meg at også forsøk på å være hyggelig kan snus så til de grader til å være noe negativt som i dette eksempelet.

Håper virkelig ikke det er en gjengs oppfatning blant ansatte i butikk.

Denne tråden handler ikke om slike som deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære alle dere som har bidratt til å gjøre lørdagskvelden litt mer underholdende: La oss nå ta et glass rødvin og se på nyhetene som akkkurat har begynt :)

hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gl@mB@be
Hvorfor må man utdype at man selv ikke ønsker mynter?

Er ikke det en selvfølge?

Dessuten. mange har ikke veksel, derfor spør jeg. for mange liker veksel! Sier dem da. Hva dere har på bakrommet vet ikke jeg.

må være kjedelig å være aggressiv over at det faktisk finnes dem som FAKTISK vile hjelpe deg også. som meg. jeg spør mange ganger av fordi enkelte har også spurt meg om jeg har veksel. :)

Det er jo nettopp det jeg prøver å si: dere trenger ikke utdype noe som helst. Bare gi meg de pengene du vil betale, så ordner jeg resten. Å spørre om jeg vil ha mynt er greit.

Endret av Gl@mB@be
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_janic_*

TS,- du er jo skikkelig usympatisk.

Tror ikke kundene liker deg og din oppførsel.Pass deg, så du ikke plutselig står uten jobb. Vil tro du får endel klager på din sykelige aggresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg har ikke det.

Vet dere hva, jeg nekter å tro at jeg er den eneste her inne som syns det er helt greit at folk er falske og at de faktisk burde være det. Ja, noen ønsker faktisk å hjelpe, men denne tråden er ikke rettet mot dem.

så bra for deg. :)

jeg synes ikke det å bruke høflighetsfraser er snakk om å være falsk, for meg er det snakk om å være høflig. Det trenger ikke være uhøflig å ikke bruke høflighetsfraser, men jeg ser det altså ikke som falskt å bruke det.

Jeg ønsker kundene mine en riktig god helg, uansett om jeg kjenner dem eller ikke.

Det jeg sier og gjør mot en kunde i jobbsammenheng, har nemlig ikke noe med meg som en privat person å gjøre, alt jeg sier og gjør i jobbsammenheng, gjør jeg som en ansatt i mitt firma. Og mitt firma, ønsker kundene sine en riktig god helg!

Så selv om jeg ikke kjenner kunden eller har noe forhold til vedkommende, så sier jeg altså dette til folk. Det betyr ikke at jeg er falsk, det betyr at jeg på vegne av det firmaet jeg representerer, ønsker kunden en god helg.

At du personlig ikke bryr deg noe om diverse kunder, er helt greit, men du sitter ikke i kassen bare som deg selv, du sitter i kassen som firmaets ansikt utad, så dersom firmaet ønsker meg som kunde en riktig god helg, så er det du som må overlevere det, uansett om du synes jeg er en dritt eller ikke. Det er for meg det service handler om. Du som servicemedarbeider i ett firma, yter kunden god service på vegne av firmaet du jobber for, ikke fordi du selv mener ditt eller datt om kunden.

Det har ikke noe med å falskhet å gjøre, for meg.

Og jeg synes ikke det er falskt å spør "hvordan har du det?", uten av den grunn å være klar for å sitte i en liten time å høre om all verdens elendigheter i den andres liv. Det å si hei, og følge opp med en høflighetsfrase, er en form for kommunikasjon som brukes i de aller fleste land, i mange land er høflighet og velkomstfraser myyyyye lengre og mer inviklede en hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg innser at det mange steder er behov for veksel på den måten. "Greia" er den at jeg jobber i en liten lokalbutikk, hvor det er de samme kundene som kommer igjen og igjen. Så de burde "kjenne" oss :P

Jeg syns ikke jeg kan tillate meg å svare kundene på samme måte som jeg ville gjort privat. Så derfor er det sjelden du hører "nei" fra meg :)

du kan faktisk ikke forvente at de kjenner deg igjen nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nettopp det jeg prøver å si: dere trenger ikke utdype noe som helst. Bare gi meg de pengene du vil betale, så ordner jeg resten. Å spørre om jeg vil ha mynt er greit.

Ja, ok. Men jeg mener fortsatt at du ikke burde la det gå ut over deg på jobben o.l, da. (håper ikke det gjør det).

Jeg forsto deg rett nå, tror jeg. Du mener at vi i det hele tatt spør om veksel, mener du for å late som om vi bare er høflige for egen gevinst?

Tror ikke de går direkte inn for å være falske. :fnise:

Ikke vondt ment, men dette virker enten som en utblåsning, eller at du er veldig lei jobben din.

Nei jeg har ikke rukket å lese hele tråden, den beveger seg hurtig, hehe...

Endret av BrunetteBarbie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...